Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@11:34:49 GMT

مقایسه بانک‌ها از زوایای مختلف

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۷۰۱۶

مقایسه بانک‌ها از زوایای مختلف

به گزارش بنکر (Banker)، به عبارتی، بانک‌ها با بهبود عملکرد خود و از طریق تجهیز پس انداز‌ها و تدارک نقدینگی، تدارک ابزار پرداخت، و…در کنار این‌ها با کمک به ایجاد تعادل بین سرمایه گذاری و پس انداز و ایجاد تعادل در بخش خارجی، درعملکرد کل اقتصاد تاثیر می‌گذارند. در جدول زیر به مقایسه بانک‌ها از جهات مختلف می‌پردازیم که تمامی اطلاعات از صورت‌های مالی دوازده ماهه ان‌ها بدست امده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای توضیح بهتر، این جدول را به چهار بخش تقسیم می‌کنیم:
۱. این بخش دارایی ها، تسهیلات اعطایی، سپرده دریافتی، تسهیلات و مطالبات و سپرده‌ها و سایر بدهی‌ها را شامل می‌شود. در صورت مالی‌های بانک‌ها مهم‌ترین قلم دارایی و بدهی به ترتیب تسهیلات اعطایی و سپرده دریافتی هستند. منظور از مطالبات بانک‌ها یعنی طلبی که از بانک مرکزی، دولت و سایر بانک‌ها دارند. سایر بدهی‌ها نیز شامل بدهی به بانک مرکزی، دولت، صندوق توسعه ملی و سایر بانک‌ها می‌شود.
۲. این بخش اقلام صورت سود و زیان بانک‌ها را نمایش می‌دهد. عملیات اصلی بانک‌ها دریافت سپرده و اعطای وام می‌باشد به همین دلیل سود ناویژه محاسبه شده از درامد عملیاتی منهای هزینه سپرده‌ها بدست می‌اید. درامد عملیاتی شامل درامد تسهیلات + سپرده گذاری + کارمزد + سایر درامد‌های عملیاتی می‌شود. هزینه سپرده از سود پرداختی به سپرده‌های ریالی و ارزی تشکیل می‌شود. منظور از سایر هزینه‌های عملیاتی، هزینه کارکنان و مطالبات مشکوک الوصول می‌باشد. (درامد غیر عملیاتی = سرمایه گذاری + ارزی + سایر) (هزینه غیر عملیاتی = مالی + استهلاک + مالیات) طبقه بندی ارائه شده مطابق با اقلام متداول سود و زیان نیست. در انتها سود خالص بانک‌ها بدست می‌اید.
۳. برای بدست اوردن خالص ارزش دارایی‌های بانک‌ها نیاز به اقلامی داریم که بیشتر مربوط به ارزش افزوده دارایی‌ها نسبت به بدهی‌ها می‌باشند. اولین قلم حقوق صاحبان سهام می‌باشد که در داخل خود سود انباشته یا زیان انباشته را قرار می‌دهد. ارزش افزوده دارایی‌های ثابت و نامشهود به عنوان دومین قلم در نظر گرفته شده است. دارایی‌های منجمد یا همان فرایند بنگاه داری بانک‌ها تقریبا ارقام بزرگی را به خود می‌بیند، زیرا ارزش افزوده این دارایی‌ها با توجه به تفاوت نرخ دلار قابل توجه است که سومین قلم براوردی می‌باشد. اخرین قلم مربوط به ارزش افزوده دارایی‌های ارزیاست.
۴. بخش انتهایی مربوط به ارزش بازار حداقلی و حداکثری براوردی می‌باشد. ارزش بازار در کمترین حالت از تعدیل ارزش بازار بانک‌ها زمانی که بازار سرمایه شرایط رکود به خود می‌گیرد محاسبه می‌شود. ارزش بازار حداکثری مجموع قلم‌های بخش سوم می‌باشد که با نرخ دلار در صورت کشف قیمت دارایی‌ها بدست می‌اید.
تمامی اطلاعات از ترازنامه و صورت سود و زیان دوازده ماهه منتهی به اسفند ۹۸ بدست امده و ارزش بازار بانک‌ها طبق اطلاعات روز ۰۸/۰۷/۱۳۹۹ استخراج شده است. همان طور که مشاهده می‌فرمایید بانک‌های تجارت، پارسیان، پاسارگاد، سامان و دی ارزش بازاری بالاتر از ارزش براورد شده دارند. بانک شهر و سرمایه به ترتیب به دلیل عدم افشای اطلاعات و زیان انباشته بالا از جدول براورد ما خارج شدند. با توجه به گستردگی فعالیت بانک ملت می‌توان ارزش بازار ان را برای صنعت یک ارزش تعادلی در نظر گرفت. با توجه به نسبت سپرده‌ها و تسهیلات هر بانک به بانک ملت در ردیف اخر ارزش بازار نسبی برای مقایسه با یکدیگر محاسبه شده است. به طور کلی صنعت بانک به دلیل ارقام نا مربوط سود خالص بهتر است از روش‌های مقایسه نسبی با میانگین صنعت به ان‌ها توجه کرد.
سقف و کف ارزش بازار بانک‌های موجود در بازار سرمایه با توجه به نرخ دلار بیست و هشت هزار تومانی بدست امده اند و فرض بر این می‌باشد اگر بازار سرمایه به حالت رکود برود با توجه به این نرخ دلار حداقل ارزش بازار سهم‌ها چقدر خواهد بود. اعداد مربوط به بنگاه داری شامل تخمینی از املاک و مستغلات و شرکت‌های زیرمجموعه غیر مرتبط با فعالیت اصلی بانک‌ها می‌شود.

 

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بانک نقدینگی پس انداز تسهیلات پارسی خبر ارزش افزوده ارزش بازار دارایی ها سپرده ها نرخ دلار بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۷۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سامانه‌ای جدید، در جهت رفع دغدغه فعالان بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ در این شرکت و راه‌اندازی چندین سامانه در جهت رفاه بیشتر سهامداران، از ایجاد تغییر در سامانه‌ی پس از معاملاتِ بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و تاکید کرد در این راستا، در تلاشیم تا سهامداران با دغدغه و ملاحظات کمتری به فعالیت خود در بازار سرمایه ادامه دهند و براین اساس بخشی از دغدغه‌ سهامداران برطرف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد باغستانی ضمن اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه تمکن مالی (سامانه گواه) از جمله اقدامات صورت گرفته در شرکت سپرده گذاری در سال گذشته بوده است، اظهار کرد: در حدود ۱۲ هزار پرونده تمکن مالی صادر شد. همچنین رونمایی از سامانه پذیره‌نویسی حق تقدم الکترونیک بود که بیش از ۵۷ ناشر، فرآیند پذیره‌نویسی حق تقدم خود را بصورت تماماً الکترونیکی به ثبت رساندند.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: از سو یدگر می‌توان به رونمایی از سامانه میراث در آبان ماه نیز از دیگر اقدامات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بوده است که براساس آن، در چهار ماهه پایانی سال، بالغ بر ۳۶۰ هزار پرونده‌ ورثه‌ی فوتی به ورثه منتقل و سود آن نیز واریز شد.

وی خاظر نشان کرد: پس از مصوبه شورای عالی بورس، با پیگیری‌هایی که از ۳۶ شرکت ناشر صورت گرفت، توانستیم در ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲، سود بالغ بر ۴۳ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت را پرداخت کنیم.

باغستانی با بیان اینکه حدود هشت ناشر، سود سال مالی منتهی به ۱۴۰۱ سهام عدالت خود را واریز نکرده‌اند، گفت: مابقی مبالغ پس از تامین وجه از سوی ناشران، پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی تصریح کرد: در تلاش هستیم که در سال از جاری (۱۴۰۳) سامانه‌ی پس از معاملاتِ بازار سرمایه را تغییر داده و از سامانه‌ی جدید رونمایی کنیم تا فعالان بازار سرمایه بتوانند با دغدغه و ملاحظات کمتری به فعالیت خود در بازار سرماهی ادامه دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • نرخ حق الوکاله سپرده های مدت دار بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های مدت دار بانک کشاورزی در سال 1403 اعلام شد
  • سود بانکی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟/ بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود
  • بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود /سود 100 میلیون سپرده چقدر است؟
  • روس‌ها ۳۹ ثانیه حریم هوایی ناتو را نقض کردند
  • امکان بهره‌گیری از وام‌های بلمبارد برای ترید در بازارهای فیوچرز
  • رونمایی از سامانه‌ای جدید در جهت رفع دغدغه فعالان بازار سرمایه
  • رونمایی از سامانه‌ای جدید، در جهت رفع دغدغه فعالان بازار سرمایه