Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@13:25:07 GMT

وظایف پرستار بیمار مبتلا به ام اس چیست ؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۷۱۲۲

وظایف پرستار بیمار مبتلا به ام اس چیست ؟

بیماری مولتیپل اسکلروزیس  Multiple Sclerosis یا ام اس نوعی بیماری خود ایمنی مزمن است که بر سیستم عصبی  تاثیر می گذارد و باعث تخریب آن می گردد. بر طبق آمار جهانی بیماری ام اس درحال پیشرفت و گسترش می باشد و هر ساله بر تعداد افراد مبتلا به این بیماری افزوده می گردد که این مطلب موید ضرورت پرورش و استفاده از پرستار بیمار مبتلا به ام اس  جهت مراقبت و نگهداری از مبتلایان در مراکز درمانی و منازل می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان از علت اصلی بیماری ام اس مطمئن نیستند ، اما  معتقدند که تعدادی از عوامل زمینه ای از جمله عوامل ژنتیک ، عفونت های دوران کودکی و موقعیت جغرافیایی زندگی از عوامل تاثیر گذار بر این بیماری است.

انواع  بیماری ام اس :

این بیماری دارای چهار نوع مختلف می باشد و لازم است پرستار بیمار مبتلا به ام اس همواره با رویکردی انعطاف پذیر و متناسب با نیاز های بیمار به مراقبت از آنها بپردازد.

سندرم مجزای بالینی

اولین مرحله ام اس می باشد که برخی از پزشکان در این مرحله تجویز دارو و درمان را شروع می کنند و برخی منتظر می مانند تا حمله بعدی بوقوع بپیوندد و بیماری فرد تشخیص قطعی داده شود.

عود کننده و فروکش یابنده

شامل یک دوره یک عود کننده و یک دوره بهبود است و میزان شیوع این نوع از ام اس در زنان بیشتر از مردان است.

پیشرونده اولیه

دارای دوره های عود کننده و بدون دوره  بهبود می باشد. این علائم بسیار به آهستگی پیش می رود و شدت می یابد.

پیشرونده ثانویه

فردی به این بیمار دچار می شود که قبلا به ام اس نوع دوم ( عود کننده و فروکش کننده ) دچار شده باشد. علائم در همان میزان شدت بدون کاهش می ماند و دوره های بهبودی وجود ندارد.

کنترل و درمان  بیماری ام اس:

هدف از درمان ام اس کاهش روند پیشرفت بیماری و کنترل علائم است تا بیماران بتوانند کیفیت زندگی بالایی را تجربه نمایند . علاوه بر داروهای تجویز شده ، برخی از روش های درمانی و تغییر سبک زندگی می توانند وضعیت فرد را بهبود ببخشند.

آیا منزل برای مراقبت از بیمار مبتلا به  ام اس بهتر است؟

معمولا  بسیاری از افرادی که بیماری ام اس آنها تشخیص داده شده است در سن جوانی قرار دارند. بنابراین  پذیرفتن این مسئله که برای ادامه زندگی به آسایشگاه یا مرکز مراقبتی انتقال داده شوند برای اکثر این بیماران ناراحت کننده است . در این شرایط استفاده از یک پرستار بیمار مبتلا به ام اس که دارای تجربه و مهارت کافی در مراقبت از این بیماران  در منزل می باشد اهمیت بسیاری دارد.

وظایف پرستار بیمار مبتلا به ام اس

مراقبت های ویژه پرستاری : برای کسانی که مبتلا به ام اس هستند مهم است که از مراقبتهای حرفه ای برخوردار باشند . یک پرستار بیمار مبتلا به ام اس لازم است تمام علایم سلامتی بیمار را کنترل نماید  و به محض بروز تغییر در وضعیت سلامتی بیمار واکنش مناسبی را نشان دهد.  و از پذیرش غیرضروری در بیمارستان جلوگیری کنند.

مدیریت مصرف داروها:

لازم است پرستار بیمار مبتلا به ام اس  در زمینه مدیریت داروها آموزش دیده و از سیستم های دارویی مطلع باشد. نظارت بر مصرف صحیح داروها و بررسی میزان تاثیر گذاری و عوارض احتمالی داروها از جمله وظایف پرستار بیمار می باشد.

اطمینان از امکان حرکت ایمن در خانه و اطراف آن:

لازم است پرستار بیمار مبتلا به ام اس با اخذ مشورت از یک کار درمانگر در منزل،  راهنمایی های لازم جهت تجهیز خانه به لوازم مورد نیاز را  دریافت نماید. استفاده از ابزاری که سبب کمک و  بهبود وضعیت حرکت ایمن در منزل می گردد و احتمال سقوط را به حداقل می رساند در اولویت قرار دارد.

مراقبت شخصی و خصوصی :

مراقبت های شخصی می تواند براساس شدت بیماری جنبه های مختلفی داشته باشد. فعالیتهایی مانند حمام کردن و لباس پوشاندن به بیمار  و انجام مواردی که باعث افزایش حس عزت نفس بیمار می شود مانند کوتاه و مرتب  نمودن ناخن ها ، یا آرایش موها از آن جمله اند.

برنامه ریزی و پخت وعده های غذایی برای بیمار:

وعده های غذایی فرد بیمار با توجه به نیاز های  تغذیه ای  ، ترجیحات و ذائقه بیمار برنامه ریزی و پخته می شوند . زمان صرف غذا در زمانهایی که بیمار در آنها راحت تر است انجام می شود.

تسهیل ارتباطات اجتماعی بیمار در داخل منزل :

یک پرستار بیمار مبتلا به ام اس همواره تلاش خواهد نمود که فضای مورد نیاز برای حفظ ارتباطات اجتماعی به صورت واقعی و مجازی را در داخل منزل  آماده نماید.  معاشرت با دوستان  و  برگزاری جشن ها و مناسبت های خانوادگی ، پشتیبانی  از فرد بیمار برای لذت بردن و کاهش استرس برای سازماندهی این مناسبت ها از جمله وظایف پرستار است.

حفظ ارتباطات اجتماعی فرد بیمار در خارج از منزل :

یک پرستار بیمار مبتلا به ام اس نهایت تلاش خویش را می نماید که روابط اجتماعی فرد بیمار با جامعه   ادامه یابد . این فعالیت ها میتواند شامل قدم زدن در پارک یا حضور در کلوپ ها یا دیدار با دوستان و اقوام باشد که در انجام تمام این فعالیت ها پرستار نقش عمده ای بر عهده دارد.

کارهای داخلی منزل:

این کارها شامل تمیز کردن همه اتاق ها و جارو و گردگیری در سرتاسر خانه است تا خانه فرد بیمار مطابق با استانداردهای بهداشتی  نظافت گردد.

مراقبت از حیوان خانگی بیمار :

از جمله وظایف یک پرستار بیمار مبتلا به ام اس مراقبت از حیوان خانگی فرد بیمار است . به دلیل ویژگی های خاص بیماران  مبتلا به ام اس انتخاب مراقب و پرستار متخصص در این زمینه باید مورد بیماران و اطرافیان قرار گیرد. یک  مراقب و پرستار بیمار مبتلا به ام اس  باید قادر باشد به نیازهای جسمی و روانی بیمار توجه کند و با استفاده از راه کارهای علمی به بهبود وضعیت بیمار کمک نماید.

همانگونه که بیان شد بهترین و مناسب ترین محیط برای مراقبت از بیماران مبتلا به ام اس محیط منزل این افراد می باشد که با آن آشنایی داشته و کمتر دچار سردرگمی و استرس می شوند.  استفاده از خدمات مراکز خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل در این شرایط بهترین گزینه است .  مرکز پرستاری پرستار اول با داشتن کادری ماهر و باتجربه آماده ارائه خدمات شبانه روزی در حوزه پرستار بیمار ، پرستار سالمند و پرستار کودک می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست به آدرس https://parastareaval.com  مراجعه نمایید.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: پرستار بیماری اس وظایف پرستار بیماری ام اس عود کننده فرد بیمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است

ترانه علیدوستی دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است.

اخباری مبنی بر بیماری ترانه علیدوستی در روزهای گذشته منتشر شده که موجب نگرانی جامعه سینمایی و مخاطبان شده است. بطور معمول در این مواقع واکنش‌های احساسی و معمولا تلخی منتشر می‌شود که عمده آنها هم تحت تاثیر فضای مجازی و تحلیل‌ها و تفاسیر منابع نامعتبری است که اطلاع‌رسانی دقیق در دستور کار آنها نیست.

از همین رو خبرنگار سینما اعتماد پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی و نوع بیماری این بازیگر شد. ترانه علیدوستی حدود ۶ماه پس از آزادی خود از زندان دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است.

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که «سیستم ایمنی» واکنش بیش از حدی به برخی داروها نشان می‌دهد. در نتیجه این امر باعث ایجاد علائم متعددی مانند تب، ناهنجاری‌های خونی و التهاب اعضاء در سراسر بدن می‌شود.

بنا بر گزارش‌های رسیده به سینما اعتماد، خوشبختانه ترانه علیدوستی به موقع متوجه وجود این سندروم شده و درمان‌ها و مراقبت‌های لازم را از ماه‌ها قبل در سکوت انجام داده و پس از پی گرفتن چندین روش درمانی و دارویی، در نهایت توانسته این سندرم را کنترل کند و به شرایط نرمال نزدیک شود و این درمان‌ها به صورت دوره‌ای و برای رسیدن به سلامتی کامل ادامه دارد.

ضمن اینکه حضور چند روزه این بازیگر در بیمارستان کسری تهران که موجب نگرانی‌ها هم شده بود، در ادامه همین مراقبت‌ها بوده که البته به دلیل کاهش اکسیژن خون چند روزی به طول انجامیده و ترانه علیدوستی در حال حاضر شرایط خوبی دارد.

دیگر خبرها

  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • بیماریابی در بوشهر افزایش یافت/ تقویت مراکز مراقبت سلامت در استان
  • ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص مبتلا شده است
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد + جزئیات
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون