Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فعالیت معدن سیلیس در منطقه کلمرز که از بکرترین مناطق جنوب استان کرمان محسوب می‌شود، نگرانی‌های زیست محیطی برخی از اهالی منطقه را در پی داشته است که در همین راستا طی روزهای گذشته شاهد تجمع عده‌ای از فعالان مردمی و زیست محیطی مقابل فرمانداری کهنوج بودیم در سوی دیگر فعالان این معدن می‌گویند که معدن فوق با مجوزهای لازم و توجه کامل به نگرانی‌های زیست محیطی فعالیت خود را شروع کرده و فعالیت این معدن نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال در منطقه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که رعایت نکات زیست محیطی در جنوب کرمان دارای اهمیت است اما از سوی دیگر با توجه به نیاز شدید منطقه و لزوم محرومیت زدایی، فعال شدن معادن در پهنه گسترده جنوب کرمان نیز اهمیت دارد.

کلمرز جزیره حیات جنوب کرمان است

آنچه که از سوی فعالان محیط زیست مطرح می‌شود، آسیب به محیط زیست به دلیل احداث جاده، آسیب به زیست گاه خرس سیاه و حیات وحش منطقه و خسارت به منابع آبی در کوهستان کلمرز است. از این کوهستان به عنوان جزیره حیات منطقه نام برده و در جنوب کرمان یکی از مهمترین منابع تأمین آب محسوب می‌شود.

این منطقه ۴۶ کیلومتر طول و ۱۲ کیلومتر عرض دارد و در جنوب شهرستان فاریاب و شمال غربی شهرستان کهنوج قرار گرفته و بلند ترین قله کلمرز دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای دره‌های متعدد آبی است که به دلیل بارش‌های قابل توجه در ارتفاعات در طول سال از چشمه‌های دائمی برخوردار است.

آب شرب انسانی، آب کشاورزی و حیات وحش منطقه به وجود این چشمه‌ها وابسته است و حیات دشت‌های سرگریج، مهروئیه، پاگدار، دره شور، چاه ریگان به این منابع وابسته است و آب مناطق جمعیتی عشایر سلیمانی، دوزیارتی، حسین آباد، جمال آباد و بخش قابل توجهی از آب شرب شهر کهنوج را تأمین می‌کند.

در کنار تأثیر معدن بر اشتغالزایی اما اهمیت محیط زیست و به خصوص تأمین آب شهرها و روستاهای بزرگ جنوب کرمان از جمله شهر کهنوج اهمیت فوق العاده دارد

مجوز این معدن در سال ۹۰ داده شده و سرمایه گذار فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، اداره کل صمت جنوب کرمان نیز معتقد است که با توجه به مطالعات صورت گرفته فعالیت این معدن هیچ مشکلی برای منابع آبی منطقه ایجاد نخواهد کرد.

معاون معدنی صمت جنوب استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: یکی از ضروریات موجود برای توسعه استان جذب سرمایه گذار در بخش‌های مختلف به ویژه معادن است.

محمدرضا مقبلی افزود: باید از فعالیت معادنی که مجوزهای قانونی دارند حمایت شود تا سایر سرمایه گذاران برای ورود سرمایه‌ها به جنوب کرمان ترغیب شوند.

محیط زیست عدم فعالیت معدن در پهنه آبی منطقه را تضمین کند

وی گفت: معدن سیلیس برای ۳۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد و می‌تواند نقش قابل توجهی در محرومیت زدایی در منطقه داشته باشد.

در کنار تأثیر معدن بر اشتغالزایی اما اهمیت محیط زیست و به خصوص تأمین آب شهرها و روستاهای بزرگ جنوب کرمان از جمله شهر کهنوج اهمیت فوق العاده دارد و مسلماً محیط زیست باید با ورود به این پرونده عدم فعالیت معدن در پهنه‌های آبی منطقه را تضمین کند.

چالش‌های زیست محیطی در جنوب کرمان

یکی از فعالان محیط زیست در این خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: هیچ شکی در این نیست که استان کرمان یکی از نقاط زرخیز کشور در حوزه‌های مختلف است و گل سرسبد آن حوزه معادن است و این استان در کشور معروف به بهشت معادن ایران است.

احمد قربانی گفت: وقتی چهارگوشه استان کرمان را به صورت گذرا در ذهن متصور می‌شوید قطعاً با معادنی مواجه خواهید شد که در حال فعالیت هستند و قاعدتاً این معادن تأثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد اما بر اساس رویکرد جامعه شناسی توسعه، بهبود ابعاد مختلف جامعه باید در راستای یکدیگر و بدون آسیب اثرگذار بر سایر حوزه‌ها انجام شود به عبارت دیگر اگر بخواهیم به صورت مصداقی اشاره کنیم در حوزه معادن توسعه باید پایدار باشد و فعالیت معادن نباید بر مسائل زیست محیطی اثرگذار باشد.

وی افزود: بنابراین معادن در حوزه فعالیتی خود با موضوعات و چالش‌هایی همانند محیط زیست، مصرف انرژی، ایمنی و بهداشتی مواجه هستند که در بحث استخراج مباحثی همچون تخریب زمین‌ها، نابودی منابع تجدید نشدنی و محیط زیست، در بخش فرآوری اثرات مخرب زیست محیطی و بحث مصرف آب مطرح است که باید به آنها توجه جدی شود.

وی گفت: این منطقه زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی نادر است و محیط زیست باید صراحتاً تأیید کند که فعالیت معادن بر چشمه‌ها، تخریب زیستگاه‌ها و چشمه‌ها تأثیر نخواهد داشت.

در پیگیری که انجام شد محیط زیست کهنوج اعلام کرد این معادن در پهنه آبی نیست و جلوی هرگونه تخریب در منابع آبی گرفته می‌شود و جای نگرانی نیست.

اعتراض از مجاری قانونی پیگیری شود

فرماندار کهنوج در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تجمع عده‌ای از افراد مقابل فرمانداری این شهرستان گفت: این افراد به بهانه اعتراض به مجوز معدن سیلیس چاه ریگان و تخریب محیط زیست به صورت غیرقانونی دست به تجمع زدند.

وحدت عیدی افزود: این معدن دارای مجوز قانونی است و تمامی استعلامات آن نیز به صورت کامل اخذ شده است لذا جای هیچ گونه شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

فرماندار کهنوج با اشاره به اینکه اداره محیط زیست نیز از مجوز خود دفاع کرده است، ابراز داشت: اینگونه حرکت‌ها قابل قبول نیست و اگر اعتراضی وجود دارد باید به صورت قانونی مطرح و رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: در ادامه با نمایندگان تجمع کنندگان صحبت شد و آنها نیز قانع شدند که به صورت قانونی اعتراضات خود را پیگیری کنند.

فعالیت معدن سیلیس کهنوج هیچ‌گونه منافاتی با مسائل زیست‌محیطی ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تمامی مجوزهای معدن سیلیس کهنوج به صورت قانونی اخذ شده، مراحل اکتشافی معدن انجام و در ادامه مجوز بهره‌برداری این معدن نیز صادر خواهد شد.

مسلم مروجی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های کهنوج و فاریاب چند معدن درحال فعالیت هستند، اظهارداشت: در سالیان گذشته مواد خام از این معادن بارگیری و به استان‌های مرکزی و یا خارج از کشور صادر می‌شد اما در ادامه با توجه به جلساتی که با سرمایه‌گذاران مربوطه گذاشته شد، از این انتقال جلوگیری شد که نتیجه این تصمیم علاوه بر فرآوری این مواد، اشتغال زایی بیشتر برای مردم بومی است‌.

توسعه‌ای که موجب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نیست چرا که به هر حال آسیب‌های آن سایر جوانب جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان این مطلب که طی هشت ماه گذشته در معدن سیلیس کهنوج حدود ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۸۰ نفر نیز اشتغال به کار داشته‌اند، عنوان کرد: در فاز دوم نیز ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و فاز سوم که تفاهم نامه آن بسته شده، ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود لذا بهره‌برداری از این معادن به نفع خود مردم منطقه است چرا که این امر باعث شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی منطقه، اشتغال‌زایی و پیشرفت‌های اجتماعی و حتی فرهنگی جنوب استان خواهد شد.

وی تصریح کرد: فعالیت معدن سیلیس کهنوج هیچ‌گونه منافاتی با مسائل زیست‌محیطی ندارد و همه کارشناسان مربوطه نیز آن را تأیید کردند و حتی ماده معدنی که تولید می‌شود هیچ گونه آلودگی را ایجاد نمی‌کند.

مسئولان منتقدان را قانع کنند

وی اضافه کرد: توسعه‌ای که موجب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نیست چرا که به هر حال آسیب‌های آن سایر جوانب جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما نیز دغدغه این مسئله را داریم اما نظرات کارشناسی حاکی از آن است که هیچ‌گونه آسیبی منطقه را تهدید نمی‌کند.

در پایان باید اشاره کرد که هیچ فردی با پیشرفت، توسعه و آبادانی در جنوب استان مخالف نیست اما همانگونه که اشاره شد این پیشرفت باید همه جانبه باشد، تمام ابعاد آن سنجیده شود به ویژه باید در زمینه زیست محیطی آینده نگری کرد و در آینده شاهد آسیب به این حوزه‌های خدادادی نباشیم.

اگر حتی نیاز باشد مسئولین مربوطه جنوب استان به همراه این افراد دغدغه مند که نگرانی مسائل زیست محیطی را دارند در منطقه معدنی حاضر شده و با شنیدن نظرات دو طرف به یک توافق و اقناع همگانی برسند.

کد خبر 5034780

منبع: مهر

کلیدواژه: محیط زیست کرمان وحدت عیدی چهل سالگی دفاع مقدس ویروس کرونا هفته دفاع مقدس شیراز بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا دفاع مقدس کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه زلزله مسائل زیست محیطی زیست محیطی فعالیت معدن استان کرمان جنوب استان جنوب کرمان محیط زیست قابل توجه هیچ گونه چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۷۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد خبر داد و گفت: حضور پلنگ در آن منطقه جای نگرانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، نقی میرزاکریمی در پی انتشار تصویر پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد گفت: حضور پلنگ در آن محدوده طبیعی است و کوهستان و طبیعت اطراف روستاهای مشهد، کلاک و رودافشان یکی از بهترین زیستگاه‌های این گونه است.

وی اظهار داشت: پلنگ‌ها اغلب شب‌گرد و شب شکار بوده و بسیار پنهان کار و انسان گریزند و خطری مردم را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی به خصوص گربه سانان بزرگ جثه به آنها نزدیک نشوند و سریعاً موضوع را بلافاصله از طریق شماره ۰۹۹۲۱۰۰۱۵۴۰ به یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

کد خبر 747635

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)