Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری با بیان که کارشناسان از سال ۷۶ درباره خشک شدن دریاچه ارومیه در سال ۹۵ هشدار داده بودند، گفت: در سال ۸۹ در نامه ای به مقام معظم رهبری درباره عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه به ایشان توضیح دادم و نوشتم که خشک شدن این دریاچه باعث تهدید سلامت مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در زمینه خشک شدن دریاچه ارومیه، اقتصاد و کشاورزی در مقایسه با سلامتی مردم اهمیت چندانی ندارند زیرا اگر این دریاچه خشک می شد و روند احیای آن به سرانجام نمی رسید، تا شعاع بسیاری سلامت مردم به جد تهدید می شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بر اساس گزارش دامپزشکی استان آذربایجان غربی در سال ۹۴ سرطان پوستی در حیوانات شمال غربی دریاچه ارومیه، در مدت دو سال ۲۸ برابر افزایش یافته بود، اظهارکرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه سلامتی میلیون ها نفر به خطر می افتاد. به طوری که تا شعاع ۱۳۰ کیلومتری از هر طرف این دریاچه، سلامت مردم تهدید می شد. این یعنی ترکیه و نخجوان هم درگیر پیامدهای خشک شدن این دریاچه می شدند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بی توجهی به توسعه پایدار باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شد، گفت: در کشور ما با دید تک بعدی به تولید و با نادیده گرفتن این اصل که توسعه باید پایدار باشد، تصمیماتی گرفته شد که عواقبش خشک شدن دریاچه ارومیه و به خطر افتادن سلامت مردم بود.

وی با بیان این که در سال ۹۲ میلادی در کنفرانس ریو تصویب شد که حداکثر مجاز برداشت هر کشور از آب های تجدید پذیر ۴۰ درصد باشد، اظهارکرد: متاسفانه ما در ایران ۱۰۳ درصد از آب های تجدید پذیر کشور را استفاده می کنیم. این یعنی ما داریم از سهم نسل های آینده هم استفاده می کنیم و این با توسعه پایدار همخوان نیست.

کلانتری با بیان اینکه با این میزان مصرف آب، در مناطقی از کشور عملاً کشاورزی تعطیل خواهد شد، گفت: موضوع تصحیح الگوی مصرف آب های تجدید پذیر یکی از مسائلی بود که نتوانستیم درباره آن کاری کنیم و اگر این رویه را اصلاح نکنیم برای نسل‌های آینده هیچ چیز باقی نخواهیم گذاشت و در برابر آنان مسئول هستیم.

وی با تاکید بر این که کل مهاجران جنگ تحمیلی ۸۸۰ هزار نفر بودند، اظهارکرد: اگر دریاچه ارومیه خشک می شد، باید پنج میلیون نفر برای آنکه سلامت شان تهدید نشود، جابجا می شدند چون اگر این اتفاق نمی افتاد بیماری های بسیاری سلامت مردم را به خطر می انداخت. به عنوان مثال بیماری آلبیدو، چشم را نابود یا فشار خون مردم شهر تبریز ظرف دو سال افزایش پیدا می کرد.

کلانتری اضافه کرد: همین موارد باعث می شد که آنجا قابل سکونت نباشد. ما به خاطر این که حق نداشتیم آرامش مردم را به هم بریزیم و خیال شان را مشوش کنیم، در آن زمان نمی توانستیم این مسائل را بگوییم ولی الان که روند احیا به سرانجام رسیده است، باید این موارد را بیان کرد.

وی تغییر درجه حرارت را از دیگر پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: اگر دریاچه خشک می شد، تفاوت دمای تابستان و زمستان تا ۷ درجه هم می رسید و این تفاوت دما باعث می شد که نه تنها اکوسیستم از بین می رفت بلکه آنتی بیوتیک ها از کار می افتاد و مقاومت ژنتیکی انسان دچار اختلال می شد.

 کلانتری در پایان وظیفه نمایندگان به ویژه نمایندگان استان های حاشیه دریاچه ارومیه را در حفظ و حراست از این دریاچه سنگین دانست و گفت: ما هم دریاچه ارومیه را حفظ کردیم و هم توانستیم با تصحیح الگوی مصرف آب کشاورزان کاری کنیم که در کشاورزی آن منطقه با صرفه جویی آب، ۱۸ درصد کارایی بیشتری داشته باشد. اکنون وظیفه نمایندگان است به خاطر مردم منطقه و صیانت از سلامت آن ها در حفظ و احیای دریاچه ارومیه کوشا باشند و در این راه به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.

46

کد خبر 1437904

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی خشک شدن دریاچه ارومیه سلامت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۸۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: دومین مرحله از رهاسازی آب در فاز اول از محل سد سیلوه پیرانشهر از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی‌سیب رهاسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم ۵ مترمکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ مترمکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد