Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش تسنیم،  دفتر امیری کویت  لحظاتی پیش رسما خبر درگذشت شیخ الصباح امیر این کشور را اعلام کرد.

اخیرا گزارش‌هایی از وخامت وضعیت جسمانی امیر کویت به گوش می‌رسید.

وی چهاردهمین امیر کویت است که در سن 91 سالگی درگذشت. «نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت است که بعد از درگذشت کویت رسما امیر این کشور خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این و در پی وخامت حال امیر این کشور بخشی از اختیارات وی به ولیعهد واگذار شده بود.

خاندان صباح در کویت از سال 1760 حکومت خود را بر این کشور آغاز کردند.

در اوایل قرن هجدهم سه خاندان مهم به نام‌های «آل صباح» و «آل خلیفه» و «آل جلاهم» بنا به دلایل اقتصادی وسیاسی در کویت اقامت کرده و در سال‌های 1716 تا 1756 برای حکومت بر کویت به صورت اشتراکی توافق کردند. اداره امور کویت به این صورت میان سه خاندان تقسیم شد که بر این اساس خانواده صباح مسئول امور سیاسی بود٬ آل خلیفه تجارت زمینی و آل جلاهم تجارت دریایی را عهده‌دار شدند. اما این حکومت اشتراکی نتوانست خیلی دوام بیاورد در سال 1756 از هم پاشید و خاندان صباح که مهم ترین بخش روند کویت یعنی سیاست را بر عهده داشت٬ به تنهایی حکومت خود را در این منطقه آغاز کرد.

اولین امیر کویت از خاندان الصباح به نام « صباح بم جابر» بود. از آن زمان تاکنون که «صباح احمد جابر صباح» که در 29 ژانویه 2006 در کویت به قدرت رسید٬ 14 امیر بر این کشور حکمرانی کرده‌اند.

در زمان حکومت « شیخ مبارک» فرزند صباح دوم و پنجمین شیخ کویت نظام حکومت این سرزمین شکل تازه ای به خود گرفت؛ زیرا وی حکومت را در تیرة دو فرزند خود موروثی کرد.

در زمان حکومت همین شیخ ، معاهدة 23 ژانویه 1899میلادی مبنی بر حمایت انگلستان از کویت میان دو کشور منعقد شد و به این ترتیب کویت به صورت تحت الحمایه انگلیس درآمد. این معاهده حاوی چند موضوع اساسی از جمله ممنوعیت واگذاری سرزمین و ممنوعیت برقراری ارتباط کویت با کشورهای خارجی بود. در سال 1961 در دوران حکومت «عبدالله سالم الصباح » کویت که به موجب معاهده 1899 به صورت تحت الحمایه انگلیس در آمده بود ، اعلام استقلال کرد. پس از شیخ عبدالله السالم الصباح که مورد علاقه و احترام ملت کویت بود و تا سال 1965 امیر این کشور بود، برادرش «شیخ صباح السالم الصباح» به حکومت رسید. این شیخ نیز در 31 دسامبر 1977 فوت کرد و شیخ جابر الاحمد الجابر الصباح عهده‌دار امور کویت شد.

پس از درگذشت جابر الاحمد الجابر در ژانویه 2006 ٬ «صباح احمد جابر صباح» به حکومت رسید.

با وجود حاکمیت خاندان آل صباح در دو قرن گذشته، کویت در بین کشورهای خلیج فارس تنها کشوری است که از آغاز استقلال در سال 1961، دارای قانون اساسی بوده و تفکیک قوای سه گانه پارلمان مستقل، آزادی های سیاسی و آزادی مطبوعات در آن تضمین شده است و به نظر می رسد حاکمیت این کشور کوچک خلیج فارس تاکنون به این اصول مهم قانون اساسی تا حد زیادی پایبند بوده است. گرچه امیر کویت طبق قانون اساسی حق دارد در شرایط خاص پارلمان را منحل کند، اما انتخابات در آن کشور به صورت آزاد برگزار می شود و با اصلاحاتی که در قانون انجام شده است کلیه شهروندان کویت اعم از زن و مرد از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن برخوردارند.

سیاست‌های امیر 91 ساله کویت اغلب در راستای ثبات و کاهش تنش‌های منطقه‌ای بود. او بارها تجاوزات مستمر عربستان به خاک یمن را محکوم و نیز بر لزوم حمایت از مسئله فلسطین تاکید می‌کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: امیر این کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۸۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنبیه تعرض کنندگان به کشور پیام مهم عملیات وعده صادق است

امیر سرتیپ محمد اکرمی نیا، معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی صبح امروز در رژه یگان‌های نظامی به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در رشت گفت: ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی از ماندگارترین یادگاری‌های امام راحل است.

او با بیان اینکه حضرت امام (ره) ارتش را احیا و حفظ کرد، افزود: ارتش وحدت گر یگان‌های نظامی در عرصه‌های مختلف بوده است.

امیر اکرمی نیا با اشاره به رشادت‌های ارتش در هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی در کنار سایر نیرو‌های مسلح خود را وقف حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی کرد لذا ارتش جمهوری اسلامی میدان دار بحران‌ها در کشور است.

او با اشاره به پیگیری راهبرد‌های کشور گفت: قوی‌تر شدن کشور و نقش آفرینی و تقویت نظامی ایران اسلامی در منطقه و جهان از مخم‌ترین اهداف ارتش و دیگر نیرو‌های مسلح بوده است.

معاون عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه نیرو‌های مسلح اجازه تعرض به هیچ احدی را نمی‌دهد، افزود: صیانت از تمامیت ارضی کشور و بازدارندگی خط قرمز ارتش جمهوری اسلامی است.

امیر سرتیپ اکرمی نیا پیام‌ها و دستاورد‌های عملیات وعده صادق را تشریح و تصریح کرد: ارتقاء سطح بازدارندگی دستاورد‌های مهم وعده صادق برای نظام بوده است.

او همچنین با بیان اینکه عملیات وعده صادق پیام‌های هوشمندانه و هوشیارانه برای دوستان و دشمنان دارد، گفت: تنبیه تجاوزگران و تعرض کنندگان به کشور و مرز‌های سرزمینی پیام مهم وعده صادق است.

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه اسرائیل در سراشیبی نابودی است، افزود: اسرائیل در محدوده کوچکی محبوس شده است.

امیر اکرمی نیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی شکست پذیر و نابود شدنی است، تصریح کرد: دولت‌های غربی باید بدانند که اسرائیل رو به زوال است و هزینه‌های هنگفت برای این رژیم جعلی یک اشتباه استراتژیک است.

او همچنین با بیان اینکه اسرائیل خانه عنکبوت است، گفت: پیروزی جبهه مقاومت و نابودی اسرائیل پیام شفاف وعده صادق است لذا آزادی غزه و فلسطین از مسیر مقاومت می‌گذرد.

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه استیفای حقوق ایران در عرصه‌های بین المللی پیام بزرگ دیگر وعده صادق است، افزود: تنها راه توقف و نابودی رژیم جعلی اسرائیل مقاومت است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ارتش جمهوری اسلامی یک ارتش صلح دوست است
  • سفر رئیسی به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • پس‌لرزه‌های تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ نگاهی به روزهای کاری ۷ کشور عربی | اینفوگرافیک
  • پیروزی کویت مقابل بحرین؛ ایران صدرنشین شد
  • پیام رئیس مجلس در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • بورکینافاسو ۳ دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد
  • تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن در تهران
  • نگاهی به نیم قرن سیاست اعراب درباره رژیم اسرائیل؛ از اکتبر 1973 تا اکتبر 2023، استحاله عربی چگونه رقم خورد؟ + اسناد
  • تنبیه تعرض کنندگان به کشور پیام مهم عملیات وعده صادق است