Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@10:06:30 GMT

سانسور پدیده‌ای علیه مردم است

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۰۵۷۴

سانسور پدیده‌ای علیه مردم است

حسن برزیده با اشاره به اینکه سانسور فرهنگ و هنر را محدود و تخریب می‌کند تأکید کرد که سانسور به مرور آثار هنری را از نگاه‌های جدید را حذف و آثار را شبیه هم می‌کند و به طور کل پدیده‌ای علیه مردم است.

حسن برزیده، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: به نظر من سانسور شکلی از برده‌داری است و دو وجه بسیار مخرب برای فرهنگ و هنر کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه افرادی در کشور تصمیم بگیرند در آثار هنری چه مسائلی مطرح شود و جلوی مطرح شدن چه مسائلی گرفته شود به هیچ‌وجه پسندیده نیست.

برزیده خاطرنشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ شخص موجهی وجود ندارد که صلاحیت تصمیم‌گیری برای محتوای آثار هنری را داشته باشد. من به شخصه در این وزارتخانه هیچ فرد متخصصی در حوزه فرهنگ و هنر را سراغ ندارم و اکثراً حتی کمترین شناخت را از فرهنگ ندارند.

او افزود: چند سال پیش در جلسه‌ای که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت آقای دکتر حسینی داشتیم، او تأکید کرد که قرار بود در مسئولیت وزارتخانه دیگری را بر عهده بگیرد اما در نهایت گفتند شما وزیر فرهنگ باش! این تجربه شخصی من بود که از این جلسه در زمان مسئولیت آقای حسینی داشتم اما در همه دولت‌ها این وضعیت وجود دارد و هیچ دولتی تا امروز توجهی جدی به فرهنگ و هنر نداشته. حتی دولت حاضر هم در زمینه فرهنگ عملکرد چندانی نداشته و نقدهای بسیاری به آن وارد است.

این کارگردان در ادامه گفت: حتی اگر سانسور را بپذیریم و وجود آن را لازم بدانیم هیچ‌گاه در سمت‌های مختلف افرادی نبوده‌اند که بتوان آن‌ها را برای تصمیم‌گیری درباره تولیدات سینما، تلویزیون و دیگر عرصه‌های هنری فرهنگی صالح دانست؛ ریزش مخاطبی که در سینما و تلویزیون شاهد هستیم گواهی بر این مدعا است.

کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» در ادامه اظهاراتش، تأکید کرد: دیگر جنبه مخرب سانسور به حذف نگاه‌های جدید برمی‌گردد و جامعه را از نگاه‌های جدید محروم می‌کند. ما شاید در خانواده‌های خود هم این رویکرد را داشته باشیم و فرزندان خود را از ابراز نظر محروم کنیم و این باعث می‌شود از کوچک‌ترین نهاد اجتماعی سانسور بر اذهان ما تحمیل شود و در مقیاس‌های بزرگ‌تر آن را ادامه دهیم. هنرمندان همیشه از اقشار تحصیل‌کرده هستند و می‌توانند درباره اتفاقات و معضلات به مسئولان و همچنین مردم اخطار دهند، در کشورهای پیشرفته بخش اعظمی از مشکلات را از طریق فرهنگ حل می‌کنند. در مباحث امنیتی که شاید در کشور ما اهمیت بیشتری دارند که نیز می‌توان به آثار فرهنگی و هنری توجه داشت. اگر یک حکومت حتی بخواهد مسأله‌ای منفی را در اذهان نهادینه کند از طریق فرهنگ این کار را انجام می‌دهند.

برزیده تصریح کرد: فرهنگ و هنر حتی در جایگاه منتقد هم نباید سانسور شود، سانسور علیه مردم و به ضرر حکومت است و حکومتی که منتقد ندارد هر روز آسیب‌های بیشتری را متحمل می‌شوند. در بیانیه 313 سینماگر که خواستار برچیده شدن سانسور شده بودند ما خواستار حذف پروانه ساخت و وضع قوانینی مشخص بودیم. اگر قرار است سانسور همچنان وجود داشته باشد باید به شکل مدونی خط قرمزها مشخص شوند و در همین حوزه با اهالی فرهنگ و هنر مشورت شود. فیلمساز باید بداند که خط قرمزها شامل چه مواردی می‌شود؛ امروز این ادعا وجود دارد که خط قرمزها مدون و مشخص هستند اما در واقع این گونه نیست و سلیقه‌های مختلف مدیران مختلف مدام بر آثار سینمایی و تلویزیونی اعمال نظر می‌کند.

او افزود: حتی اگر سینما را وسیله‌ای برای سرگرمی بدانیم با سانسور سینما این خاصیت را هم از دست می‌دهد و به اجبار همه فیلم‌ها در یک چارچوب مشخص ساخته می‌شوند و این باعث می‌شود که آثار تکراری باشند. یک سال در ماه مبارک رمضان به سریال‌هایی که پخش می‌شد، دقت کردم و دیدم همه شبیه به هم به پایان می‌رسند و مشخص بود که یک سلیقه مشخص این قصه‌ها را به پایان رسانده و تنوع کاملاً از بین رفته است. در این سال‌ها سانسور اینقدر پیشرفت کرده است که به شخصه شاهد بودم به من گفتند از چهره فلان بازیگر خانم نمای بسته نگیرید. این جمله را تنها یک انسان بی‌سواد می‌تواند بگوید چرا که یک کارگردان برای نشان دادن صحنه‌ای که یک زن همسرش را از دست داده، برای نشان دادن غم و شوکه شدن این زن باید از نمایش بسته استفاده کنم و در نمای باز این امکان وجود ندارد. چنین اظهار نظرهایی که طرفداران سانسور دارند از بی‌سوادی آن‌هاست که می‌بینیم هر روز آسیبی جدی‌تر به سینما می‌زنند.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: من با این رویکرد بیانیه سینماگران ایران را به مناسبت روز جهانی صلح امضا کردم و شاید افرادی هم این بیانیه را امضا کرده باشند که با آن‌ها هم عقیده نباشم اما حتی اگر چند بیانیه دیگر با این رویکرد منتشر شود حاضر به حمایت از آن هستم و قطعاً امضا می‌کنم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سانسور فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»

 به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مجید پوراحمدی با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه "روایت باران" گفت: این نمایشگاه با همکاری و حمایت صندوق اعتباری هنر در راستای تحقق شعار سال و همچنین تأکیدات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت فراهم نمودن زمینه‌های مشارکت‌های مردمی وحضور موسسات فرهنگی و هنری بخش خصوصی برای تقویت کسب و کار‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در عین حال توضیح داد: تلاش ما این است که در سال جاری، فعالیت‌های این مجموعه با مشارکت فعالان عرصه فرهنگ و هنر انجام و زمینه‌های جهش تولیدات هنری و فرهنگی در این حوزه را فراهم کنیم.

پوراحمدی با اشاره به ارائه ۳۶ نوع خدمت و حمایت صندوق اعتباری هنر از جامعه فرهنگ و هنر کشور تأکید کرد: در این راستا با عنایت به تعیین شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، صندوق اعتباری هنر نیز مصمم است مجموعه فعالیت و سیاست‌های خود را بر مبنای تحقق این شعار برنامه ریزی نماید. از این رو یکی از مکان‌هایی که برای تحقق این هدف مدنظر قرار گرفته، فرهنگسرای نیاوران است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود به هتک حرمت به مقام شامخ قرآن کریم در یکی از کشور‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث جریحه دار شدن افکار و اندیشه‌های مسلمانان در سراسر جهان شد از این رو تصمیم گرفتیم در جهت توجه جامعه و آحاد مردم به مفاهیم و مضامین قرآن کریم با زبان هنر، برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تصریح کرد: خوشبختانه هنرمندان کشور عزیزمان در ادوار مختلف همیشه این افتخار را داشته اند که آثار فاخر قرآنی را خلق و تولید کنند.

پوراحمدی ادامه داد: در این راستا برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اساتید و هنرمندان برجسته و خبره در حوزه خط و خوشنویسی با موضوع قرآن در فرهنگسرای نیاوران را در دستور کار صندوق قرار دادیم.

وی افزود: این نمایشگاه تحت عنوان "روایت باران" با حمایت و همکاری صندوق هنر و یکی از موسسات فعال هنری، در حوزه هنر ایرانی- اسلامی از ۳۱ فروردین تا انتهای اردیبهشت ماه سال جاری با محوریت خط و خوشنویسی آثار قرآنی در عرصه هنر‌های تجسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه دفاع از ساحت قرآن به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان با زبان هنر، توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، افزایش تولید آثار هنری قرآنی با حمایت از هنرمندان حوزه قرآن را از جمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به حضور و ارائه آثار هنری توسط هنرمندان برجسته و پیشکسوت عرصه هنر‌های تجسمی به‌ویژه حوزه خط و خوشنویسی، گفت: تلاش ما این است ضمن تقدیر و تجلیل از هنرمندان مشارکت کننده در این رویداد هنری، بستر تعاملی میان هنرمندان این عرصه را نیز فراهم نمائیم.

پوراحمدی یادآور شد: در این نمایشگاه بیش از ۱۷۰ اثر از هنرمندانی، چون یدالله کابلی خوانساری، مهدی فلاح، علی اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی قربانی، حیدر موسوی، احمد شفیعی‌ها و ... در معرض دید علاقه‌مندان و بازدید کنندگان گذاشته خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با دعوت از علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه گفت: با توجه به مجموعه آثار برجسته و نفیس خط و خوشنویسی هنرمندان کشور از علاقه‌مندان و دوستداران آثار هنری دعوت می‌شود با حضور در فرهنگسرای نیاوران از این رویداد بزرگ هنری و قرآنی دیدن فرمایند.

نمایشگاه "روایت باران" عصر جمعه ۳۱ فروردین ماه جاری با حضور جمعی از هنرمندان برجسته و پیشکسوت و علاقمندان، در محل در گالری‌های ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علی رغم سانسور شدید از سوی رژیم اسراییل، اما مردم با موبایل شکست آنها را به جهانیان نشان دادند
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • تولیدات فرهنگی مرتبط با شهدا و ایثارگران حمایت می‌شود
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • افشاگری بنیانگذار تلگرام علیه آمریکا/ گوگل و اپل هرچه را بخواهند سانسور می‌کنند
  • داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود