Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@17:30:56 GMT

خبر خوش برای سرمایه‌گذاران صنعت برق حرارتی

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۰۸۲۰

خبر خوش برای سرمایه‌گذاران صنعت برق حرارتی

به گزارش افکارنیوز،

محسن طرزطلب‌ در آئین افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه اظهار داشت:‌ ساخت واحدهای بخار این‌چنینی در قالب قراردادهای بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است و مکانیزم بازگشت‌ سرمایه آن‌ها از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود؛ بدین صورت که سرمایه‌گذار اقدام به احداث بخش بخار نیروگاه و تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل‌ترکیبی می‌کند و پس از بهره‌برداری واحد‌ها، هزینه سرمایه‌گذاری در قالب سوخت صرفه‌جویی‌شده پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: از سال گذشته پیگیر اصلاح طرح‌های بیع‌متقابل و بازپرداخت تعهدات موجود در این بخش از محل صرفه‌جویی سوخت بوده‌ایم که پیرو پیگیری‌های صورت‌گرفته تمهیداتی در بودجه سال 99 برای بازپرداخت سوخت صرفه‌جویی‌شده به سرمایه‌گذار پیش‌بینی شده است.

طرزطلب با اشاره به تدوین و تصویب آیین‌نامه این بخش در دولت، ادامه داد:‌ این مهم تاکنون در نیروگاه‌ پرند به سرانجام رسیده و گزارش مربوط به اندازه‌گیری سوخت صرفه‌جویی در این نیروگاه به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده و در اختیار وزارت نفت نیز قرار گرفته است. این وزارتخانه نیز گزارش مربوطه را در اختیار شرکت ملی نفت قرار داده است تا سوخت صرفه‌جویی‌شده در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تأکید کرد:‌ در زمان حاضر برای هر واحد بخار به‌قیمت روز، ماهانه هشت میلیون دلار از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده امکان بازپرداخت سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس برای نیروگاه پرند 25 میلیون دلار بابت سه ماه صرفه‌جویی سوخت صورت‌گرفته در نظر گرفته شده است که طبق مصوبه دولت بایستی نفت خام در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

طرزطلب با تأکید بر اینکه از هفته آینده تمامی قراردادهای بیع‌متقابل با دستور وزیر نیرو اصلاح می‌شود و برای آن‌ها سوخت صرفه‌جویی‌شده در نظر گرفته خواهد شد، ادامه داد: این طرح‌ها جزو پروژه‌های استثنایی در کشور است؛ چرا که اصل و فرع سرمایه این پروژه‌ها دوساله بازگردانده می‌شود؛ از این جهت هیچ پروژه‌ای در کشور این امکان را ندارد که فردی سرمایه‌گذاری ارزی کرده باشد و دولت دوساله بتواند سرمایه‌ را بازگرداند.

براساس گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو ، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در زمینه طرح‌های بیع‌متقابل، طبیعتاً هر سرمایه‌گذاری که بتواند پروژه خود را زودتر به اتمام برساند ما متعهد هستیم که نفت خام در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: صرفه جویی سوخت وزارت نفت نفت خام وزارت نیرو برق دولت سرمایه گذاران وزارت نفت وزارت نیرو صرفه جویی سوخت صنعت برق حرارتی سوخت صرفه جویی شده بیع متقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور به روزهای پایانی رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، ساناز جعفرزاده با اشاره به اجرای فصل تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور، افزود: از ابتدای مهرماه سال گذشته به منظور تأمین برق پایدار پیک تابستان امسال بیش از ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰ هزار مگاوات از این برنامه عملیاتی شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه بالغ بر ۹۴ درصد تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است؛ از این رو امیدواریم با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده بتوانیم تمامی واحدهای نیروگاهی را برای تأمین برق پایدار روزهای اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان سال ۱۴۰۲ شکسته شد، گفت: تلاش‌های بی‌وقفه همکاران صنعت برق حرارتی باعث شد تا سال گذشته برای نخستین بار حدود ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسانیم.

وی اضافه کرد: انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۹ درصد عبور کند و در روزهای اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور باشیم.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: از این رو در تلاشیم تا امسال نیز با انجام به موقع برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی و آماده‌سازی این واحدها برای پیک تابستان بتوانیم رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات به ثبت رسانده و برق مطمئن و پایداری را برای مشترکان سراسر کشور فراهم کنیم.

کد خبر 6084624 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است
  • صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاواتی برق در شیراز با نصب کنتور‌های هوشمند
  • تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور به روزهای پایانی رسید
  • صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلاری در پرداخت یارانه سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند