Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: روحانی درباره گرانی‌ها آدرس غلط می‌دهد و مسئولیت‌های دولت را هم گردن آمریکا می‌اندازد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: اعتماد می‌نویسد: ابتدای هفته جاری رئیس‌جمهور منشأ همه جنایات و فشارهایی که بر مردم وارد می‌شود را آمریکا دانست و اعلام کرد: «یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدرس صحیح واشنگتن دی‌سی کاخ سفید است و آنهایی که داخل این ساختمان هستند این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشته‌اند.»

این صحبت‌ها در حالی عنوان شد که رئیس‌جمهور در سال ۹۲ و پیش از انتخابات ریشه مشکلات کشور را در «مدیریت و ناکارآمدی دولت» می‌دید. آخرین گزارش ارایه شده توسط مرکز آمار درخصوص تورم (که برخی اقتصاددانان آن را «دستوری» و فارغ از واقعیات درون جامعه می‌خوانند) بیانگر افزایش ۳۱/۵ درصدی قیمت کالاهای خوراکی در یک سال منتهی به شهریور سال جاری و افزایش ۳۵/۹ درصدی قیمت کالاها و خدمات غیرخوراکی است. این افزایش قیمت‌ها در شرایطی رقم خورده که از ابتدای فروردین ۹۷ و بر اساس آنچه مجموعه دولت تصمیم گرفت، تمام کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد ولی در واقعیت مشکلات اقتصادی و تفاوت حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بین نرخ ارز دولتی و آزاد سبب شیوع پدیده «دلالی» در تمام ارکان اقتصادی و به خصوص در حوزه موادخوراکی شد که نتیجه آن نیز افزایش بیش از ۳۱ درصدی خوراکی‌هاست.

انداختن تقصیر همه مشکلات اقتصادی به گردن آمریکا، پاک کردن صورت مسئله است. اقتصاد مجموعه‌ای در هم تنیده است که همه اجزای آن با یکدیگر در ارتباط است. نمی‌توان تقصیر وابستگی شدید به منابع نفتی، منفی شدن رشد اقتصادی، افزایش تکالیف مالی دولت، بالا رفتن بدهی دولت به نظام بانکی و... را به گردن آمریکا انداخت. زمانی که سهم و دخالت دولت‌ در اقتصاد افزایش می‌یابد فرصت خواسته یا ناخواسته به نفع دلالان پیش می‌رود و حضور این افراد در اقتصاد بیشتر می‌شود. سیستم نظارتی ناکارآمد نیز می‌تواند به این شرایط دامن زند و شرایط ناکارآمدتری را ایجاد کند.

بخش بزرگی از گرانی‌ها به ویژه در حوزه خوراکی‌ها، به گردن افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه واردات مواداولیه و به تبع آن قیمت تمام شده تولید گذاشته شده است. اما بانک مرکزی از سال ۹۷ تاکنون نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار تعیین کرده و هیچ نرخ دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد. نگاهی به وب‌سایت این بانک نیز نشان می‌دهد که دو سال است این نرخ روی وب‌سایت قرار گرفته و با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد تا حدود ۲۹ هزار تومان، نرخ دلار اعلام شده توسط بانک‌مرکزی همان ۴۲۰۰ تومان است و حتی نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز این نرخ را به عنوان «نرخ مبنا» برابری ریال در برابر دلار به کار می‌برند. با این وجود باید پرسید در حالی که نرخ دلار همان ۴۲۰۰ تومان تعیین شده و به قول تیم اقتصادی دولت، برای واردات کالای اساسی با همین نرخ اختصاص می‌یابد؛ نقش آمریکا و تحریم‌ها در افزایش قیمت‌ها پررنگ‌تر است یا نبود نظارت درست در اقتصاد و دامن زدن به فضای دلالی و واسطه‌گری؟

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین روزنامه کیهان مشرق روحانی بانک مرکزی دلالان ۴۲۰۰ تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه ارومیه در این جلسه با تبریک اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی در موشک باران رژیم غاصب صهیونیستی گفت: نقش واحدهای تولیدی از نقش رزمندگان اسلام در جبهه کم نیست چرا که اکنون جنگ اقتصادی دشمن است که در صحنه مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با بیان اینکه در حکومت اسلامی محور مردم هست گفت:حکومت اسلامی مردم نهاد است و اساس و محور در نظام اسلامی مردم می باشد و آنچنان که مردم در دوران دفاع مقدس پای کار آمدند و جنگ را مدیریت کردند و توفیقات ارزشمندی حاصل گردید اکنون هم نقش مردم در موضوع تولید و اقتصاد بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده است و یقینا اگر مردم پای کار باشند مشکلات اقتصادی هم به شایستگی مدیریت خواهد شد و تکلیف دولتمردان هم این است که زمینه حضور مردم را فراهم نمایند‌.

رئیس کل دادگستری استان هم دراین جلسه باتقدیر و تشکر از حماسه غرور آفرین سپاهیان اسلام در موشک باران رژیم غاصب صهیونیستی گفت:امنیت ایران اسلامی خط قرمز ملت ایران است و فرزندان ملت در لشگر اسلام با قاطعیت پاسخ کوبنده ای را به اشغالگران قدس دادند که واقعا مایه مباهات است.

وی افزود:امروز در خدمت افسران جنگ اقتصادی هستیم و تلاش خواهیم کرد برای تحقق فرمان رهبرمعظم انقلاب در خصوص جهش تولید هم مسائل را واکاوی و هم تصمیمات کاربردی اتخاذ نمائیم چرا که فرمان مقام معظم رهبری از همه جهت تکلیف همگانی است و باید لبیک عملی به فرمان معظم له بگوئیم.

رئیس کل دادگستری استان یادآور شد:آذربایجان غربی ظرفیتهای بزرگی درحوزه های گمرک، کشاورزی و صنعت دارد و می بایست از این ظرفیتها با برنامه ریزی درست و صحیح نهایت بهره را برد.

مقام ارشد قضایی استان به آسیب های اجتماعی موجود اشاره و گفت: یکی از علتهای مهم آسیب های اجتماعی و ارتکاب جرم در جامعه مشکل اشتغال و معیشت است که چنانچه واحدهای تولیدی فعالانه تولید را پیش ببرند یقینا این آسیب ها و جرایم به حداقل خواهد رسید.

عتباتی به حمایتهای قضایی صورت گرفته از واحدهای تولیدی اشاره و گفت:در سال۱۴۰۲ بیش از ۴۷ بازدید از واحدهای تولیدی با ۲۰جلسه و ۳۰۰مصوبه در کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری در استان صورت گرفت و بالغ بر ۸۰۰۰فرصت شغلی در استان صیانت شد.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیزدر این جلسه گفت:دستگاه قضایی در راستای تکالیف قانونی خود و دستورات ابلاغی ریاست معظم قوه قضائیه و دادستانی کل کشور گره گشایی از فعالیتهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی را جز تکالیف و وظایف خود می داند.

دیگر خبرها

  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند
  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم
  • احتمال افزایش ۷ تا ۸ برابری تعرفه های آزمایشگاهی/ بیمه ها به تعهدات شان عمل نمی کنند
  • انتقاد دولت از سخنان برخی نمایندگان در مورد بازار ارز و قیمت دلار: می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیرمسئولانه است
  • مقایسه کارنامه اقتصادی دولت رییسی با دولت‌های اول روحانی و احمدی‌نژاد