Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@13:25:22 GMT

کم خوابی توانایی حس مثبت نگری را کاهش می دهد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۱۱۹۲

کم خوابی توانایی حس مثبت نگری را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، تحقیق محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا نشان می‌دهد طیفی از مشکلات سلامت با کمبود خواب مرتبط است.

محققان دریافتند بعد از خواب ناکافی، قابلیت مثبت نگری افراد در رویارویی با چالش‌های احساسی کاهش می‌یابد. حتی آنها کمتر قادر به لذت بردن از تجارب مثبت زندگی شأن هستند.

«نانسی سین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «وقتی افراد شرایط مثبتی مانند در آغوش گرفتن یا گذراندن وقت در طبیعت را تجربه می‌کنند، معمولاً در آن روز احساس بهتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متوجه شدیم که وقتی فردی کمتر از میزان معمول خود می‌خوابد، احساس خوب زیادی از وقایع مثبت زندگی اش ندارد.»

استرس با طیف وسیعی از اثرات مضر همراه است و با آسیب‌های ناشی از کمبود خواب همراه می‌شود.

سین در این باره می‌گوید: «توصیه ما برای یک خواب کافی در شب حداقل ۷ ساعت خواب است که معمولاً از هر سه فرد بزرگسال، یک نفر این مدت خواب را رعایت نمی‌کنند.»

در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۱۹۸۲ شهروند آمریکایی بررسی شد. در طول مدت هشت روز متوالی، از شرکت کنندگان مصاحبه تلفنی در مدت طول مدت خواب شأن برآمد. همچنین وقایع روزانه هر شرکت کننده هم ثبت شد.

محققان مشاهده کردند در زمان کمبود خواب، افراد توانایی کمتری در حفظ احساس مثبت بودن داشتند. هنگام تجربه استرس، حفظ تعادل عاطفی برای آنها دشوارتر بود. و وقتی اتفاقات خوب می‌افتاد، احساس شادی یا خوشحالی شأن کمتر می‌شد.

کد خبر 5036496

منبع: مهر

کلیدواژه: خواب اختلال خواب استرس ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن آنفلوانزا سیما سادات لاری پروتکل های بهداشتی آمار کرونا سازمان نظام پزشکی سازمان غذا و دارو دیابت آلزایمر سازمان بیمه سلامت علیرضا زالی چهل سالگی دفاع مقدس ماسک طبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۱۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز، آیا تا به حال شده کودکتان با وحشت و ترس از خواب بپرد و متوجه شوید که کابوس دیده است؟ آیا علت کابوس دیدن وی را متوجه شده اید؟ در چنین مواقعی چه اقداماتی انجام داده اید؟ در ادامه به ۵ اقدامی که باید به هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید، اشاره شده است.

کابوس ها می توانند هم برای کودکان و هم برای والدین آنها بسیار وحشت زا باشند و اغلب ناشی از احساس ناامنی، اضطراب، ترس یا نگرانی هستند. این حالات، واکنش های شایع و طبیعی ترس، نسبت به رویاهای ترسناک هستند که معمولاً در حدود ۳ سالگی آغاز می شوند و اوج آنها بین ۴ تا ۶ سالگی است. دختران تا حدی دیرتر از پسران به آن دچار می شوند.

هنگام کابوس دیدن، کودک ممکن است عرق کند، جیغ بکشد و نفس نفس بزند. در چنین حالتی می توان سریعاً او را از خواب بیدار کرد. کودک معمولاً بعد از بیدار شدن، دست کم بخشی از خوابی را که دیده است، به یاد خواهد آورد.

کابوس ها می توانند در اثر بیماری، درد، هیجان بیش از حد، ترس، اضطراب، برنامه های خشن تلویزیون و یا کم توجهی والدین نسبت به کودک ایجاد شود. با این که معمولاً کودکان نمی توانند دقیقاً بگویند که چه چیزی آزارشان می دهد، اما والدین می توانند از روی رفتارها و گفتگوهایی که با آنان انجام می دهند، سرنخ هایی به دست آورند.

آشنایی با علل کابوس دیدن در خواب

علت هر چه باشد، این امر صحت دارد که کودکان مضطرب، نگران و یا کودکانی که احساس ناامنی می کنند، بیشتر کابوس می‌بینند. دانشگاه علوم پزشکی تهران پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند را اینگونه شرح داده است:

۱. کودکتان را آرام کنید و به او اطمینان خاطر دهید

او را بیدار و آرام کنید و به او اطمینان خاطر بدهید که همه چیز در امن و امان است. کودکتان را در آغوش بگیرید و نوازش کنید، ولی زیاد در مورد کابوس صحبت نکنید و مساله را بزرگ نکنید، زیرا ممکن است کودکتان یاد بگیرد که با استفاده از این روش جلب توجه کند. همچنین مهم نیست که در این هنگام درباره موضوع کابوس صحبت کنید.

۲. از هیجان بیش از حد جلوگیری کنید

تمام کودکان باید قبل از خواب، آرام بگیرند. از این رو، خوب است که پیش از خواب به کودکتان اجازه دیدن برنامه‌های تحریک‌آمیز یا ترسناک تلویزیونی را ندهید و برای وی داستان‌های ترسناک تعریف نکنید و همچنین به او اجازه فعالیت‌های بدنی زیاد را ندهید.

۳. در مورد مشکلات، ترس‌ها و نگرانی‌های کودکتان با وی گفتگو کنید

با استفاده از نکاتی که از حرف‌ها و پاسخ‌های کودکتان در می‌یابید، سعی کنید زمینه‌های اصلی ناراحتی وی را بیابید. در طول روز درباره کابوس‌های کودکتان با وی صحبت کنید و بکوشید ترس‌ها و نگرانی‌هایش را از بین ببرید. همچنین دور اندیش باشید و سعی کنید به تدریج کودکتان را برای حوادث رنج‌آور آماده کنید. برای مثال، می‌توانید کودکتان را بعد از یک سفر و یا تعطیلات، به مهدکودک ببرید، تا رفتن به مهدکودک برای او کمتر تنش‌زا باشد. معمولاً ترس‌های کودکان به دلیل بی‌اطلاعی آنان است.

۴. در مورد کابوس‌های تکراری وارد عمل شوید

اگر کودکتان یک کابوس را مرتباً می‌بیند، ممکن است از مساله خاصی رنج می‌برد. کودکتان را تشویق کنید تا در مورد کابوس‌ها صحبت کند و در روشنایی روز آن را به صورت یک نمایش که البته پایان خوشی دارد، به اجرا بگذارید.

۵. تدابیری به کودکتان بیاموزید

در مورد کودکان بزرگ تر، این احساس که وسیله‌ای برای دفاع در مقابل کابوس‌ها دارند، اغلب مفید واقع می‌شود. برای مثال، برخی کودکان خردسال با زره به رختخواب می‌روند تا در مقابل اژدها و غول‌ها از خود محافظت کنند، برخی دیگر با روشن گذاشتن یک چراغ احساس امنیت می‌کنند و برخی دیگر با دعا خواندن از خدا می‌خواهند که آنان را در مقابل شیرها و ببرها محافظت کنند. بدین ترتیب آن‌ها خواب‌های ترسناک کمتری می‌بینند.

کد خبر 845151 برچسب‌ها خبر مهم کودکان روانشناسی

دیگر خبرها

  • دلیل کیفیت خواب پایین تر زنان نسبت به مردان مشخص شد
  • کشف تصادفی یک توانایی حیرت‌انگیز در زنبورها؛ زندگی زیر آب!
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • بلینگام: چنین شبی را در خواب هم نمی‌دیدم!
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟