Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی ژکان با اشاره به نامعلوم بودن مرزهای سانسور در سینمای ایران تأکید کرد که این وضعیت سردرگمی، ترس و وحشتی به وجود آورده که خودسانسوری را رواج داده است.

علی ژکان، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در 40 سال اخیر به دفعات درباره سانسور صحبت شده است و متأسفانه هیچ‌گاه این صحبت‌ها نتیجه‌بخش نبوده و امیدواریم که شاید با تکرار این اعتراضات روزی صدای‌مان شنیده و برای سانسور در سینمای ما فکری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژکان تصریح کرد: سینمای ما بیشترین آسیب را از ممیزی‌های غیر تدوین شده و مبهم دیده است و این وضعیت یک سردرگمی جدی به سینما وارد کرده که به نوعی امنیت را از سینماگران گرفته است. به هر حال هر حکومت و کشوری خط قرمز‌هایی دارد که سینماگران به آن‌ها توجه دارند. این ممیزی‌ها در کشورهایی که دموکراسی در آن‌ها حاکم است شکل و شمایل متفاوتی نسبت به کشور ما دارد.

او افزود: در کشور ما انتظار این است که خط قرمزها مشخص شود و سینماگران بدانند با چه خط قرمزهایی روبرو هستند اما متأسفانه در کشور ما با تغییر هر مدیر سانسور تغییر می‌کند و در واقع شاهد شکل مشخصی از آن در کشور نیستیم. سانسور در کشور ما در هر دوره متناسب با تغییر شرایط تغییر چهره می‌دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «مادیان» تأکید کرد: من به شخصه از اولین فیلمی که ساختم با سانسور درگیر بودم و جزو اولین قربانیان ممیزی هستم و امروز هم این مشکل همچنان وجود دارد و همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. از آنجا که ممیزی‌ها بر اساس اصول مدون و مشخصی تعیین نشده‌اند هر روز با شکل جدیدی از سانسور مواجه هستیم و یک وضعیت نامعلومی به وجود آمده و وسعتی به سانسور داده که طول و عرضش غیر قابل تصور است و این وضعیت نوعی سردرگمی، ترس و وحشت به وجود آورده که شاید خیلی هم واقعی و مرتبط با سانسور نباشد اما شرایطی را به وجود آورده که سینماگران مجبور به خودسانسوری شده و پیش از سانسور به شکل پر رنگ‌تری خودسانسوری به وجود آمده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما علی ژکان خودسانسوری کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۱۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات ایران و کویت برای تضمین امنیت مرزهای دریایی

ایران و کویت در مورد افزایش تلاش ها برای جستجو و نجات کشتی های ماهیگیری، تجاری، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، دزدی دریایی و تامین امنیت مرزهای دریایی بین ۲ کشور گفت و گو کردند.

به گزارش مشرق، این موضوعات در جریان دیدار سرتیپ «مبارک علی الصباح»‌ مدیر کل گارد ساحلی کویت با سرلشکر «احمد علی گودرزی» فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

وزارت کشور کویت در اعلامیه ای اضافه کرد که این دیدار در ساختمان اداره کل گارد ساحلی در پایگاه دریایی «صباح آل احمد» برگزار شد.

به اعلام این وزارتخانه، در جریان آن راهکارهای تقویت تلاش‌ها برای جستجو و نجات کشتی‌های ماهیگیری تجاری، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، دزدی دریایی و تضمین امنیت مرزهای دریایی بین ۲ کشور مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

در این دیدار طرفین بر ضرورت تقویت همکاری ها برای امنیت مشترک دریایی، تسهیل خطوط تجارت دریایی، حفظ ثبات و امنیت دریانوردی تاکید کردند.

اداره کل گارد ساحلی کویت در ژانویه گذشته یک شناور چند ماموریتی که کار جست وجو و نجات را برعهده دارد و همچنین یک شناور دیگر برای شناسایی و تحقیقات در مورد امنیت دریایی که هر ۲ ساخت وزارت این کشور است را با هدف تقویت توانمندی های دریایی به آب انداخته است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!
  • مذاکرات ایران و کویت برای تضمین امنیت مرزهای دریایی
  • تاکید کرملین بر عدم تغییر روند درگیری نظامی در اوکراین
  • امنیت در مرزهای ایران اسلامی حاکم است
  • از ممیزی‌‌های عجیب صداوسیما؛ «دوستت دارم» نگویید ممنوعه! | فیلم