Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@15:04:29 GMT

ای کاش همه ما را مصادره کنند

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۱۲۶۵

ای کاش همه ما را مصادره کنند

حالا که فردوسی را مصادره نکرده اند ما توانسته ایم قدر او را بدانیم؟ پاسخ روشن است و تلخ. همین هفته پیش در تلویزیون که دعوی ملی بودن دارد اتفاق وحشتناکی رخ داد. در یک برنامه کاملا فرهنگی یک آقایی که به شدت مدعی فضل و فرهنگ و دانش است با شاهنامه فردوسی چنان کرد که مغول با نیشابور نکرد. هیچ آدم محترمی از آن آقا انتظار دانش ادبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و اصلا نه آن آقا که کم تر کسی را می توان یافت که به راحتی از پس شاهنامه خوانی برآید.

حتی ممکن است شاعران و نویسندگان نامدار ما از آزمون شاهنامه خوانی ناگهانی و بداهه سربلند بیرون نیایند. بر آنان نیز خرده نتوان گرفت اما فاجعه آن جاست که این برنامه فرهنگی یک برنامه زنده نیست. این برنامه کارگردان و تهیه کننده و مجری و ناظر پخش و کلی عوامل دیگر دارد. چطور هیچ کدام آن ها متوجه نشدند که کارشناس محترم برنامه آن ها دارد وزن و قافیه و معنا را در هم می ریزد و عرض خود می برد و زحمت ما می دارد؟

ممکن است بگویید فردوسی موضوعیتی برای دست اندرکاران فرهنگی ما ندارد و آن ها ترجیح می دهند به جای توجه به زبان فارسی و شاعر بزرگی مثل فردوسی به زعم خودشان به ترویج ارزش های انقلابی بپردازند. آن وقت من از شما می پرسم پس این تندیس های کج و معوجی که از سردار قاسم سلیمانی در این گوشه و آن گوشه کشور نصب کرده اند تکلیفش چه می شود؟ سوگند می خورم اگر دشمنان قاسم سلیمانی تصمیم می گرفتند به قصد تخریب او تندیسی از قد و قامتش بسازند نتیجه کار بدین اندازه وهن آمیز نمی شد. مشکل خیلی جدی تر از این حرف هاست. اهل فرهنگ و آدم های خوش ذوق را رسما از دایره تصمیم و اجرا کنار گذاشته اند و کار را به نااهلان سپرده اند. فرقی نمی کند موضوع در دستور کار مولانا و شمس و فردوسی باشد و یا سردار قاسم سلیمانی. این جاست که با خودم می گویم همان بهتر که شمس و مولانا دور از دسترس ما باشند. حداقل آن هارا تا این حد خوار و خفیف نمی کنیم که دیگر اسطوره های فرهنگی این سرزمین را کرده ایم.

بگذارید دیگران با همان نگاه توریستی شان شمس و مولانا را مصادره کنند و مخاطبان را از حقیقت معرفتی آن ها دور نگه دارند. لااقل در آن نگاه توریستی اندکی ذوق و آب و رنگ هست. می ترسم کار به دست ما بیفتد و چنان کاریکاتور مضحکی از آن بزرگان ترسیم کنیم که مایه شرم و سرافکندگی همه اهل فرهنگ باشد. مادامی که در بر همین پاشنه ای می چرخد که این روزها و سال ها چرخیده است آرزو می کنم بقیه بزرگان این سرزمین را هم مصادره کنند تا بیش از این در حق فرهنگ و هنر این سرزمین جفا نشود. بلند بگو: آمین!

* منتشر شده در روزنامه شهرآرا

کد خبر 1438051

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۱۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار نقش چندانی در اجرای برنامه‌های فرهنگی ندارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعتباراتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای استان‌ها در نظر گرفته شده است که در صورت ایجاد قرارگاه فرهنگی در شهرستان‌ها می‌توان از این اعتبارات برای امور فرهنگی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، امروز_یکشنبه دوم اردیبهشت_ در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با تأکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر چند مجموعه کمک‌های حمایتی به خانواده‌های نیازمند ارائه می‌دهند که اگر این اقدامات به صورت قرارگاهی و با هماهنگی و تجمیعی انجام شوند، اثرات بهتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وظیفه کار قرارگاهی در شهرستان برعهده امام جمعه و فرماندار است، گفت: استانداران و ائمه جمعه استان‌های مختلف عنوان کرده‌اند که با پیاده‌سازی نگاه قرارگاهی، دستاوردهای حوزه فرهنگ چند برابر شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ارائه گزارش کمی درباره مسائل فرهنگی به تنهایی کافی نیست، افزود: باید با کار قرارگاهی به دنبال رفع مسائل باشیم.

خسروپناه گفت: اعتباراتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای استان‌ها در نظر گرفته شده است که در صورت ایجاد قرارگاه فرهنگی در شهرستان‌ها می‌توان از این اعتبارات برای امور فرهنگی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کمبود اعتبار و بودجه نقش چندانی برای ضمانت اجرایی مصوبات شوراهای فرهنگ عمومی ندارد، گفت: بالای ۷۰ درصد اجرای مصوبات به اراده و انجام رسالت خود دستگاه‌های متولی بستگی دارد و ارتباطی با کمبود اعتبارات فرهنگی ندارد.

وی با اشاره به تشکیل ستادهای اجرایی از سوی شورای انقلاب فرهنگی مختلف بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایجاد میزگردها زمینه حضور دستگاه‌های مرتبط را برای برطرف شدن مسأله از مسیر دستگاه‌های مرتبط و متولی فراهم خواهد کرد.

خسروپناه تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی در این زمینه گام برداشتن برای حصول نتیجه نهایی و تبیین راه‌حل‌ها برای مشخص شدن حل مسأله است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری وظیفه راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی را برعهده دارد، بر این اساس وظیفه شورا راه‌سازی و عملیات نیست، بلکه باید موضوعات علمی و فرهنگی را راهبری کند.

کد خبر 746548

دیگر خبرها

  • برنامه ملی گسترش انس عمومی با ادبیات فارسی تصویب می‌شود
  • فردوسی متعلق به تمامی فارسی‌زبانان است
  • روند تصویب برنامه ملّی گسترش انس عمومی با ادبیات کهن فارسی در شورای فرهنگی عمومی
  • اعتبارات فرهنگی درست هزینه نمی‌شود
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی
  • از کارهای فرهنگی نباید انتظار نتیجه زودهنگام داشت
  • اعتبار نقش چندانی در اجرای برنامه‌های فرهنگی ندارد
  • برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود
  • برگزاری محفل شعر ترکی رضوی در تبریز
  • رادیو فرهنگ در سالی که گذشت/ از توجه به فرهنگ اقوام تا برنامه‌های جدید