Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@04:28:22 GMT

دانشگاه‌ها، پایه حرکت اقتصاد دانش‌بنیان هستند

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۱۳۴۲

دانشگاه‌ها، پایه حرکت اقتصاد دانش‌بنیان هستند

سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان که با رویکرد جهش تولید و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد افزود: اقتصاد دانش‌بنیان، چیزی غیر از ایجاد زیست‌بوم جدید نیست که در این نوع اقتصاد به دنبال مفهوم توسعه هستیم.

وی یادآوری کرد: توسعه، یک امر درون‌زا بوده و نمی‌توان انتظار داشت که فردی از بیرون بیاید و توسعه را ایجاد کند بلکه خودمان در داخل باید به دنبال آن باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاری با اشاره به اینکه سیستم دولتی باید بتواند مسائل مربوط به فضای و کسب و کار را تسهیل و حل کند، ادامه داد: راه اندازی پارک‌های علم و فناوری پیش از آنکه اتفاق سخت‌افزاری باشد، اتفاق فرهنگی است و نباید این پارک ها مشکل زیرساختی زمین و ساختمان داشته باشند که در صورت عزم جدی در استانها این مسائل برطرف می شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت متعددی در زمینه گیاهان دارویی، صنایع‌دستی و برق دارد، اظهار داشت: هم اکنون ۹۳ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما میزان صادرات آن حداکثر ۵۰۰ میلیون دلار است.

ستاری افزود: نفتی که هر بشکه آن با هزاران زحمت بین ۲۰ تا ۳۰ دلار فروخته می‌شود در خارج از کشور ۳۰ هزار برابر ارزش افزوده ایجاد کرده و دوباره وارد کشور می‌شود لذا دانش و نوآوری که بر روی مواد اولیه می‌نشیند بسیار مهم است.

وی به ضرورت اصلاح آموزش در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت:بر همین اساس دانشگاهها باید جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و اثر گذاری لازم را در جامعه داشته باشند و این مراکز باید بتوانند عدد قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش تکنولوژی، قراردادهای منعقده و ارتباطات با بخش صنعت کسب کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اینکه دانشگاهها باید مراکز نوآوری، رشد و پارک علم و فناوری داشته باشند، گفت: این مراکز باید از محل خروجی شرکت ها درآمد کسب کنند که می توان این مهم را  در سایه تعامل با جامعه، صنعت و محیط پیرامونی به درستی اجرا کرد که این یک فرهنگ بوده و خوشبختانه در استان زنجان، در حال جا افتادن است.

ستاری افزود: دانشگاه های استان با تکیه بر مزیت های ذاتی و پایه توسعه اقتصاد تلاش کنند تا نوآوری ها و ابتکارات جوانان عرضه شود و از آنجایی که محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است، بدون بخش ‌خصوصی نوآوری آنگونه که باید و شاید توسعه نمی یابد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به مصوبات سفر خود به استان زنجان، گفت: همه مواردی که نیازمند بودجه باشد، به زودی هماهنگ و تامین می‌شود و باید به پارک علم و فناوری دانشگاه‌ تحصیلات تکمیلی به عنوان پایه رشد استان توجه شود و واگذاری زمین آن در اولویت قرار گیرد.

ستاری با تاکید بر تقویت پارک علم و فناوری به ویژه صندوق پژوهش و فناوری استان گفت: این صندوق به دلیل اهمیت بالایی که دارد باید تقویت شود تا بتواند حمایت از استارتاپهای داخل استان را انجام دهد.

وی با بیان اینکه، داشتن صندوق پژوهش با مبلغ سه میلیارد تومان مناسب استان نیست اضافه کرد: این صندوق باید با حمایت بخش‌ خصوصی توسعه یابد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این امر مشارکت می‌کند.

ستاری افزود: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پژوهش و فناوری زیان‌ده نبوده و فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌ سودآور است و در نهایت نتیجه کار اقتصاد دانش‌بنیان باید در زندگی مردم دیده شود، علاوه ‌بر آن نتیجه و اثر وجود دانشگاه‌هایی با تراز بالا باید در زندگی مردم زنجان نمود پیدا کند.

برچسب‌ها صندوق نوآوری و شکوفایی سورنا ستاری شرکت دانش بنیان زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق نوآوری و شکوفایی سورنا ستاری شرکت دانش بنیان زنجان صندوق نوآوری و شکوفایی سورنا ستاری شرکت دانش بنیان زنجان اخبار کنکور اقتصاد دانش بنیان استان زنجان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۱۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی اولویت‌دارترین و مهم‌ترین مساله امروز کشور را اقتصاد دانست و افزود: اصل کلیدی و راهبردی در تحول کشور نیز، دخیل کردن مردم برای تحول در اقتصاد است.

وی ادامه داد: روستاها که مهم‌ترین رکن تولید بخش کشاورزی بوده و هنوز هم بیش از یک سوم جمعیت کشور را در خود جای داده، نیازمند نگاه اقتصادی حمایتی است و باید برای تحقق، آن حقیقتاً بخش کشاورزی در ارکان تصمیم گیری به‌حساب آید و حداقل سهم خود را به دست آورد.

به گفته او در جهان امروز به ندرت کشور پیشرفته صنعتی را بدون کشاورزی پیشرفته و صنعتی خواهیم دید و اغلب کشورهای پیشرفته دارای کشاورزی مدرن هستند.

ابراهیمی لازمه ایجاد شرایط لازم در راستای جهش بخش کشاورزی به سوی امنیت غذایی پایدار و تحقق بهره وری را تغییر تفکر و نگاه قوای سه گانه کشور به روستاها و تولید محصولات کشاورزی دانست و اظهار کرد: قوای سه گانه کشور باید روستاها را یکی از محورهای اصلی توسعه دیده و استقلال کشور را وابسته به آن ببینند.

مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی تاکید کرد: تا این تغییر نگاه شکل نگیرد، قطعا برای روستاها در جذب و جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی، صنعتی و دانش‌بنیان کردن کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، غذایی و افزایش بهره‌وری این بخش مهم اقتصادی تلاش موثر صورت نخواهد گرفت.

وی ضمن بیان اینکه نگریستن به خودکفایی بدون توجه به الزامات پایداری آن، همواره کشور را با آسیب پذیری مواجه خواهد کرد؛ گفت: از الزامات توسعه پایدار، نگاه جدی همراه با برنامه‌های مدون به منابع پایه از جمله منابع آب و خاک کشور و اعمال روش‌های بهره ور با ملاحظات محیط‌زیستی در زیست‌بوم کشور است.

ابراهیمی ضمن بیان اهمیت اقتصادی کردن بخش کشاورزی و افزایش ارزش افزوده آن، اذعان کرد: ضروری است، کشاورزی از حالت اقتصاد معیشتی به حالت اقتصاد مدرن صنعتی تبدیل شود و این مهم میسر نیست مگر آنکه آنقدر سرمایه گذاری در بخش را بالا ببریم تا ملاحظه شود که کار کشاورزی برای تولیدکنندگان آن مقرون به صرفه است.

او در پایان تصریح کرد: در سال‌های گذشته حداکثر سرمایه‌گذاری انجام شده بین ۴ تا ۶ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های کشور بوده که قطعاً در حد و اندازه کشاورزی ایران نیست.

کد خبر 6079989 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ ضرورت افزایش بودجه در سال جدید
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ضرورت افزایش بودجه در سال جدید
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • تولید برای اثرگذاری در اقتصاد، باید دانش‌بنیان باشد
  • پیش‌نویس سند نقشه راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور بررسی شد