Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا در حالی دانش آموزان را وادار به روی آوردن به آموزش مجازی کرد که عدم دسترسی به شبکه شاد و ضعف در زیرساخت های مخابراتی عمده مشکل آینده سازان کشور در سیستان وبلوچستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، حضور میهمان ناخوانده به نام ویروس کرونا در حالی باعث تعطیلی مدارس شد که قرار بود شبکه شاد به دانش آموزان درس بیاموزد اما شواهد گواه آن است آنطور که باید انتظارها را بر آورده نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در مناطق دورافتاده ای همچون سیستان وبلوچستان که هنوز از تکمیل نبودن امکانات زیرساخت رنج می برد دانش آموزان نه تنها دسترسی به شبکه شاد و گروه های واتساپی را به علت نبود اینترنت و تلفن همراه ندارند بلکه در برخی از نقاط خانواده ها از داشتن یک تلویزیون هم محروم هستند و این امر خود بر گسترش ترک تحصیل افراد دامن زده است.
 
 اگر چه مسئولان از استقبال و افزایش روزشمار دانش آموزان به شبکه شاد خبر می دهند اما در برخی از نقاط این استان پهناور حتی در مرکز آن زاهدان شمار زیادی از دانش آموزان حتی رنگ "شاد" را ندیده چه برسد به اینکه در آن آموزش لازم را هم دنبال کنند.
 
شبکه شاد ناتوان در شاد کردن خانواده ها و دانش آموزان
 
به گفته برخی از والدین، برنامه شاد برای استان دور افتاده ای همچون سیستان وبلوچستان کاملا بی اثر است، چرا که مشکل قطعی اینترنت و هزینه بالای آن برای خانواده ها یک بار اقتصادی ایجاد کرده، همچنین نداشتن تلفن همراه اندروید که بتوان از نرم افزار شاد یا گروه ها و کانال های موجود در شبکه های اجتماعی از آنها بهره گرفت دیگر مشکلاتی است که با آنها مواجه ایم.

رضایی یکی از والدین با بیان اینکه از تامین هزینه اینترنت خانگی به ستوه آمده ایم، گفت: وقتی اینترنت خانگی در مرکز استان مدام قطع و وصل می شود استرس و فشار روانی زیادی بر روی فرزندانمان وارد شده که در این زمینه سهم دانش آموزان در مناطق محروم صفر است.

وی ادامه داد: بیان این مطلب بدان جهت است که در شمال و جنوب سیستان وبلوچستان خیلی از روستاها حتی شهرها دسترسی به زیرساخت های مخابراتی ندارند و دانش آموزان از این نعمت به دور هستند و جای بسی تاسف است که مسئولان دغدغه ای برای رفع مشکلات موجود ندارد و این چنین آینده سازان کشور باید با فقر آموزشی، نبود عدالت اجتماعی و آموزشی دست و پنجه نرم کنند.

ریگی یکی دیگر از والدین بیان کرد: کمترین رضایت از شبکه شاد را دارم به این علت که هنوز فرزندم موفق به ورود در این نرم افزار نشده و تکالیفش را معلم از طریق "چت شخصی" برای ما ارسال می کند.

وی گفت: در کنار هزینه اینترنت و دردسرهایی که تحفه آموزش و پرورش است، امسال هزینه پرینت مطالب درسی هم به معضلات اضافه شده و برای هر صفحه باید هزار تومان هزینه کنیم؛ در روز حداقل 7-8 صفحه در نظر بگیرید ماهانه چه میزان خرج بر روی دوش خانواده ها وارد می کند. اینها همه معضلاتی است که مسئولان پشت میزنشین باید قبل از آغاز سال تحصیلی در خصوص آن چاره اندیشی می کردند تا خانواده ها متحمل چنین هزینه های گزافی نشوند.
 
به گفته حیدری یکی از دانش آموزان دبیرستانی زاهدان نیز، کندی بارگذاری و دانلود فایل ها، نبود ارتباط تصویری با دانش آموزان و معلمان، هزینه بالای اینترنت، قطعی مدام شبکه و ... از مشکلاتی است که با آن مواجه ایم.
 
جلالی دیگر دانش آموز کلاس دوازدهم افزود: از یک سو محرومیت دسترسی به اینترنت و تلفن همراه از سوی دیگرعدم برخورداری از امکانات آموزشی باعث شده تا دانش آموزان این خطه از کشور سهم صفر درصدی از عدالت اجتماعی و آموزشی برخوردار باشند.
 
مشکلاتی که معلمان از "شاد" می‌گویند
 
یک معلم زاهدانی نیز در اینباره به خبرنگار ما گفت: مدرسه ای که در آن مشغول به خدمت هستم در حاشیه شهر بوده که برخی از خانواده ها در خانه تلویزیون ندارند چه برسد به اینکه بخواهند هزینه ای برای خرید تلفن همراه و اینترنت در نظر بگیرند، این امر با توجه به حضور یک روز درمیان دانش آموزان باعث شده برخی از آنها نسبت به یادگیری سواد دلسرد و تصمیم به ترک تحصیل بگیرند.
 
یکی دیگر از معلمان بیان کرد: این نحوه تدریس و یادگیری، علاوه بر دانش آموزان، معلمان را هم با چالش مواجه کرده از یک سو خرید تلفن همراه از سوی دیگر هزینه تامین اینترنت و حضور در فضای مجازی همه باعث شده در زندگی شخصی با مشکلات فراوان روبرو باشیم.

به گفته وی، اینترنتی که مسئولان برای معلمان رایگان در نظر گرفتند نه تنها مشکلی حل نکرد بلکه درگیری ذهنی هم به وجود آورد از کندی و عدم استفاده بهینه از آن که گذر کنیم، آیا 20 گیگ جوابگوی نیاز معلم و دانش آموز در طی سه ماه است؟ آن هم با دردسرهایی که شاد دارد و ما مجبور به تشکیل گروه های واتساپی در فضای مجازی هستیم.
 
خطر ترک تحصیل در انتظار دانش آموزان
 
ادهم آسکانی، دهیار روستای سرکلوکی دهستان کشتگان از توابع بخش بم پشت شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این روستا فاقد اینترنت است، بیان کرد: روستای سرکلوکی 250 دانش آموز دارد که در مقاطع دبستان و متوسطه اول مشغول به تحصیل هستند که نیمی از دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا از رفتن به مدرسه خود داری می کنند.
 
 
وی افزود: تقریبا 150 دانش آموز در روستای سرکلوکی در حال حاضر به علت اینکه والدین مانع حضور دانش آموزان در کلاس درس شده اند، در خطر ترک تحصیل قرار دارند.
 
دهیار روستای سرکلوکی ادامه داد: گیرنده های دیجیتال در این روستا جوابگو نیست و تنها سیگنال های چهار کانال تلویزیون دریافت می شود که این کانال ها هم قطع است که این موضوع به بخشداری، فرمانداری و دیگر مسئولین منتقل شده اما منکر مشکلات می شوند.
 
آسکانی با اشاره به اینکه کمبود معلم در این منطقه یکی دیگر از مشکلات و دغدغه های اساسی به شمار می رود، اضافه کرد: مدارس سرکلوکی به تازگی تحت مدیریت امور عشایری قرار گرفته که در گذشته توسط آموزش و پرورش مدیریت می شده است اما با توجه به نبود اینترنت و سیگنال های دیجیتال دانش آموزان این منطقه برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه شده اند.
 
اینجا محرومیت بیداد می کند
 
وی با بیان اینکه پروژه آنتن دهی سرکلوکی با مشارکت 20 میلیون تومانی مردمی از حدود سه سال قبل راه اندازی شده است، اذعان کرد: هر روز شاهد قطع بودن آنتن در این منطقه هستیم، آنتن از روستای شمسر و کشگان به دلیل اینکه هوایی نصب شده به علت عبور خودرو های سنگین، باد، طوفان و فرسوده بودن فیبرها قطع می شود که امان مردم را بریده است.
 
دهیار روستای سرکلوکی با اشاره به اینکه این روستا 225 خانوار دارد، شبکه آب رسانی این روستا در اوایل انقلاب انجام شده اما در حال حاضر با توجه به رشد جمعیت و توسعه روستا نیاز می رود تا مسئولین برای توسعه شبکه آب رسانی تدابیر لازم را اتخاذ کنند چرا که در حال حاضر 175 خانوار در این روستا فاقد آب لوله کشی هستند.
 
آسکانی خاطر نشان کرد: از آنجایی که آب رسانی به صورت سقایی نیز انجام نمی شود برخی از اهالی روستا از رودخانه ها و چاه های روستا های اطراف، آب مورد نیاز خود را تامین می کنند اما آب غیر بهداشتی و غیر قابل شرب است.
 
وی گفت: روستای سرکلوکی 38 کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارد اما باتوجه به نبود راه مناسب و به دلیل اینکه این روستا فاقد پزشک است مجبور هستند ساعت ها در مسیر باشند که در این بین مادران باردار و برخی دیگر از بیماران جان خود را از دست داده اند.
 
دهیار روستای سرکلوکی بیان کرد: احداث درمانگاه با توجه به موقعیت این منطقه حدود 700 میلیون تومان برآورد شده که اهالی منطقه نیز اعلام آمادگی در خصوص واگذاری زمین برای احداث کرده اند اما باتوجه به اینکه برای روستای گروانی ساخت درمانگاه تصویب شده مجوز راه اندازی درمانگاه به روستای سرکلوکی داده نمی شود.
 
آسکانی با توجه به اینکه مسیر گروانی تا سرکلوکی فاقد استانداردهای لازم و خاکی است که این موضوع نیز معضلات خود را به دنبال دارد، تصریح کرد: راه اندازی درمانگاه در روستای گروانی برای اهالی روستای سرکلوکی چاره ساز نیست و باز هم مردم باید به شهر مراجعه کنند که دارای امکانات بیشتری است.
 
وی با اشاره اینکه برای 100 خانوار توسعه شبکه برق انجام نشده است، نیز خواستار رفع این معضل شد چرا که برخی از اهالی به صورت غیر مجاز و از فاصله 100 تا 200 متری اقدام به کابل کشی کرده اند که این امر جان دانش آموزان و دیگر اهالی را د رخطر قرار داده است که پس از پیگیری های انجام شده، اداره برق یک پیمانکار جهت رفع مشکل معرف کرده اما تا کنون هیچ اقدامی جهت توسعه شبکه برق انجام نداده است.
 
 انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان وبلوچستان دانش آموزان خانواده ها تلفن همراه ترک تحصیل دانش آموز شبکه شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید هویت ملی و دینی دانش آموزان را به آنها یادآور شویم

ایسنا/هرمزگان نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: ما باید هویت ملی و دینی دانش آموزان را به آن‌ها یادآور شویم و مبلغان را برای حضور در بین دانش آموزان توانمندسازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، حجت الاسلام حمید نیکزاد مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در نشست شورای همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش استان هرمزگان، امروز، ۲۶ فروردین ماه که در سالن کنفرانس کانون فرهنگی تربیتی غدیر بندرعباس برگزار شد، با بیان اینکه همکاری اثربخش بین حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش از تاکیدات مقام معظم رهبری و وزیر آموزش و پرورش است، اظهار کرد: همکاری و وحدت زمانی محقق می‌شود که بتوانیم نقاط مثبت حوزه و آموزش و پرورش را با یکدیگر تلفیق کنیم که با چنین رویکردی وحدت رویه شکل می‌گیرد که مورد تاکید و مقبول مقام معظم رهبری نیز است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و حوزه هردو به این همکاری نیاز دارند، یادآور شد: حوزه علمیه با توجه به عقبه فاخری که دارد می‌تواند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته باشد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر اساس امیدهای ایمانی مردم شکل گرفت بیان کرد: امید ایمانی رمز اساسی موفقیت در حوزه‌های شغلی اجتماعی و سازمانی است و اگر نتوانیم خود را در بعد ایمانی و اعتقادی تقویت کنیم نمی‌توانیم در حوزه تربیتی مروج و تاثیرگذار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد خاطرنشان کرد: امید ایمانی می‌گوید معنویت را حفظ کن، تلاش و کوشش کن خدا بهترین‌ها را برای شما رقم می‌زند همان کاری که حاج قاسم کرد و این امید ایمانی بود که حاج قاسم را در جامعه جهانی و بین المللی مشهور و اثر گذار کرد.

وی ادامه داد: اگر در بین دانش آموزان مشکلات اخلاقی و اعتقادی وجود دارد باید ریشه این مشکلات را در رفتارهای خودمان ریشه یابی و اقدام به رفع آن کنیم.

طرح های متنوعی در آموزش و پرورش در راستای تقویت مبانی اعتقادی و ایمانی دانش آموزان اجرا می‌شود

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: طرح‌های امین، روشنا، محراب، سفیر آسمانی و معراج از جمله برنامه‌های اجرایی در مدارس است که در راستای تقویت مبانی دینی و اعتقادی دانش آموزان در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام نیکزاد گفت: گسترش دامنه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در نظام آموزشی و تربیت دانش‌آموزان نیاز امروز است به گونه‌ای که پیوند بین مدرسه، مسجد و خانواده از مواردی است که به جدیت در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود.

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش افزود: عرصه فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش متنوع است و باید سازو کارها مشخص و از ظرفیت همه معلمان و مربیان استفاده شود.

وی با تاکید بر ارتباط گسترده بین معلمان و روحانیون، افزود: باید جلسات گفت و گو، مناظره بین معلمان و روحانیون افزایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام نیکزاد تصریح کرد: با اجرای طرح های همچون طرح «روشنا» و با حضور روحانیت در مدارس تیزهوشان به دنبال این هستیم تا مسایل اعتقادی و شرعی را در نخبگان تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه دشمنان بیش از هر چیز به دنبال هویت دینی و ملی ما هستند، گفت: ما باید هویت ملی و دینی دانش آموزان را به آن‌ها یادآور شویم و مبلغان را برای حضور در بین دانش آموزان توانمند سازی کنیم.

وی همچنین بر لزوم برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای مبلغان و طلاب شاغل در آموزش و پرورش تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به همکاری‌های بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش در این خصوص عنوان کرد: تهیه نقشه راه، کار را برای ما سهل‌تر خواهد کرد و باید نقشه راه را برای همکاری متقابل تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه ایمان در سایه تربیت حاصل می‌شود، افزود: باید در گام دوم انقلاب نسلی همتراز با این چشم انداز تربیت کنیم و همچنین هویت یابی و بازیابی هویت دینی و ملی دانش آموزان از وظایف اصلی ماست.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های فراوان قرانی در آموزش و پرورش تقویت دارالقران‌های دانش آموزی را گوشزد کرد.

وی علاوه بر ذکر این نکته که در بحث مهارت‌های اعتقادی، ارتباطی از ظرفیت روحانیت استفاده شود خواستار توانمند سازی مبلغان در آموزش و پرورش با برگزاری دوره‌های مهارتی، آموزشی و ضمن خدمت در جهت نیل به اهداف شد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دست‌آوردی داشته؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • دانش‌آموزان چهارمحالی حمایت خود را از عملیات «وعده صادق» اعلام کردند+ عکس
  • باید هویت ملی و دینی دانش آموزان را به آنها یادآور شویم
  • ثبت‌نام آزمون استعدادهای درخشان تمدید شد
  • احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس
  • تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس کشور
  • دلایل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به تحصیل / تاکید بر کنکور علم را در مدارس تبدیل به کالا کرده است
  • برنامه ریزی پنهان در مدارس مخرب است