Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: نرخ سالمندی در شهرستان اردستان ۱۸.۴ درصد است که همچون کشور به سمت سالمندی در حرکت هستیم.

حسن ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به علت شرایط خاص بهداشتی امسال، حساسیت‌های خاص دوران سالمندی و همه‌گیری بیماری کرونا، شعار امسال هفته سالمندان کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان تعیین شده است تا همگان با تغییر نگاه به سالمندان و توجه بیش از پیش به نیازهای این قشر در حفظ سلامت جسم و روان آنان کوشا باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تعاریف جوامع گوناگون از سالمندی، افزود: در کشور با توجه به فرهنگ ما سن ۶۰ سالگی مبنای سالمندی تعیین شده است. در شهرستان اردستان با آمارگیری که انجام شده حدود ۷۹۰۳ نفر سالمند بالای ۶۰ سال زندگی می کنند.

اردستان پیرترین شهرستان استان اصفهان است

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه نرخ سالمندی در شهرستان اردستان ۱۸.۴ درصد است که بر این اساس مانند کل کشور به سمت افزایش سالمندی حرکت می‌کنیم، گفت: شهرستان اردستان از نظر نرخ سالمندی پیرترین شهرستان استان اصفهان است.

ذبیحی با بیان اینکه جامعه‌ای که به سمت افزایش نرخ سالمندی می رود بیشترین هزینه و بیماری را به بخش‌های دولتی و بهداشت و درمان تحمیل می‌کند، گفت: اگر افزایش نرخ رشد جمعیت سالمندی را در ۳۰ سال اخیر نیز مورد بررسی قرار دهیم توجه ما را به این موضوع ‎جلب می‌کند که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد بستر لازم از جهت امکانات برای این قشر از جامعه هستیم.

وی با اشاره به شرایط خاصی که بیماری کووید۱۹ و خطراتی که برای قشر سالمندان دارد با بیان اینکه تاکنون سه مرحله غربالگری برای این افراد انجام شده و ۹۵ درصد جامعه هدف مورد غربالگری قرار گرفتند، گفت: تمام سالمندان شهرستان دارای پرونده سلامت هستند. از مجموع جمعیت سالمند شهرستان حدود ۱۷۶۸ نفر دارای بیماری دیابت و ۳۶۶۵ نفر آن‌ها فشارخون دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه تاکنون ۱۷۲۸ نمونه کووید۱۹ از همه افراد جامعه نمونه‌برداری شده که ۵۷۷ نفر آن‌ها سالمند بودند، گفت: از جمع موارد مثبت ویروس کرونا ۱۵۹ نفر سالمند بودند. معتقدم بیشترین نیازی که سالمندان دارند توجه، مهر و محبت و ارتباط برقرار کردن اطرافیان است که متاسفانه این موارد کمتر توجه می‌شود.

ذبیحی اضافه کرد: شاید در گذشته سالمندی موضوع بسیار پذیرفته شده‌ای در بستر خانواده بوده و تا آخرین لحظات عمر فرد سالمند در خانواده زندگی می‌کرد، اما امروزه به دلیل اینکه خانواده‌ها هسته‌ای شده‌اند در بسیاری خانواده‌ها امکان نگهداری سالمند سخت شده است.

وی با بیان اینکه کمبود مرکز نگهداری سالمندان در اردستان یکی از نیازهای مرکز شهرستان است، گفت: متاسفانه در سال جاری تعدادی سالمند داشتیم که به دلیل بیماری‌های خاصی که داشتند از جمله آلزایمر و سخت شدن شرایط نگهداری رها شده و یا به شهرهای دیگر منتقل شدند که راه‌اندازی مرکز نگهداری سالمندان می تواند شرایط را هم برای خانواده‌ها و هم سالمند آسان‌تر کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با تاکید بر لزوم توجه به راه‌اندازی مراکز مراقبت از سالمند اردستان، ادامه داد: سالمندان در هنگام بیماری حتما نباید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شوند بلکه می توانند از برنامه‌های متنوع، رژیم غذایی مناسب، ورزش های مناسب و چکاب‌های مرتب و منظم در چنین مراکزی برخوردار شوند تا از پیشرفت و عوارض ناشی از بیماری‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها سالمندي پیرشدن جمعیت شهرستان اردستان نرخ سالمندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۲۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

به گژارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد فاطمی نماینده منتخب مردم بابل در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل با تبریک و افتخار از حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: امروز کشور به لحاظ نظامی و دستاورد‌های علمی، پژوهشی و اختراعات نخبگان و تولیدات محصولات علمی در مجامع بین‌المللی دارای اقتدار و صاحب نفوذ است.

وی افزود: مردم ولی نعمتان ما هستند و خواهان رفاه اجتماعی و معیشتی هستند. دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت مدیران جهادی به جامعه کمک کرد. لازم است از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد در پویایی و شکوفایی این مملکت استفاده بهینه کرد.

نماینده منتخب بابل به رشادت‌ها و ایثار ملت در دوران دفاع مقدس و در دفاع از حریم و حرم اشاره کرد و گفت: مردم همیشه پای نظام و انقلاب و رهبری ایستادند. شهداء دارای کرامت هستند مهمترین اهداف و فعالیت مسئولان در راستای منویات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم و دانشگاهیان است.

فاطمی بیان کرد: الگو پذیری از سیره حضرت علی(ع) و در فعالیت‌های اجرایی کشور بسیار حائز اهمیت بوده و رعایت این سیره می‌تواند نگین درخشان حکمرانی باشد. احقاق حق حقوق شهروندی برای معیشت مردم یک تکلیف است.

وی عنوان کرد: شهرستان بابل یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و فرهنگی بوده و از ظرفیت علمی بالایی برخوردار است. در ایجاد و گسترش رشته‌های مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بابل تلاش کرده و به اتفاق همکاران مجلس از حقوق شهروندی کارکنان و هیئت علمی دفاع و برای ارتقای سطح علمی، پژوهشی و فرهنگی بابل و دانشگاه و مراکز آموزشی تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • تخصیص ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان
  • ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی
  • پرداخت تسهیلات ۵۵۰میلیاردی به مددجویان اردستان
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • لزوم راه اندازی دهکده لجستیکی در بندر بوشهر
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۳ مرکز متخلف در اردستان به مراجع قضایی معرفی شد