Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@19:20:58 GMT

شهر 12 هزار ساله ترکیه بطور کامل به زیر آب رفت

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۲۴۶۴

شهر 12 هزار ساله ترکیه بطور کامل به زیر آب رفت

ساعت 24- براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شهر 12 هزار ساله ترکیه بطور کامل به زیر آب رفت.قدمت این شهر کهن که بدلیل آثار تاریخی یکی از جاذبه های مهم گردشگری بود به زمان امپراتوری روم، بیزانس و عثمانی بازمی گردد.بسیار غم انگیز است که به یک باره تمامی گذشته، نیاکان و تاریخ تان به زیر آب برود.

تصاویر جدید از روستای حصن کیفا در جنوب شرقی ترکیه حاکی از آن است که تنها دو سقف از این روستای کهن بالاتر از سطح دریاچه مصنوعی قرار دارد که با ساخت سد جنجال برانگیز ایلسیو، این منطقه را در محاصره خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت این سد موجب شده اهالی عمدتا کرد این روستا به مکانی جدید نقل مکان کنند و برخی از آثار تاریخی نیز جابه جا شده است. حتی برخی اهالی گورهای عزیزان خود را نیز به شهر جدید حصن کیفا منتقل کرده اند و گفته می شود 500 گور در ماه سپتامبر منتقل شده، اما سایر گورها بدلیل نبود زمان کافی به زیر آب رفته اند.

سد ایلیسو که با هزینه دو میلیارد دلار روی رود دجله ساخته شده، بخشی از طرح توسعه جنوب شرقی آناتولی است که برای توسعه اقتصادی و تامین آب و برق مناطق جنوب شرقی ترکیه به اجرا درآمده است.

دولت ترکیه در سال 1981 حصن کیفا را منطقه حفاظت شده اعلام کرد و طرح احداث سد ایلیسو از ابتدا با انتقاد فعالان زیست محیطی و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ منطقه همراه شد.

رضوان آیهان، سخنگوی کمپین نجات روستای حصن کیفا در این باره گفت: بسیار غم انگیز است که به یک باره تمامی گذشته، نیاکان و تاریخ تان به زیر آب برود.

دولت ترکیه با رد کردن انتقادها ادعا کرد تمامی آثار تاریخی شهر تحت حفاظت هستند و شهر جدیدی برای اسکان سه هزار ساکن این شهر تاریخی ایجاد شده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: زیر آب حصن کیفا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۲۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است

رحیم خاکی گفت : براین اساس بناها و محوطه‌های تاریخی استان مانند کاروانسرای ینگی امام، محوطه ازبکی و کاخ سلیمانیه برای بازدید رایگان مردم آماده شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز افزود:هر ساله ۱۸ آوریل با مراسم روزجهانی بناها و محوطه های تاریخی همراه است که این موضوع اهمیت حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی را به مردم و دولت‌ها یادآور می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز افزود:هر ساله ۱۸ آوریل با مراسم روزجهانی بناها و محوطه های تاریخی همراه است که این موضوع اهمیت حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی را به مردم و دولت‌ها یادآور می‌شود.

وی با اشاره به برخورداری البرز از میراث‌ غنی چند هزار ساله و مسوولیت سنگین در مقابل بناها و محوطه‌های تاریخی گفت:حفظ و نگهداری میراث ارزشمند گذشتگان وظیفه همگانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل
  • خیز الهلال برای ثبت رکورد تاریخی در آسیا و جهان
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • ایران با تاریخی 2500 ساله همواره نیرومند بوده؛ دردتان چیست؟
  • ۱۵ آوریل فاجعه بارترین روز تاریخ؛ از غرق شدن کشتی تایتانیک تا بمب گذاری ماراتن بوستون
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی البرز روز ۳۰ فروردین رایگان است
  • ببینید | حریق گسترده در ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله در دانمارک
  • (ویدیو) جزییات حریق گسترده در ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله
  • آتش سوزی گسترده ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله/ عکس
  • بازدید از بناها و محوطه‌های تاریخی البرز ۳۰ فروردین رایگان است