Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان لرستان قطب تولید حبوبات در کشور است اما متاسفانه به دلیل نبود کارخانه بسته بندی و برند سازی، دسترنج کشاورزان با قیمت بسیار اندک خریداری و با قیمتی چند برابر پس از بسته بندی عرضه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، استان لرستان شرایط مناسبی برای تولید انواع محصولات کشاورزی دارد، محصولات باغی و زراعی که هر کدام از نظر کیفیت بی نظیر است و کشاورزی در این استان رونق زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه بالغ بر ۲۸۰ هزار تن انواع محصولات باغی، ۱۲۰ هزار تن انواع حبوبات، ۳۵۰ هزار تن گندم و سایر محصولات در استان تولید می شود که استان لرستان با توجه به میزان تولید حبوبات، قطب اول تولید حبوبات در کشور را دارد.

متاسفانه به دلیل نبود بسته بندی و برند سازی برای حبوبات، هر ساله دسترنج کشاورزان با قیمتی بسیار اندک فروخته می شود و در دیگر استانها همین حبوبات بسته بندی و برند سازی شده و با قیمتی چند برابر وارد بازار می شود.

علیرغم کیفیت محصولات کشاورزی استان لرستان، تاکنون اقدامی برای بسته بندی و برند سازی در این راستا صورت نگرفته و در نهایت زحمت کشت و کار برای کشاورز می ماند و سود محصول در جیب دیگران می رود.

نبود صنایع تبدیلی و برند سازی

بسته بندی در نگاه اول می تواند مشتری را جذب کند، اما جای این بسته بندی در استان لرستان خالیست در حالی که اگر صنایع بسته بندی در استان وجود داشته باشد می تواند در رونق کشاورزی، تولید و اقتصاد نقش بسزایی داشته باشد.

این تنها یکی از حلقه های مفقوده در بخش کشاورزی است چرا که نبود صنایع تبدیلی مشکل دیگری است که سبب خام فروشی بسیاری از محصولات می شود، محصولاتی که با فرآوری می توانند در اقتصاد بخش کشاورزی تحولی عظیم ایجاد کنند.

با توجه به این که سالانه ۲۸۰ هزار تن محصولات باغی تولید می شود اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی بخشی از این محصولات درجه سه به ضایعات تبدیل شده و سبب ضرر کشاورزان می شود.

سال گذشته کشاورزان بروجردی سیب های درجه سه را با قیمت هر کیلو ۴۰۰ تومان فروختند تا بیشتر از این متضرر نشوند، در حالی که همین محصولات به اصطلاح ضایعاتی در استان های دیگر فرآوری شده و انواعی دیگر از محصولات مانند لواشک، سرکه، کمپوت و مارمالاد را تولید می کنند.

عدم توجه به این موضوع سبب می شود تا نه تنها در اقتصاد بخش کشاورزی رونقی ایجاد نشود بلکه هر ساله کشاورزان ضرر کنند در حالی که توجه جدی به ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه های بسته بندی و برند سازی می تواند یک تیر و سه نشان اشتغال، رونق کشاورزی و اقتصاد را به دنبال داشته باشد.

تولید ۱۲۰ هزار تن حبوبات در استان

جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: استان لرستان قطب تولید حبوبات در کشور است و سالانه بالغ بر ۱۲۰ هزار تن حبوبات شامل لوبیا، نخود، ماش و عدس تولید می شود.

وی افزود: در شهرستان نورآباد ۴۷ هزار هکتار سطح زیر کشت نخود است و همچنین در ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی لوبیا کشت می شود که کیفیت این محصولات در کشور بی نظیر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به نبود کارخانه بسته بندی حبوبات و برندسازی تصریح کرد: بسته بندی محصولات در استان بسیار ضعیف است در صورتی که یک بسته بندی مرتب و بازار پسند می تواند در اقتصاد بخش کشاورزی موثر باشد.

وی عنوان کرد: کارگاه و یا کارخانه ای که به صورت صنعتی بسته بندی کند در استان نیست و همین سبب شده تا محصولات تولیدی کشاورزان با قیمت بسیار پایین خریداری شود و سپس این محصولات در استان های دیگر با برندسازی و بسته بندی چند برابر فروخته شوند.

برداشت ۲۸۰ هزار تن محصول باغی

صالحیان بیان کرد: اگر در استان کارگاه و کارخانه تولید بسته بندی حبوبات وجود داشته باشد نه تنها کشاورز از کشت خود ضرر نمی کند بلکه در اشتغال هم نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به این که صنایع تبدیلی از نیازهای استان است گفت: سالانه بیش از ۲۸۰ هزار تن محصولات باغی در استان تولید می شود که سیب، انجیر و انار از محصولاتی بوده که کیفیت آنها بی نظیر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به آغاز برداشت سیب در استان اظهار داشت: سطح زیر کشت سیب در استان سه هزار و ۸۲۲ هکتار است که از این میزان سه هزار و ۳۵۱ هکتار بارور و ۴۷۱ هکتار غیر بارور بوده و به ثمر نرسیده است.

سالانه ۷۰ هزار تن سیب در لرستان برداشت می شود

وی بیان کرد: هزار و ۸۵۵ هکتار از این میزان در شهرستان بروجرد است و سالانه ۷۰ هزار تن سیب در استان تولید می شود به طوری که از هر هکتار به طور متوسط ۲۰ تن برداشت می شود.

صالحیان عنوان کرد: ازاین میزان برداشت ۳۵ درصد در استان مصرف می شود و مابقی یا ذخیره می شود و یا به استان ها و کشورهای دیگر صادر می گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان ظرفیت سردخانه های لرستان را ۱۰ هزار تن برشمرد و افزود: ظرفیت سردخانه های استان ۱۰ هزار تن است و بخشی دیگر از محصولات توسط کشاورزان در سردخانه های شهرهای اطراف ذخیره می شود و بخشی هم از سیب های تولیدی صادر می شود.

وی اظهار داشت: ۲۰ درصد سیب های تولیدی در استان درجه ۴ و ۵ است که به صورت مربا، سرکه، میوه خشک و یا ترشک و لواشک در کارگاه ها فرآوری می شود که بیشتر این کارگاه ها خانگی است.

افزایش ۱۰ درصد تولیدی سیب در استان

صالحیان از افزایش تولید سیب در استان خبر داد و گفت: امسال تولید محصول سیب در استان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. در صورتی که قیمت این محصول کاهش یابد، تعاون روستایی برای خرید تضمینی اقدام می کند اما در حال حاضر قیمت کاهش نداشته است.

وی تصریح کرد: ضروری است که در استان کارگاه صنعتی عمده ای برای فرآوری محصولات باغی وجود داشته باشد تا کشاورزان متضرر نشوند و محصولات خود را با قیمت مناسب به این کارگاه برای تولید سایر محصولات تحویل دهند.

صالحیان گفت: ضروری است که بخش خصوصی در این راستا سرمایه گذای کند چرا که با توجه به کشاورزی و رونق تولید این محصولات، می تواند از نظر اقتصاد اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بسته بندی و برند سازی محصولات باغی استان لرستان تولید حبوبات صنایع تبدیلی سیب در استان تولید می شود بخش کشاورزی ۲۸۰ هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۲۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی

به گزارش خبرنگار مهر، مواد موثره دارویی را می‌توان گرانیگاه صنعت داروسازی تلقی کرد، زیرا بدون تولید مواد دارویی، صنعت داروسازی نیز دچار مشکل خواهد شد. از همین رو، وابستگی صنعت داروسازی به مواد اولیه و موثره، قابل چشم پوشی و انکار نیست. در این بین، برخی کشورها در دنیا فقط تولید کننده مواد موثره هستند و کمپانی‌های بزرگ داروسازی به تولیدات آنها وابسته‌اند.

وضعیت صنعت داروسازی ایران نیز با توجه به اینکه در تولید مواد موثره و اولیه دارویی به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کند، نکته مثبتی است که می‌تواند داروسازی کشورمان را در زمره کشورهای قدرتمند در تولید دارو قرار دهد. در حال حاضر، ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو در کشور، وارداتی است و ۵۰ درصد دیگر در داخل تولید می‌شود.

در همین حال، برگزاری نمایشگاه دارویی، بهترین فرصت برای ارائه توانمندی صنعت داروسازی ایران به مخاطبان نمایشگاه است که اصولاً از صاحبان و مدیران دارویی در داخل و خارج از کشور هستند. قرار است ششمین نمایشگاه بین المللی مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، در روزهای ۱۴ الی ۱۷ تیر ۱۴۰۳ در شهرآفتاب برگزار شود.

حسن نعمت طلب بازرس سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: نمایشگاه محلی برای رویارویی تولید کنندگان و مصرف کنندگان مواد اولیه دارویی و صنایع وابسته است. این فرصت، باعث می‌شود تا این دو گروه از آخرین دستاوردها و نیازمندی‌های یکدیگر آگاه و بهره‌مند شوند.

وی افزود: حضور شرکت کننده‌های خارجی در این رویداد بزرگ نیز منجر به آشنایی بیشتر فعالان صنعت مواد دارویی خواهد شد.

نعمت طلب، این نمایشگاه را مکانی برای نمایش توانمندی‌های داخلی و پیشبرد صادرات دانست و گفت: حضور حداکثری فعالان دارویی در این نمایشگاه راهگشای رسیدن به اهداف صنعت داروسازی کشور است.

سیدمحمدرضا موسوی نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با اشاره به برگزاری موفق پنج دوره از نمایشگاه بین المللی مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، اظهار داشت: حضور شرکت‌های تأمین زنجیره دارو در این رویداد اتفاقات خوبی را رقم زده و صنعت پایه در کشور مورد توجه واقع شده است.

وی افزود: ما برای کسب بازارهای صادراتی راهی به جز رفتن به ابتدای زنجیره نداریم، در این سال‌ها نمایشگاه با جذب شرکت ملی پتروشیمی و سایر سازمان‌ها این موضوع را نهادینه کرده است. امروز صنعت تولید مواد موثره دارویی مورد اعتماد صنایع دارویی کشور است و در این موضوع نمایشگاه به عنوان ویترین صنعت نقش خود را ایفا نموده است.

موسوی گفت: تمرکز بر بازارهای هدف صادراتی باید جزو مأموریت‌های نمایشگاه ششم در سال جاری باشد تا بتوانیم صنعت مواد موثره را به کشورهای هدف نشان دهیم.

در همین حال، شهریار امیدوار عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، اظهار داشت: سال‌ها قبل که سندیکا در حال تأسیس بود، شاید همکاران زیادی به رونق صنعت مواد موثره دارویی امیدوار نبودند، اما حوزه ماده اولیه توانست در قالب نمایشگاه مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، خودنمایی کند.

وی افزود: صنعت ماده اولیه دارویی، یکی از صنایعی است که از صفر شروع کرد و امروز، مولکول‌های بسیاری در تولید دارو ساخته می‌شود که نشان می‌دهد جایگاه صنعت مواد اولیه دارویی در کشور، در حال پیشرفت و ارتقا است.

امیدوار گفت: امروز در نقطه‌ای هستیم که صنعت ماده اولیه در حال عمیق‌تر شدن است. زیرا، دنیای آینده با چالش کمبود منابع مواجه خواهد شد. در حالی که ما از منابع کافی برخورداریم و این مهم، مزیت کشور ما خواهد بود.

وی افزود: ما باید بتوانیم با قدرت‌های تولید کننده مواد اولیه دارویی در جهان رقابت کنیم و البته، راه آسانی نخواهد بود.

اوژن آهنی عضو کمیته بسته بندی سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، گفت: این رویداد می‌تواند فضای ارتباط با شرکت‌های داروسازی را مهیا سازد و به توسعه فعالیت‌ها و همچنین هم افزایی هرچه بیشتر در فضای کنونی جامعه کمک نماید. امیدوارم تمامی فعالان صنعت دارو در این نمایشگاه مشارکت حداکثری داشته باشند تا شاهد توسعه صنعت باشیم.

کد خبر 6084039 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم
  • سوسیس‌های مرغ چگونه در کارخانه‌های مشهور تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم
  • نوشابه پپسی چگونه در کارخانه تولید و بسته بندی می‌شود؟ (فیلم)
  • نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی
  • بسته بندی نامناسب کالا سبب تولید پسماند می‌شود
  • برنامه های مدیرعامل شرکت پاکسان برای سال جدید اعلام شد