Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@22:56:38 GMT

برنامه‌های کودکان و نوجوان در آینه رسانه ملی

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۲۸۵۰

برنامه‌های کودکان و نوجوان در آینه رسانه ملی

در آستانه روز جهانی کودک اداره کل روابط عمومی رسانه ملی سومین نشست نقد هفتگی خود را به آسیب شناسی برنامه‌های کودک و نوجوان اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، نشست نقد و بررسی «برنامه‌های کودکان و نوجوانان در آینه رسانه ملی» میزبان مقصود نعیمی ذاکر، مدیر پیشکسوت حوزه کودک، برنامه‌سازانی همچون علی‌اکبر ذاکری، تهیه کننده «خاله شادونه»، مجید قناد، مجری و تهیه کننده، فاطمه شیرازی مقدم، تهیه کننده «رنگین کمان» و آرزو جعفری، روانشناس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست که آذرمیدخت آذرهوش، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو هم از طریق ارتباط اینترنتی در آن حضور داشت، به موضوعات مهمی در حوزه کودک و نوجوان پرداخته شد؛ اما جای خالی مدیران شبکه پویا در این نشست مشهود بود که با وجود دعوت اداره کل روابط عمومی، در این جلسه حضور پیدا نکردند.

 

 رقابت سخت قهرمان‌های ایرانی و خارجی برای دلبری کودکانه

آذرمیدخت آذرهوش، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو در پاسخ به اولین سوال که چرا کودکان ایرانی همچنان شخصیت‌های محبوب کارتونی‌شان را از آثار خارجی انتخاب می‌کنند و شخصیت‌های ایرانی نتوانسته‌اند جایگزین مناسبی باشند؟ گفت: این موضوع از جنبه‌های مختلف قابل بحث است، اما مهم‌ترین بخش آن به دسترسی آسان مربوط می‌شود. ما در برنامه‌سازی بی‌نیاز از منابع خارجی نیستیم، می‌توانیم آثار موفق خارجی را ببینیم، اما به شکلی دیگر آن را طراحی و پیام‌ها را به بچه‌ها منتقل کنیم.

 

وی افزود: آنچه در این میان اهمیت دارد، رقابت سختی است که میان شخصیت‌های ایرانی با شخصیت‌های خارجی شکل می‌گیرد و در این رقابت نابرابر ما کم می‌آوریم، چرا که حرف اول را بودجه می‌زند.

 

به گفته آذرهوش، رسانه ملی نمی‌خواهد در حوزه کودک به حامی مالی وابسته باشد، چرا که سازمان هم با ورود شرکت‌های تجاری به برنامه‌های کودک موافق نیست و بنابراین با محدودیت‌هایی برای تولید مواجه می‌شود.

 

 

حضور همه عوامل در جلسه برآورد

مجید قناد، تولیدکننده پیشکسوت حوزه کودک در این جلسه با تاکید بر اینکه کودکان قدرت تصمیم‌گیری ندارند و خوراک فکری‌شان را رسانه می‌دهد، از این رو نباید نقش نویسنده، تهیه‌کننده و حتی طراح دکور را در برنامه‌های تولیدی کودک نادیده گرفت، گفت: در دهه شصت وقتی قرار بود برای یک برنامه برآورد بودجه شود، همه عوامل حضور داشتند. از صحنه‌آرا و صدابردار تا نویسنده و نورپرداز تا با در نظرگرفتن همه جوانب و شرایط آن اثر به تولید برسد. پس از پایان پخش آن اثر هم جلسات نقد و ارزیابی برپا می‌شد و مطلوبیت یا نامطلوبیت آن ارزیابی می‌شد.

 

 

جای خالی تیپ‌سازی

مقصود نعیمی ذاکر، مدیر پیشکسوت حوزه کودک نیز با اشاره به اهمیت تیپ‌سازی در برنامه‌های کودک گفت: شخصیت‌های کارتونی با ممارست در ذهن کودکان ماندگار می‌شوند. به طور مثال شخصیت مردعنکبوتی برآورنده همه آرزوها وآمال کودکانی است که روزی می‌خواهند قوی‌ترین باشند. این شخصیت ماحصل فکر و تجربه گروهی است که جزئیات اثر هم برایشان مهم است.

وی با طرح این پرسش که چند شخصیت تأثیرگذار ایرانی را توانسته‌ایم در این سال‌ها خلق کنیم تا فرزندانمان به آن تکیه کنند و دوستش داشته باشند؟ گفت: متأسفانه ما دنبال تیپ‌سازی نرفتیم و از شخصیت‌هایی هم که این قابلیت را داشتند، حمایت نکردیم.

 

 

لزوم تجاری سازی

فاطمه شیرازی مقدم، تهیه‌کننده «رنگین‌کمان» هم با اشاره به وجود خط قرمزهای فراوان در تولیدات کودک گفت: ما نه تنها در تولیدات خودمان، بلکه در انتخاب آثار خارجی هم دچار محدودیت هستیم و دستمان بسته است.

وی افزود: ما فرصت تجاری‌سازی را از دست داد‌ه‌ایم، در حالی که می‌توانستیم شخصیت‌های محبوب ایرانی مانند زی‌زی‌گولو، سنجد و... را روی کالاهای مورد نیاز بچه‌ها بیاوریم و یا آثار ایرانی را تبلیغ کنیم؛ ولی به دلیل نبود اعتماد از سوی شرکت‌های ایرانی برای بازگشت سرمایه، هیچگاه وارد این روند نشدیم.

به گفته این تهیه کننده، برای ماندگار شدن شخصیت‌های ایرانی باید از قواعد مرسوم در جهان پیروی کنیم و راه‌های تجاری‌سازی را بیاموزیم، اما نگاه برخی مدیران همواره مقطعی بوده و برنامه طولانی‌مدت برای ثبت یک شخصیت ایرانی نداشتند.

 

 

جای خالی پیشکسوتان تولید

علی اکبر ذاکری، تهیه کننده «فرزندان ایران» هم که این روزها روی آنتن شبکه جهانی جام‌جم می‌رود، با اشاره به تفاوت برنامه‌سازی در سه دهه گذشته با زمان حال گفت: اکنون برخی برنامه‌ها به اسم جوانگرایی به دست نیروهای کم‌تجربه سپرده می‌شود؛ در حالی که تلویزیون تهیه‌کننده‌‌های باتجربه و متخصصی همچون سوسن کرامتی، ژاله موقر، مهناز آذین، پروین شمشکی، گیتی فرشفاهی و... دارد؛ این دوستان الان باید در شبکه‌های کودک و نوجوان به عنوان پشتوانه شبکه‌ها حضور داشته باشند، ولی هیچ کدام از آن‌ها مشغول به کار نیستند.

 

ذاکری با اشاره به قابلیت برخی از شخصیت‌های کودک به الگو شدن در ذهن بچه‌ها متذکر شد: ما برای خلق شخصیت‌هایی همچون زی‌زی‌گولو، ‌هادی و هدی، چیه و چرا، سنجد و... زحمت کشیدیم، اما اکنون همه اینها به آرشیو رفته‌اند.

 

وی با بیان اینکه در جلسه با مدیران شبکه کودک و امید این پرسش را طرح کرده است که با توجه به تخصصی بودن این شبکه‌ها برند و شخصیت ماندگار در طول این سال‌ها چه کسانی و چه شخصیت‌های عروسکی یا کارتونی بوده است؟ گفت: باید این انتظار را از شبکه‌های تخصصی داشت که خود را بی‌نیاز از تجربه برنامه‌سازی ندانند و باید پاسخگوی خلق شخصیت‌های ماندگار برای کودکان این سرزمین باشند.

 

 

برآورد اندک در کارهای کودک

در ادامه این نشست، آذرهوش با نگاه آسیب‌شناسی به شخصیت‌های کارتونی خارجی گفت: آثار انیمیشن خارجی با مضامین متفاوت و غالباً همان مضامینی که در ساخت برنامه‌های وطنی بدآموزی خوانده می‌شود، تولید می‌شوند و اتفاقاً بچه‌ها هم به شکل قابل توجهی از این گونه برنامه‌ها استقبال می‌کنند؛ در حالی که ما در خلق شخصیت‌های ماندگارمان از هر نوع خشونت پرهیز می‌کنیم.

وی با دشوار خواندن فضای اقتصادی کنونی برای برنامه‌سازان کودک متذکر شد: در گذشته گروه‌های برنامه‌ساز برآورد معین داشتند و یک حداقلی برای هر برنامه درنظر گرفته می‌شد، اما اکنون با بودجه اندکی که به گروه کودک و نوجوان داده می‌شود، کمتر تهیه‌کننده‌ای حاضر به تولید است و پیشکسوتان این عرصه نیز حوصله درگیری‌های مالی را ندارند.

 

 

فقر ملودی و ترانه در آثار کودک

مجید قناد با تأیید صحبت‌های نعیمی ذاکر در استفاده از نیروهای مجرب و پیشکسوت کودک و نوجوان گفت: من با بیش از 20 مدیر گروه کودک کار کرده‌ام و همواره از آن‌ها آموخته‌ام. امروز هم انتظار دارم از این تجربیات من که با هزینه رسانه ملی به دست آمده است، استفاده کنم و برنامه بسازم. شاهد بوده‌ام که همان بودجه‌ای را که به نیروی بی‌تجربه می‌دهند، به ما نمی‌دهند؛ گویی کودکان به ما نیازی ندارند.

این تهیه کننده پیشکسوت با اشاره به نیاز کودکان به سرود و شعرهای آهنگین و ملودی‌های کودکانه بیان کرد: ماندگارترین آهنگ‌های باکلام کودکانه در دهه شصت مانده است و در این مدت هیچ تهیه‌کننده‌ یا مدیری دغدغه تولید ملودی برای کودکان نداشته است. از این رو ما با فقر ملودی و موسیقی کودک در تلویزیون روبرو هستیم؛ چرا که در بودجه برنامه برآورد مناسبی برای این امر اختصاص داده نمی‌شود.

 

 

اهمیت حضور پیشکسوتان در کنار جوانان

در ادامه نعیمی ذاکر با اظهار امیدواری از برگزاری این جلسات نقد و تداوم آن‌ها گفت: اگر واقعا برای مدیران آینده این کشور نگرانیم، باید به کودکانمان خوراک مناسب بدهیم. این خوراک می‌تواند از سینما هم به تلویزیون بیاید و یا از تلویزیون به سینما برود؛ چنانچه نمونه‌های موفقی داشته‌ایم و سال‌های سال برگزیدگان جشنواره‌های کودک و نوجوان که در اصفهان برگزار می‌شد، آثار ساخت صداوسیما بوده است.

 

وی با طرح این سؤال که مگر در انتخاب اساتید دانشگاه یا مراجع دینی سراغ جوانان و نیروهای کم تجربه می‌روند؟ گفت: حوزه‌های نظری و اندیشه ورزی جای جوانان ناپخته نیست؛ ما به این تفکر در ریل‌گذاری سازمان احتیاج داریم که برای بخش‌های تولیدی باید از تجربه بزرگان استفاده کرد. این حرف به معنی اهمیت ندادن به جوانان نیست، اتفاقا مسیر درست برای بارور شدن و تربیت نیروهای تازه نفسی است که باید در طول زمان یاد بگیرند، تجربه کسب کنند و پخته شوند.

 

نعیمی ذاکر با اشاره به روند ورود خودش به سازمان گفت: چند دهه قبل برای ورود به عرصه تولید باید این مسیر را پلکانی طی می‌کردیم و با آموزش و مطالعه تاروپود برنامه‌سازی برای کودکان را درک می‌کردیم. چنانچه من و تک‌تک تهیه کننده‌های دیروزی بدون ادعا کارمان را از دستیاری شروع کردیم. نیاز کودک را شناختیم و در این حرفه خواندیم و تحصیل کردیم تا امروز بتوانیم در جایگاه نقد دلسوزانه حرفمان را بزنیم.

 

وی با اشاره به ضرورت شناخت نیاز کودک تأکید کرد: به طور مثال هنوز شیرین ترین آهنگ‌ها و ترانه‌های کودکی مربوط به «علی کوچولو»، «خونه مادربزرگه» و... است. شناخت کودک به ما می‌گوید یکی از نیازهای او ترانه‌های کودکی، لالایی و یا ملودی‌هایی است که او نیاز دارد. وقتی این بخش را نادیده می‌گیریم یعنی کودک را به سمت آثار غیرایرانی سوق داده‌ایم. آیا شبکه‌های تخصصی کودک و نوجوان تا به حال به این نیاز کودک توجه کرده‌اند؟

 

این مدیر پیشکسوت با اشاره به سختی‌های کار در دهه شصت و بعد از آن گفت: همه مسائل را نمی‌شود به بودجه ربط داد. آیا راه‌اندازی همیار پلیس برای آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی و کاهش تصادفات یا استفاده از بابا برقی برای صرفه‌جویی در مصرف برق نیاز به بودجه خاصی داشت؟ ما توانستیم با کمک شخصیت سنجد موضوع قطره فلج اطفال را جا بیندازیم و 95 درصد این بیماری در ایران ریشه کن شد. یا با کمک عروسک گل گندم به کودکان آموزش دادیم که کمتر دور ریز نان داشته باشند و با این شخصیت مشکل چرخه نان خشک و آسیب‌های پزشکی‌اش را تا حد زیادی حل کردیم.

 

به گفته نعیمی ذاکر آنچه در این موضوعات اهمیت داشت، موقعیت سنجی و خلق شخصیت‌های مؤثر بود. چیزی که امروز شبکه‌ها با بودجه‌هایی که دارند، آن را نادیده گرفته‌اند.

 

 

انتخاب زبان متناسب با گروه سنی

آرزو جعفری، روانشناس کودک نیز بر لزوم رعایت زبان معیار در برنامه‌های کودک تاکید کرد و گفت: بچه‌ها با وجود کوچکی، آدم‌های بزرگی هستند و برای ارتباط با آن‌ها باید حرفشان را بفهمیم و به یک زبان مشترک با آن‌ها برسیم.

 

وی درباره مشکلات تولید برای کودکان و نوجوانان گفت: در خیلی از مواقع باید از خودتان بگذرید و کوتاه بیایید تا بتوانید با کودکان ارتباط برقرار کنید. شاید زیبایی کار در همان کوچک ماندن در عین بزرگ شدن است. باید به زبان آن‌ها با خودشان صحبت کنیم.

 

جعفری رعایت برنامه‌سازی برای گروه‌های سنی را مهم دانست و متذکر شد: قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل درست اطلاعات در گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان متفاوت است و برنامه‌ساز باید در انتخاب زبان برنامه و حتی مجریان از گروه‌های متناسب با سن آن‌ها استفاده کند.

 

 

اهمیت گفتار مناسب

شیرازی مقدم نیز با تأکید بر اهمیت به کار بردن کلمات درست و پرهیز از تغییر لحن در برنامه‌های کودک گفت: حضور نویسنده‌ای با تجربه و آشنا به زبان کودک در برنامه‌های این گروه سنی کمک می‌کند ما شاهد خطاهای فاحش زبانی نباشیم. مسلما پسر 8 ساله برای خوشامدگویی به مهمان از لفظ «صفا آوردید» استفاده نمی‌کند. پس رسانه هم نباید زبان او را تغییر دهد.

 

وی افزود: ما می‌توانیم کودکانمان را با زبان فاخر فارسی آشنا کنیم، می‌توانیم بچه‌ها را با مطالعه مأنوس کنیم و ارتباط برقرار کردن با دنیای اطراف را به آن‌ها بیاموزیم. قصه‌ها، مثل‌ها و ادبیات فارسی می‌تواند کودکان و نوجوانان را با ارزش‌های اخلاقی و باورهای شرقی‌مان آشنا کند.

 

 

ریل‌گذاری مناسب برای کودکان

ذاکری با اشاره به اهمیت محتوا در تولیدات کودک و نوجوان گفت: گاهی اشکال کار در انتخاب ساختار و نوع انتقال پیام است. به همین دلیل کودک با ندیدن جذابیت، شبکه را عوض می‌کند و یا سراغ رسانه دیگری می‌رود. پس باز هم پای نویسنده قوی، انتخاب درست مجری یا دکور مناسب به موضوع باز می‌شود و سررشته همه این‌ها به استفاده از نیروهای مجرب وصل می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ریل‌گذاری درست در حوزه کودک و نوجوان متذکر شد: اساس این نگاه به تبیین سیاست‌های درست در حوزه کودک برمی‌گردد و اینکه وقتی ما صاحب دو شبکه تخصصی کودک و نوجوان هستیم، چرا باید دستمان خالی از خلاقیت و جذب مخاطب باشد.

 

 

تقسیم عادلانه آرشیو محتوا

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو نیز با تأکید بر وجود اتاق فکر در این شبکه و ارزیابی دقیق برنامه‌ها توسط کارشناسان گفت: متاسفانه دسترسی یکسان به همه تولیدکنندگان حوزه کودک داده نشده‌است و همچنان که بودجه‌ای به شبکه دو برای خرید تولیدات خارجی اختصاص داده نشده، ما از بسیاری جهات دچار فقر امکانات هستیم.

 

آذرهوش افزود: برای مثال، نباید اینگونه باشد که خرید برنامه‌های خارجی در انحصار شبکه کودک باشد و آثار کاملا بلوکه شود و امکان دسترسی شبکه‌های دیگر از آن سلب شود. از همین جا اعلام می‌کنم آرشیو کودک شبکه دو بر روی همه دیگر شبکه‌ها باز است و می‌توانند از آن بهره‌برداری بهینه کنند.

 

وی در پایان تأکید کرد: باید راهکاری اندیشیده شود تا همه برنامه‌سازان کودک از این فرصت و آثار خریداری‌شده برای سازمان بهره‌مند شوند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: کودکان و نوجوانان رسانه ملی تلویزیون گروه کودک و نوجوان کودکان و نوجوان برنامه های کودک مدیر گروه کودک خلق شخصیت حوزه کودک برنامه سازی برای کودکان تهیه کننده رسانه ملی نیاز کودک متذکر شد شبکه ها شبکه دو بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۲۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود

صبح امروز نشست خبری عوامل برنامه به افق فلسطین در اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد که گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق، حسین قاسمی تهیه‌کننده، سید حسین حسینی مجری، مهدی آقا موسی تهدانی مجری، مرتضی مقیمی سردبیر، حمید انصاری و سعید زاهدی برادر شهید محمدرضا زاهدی از حاضران این نشست خبری بودند‌.

حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی گفت: ضمن تشکر از اهالی رسانه، در این نشست خبری دوست داشتیم برادر شهید زاهدی حضور داشته باشد. دربرنامه به افق فلسطین حدود ۱۹۰ روز روی آنتن بود و این نشان از توانمندی کارگردان و تهیه‌کننده و مجریان کار است. همچنین تماس‌هایی که در این چند ده روز داشتیم می‌توانیم در اختیار شما قرار دهیم. در خصوص برنامه به افق فلسطین باید بگویم در روز بین ۴هزار الی ۷ هزار تماس با ۱۶۲ گرفته می‌شود و بنظرم این آمار جذابیت متفاوتی برایمان دارد که در دو الی سه ماه اخیر سال ۱۴۰۳ قفل محرمانگی آن‌ها را شکستیم.

زاهدی برادر سردار شهید محمدرضا زاهدی گفت: بنده به نوبه خودم از عوامل شبکه افق، صداوسیما، خبرنگاران و عموم ملت تشکر می‌کنم و عرض خاصی ندارم.

علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: برنامه به افق فلسطین اساسا یک تجربه شیرین برای فعالان رسانه‌ای سازمان داشت و ما یک شبکه تلویزیونی را به یک شبکه خبری فعال کردیم. علاوه بر اینکه یک سری زیر ساخت‌ها در شبکه خبری فعال نبود صفر تا صد آنچه پس از طوفان الاقصی اتفاق افتاد را در برنامه از یک شب به هر شب تغییر دادیم.

وی ادامه داد: ما برای یک مجموعه تلویزیونی هر شب آنتن رفتن آن هم در یک برنامه تحلیلی کار سخت و طاقت فرسایی است و ما تقریبا تمام شبکه‌ها را درگیر کردیم. تغییر و تحولات کار طبیعی است و مهم این بود که فلسطین را برای گوش و چشم مردم خود به تصویر بکشیم و هم برای دیگر کشورها. خیلی از برنامه‌های ما برای شبکه‌های دیگر ترجمه و بازنشر می‌شد؛ مخصوصا شبکه که عملیات وعده صادق اتفاق افتاد برای اولین بار در شبکه افق اتفاق افتاد که بچه‌های شبکه افق توانستند حدود ۷ ساعت برنامه تحلیلی سیاسی را به طور زنده نگه دارند.

وی تاکید کرد: برنامه به افق فلسطین به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود. ما تلاش می‌کردیم اثر گذار باشیم اما از من برنامه ساز تلویزیونی به همراه همکاران تلاشمان این بود که مظلومیت فلسطین را تا جایی که توانایی داریم نشان دهیم.

سید حسین حسینی مجری برنامه به افق فلسطین بیان کرد: نقد منصفانه شاید یکی از بهترین راه ها برای بهتر کردن کیفیت برنامه است. ما امروز در مرکز یک ساعت پاسخگوی روابط عمومی بودیم و از افراد می‌پرسیدم که از کجا تماس می‌گرفتند. در بخش‌هایی از برباره اینکه چقدر موفق شدیم به شبهات پاسخ دهیم صحبت کردیم و تلاش کردیم بی طرفانه با مخاطب صحبت کنیم. سعی کردیم هر آنچه که رخ داده است را از مهمانان سوال کنیم و برخی از آن‌ها هم در شبکه معاند پخش شد اما قصد و نیتمان این بود که اگر مخاطب در معرض شبکه‌های معاند هست این طرف را هم ببنید و سعی کردیم منبع اخبارمان هم بی طرفانه باشد اما از طرفی باید از مخاطب سوال کنیم که این برنامه چقدر کافی بود.

وی درباره غیبت شریفی مقدم مجری این برنامه گفت: خانم شریفی مقدم چون برنامه صبح‌گاهی شبکه دو داشتند برایشان سخت بود که سر برنامه بمانند، مخصوصا زمانی که سه ساعت برنامه داشتیم.

گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: خیلی از حواشی ‌ای که حول کار ما شکل می‌گرفت طبیعی ما کسی را داشتیم که جای دیگر مدیر بود اما از جایی به بعد گفت می‌شود همکاری نداشته باشیم؟ خیلی این حواشی دخلی به ما نداشت زیرا یک کار حرفه‌ای بود. برنامه به افق فلسطین تقریبا جهادی بود برای مثال کسی که جزء عوامل نبود به ما کمک می‌کرد و در تلاش بود.

وی ادامه داد: در برنامه آیتم‌ها و ارتباطات اسکایپی که می‌گرفتیم متفاوت بود. واقعا بچه‌ها صبح تا شب تلاش می‌کردند و ما درگیر کار هستیم و تلاش کردیم مردم را راضی کنیم ک تحلیل دقیق داشته باشیم. زمانی که تیم جابه‌جا شد خانم شریفی یک هفته ده روز همکاری داشتند اما پس از آن شرایطشان تغییر کرد و نتوانستند حضور داشته باشند.

حسین قاسمی تهیه‌کننده به افق فلسطین گفت: ارتباطات کارشناسان حاضر در برنامه از طریق خود شبکه انجام می‌شد. شبکه افق بچه‌های سیاسی دارد و ارتباط خوبی با کارشناسان سیاسی دارد و از این جهت ممنوعیتی نداشتیم. درباره عملیات وعده صادق بله از قبل اطلاع داشتیم و آن شبی که قرار بود عملیات را داشته باشیم به ما اطلاع دادند که آماده باشید و همه شبکه‌ها حاضر شدند.

گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق بیان کرد: تیم به افق فلسطین پنج بار تغییر داشت اما کسی متوجه آن نشد و بچه‌ها همان بچه‌های قدیم هستند. ما از بازیگران و هنرمندان و چهره‌های‌مختلف میهمان داشتیم تا بگوییم شرایط فلسطین دغدغه افراد مختلف است‌. 

در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ 

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به توضیحاتی که داده شد و هفت ساعت پای کار بودن عوامل برنامه، کنداکتور برنامه برای آینده چیست؟ آیا برنامه همچنان ادامه دار خواهد بود؟ 

علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: تلاشمان بر این است که آنچه بر کف میدان رخ می‌دهد را تحلیل کنیم و زمانی که به عنوان برنامه ساز گفتیم برنامه بس است ضبط را متوقف می‌کنیم. همچنین از ریاست عالی سازمان و معاونت سیما تشکر می‌‌کنم زیرا به شدت تلاش می‌کردند کار باشد و استدلال‌هایی داشتند که خیلی خوب بود و شاهد جریانات درست پس از آن بودیم.

وی ادامع داد: قصد داریم برای آینده برنامه آیتمی داشه باشیم و شاید آیتمی با نام به افق مقاومت داشته باشیم که به مقاومت در عراق و دیگر مکان‌های دیگر بپردازیم. همچنین تا زمانی نه اطلاع رسانی که برای عام مردم باشد برنامه خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری سید حسین حسینی مجری برنامه به افق فلسطین بیان کرد: آقای جبلی مجوز ویدئوی وایرالی را دادند اما نه به هر قیمتی. برخی از برنامه‌های سیاسی موسمی هستند و زمانی که شرایط تغییر می‌کند این برنامه‌ها هم تغییر می‌کنند. بنابراین حضور مجری سیاسی هم کمتر می‌شود لذا همکاران من که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارند شانس بیشتری برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی دارند. پس تنها فصلی بودن برنامه‌ها می‌تواند دلیلی بر حضور مجریان سیاسی باشد.

 

مهدی آقا موسی تهرانی مجری برنامه به افق فلسطین گفت: تماس‌هایی که در روابط عمومی داشتیم دور از تصور من بود، ریز بینی به شدت بالا است و حتی واکنش‌های رفتاری و بدنی‌ای که داریم هم دقت می‌شود. روایت میدان برای شخص خودم دوست داشتنی و جذاب است و سعی می‌کنم مدل یک قصه و دراماتیک که جاهایی نقطه فراز و فرود داشته باشد به مردم منتقل کنم.

وی ادامه داد: تعدادی از کنش‌ها و وضعیت‌هایی که در رسانه‌ها رخ می‌دهد از من سوال می‌پرسند و باید بگویم رفقا ما می‌توانستیم زمانی که چنین وعده‌ای رخ می‌دهد صبر کنیم و فردا صبح راجع به این موضوع صحبت کنیم. در به افق فلسطین لحظه زنده ماجرا را نشان می‌دادیم و این رکایت زنده کاملا واضح بود و چیزی که فردا می‌خواستیم راجع به آن صحبت کنیم سخت بود.

وی درباره تصویر ریزش ساختمان پلاسکو گفت و ادامه داد: این‌ها مواردی است که بهتر است در لحظه نشان داده شود.

حمید انصاری دبیر برنامه به افق فلسطین گفت: از دوستان متشکرم که در این ۲۰۰ روز پای کار بودند. یکی از مزیت‌هایی که به افق فلسطین داشته است این پای کار بودن رسانه‌ها در برنامه به افق فلسطین بود.‌ شاید یک دیتا بیس از افراد و کارشناسان و نمایندگان مجلس داشتیم اما پشتوانه همکاران رسانه‌ای در این برنامه کاملا مشهود بوده است. تفاوتی که 

وجه کارشناسی میهمان پررنگ‌تر شده است و در ماه‌های ابتدایی کمتر کسانی که خودشان میدان را لمس کرده اند را مشاهده می‌کردیم و بعد کارشناسی و تحلیلی آن متفاوت بود.

وی ادامه داد: این را هم بگویم که ادعای بزرگی است اینکه برنامه به افق فلسطین بتواند بگوید ما بازوی رسانه‌ای بوده‌ایم. مسائلی که داشتیم بدون هیچ محدودیتی از کارشناسان پرسیده می‌شد. درباره پرداختنن برنامه به مناسب‌های روز بسته به روز و کارشناس دارد زیرا ممکن است کارشناسی داشته باشیم که برای مثال نتوانیم به یک جنگ آنقدر بپردازیم

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • «به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز