Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@12:21:10 GMT

کم خوابی توانایی حس مثبت نگری را کاهش می دهد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۳۰۵۴

کم خوابی توانایی حس مثبت نگری را کاهش می دهد

طبق نتایج یک مطالعه، خواب کافی به افراد کمک می کند تعادل عاطفی را حفظ کرده و از مسائل خوب زندگی لذت ببرند.

به گزارش ایمنا، تحقیق محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا نشان می‌دهد طیفی از مشکلات سلامت با کمبود خواب مرتبط است. محققان دریافتند بعد از خواب ناکافی، قابلیت مثبت نگری افراد در رویارویی با چالش‌های احساسی کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی آنها کمتر قادر به لذت بردن از تجارب مثبت زندگی شأن هستند.

«نانسی سین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، می‌گوید: «وقتی افراد شرایط مثبتی مانند در آغوش گرفتن یا گذراندن وقت در طبیعت را تجربه می‌کنند، معمولاً در آن روز احساس بهتری دارند. اما متوجه شدیم که وقتی فردی کمتر از میزان معمول خود می‌خوابد، احساس خوب زیادی از وقایع مثبت زندگی اش ندارد.»

استرس با طیف وسیعی از اثرات مضر همراه است و با آسیب‌های ناشی از کمبود خواب همراه می‌شود. سین در این خصوص اظهار می‌کند: «توصیه ما برای یک خواب کافی در شب حداقل ۷ ساعت خواب است که معمولاً از هر سه فرد بزرگسال، یک نفر این مدت خواب را رعایت نمی‌کنند.»

در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۱۹۸۲ شهروند آمریکایی بررسی شد. در طول مدت هشت روز متوالی، از شرکت کنندگان مصاحبه تلفنی در مدت طول مدت خواب شأن برآمد. همچنین وقایع روزانه هر شرکت کننده هم ثبت شد.

بر اساس گزارش مهر، محققان مشاهده کردند در زمان کمبود خواب، افراد توانایی کمتری در حفظ احساس مثبت بودن داشتند. هنگام تجربه استرس، حفظ تعادل عاطفی برای آنها دشوارتر بود. و وقتی اتفاقات خوب می‌افتاد، احساس شادی یا خوشحالی شأن کمتر می‌شود.

کد خبر 447168

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بی خوابی استرس اختلالات خواب تحقیقات جدید سبک زندگی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۳۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که چهره دیگران را شیطانی میبیند!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین براساس گزارش دیجیاتو، محققان با بررسی این مورد، سعی داشتند درک بهتری از این عارضه و به‌طورکلی نحوه مکانیسم اعصاب بینایی برای ادراک چهره افراد آشنا کسب کنند.

براساس مقاله منتشرشده در The Lancet، در عارضه پروسپامتامورفوپسیا (Prosopometamorphopsia) یا به اختصار PMO، چهره افراد نزد بیمار مسخ‌شده و غیرعادی هستند. «ویکتور شارا»، فرد مبتلا به PMO، این عارضه را اینطور توصیف می‌کند که چهره افراد شیطانی به نظر می‌رسند. این عارضه بسیار نادر است و تاکنون تنها 75 مورد از آن گزارش شده. به همین دلیل محققان کالج دارتموث آمریکا با بررسی‌های این مورد خاص، سعی کردند متوجه شوند دقیقاً این افراد چگونه چهره دیگران را می‌بینند.

در عارضه PMO، بیمار چگونه چهره دیگران را می‌بیند؟

ویکتور شارا برای اولین‌بار در سال 2020 متوجه شد که دچار حالتی عجیب شده است؛ او متوجه مردی بدشکل در آپارتمانش شد که چهره عجیب‌وغریبی داشت؛ بعداً معلوم شد که آن مرد عجیب درواقع هم‌اتاقی او بوده است. شارا سپس دریافت که چهره همه افراد را مسخ‌شده و کج می‌بیند. او می‌گوید:

«اولین فکر من این بود که در دنیای شیطانی از خواب بیدار شدم.»

ویکتور شارا اظهار داشت که شیارهای عمیقی روی پیشانی، گونه‌ها و چانه افراد می‌بیند؛ همچنین این عارضه تنها در چهره افراد رخ می‌دهد و ظاهر اشیا، خانه‌ها یا خودروها عادی است. همچنین با اینکه چهره اشخاص غیرعادی شده بود، اما شارا می‌توانست هویت اشخاص را تشخیص دهد. نکته جالب اینکه این چهره‌های ترسناک تنها در واقعیت هستند و عکس آن شخص را کاملاً عادی می‌بیند.

خوشبختانه، برای اولین‌بار، محققان توانستند بازنمایی‌های بصری واقع‌گرایانه از تغییر چهره‌ها در اثر PMO به تصویر بکشند. برای انجام این کار، محققان از چهره یک فرد عکس گرفتند و سپس آن را روی صفحه نمایش به بیمار نشان دادند، همچنین خود آن شخص نیز پیش او حاضر بود. به این طریق محققان توانستند تفاوت ادراک این بیمار را با نرم‌افزار ترسیم کنند.

محققان با انجام این پژوهش امیدوارند که آگاهی جامعه علمی را درباره اختلال PMO افزایش دهند، چراکه معمولاً این عارضه به اشتباه نوعی اختلال‌ روانپزشکی یا حتی اسکیزوفرنی تشخیص داده می‌شود.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888780

دیگر خبرها

  • چگونه بر حسادت در رابطه با همسرمان غلبه یابیم؟
  • این موسیقی‌دان مشهور استعداد کمی در موسیقی داشته است!
  • مردی که چهره دیگران را شیطانی میبیند! + عکس
  • (عکس) مردی که چهره دیگران را به‌شکل «شیطانی» می‌بیند
  • مردی که چهره دیگران را شیطانی میبیند!/ عکس
  • چگونه هر روز شاد و پر انرژی از خواب بیدار شویم؟
  • هشدار محققان نسبت به تاثیر حذف صبحانه بر زندگی
  • آیا توصیه به «شمارش گوسفند» برای بی‌خوابی واقعا مفید است؟
  • تمام استرس‌هایمان نوعی وسواس است؟
  • یک بررسی جالب درباره نوستالوژی «شمارش گوسفند» برای خوابیدن