Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@04:19:11 GMT

اِلمان‌های شهری، حلقه مفقوده کلانشهر کرج

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۳۴۸۱

اِلمان‌های شهری، حلقه مفقوده کلانشهر کرج

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، اِلمان ها را در مفهوم کلی آن با مجسمه هایی که بر سر هر میدان قرار داده می شود، می شناسیم اما اِلمان ها مفهومی فراتر از شکلواره ها را دارند. اِلمان ها از جمله بناهای مهم در طراحی و معماری شهری محسوب می شوند که اگر زیبا، هماهنگ با محیط پیرامون و استفاده از مشاهیر استانی باشد علاوه بر زیباسازی شهر هم می تواند بیانگر هویت، شخصیت و عصاره شهر هم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اِلمان هر شهر است که می تواند نشانه ای بر سر راه مسافران باشد و هویت تاریخی فرهنگی شهر را برای آنها نمایان کند. البته باید به یاد داشته باشیم اِلمان ها خلق الساعه نیستند و باید در بافت تاریخی_آیینی خود نمود پیدا کنند.

کارکرد  اِلمان هاست که موجب شده تهران را با میدان و برج آزادی که نماد آزادی از استبداد و استعمار است، اصفهان را با میدان نقش جهان که سومین میدان بزرگ جهان و نماد فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی است،پاریس را با برج ایفل که نماد تجدد و صنعتی شدن است، لندن را با برج ساعت و ... بشناسیم. اما این نمادسازی با دلایل مختلفی را برای کلانشهر کرج که قدمتی چند صد ساله دارد انجام نشده است و  به نوعی موجب فقر هویتی شده آن شده است.

 اِلمان ها از جمله بناهای مهم در طراحی و معماری شهری محسوب می شوند که می تواند بیانگر هویت، شخصیت و عصاره شهر هم باشد.

 

در همین خصوص رحیم خستو عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت : هر شهر یا روستا با گذشته و هویتش معنا پیدا می کند، آنچه که به عنوان اِلمان یا نشانه ازش یاد می‌کنیم محصول قدمت یک شهر هست که می‌تواند یک امام زاده، بنای قدیمی، درختی کهن و... باشد که آن شهر را با ویژگی‌های هویتی اش می‌شناساند.

وی ادامه داد: اگر شهری قرار است تبدیل به اِلمان شود باید هر سازه ای که توسط نهادهای دولتی و عمومی ساخته می شود با اقلیم و فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه قرابت داشه باشد اما متاسفانه این اتفاق نمی افتاد، به عنوان مثال پل های ساخته شده یک سازه هندسی یا بتنی هستند، و هیچ ویژگی هنری در آن به کار نرفته است و به طبع مردم هم پیوندی با آن برقرار نمی‌کنند.

رحیم خستو عدم استقبال و ماندگاری اِلمان‌های شهر کرج در سالیان گذشته را در دو علت دانست: اول آنکه مدیران شهری به هر دلیلی فرهنگ، آداب و رسوم و ویژگی‌های شهر را نمی شناسند. دومین علت این است که سازه‌هایی که ساخته می‌شوند با مواد اولیه خوبی تهیه نمی‌شوند و عمر سازه‌ها با پایان عمر خدمت مدیر تمام می شود و بعد از دو سه سال اثری از مجسمه و یا هر سازه دیگری نمی‌ماند و از بین می‌رود. برای ساخت اِلمان باید از متخصصین استفاده شود،هزینه مناسبی برای آن صورت بگیرد و با رویکرد جامعه شناسی باشد و باید بدانیم که این اثر ممکن است چند صد سال میراث شهر را به دوش بکشد و به آینده گان برساند.

عضو شورای شهر کرج در ادامه گفت: رشد سریع جغرافیایی و جمعیتی کرج موجب گم شدن بخشی از آثار مهم قبلی در این شلوغی شد، پس کار مهمی که باید به آن توجه شود این است که آثار از قبل مانده را به نوعی در معرض دید عموم قرار بدهیم مانند بارگاه امام زاده حسن، کاروانسرای شاه عباسی، کاخ سلیمانیه، حمام قلمستان، کاخ مروارید، پل صفوی، قلعه صمصام و ... و برای این مهم باید در ابتدای امر این آثار را مرمت و احیا کنیم.

اما کار مهم دیگری که وظیفه شهرداری است ساخت نمادهای جدید در غالب مجسمه هاست که متاسفانه این امر مهم در سازمان سیما و منظر نادیده گرفته و فقط دو تا سه درصد بودجه به هویت بخشی به شهر اختصاص داده شده و عمده بودجه و فعالیت این سازمان معطوف به فضای سبز گشته است.

خستو در مورد اقدام‌های صورت گرفته برای احیای بخشی ازبناهای مهم قدیمی شهری که ظرفیت تبدیل به اِلمان را دارند، گفت: باغ سیب مهرشهر که در دنیا معروف است به همت مسؤولین در دستور کار قرار گرفته است و شهرداری وظیفه احیای درختان گلابی و سیب این باغ را بر عهده داشت و این وظیفه را به پایان رسانده است.

کاخ مروارید به عنوان میراث فرهنگی با ارزش  با کمک دستگاه قضایی در اولویت قرار گرفته و در حال حاضر فضای سبز آن به همت شهرداری احیا شده و بازسازی فضای داخلی کاخ هم در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد. 

بازسازی میدان کرج با بافت قدیمی یکی از اقدام‌های موثر شهرداری بود که با تلاش سازمان سیما و منظر به ثمر نشست.

رحیم خستو عنوان کرد: پارک اقوام کرج که تمام مراکز و آثار  مهم کشور در آن به صورت واقعی بازآفرینی شده است در ماه های آینده به بهرداری برداری می‌رسد و می‌تواند به عنوان قطبی برای گردشگری و هویت بخشی به شمار آید.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری کمیسون هنر شورای شهر، مجسمه دهقان فداکار (ریزعلی خواجوی) که در منطقه حصارک سکونت داشته در حال ساخت است.

بازسازی و احیای کاخ مروارید، میدان کرج، پارک اقوام و ساخت مجسمه دهقان فداکار(ریزعلی خواجوی) در مجلس سکونت وی(حصارک) با هدف المان شهری کرج در دستورکار قرار خواهد گرفت.

 

 حدود بیست سال پیش مردی بچه معلولش را به همراه رادیو  هر شب به چهارراه هفت تیر می‌آورد و اکثر مردم مناطق هفت تیر، مصباح، کارخانه قند با آنها خاطره دارند و مجسمه این مرد سفارش داده شده و در حال ساخت است.

حدود دو دهه پیش پهلوانی در محدوده میدان کرج معرکه گیری می‌کرده و در آخر با زور بازو زنجیر پاره می‌کرد مجسمه این فرد هم سفارش شده و در ماه های آینده آماده می‌شود و تمامی این مجسمه‌ها همان جایی که به وقوع پیوسته تعریف شده و در همان محل‌ها مستقر می‌شوند.

این عضو شورای شهر در خصوص فعالیت های هنری که می تواند به اِلمانی برای شهر تبدل شود، گفت: طرح سالن تئاتر شهر آماده شده و با انتخاب معمار در یک ماه آینده کلنگ ساخت آن زده می‌شود و با بهره برداری از خاص ترین ساختمان نمایشی در ایران رونمایی خواهد شد.

سینما هجرت با قدمت چندین ساله که به سبک کلاسیک ساخته شده در معرض تخریب قرار داشت و اصرار به تخریب داشتند که با مقاومت شورای شهر از دستور کار خارج شد و در تلاش هستیم آن را بازسازی کنیم. شورا با این کار گذشته شهر را حفظ کرد.

وی در آخر با اشاره به وضعیت نامناسب ورودی‌های شهر کرج، گفت: هیچکدام از ورودی‌های کرج به جز ورودی چالوس که پارک امید در چند ماه اخیر در آن ساخته شد شرایط قابل قبولی ندارد و نیازمند برنامه‌های مناسب است.

در سال‌های گذشته ساخت اِلمان‌ها و مجسمه‌ها در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و اقدامات موثری برای هویت بخشی صورت گرفته و از جمله این اقدامات استقرار تندیس آیت الله طالقانی در میدان طالقانی است.

همت مضاعف برای بهبود وضعیت میادین عریان شهر کرج نیاز است

اما این برای کلانشهر کرج کافی نیست و میادین زیادی از جمله شهدا، شاه عباسی، سپاه، کرج ... برهنه و عریان و در حصار چراغ قرمز به حال خود رها شده اند و همتی مضاعف برای هدف زیبا شناختی نیاز است.

در همین خصوص حسین امیدیان، کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: هر ملتی برای خود هویتی دارد و یا در تلاش برای ایجاد هویت است مانند کشورهایی مثل امارات که با نداشتن تاریخ با جانمایی اِلمان‌هایی مثل برج دو قلوی خلیفه در حال هویت سازی در سطح بین المللی هستند.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: یکی از راه هایی ساده ای که می‌تواند باعث ایجاد و افزایش هویت جمعی و فاداری شهرواندان شود، دانستن تاریخ و فرهنگ شهر ضروری است. جانمایی مناسب اِلمان‌ها می‌تواند هم یکی از عوامل مهم افزایش این مهم باشد و هم می‌تواند باعث شناسایی بهتر و بیشتر شهر درعرصه کشوری و بین المللی باشد.

امیدیان ادامه داد: ارتقا هویت جمعی در شهر کرج می‌تواند دو کارکرد مهم فرهنگی داشته باشد. یک کاهش وندالیسم( تخریب تعمدی) و دو افزایش مشارکت عمومی، درصد وندالیسم شهر کرج به نسبت شهرهای دیگر پنج درصد بالاتر است و این زمانی خود را نشان می‌دهد که سازمان پارک ها و یا اتوبوسرانی کرج مجبور است چند درصد بیشتر از شهرهای دیگر برای حفاظت از اموال عمومی بودجه صرف کند چون عده ای هستند که به صورت تعمدی به تخریب اموال عمومی می‌پردازند.

 

وی با اشاره به جاده چالوس به عنوان یکی از نقاط مهم شهر که می‌تواند موجب شناسایی شهر در عرصه داخلی و بین المللی شود، گفت: شهر کرج از این ویژگی‌های و اشتراکات فرهنگی مهم کم ندارد به طور مثال جاده چالوس به عنوان یکی از جاده‌های زیبا دنیا این ظرفیت را دارد، که به عنوان یک اِلمان مهم برای معرفی شهر کرج باشد، یا شهید محمد حسین فهمیده به این شهر تعلق دارد و این شهید والامقام هم می‌تواند یک هویتی از ایثار را برای شهر به ارمغان آورد. همچنین شهر کرج تنها شهری است که به همراه شهر نجف آباد لشکر برای دفاع از انقلاب و شکور به جنگ اعزام کرد در حالی که از هر استان یک لشکر به جنگ اعزام می‌شد این نکته بسیار مهمی است و باید در امر هویت بخشی بدان پرداخته شود.

عدم جانمایی درست المان‌ها به تناسب انتخاب نام میادین در سطح کرج

امیدیان در رابطه با علت فقر اِلمان در شهر کرج، تصریح کرد: این بی سلیقگی‌ها در شهر دو دلیل عمده دارد، مسؤولان چه در مدیریت شهری و چه در دستگاه‌های اجرایی دولتی یا متخصص نیستند و تخصصی در وظایف خود ندارد و یا آنکه مدیر پروازی هستند و هیچ آشنایی با شهر کرج و تاریخ آن ندارند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به میدان استقلال عظیمیه گفت: یکی از این بی سلیقگی‌ها میدان استقلال عظیمیه است، این میدان ابتدا میدان اسبی نام داشت و بعد به میدان استقلال تغییر نام پیدا کرد. اما بعد از تغییر نام به جای اِلمان استقلال در آن اِلمان‌های اسب به کار رفت و مردم الان این میدان را با همان میدان اسبی می‌شناسند.

امیدیان تصریح کرد: میدان ولفجر که اسم عملیات بزگ دفاع مقدس است اما در آن به جای استفاده از اِلمان مربوط به عملیات یا سرداران آن، اِلمان آبنما را به کار برده اند. همچنین میدان شاه عباسی که در نزدیکی کاروانسرای شاه عباسی قرار دارد به جای آنکه یادآوری از آن دوران تاریخی باشد، خالی به حال خود رها شده است.

وی ادامه  داد: از نکاتی که باید در جانمایی اِلمان ها بدان توجه شود این است که از اشتراکات بین اقوام به خصوص شهری مانند کرج که دارای تنوع قومی و فرهنگی بالا استفاده شود. این اشتراکات فرهنگی می تواند موضوعاتی مانند مسائل ملی، دینی و انقلابی باشد.

امیدیان در پایان پیشنهاد ساخت پل طبیعت در بیلقان را داد و گفت: پل ماشین رویی که بر روی بیلقان در حال احداث است ظرفیت آن را دارد تا  که به پل طبیعت تبدیل شود، و اگر احداث شود با توجه به قرار داشتن بر روی منطقه بکری مانند جلده چالوس و داشتن طبیعت زیبا به یکی از نقاط مهم شهر تبدیل شود و حتی از رقیب تهرانی خود در استقبال پیشی بگیرد.

قدم هایی برای تغییر در منظر شهر برداشته شده است اما این قدم ها برای کلانشهر کرج کافی بسیار کوچک سان. در حال حاضر میادین زیادی از جمله شهدا، شاه عباسی،سپاه، کرج . ... برهنه و عریان و در حصار چراغ قرمز به حال خود رها شده اند و همتی مضاعف برای قذم های بزرگتر نیاز است.
بهترین نقطه برای معرفی شهر و هویت آن میدادین ورودی آن شهر قلمداد می شوند. اما این مهم برای شهر کرج اتفاق نیفتاده است. دروازه تاریخی و اصلی ورود به شهر کرج، میدان کرج است که می توانست با الگو برداری از شهر هموجوار خود تهران نمادی را مانند برج آزادی برای خوشآمد به میهمانان به خود اختصاص دهد اما نه تنها این این اتفاق رخ نداده بلکه با کج سلیقگی هر چه تمام تر به سه راهی سرگردان تبدیل شده است که در نگاه اول برای هر مسافری چیزی جز هرج و مرج را نشان نمی دهد.

بهترین نقطه برای معرفی شهر و هویت آن میدادین ورودی آن شهر قلمداد می شوند. اما این مهم برای شهر کرج اتفاق نیفتاده است. دروازه تاریخی و اصلی ورود به شهر کرج، میدان کرج است

 

در حال حاضر کرج  با در دل جای دادن مردمانی از تمام فرهنگ های ایران به «ایران کوچک» معروف شده است و عصاره ای از ویژگی خاص و مهم می تواند بهترین اِلمان برای ورودی شهر کرج باشد، که هم برگی ماندگار از تاریخ فعلی کرج برای آینده گان به یادگار می ماند و هم وحدت و یکپارچگی در کنار تفاوت های فرهنگی را برای همگان نمایان می‌کند.

بهترین نقطه برای اسقرار اِلمان‌ها برای هر شهری دروازه‌های ورودی قلمداد می‌شوند. اما این مهم برای شهر کرج اتفاق نیفتاده است. دروازه تاریخی و اصلی ورود به شهر کرج، میدان کرج است که می‌توانست با الگو برداری از شهر هموجوار خود تهران نمادی را مانند برج آزادی برای خوش‌آمد به میهمانان به خود اختصاص دهد اما نه تنها این این اتفاق رخ نداده بلکه با کج سلیقگی هر چه تمام تر به سه راهی سرگردان تبدیل شده است که در نگاه اول برای هر مسافری چیزی جز هرج و مرج را نشان نمی دهد.

انتهای پیا/ح.ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کرج فرهنگ معابر شهری کلانشهر کرج هم می تواند ا لمان میدان کرج هویت بخشی شاه عباسی شورای شهر ا لمان ها برای شهر مجسمه ها شهر کرج ساخت ا شهر هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی مشهد از هوای سالم در سوم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   براساس اطلاعات دریافتی از مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد هوای این کلانشهر با میانگین شاخص کلی کیفیت هوای ۲۴ ساعته امروز دو شنبه سوم اردیبهشت با  ۸۴‌ ای کیو آی سالم  و در وضع  قابل قبول است.

هوای این کلانشهر با شاخص کیفیت لحظه‌ای هوای     ۹۳‌ای کیو آی هم،  هم  اکنون سالم است.

مقایسه عدد شاخص کلی ۲۴ ساعته هوای امروز مشهد با هوای ناسالم دیروز نشانگر  کاهش حجم آلاینده‌ها در هوای این کلانشهر است.

به شهروندان توصیه شده است:
با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در حفظ سلامت هوای شهر بکوشند.

رسالت، لشکر، ویلا، سجاد، صدف، خیام جنوبی، چمن، شهر، امامیه، کریمی، خیام شمالی، پایانه امام رضا (ع)، مفتح، ماشین‌ابزار، آوینی و سرافرازان ایستگاه‌های فعال سنجش آلودگی هوا در مشهد است.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و از ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی نیز به معنای آلوده برای همه سنین است.

شاخص کلی کیفیت هوا از ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی هوا را در وضع اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ در وضع بحرانی قرار می‌دهد.
شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنای وضع پاک هوا و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی به معنای هوای سالم است.

دیگر خبرها

  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است
  • هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد
  • سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه ۴ اردیبهشت
  • توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور
  • تشکیل۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • تشکیل ۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • میزبانی مشهد از هوای سالم در سوم اردیبهشت
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • برنامه‌ریزی برای گسترش محورهای پیاده در هسته مرکزی شهر قم
  • تکمیل تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در دستور کار مدیریت شهری تبریز