Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@15:51:11 GMT

امیر جدید کویت کیست؟+بیوگرافی

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۳۹۲۸

امیر جدید کویت کیست؟+بیوگرافی

تلویزیونی دولتی کویت اعلام کرد که جانشین شیخ صباح الجابر الاحمد الصباح، ولیعهد 83 ساله این کشور، امیر جدید این کشور خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، چنانکه پیش‌بینی می‌شد ساعاتی پس‌ازآنکه تلویزیون دولتی کویت وفات شیخ صباح الجابر الاحمد الصباح را اعلام کرد کابینه این کشور شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح ۸۳ ساله که ۱۴ سال ولیعهد این کشور بود را به‌عنوان امیر جدید معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده ۴ قانون اساسی و ماده ۱ قانون جانشینی (توارث) این کشور تأکید دارد که "کویت یک امارت موروثی برای فرزندان مبارک الصباح است." در ماده ۴ قانون جانشینی هم آمده است که "در صورت خالی ماندن جایگاه امیر، ولیعهد جانشین او خواهد شد".

خانواده

شیخ نواف الاحمد در ۲۴ ژوئن ۱۹۳۷ در یکی از توابع شهر کویت به دنیا آمد. او فرزند ششم از دهمین امیر کویت شیخ احمد الجابر المبارک الصباح است که طی سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۰ بر این کشور حکومت کرد.

امیر جدید کویت متأهل و دارای ۵ فرزند (۴ پسر و یک دختر) به نام‌های احمد، فیصل، عبدالله، سالم و شیخه هستند.

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی دیوان پادشاهی کویت شیخ نواف در مدارس این کشور درس‌خوانده است اما اطلاعاتی در خصوص میزان تحصیلات او در دسترس نیست.

مناصب سیاسی

طی حدود ۶۰ سال شیخ نواف الاحمد مناصب رسمی و وزارتی زیادی داشته است. او دو بار وزیر کشور و یک‌بار وزیر دفاع بوده است. استانداری استان الحولی در سال ۱۹۶۲ به مدت ۱۶ سال، وزیر کشور در سال ۱۹۷۸ و وزیر دفاع در سال ۱۹۸۸ از دیگر مناصب سیاسی امیر جدید کویت است. 

او در سال ۱۹۹۱ و بعد از جنگ آزادسازی کویت به‌عنوان وزیر کار و امور اجتماعی و در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان معاون رئیس گارد ملی منصوب شد. او سپس در سال ۲۰۰۳ دوباره به‌عنوان وزیر کشور انتخاب شد.

امیر جدید یک هفته بعد از انتخاب شیخ صباح در ۷ فوریه ۲۰۰۶ به‌عنوان امیر کویت به منصب ولیعهدی ارتقا یافت و دو هفته بعد از این انتصاب در ۲۰ فوریه با حضور در مجلس امت در مقابل امیر و نمایندگان مردم سوگند یاد کرد.

خط‌مشی دولت

بعید به نظر می‌رسد در زمان حکومت شیخ نواف کویت از مسیری که شیخ صباح برای این کشور ترسیم کرده بود، خارج شود. امیر فقید کویت در طی ۱۴ سال حکومت و حتی در ۴۰ سال فعالیت به‌عنوان وزیر امور خارجه سعی در ایجاد توازن در روابط با همسایه‌های کویت داشت.

توسعه روابط با عربستان، بازسازی ارتباط با دولت عراق که زمانی اشغالگر این کشور بود، گفت‌وگو با ایران و میانجی‌گری در موضوع اختلاف عربستان با قطر سیاست‌هایی بود که از سوی امیر فقید پایه‌ریزی شده است و پیش‌بینی می‌شود به همین منوال ادامه یابد.

در زمینه اقتصادی هم پیش‌بینی می‌شود سیاست‌های مغایر با آنچه تاکنون بوده در پیش‌گرفته نشود. اقتصاد کویت بر پایه نفت شکل‌گرفته است و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری کویت که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌رود از سوی امیر تعیین می‌گردد اما حتی با تغییر در اداره‌کنندگان این صندوق بازهم انجام تغییرات بزرگ در سیاست‌های نفتی کشور دور از ذهن است.

کویت ۲.۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که حدود ۲ میلیون بشکه آن صادر می‌شود.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد موضوع انتخاب ولیعهد و به‌ویژه نخست‌وزیر یکی از چالش‌های پیش روی شیخ نواف باشد. نخست‌وزیر عموماً وظیفه مدیریت روابط غالباً دشوار دولت با پارلمان را بر عهده دارد و این موضوع درزمانی که بودجه کشور به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و پیامدهای ویروس کرونا به‌شدت کاهش‌یافته است، مهم ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/4106/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح مرگ امیر کویت امیر جدید شیخ نواف شیخ صباح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۳۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

 

 


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: روز چهارشنبه با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به پاکستان افزود: این کالاهای صادراتی از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است

محمد علی امیر فخریان افزود: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به پاکستان در این مدت گچ، کولرهای آبی، کف پوشهای غیرمخملی باف، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی تبدیلی، پسته، مصنوعات آهنی و فولادی، لوازم خانگی، مخمرها و یک سری اقلام معدنی بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به دلیل شرایط اقلیمی دو منطقه مزبور، میوه های گرمسیری پاکستان برای خراسان رضوی و میوه های سردسیری استان برای پاکستان جذابیت داشته و تبادل می شود، لذا این استان و کشور پاکستان در مراودات تجاری تامین کننده یکدیگر در محصولات کشاورزی هستند.

امیر فخریان ادامه داد: پارسال ۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون دلار از پاکستان به این استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۴۸ درصد و در ارزش ۴۳ درصد کاهش یافت.

او گفت: عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ موز، برنج، یک سری ماشین آلات و دستگاه های صنایع غذایی بوده است.

توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان

امیر فخریان افزود: خراسان رضوی در سه سال گذشته برنامه هایی برای توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان از جمله اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، برگزاری نمایشگاه های متقابل، برگزاری وبینارها، سلسله همایش های آموزشی به منظور ارتقای سطح دانش بازرگانان داشته که آخرین مورد آن برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه های کراچی پاکستان بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پاکستان یکی از کشورهای تامین کننده پنبه و برنج در کشورمان بویژه در خراسان رضوی است.

امیر فخریان افزود: از سوی دیگر ایران و خراسان رضوی صنایع پایین دست پتروشیمی فعال دارد که محصولات آنها مورد نیاز کشور پاکستان است، انرژی ارزان و برخی مزیتهای تولید باعث شده که صادرات برخی از کالاها به کشور پاکستان مزیت دار شود.

او ادامه داد: موارد مزیت دار پاکستان برای توسعه تجاری با آن کشور شناسایی شده و با حضور شرکتهای ایرانی و خراسانی در بازارهای هدف آن کشور و صادرات کالاهایشان به آن زمینه توسعه مراودات تجاری با پاکستان فراهم است.

امیر فخریان افزود: از سوی دیگر شیعیان پاکستان در طول سال سفر زیادی به مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی دارند و از این رو افزون بر اقتصاد گردشگری این استان، سرمایه گذاران پاکستانی نیز وارد کشور شده و در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع مراودات تجاری استان با کشور پاکستان در زمینه تجاری و گردشگری قابل ملاحظه بوده و می توان این استان را یکی از مناطق مزیت دار برای توسعه روابط تجاری با آن کشور در نظر گرفت.

پاکستان بیش از ۷۹۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و هند، چین، افغانستان و ایران جزو همسایه های آن به شمار می روند، این کشور دارای خط ساحلی هزار و ۴۶ کیلومتری در امتداد دریای عرب با سه بندر "کراچی، بن قاسم و گوادر بلوچستان" است و تمامی بنادر آن دارای اهمیت راهبردی هستند.

دیگر خبرها

  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای
  • وزیر دفاع عازم قزاقستان شد
  • شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • ۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها