Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:11:41 GMT

باید برای موج‌های خطرناکتر کرونا آماده شویم

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۴۰۸۵

باید برای موج‌های خطرناکتر کرونا آماده شویم

ایسنا/کرمانشاه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه شدت موج سوم کرونا فراتر از حد انتظار بود، گفت: کرونا قابل پیش بینی نیست و شدت موج سوم که برخلاف تصور بود نشان داد که باید برای موج های خطرناکتر کرونا هم آماده شویم.

دکتر فرید نجفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تداوم سیر صعودی مبتلایان کرونا در کشور و استان، گفت: کشور و به تبع استان هم اکنون درگیر موج سوم کرونا است، موجی که از قبل توسط بسیاری اپیدمیولوژیست ها و متخصصان عفونی پیش بینی شده بود، اما شدت این موج و شمار مبتلایان بیش از پیش بینی های صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با توجه به بی توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و با بازگشایی مدارس و سفرهای پایان تابستان این موج قابل پیش بینی بود، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که شدت موج بالاست و تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از پیش بینی های صورت گرفته است.

نجفی با بیان اینکه سیر کرونا به شدت به رفتار بهداشتی مردم بستگی دارد، گفت: هرجا مردم بی خیال شوند و توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی نداشته باشند، قطعا شاهد اوج گیری کرونا خواهیم و هرجا که مردم رعایت کنند، سیر کرونا کاهشی خواهد بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیش بینی ها در خصوص رفتار آینده کرونا را دشوار دانست و افزود: پیش بینی ها در این زمینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در صدر آن رفتار بهداشتی مردم است.

وی افزود: همچنین جهش های این ویروس می تواند بسیاری پیش بینی ها را به هم بریزد، چرا که در همین موج سوم طبق تحقیقات صورت گرفته ویروس مهاجم‌تر شده و قدرت سرایت پذیری بالایی پیدا کرده است.

نجفی تصریح کرد: علاوه بر اینها، این احتمال هست که در آینده ای نزدیک تزریق واکسن در کشورهای مختلف شروع شود و این امر می تواند در خصوص سیر این بیماری بسیار تاثیرگذار باشد، همچنین این امکان هست که درمان های جدید برای کرونا کشف شود.

وی افزود: همه این عوامل موجب می شود که واقعا پیش بینی در خصوص کرونا دشوار شود، اما با توجه به اینکه تاکنون هیچ واکسن تایید شده ای برای کرونا وجود ندارد که در سطح وسیع نتیجه داده باشد و با توجه به اینکه درمان قطعی تاکنون برای بیماری کشف نشده، باید در بدبینانه ترین حالت خود را برای موج های خطرناکتر کرونا آماده کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در خصوص اپیدمی بسیاری بیماریهای ویروسی روال معمول به این صورت است که با هربار تکثیر ویروس و ایجاد سطحی از ایمنی در بدن افراد، این انتظار هست که موج های بعدی این بیماریها شدت کمترز داشته باشند، اما در خصوص کرونا وضع متفاوت است و شدت موج سوم به ما نشان داد که این وضعیت درخصوص کرونا صدق نمی کند، بنابراین باید از هم اکنون برای موج های شدیدتر بیماری آماده باشیم.

نجفی در خصوص برآورد میزان ابتلای کرمانشاهیان به کرونا  نیز گفت: طبق آخرین تحقیقاتی که چند ماه پیش صورت گرفت این برآورد وجود داشت که حدود 30 درصد مردم استان به کرونا مبتلا شده باشند. در ادامه تحقیقات دیگری هم صورت گرفت، اما متاسفانه مردم چندان همکاری نکرده و اهمیتی به این تحقیقات نمی دهند، بنابراین نتیجه دقیقی از میزان ابتلای مردم استان نداریم، اما توقع این است تاکنون بیش از 40 درصد مردم استان به کرونا مبتلا شده باشند.

وی افزود: انتظار این است که حدود 70 درصد جامعه به کرونا مبتلا شوند و این یعنی اینکه حدود 30 درصد جامعه باقی مانده اند که به کرونا مبتلا نشده اند، بنابراین آلودگی این تعداد می تواند موج های بزرگی از کرونا را رقم بزند و باید برای بدترین شرایط آماده باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه کروناویروس کرونا مبتلا برای موج پیش بینی ها موج سوم شدت موج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش مدیریت بحران اصفهان در پی صدور هشدار هواشناسی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعلام آماده‌باش به تیم‌های امدادی و خدمات‌رسانی در پی صدور  هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، منصور شیشه‌فروش از اعلام آماده‌باش مدیریت بحران استان به تیم‌های امدادی و خدمات‌رسانی در پی صدور  هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان خبر داده و اظهار داشت: سامانه هم‌رفتی بارشی از بعد از ظهر امروز، دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه وارد استان شده و تا اواخر وقت چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه در سطح استان فعال خواهد بود و بر همین اساس در این مدت برای همه مناطق استان بارش باران، وزش تندباد، توفان لحظه‌ای و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی شدت بارش‌های رگباری باران و تندباد در مناطق شمال شرق و مرکز استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، خاطرنشان کرد: علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که از روز سه‌شنبه تا اوایل وقت چهارشنبه در شهرستان‌های نائین، اردستان، خوروبیابانک، ورزنه، نطنز، اصفهان، لنجان، فلاورجان، شهرضا، دهاقان، ورزنه، انارک، بادرود و چوپانان شاهد بارش‌های رگباری خواهیم بود و بر همین اساس ستاد مدیریت بحران استان تشکیل و مصوبات آن به مدیریت بحران شهرستان‌‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این راستا و به منظور پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها مصوب کردیم که  نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی تقویت شده و اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس‌راه، اورژانس، شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز، برق، آب منطقه‌ای و جمعیت هلال احمر در حالت آماده‌باش هستند.

شیشه‌فروش ادامه داد: علاوه بر این با توجه به پیش‌بینی وزش تندبادهای موقتی، سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش میدان دید ضروری است که تجهیزات امدادی و کنترل سیل مستقر شده و ماشین‌آلات در معابر شهری و روستایی و جاده‌ها راهدارخانه‌ها، پایگاه‌های امدادی شهری و روستایی آماده به کار باشند، همچنین باید تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده‌ها با تأمین اقلام تقویت شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیش‌بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری و پرهیز از سفرهای غیرضروری در محورهای سیل‌گیر ضروری دانسته و گفت: توصیه می‌شود با توجه به اعلام شرایط اضطراری هواشناسی اجرای طرح‌های کاهش خطر با استحکام بخشی به سازه‌های ناپایدار، تابلوها، داربست‌ها در برابر تندبادهای موقتی در دستور کار قرار گرفته و شهروندان در این مدت از صعود به ارتفاعات، توقف و تردد در مسیر رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها پرهیز کنند.

وی با اشاره به لزوم توجه به حفاظت محصولات سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، واحدهای دام و طیور، شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران تصریح کرد: همچنین صعود به ارتفاعات و چرای دام در ارتفاعات و توقف در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی ممنوع است

انتهای پیام/170/

دیگر خبرها

  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • آماده‌باش مدیریت بحران اصفهان در پی صدور هشدار هواشناسی
  • آماده باش مدیریت بحران در استان یزد
  • آماده باش مدیریت بحران در تهران
  • چطور برای کنکور آماده شویم؟
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان
  • دستیار: اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی سهمیه پارالمپیک را از بسکتبال با ویلچر گرفت/ سهمیه آسیا یک چهارم قبل شده بود
  • چه‌طور برای کنکور آماده شویم؟