Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید سلطانی در  گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری،  با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران بر اساس توصیه موسسه تحقیقات خاک و آب رقمی را به عنوان برنامه ابلاغی میزان مصرف کودهای بخش کشاورزی به استان‌ها ابلاغ می‌کند، گفت: استان مازندران در برنامه ابلاغی سال جدید 98 هزار تن کود ازته، 13 هزار تن کود فسفاته و 30 هزار تن کود پتاسه تامین، تهیه و در اختیار کارگزاران استان قرار داده تا به دست کشاورزان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: 6 ماهه نخست امسال 52 هزار تن کود ازته تامین، حمل و در اختیار کشاورزان قرار گرفت که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران افزود: 6 ماهه نخست امسال کودهای پتاسه و فسفاته به دلیل وارداتی بودن و عدم توزیع و توقف فروش و تغییر از ارز ترجیحی به ارز نیمایی، تنها 10 درصد آن تامین و توزیع شد.

سلطانی درباره قیمت کودهای شیمیایی گفت: تمامی کودهای ازته همانند سال قبل در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و هیچگونه افزایش قیمت وجود نخواهد داشت و تا پایان سال با قیمت قبل در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: 80 درصد کودهای مصرفی کشاورزان ازته است و 20 درصد باقی‌مانده که کودهای فسفات و پتاس را تشکیل می‌دهد شرکت خدمات حمایتی درصدد است از محل تولید داخلی و شرکت‌هایی که اقدام به تولید کودهای شیمیایی در سطح کشور می‌کنند قراردادی منعقد کند تا کودهای تولید شده با قیمت‌ ارزان در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی بیان کرد: در راستای طرح تامین کود به زودی میزان تولید کودهای سوپر فسفات ساده که به جای کودهای تریپل مصرف می‌شود در قالب کودهای فسفاته با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با بیان اینکه کودهای وارداتی پس از اخذ مجوز از سوی دولت باید ارز آن تخصیص یابد تا این کودها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، ادامه داد: تا قبل از افزایش قیمت کودهای فسفات و پتاس تمامی کودهای وارداتی از سوی شرکت خدمات حمایتی از محل ارز 4هزار و 200 تومانی تامین می‌شد اما از زمان ابلاغ بخشنامه، ارز تخصیصی برای تامین نهاده های کشاورزی از محل ارز نیمایی است.

این مسؤول اضافه کرد: افزایش قیمت کودهایی که وجود دارد به دلیل تغییر ارز از 4هزار و 200 تومانی به ارز نیمایی است و به همین دلیل اختلاف قیمت 5 برابری را شاهد هستیم.

*افزایش قیمت کودهای ازته گرانفروشی محسوب می‌شود

سلطانی به کشاورزان توصیه کرد: کودهای ازته با قیمت قبل در اختیار آنان قرار می‌گیرد و هیچگونه افزایش قیمتی نخواهد داشت و افزایش قیمت گران‌فروشی محسوب می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران درباره تامین و تهیه بذر گفت: در تولید بذر شالی قدم‌هایی برداشته شد و سال گذشته 290 تن بذر شالی را خریداری کردیم و بعد از بوجاری و کیسه‌گیری با مواد ضدعفونی کننده در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

این مسؤول اضافه کرد: امسال 500 تن بذر شالی را خریداری کردیم و تا اواخر مهرماه خرید بذر ادامه دارد و به 800 تن افزایش پیدا خواهد کرد.

سلطانی با بیان اینکه طی برنامه ابلاغی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی ابلاغ شد یک هزار تن بذر برنج شامل ارقام محلی، طارم هاشمی، فجر، شیرودی، ندا و تیسا تولید شود، ادامه داد: کیفیت تولید بذرها جزو وظایف این شرکت است و از تولید بذر تا زمان برداشت کارشناسان شرکت خدمات حمایتی نظارت کامل دارند و بعد از مثبت بودن نتایج بذر در آزمایشگاه‌ها ان را تحویل گرفته و در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد.

وی افزود: اگر بذرها به هر دلیلی از سوی موسسه تحقیقات مورد تایید قرار نگیرد بذرها خریداری نخواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران بیان کرد: سال گذشته 300 تن انواع سموم حشره‌کش و قارچ‌کش را خریداری کرده و در اختیار کارگزاران قرار گرفت تا به دست کشاورزان برسد.

این مسؤول به کشاورزان و بهره برداران توصیه کرد هر کارگزاری که از سوی شرکت خدمات حمایتی استان مازندران کد کارگزاری اخذ کرده است آنچه را که این شرکت در اختیار آنان قرار می‌دهد باید طبق قیمت مصوب در اختیار کشاورزان قرار دهد و کشاورزان در صورت هرگونه تخلف به سامانه 1559 اعلام کنند و در شبانه روز پیشنهادات، انتقادات و هرگونه سوال در زمینه کشاورزی پیگیری و پاسخ داده خواهد شد.

انتهای پیام/86035/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: افزایش قیمت مازندران کشاورزان قیمت اختیار کشاورزان قرار افزایش قیمت کود قیمت کودهای هزار تن کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۴۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، بابک مومنی  در آمل گفت: نقش مازندران در امنیت غذایی نقش بارزی است و نگاه ما به سمت ارتقاء بهره وری و افزایش عملکرد است و با انتقال دانش فنی به کشاورزان به این هدف دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: انجمن کشاورزان پیشرو را در مازندران تشکیل دادیم و برنامه ریزی داریم با ارائه سبد کامل کود‌های پایه به کشاورزان، ۱۰ تا ۱۵ درصد ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری را داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم این قدم ارزشمند را در جهت جهش تولید برداریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ۱۷۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان معادل ۸۰ درصد شالیزار‌ها شخم و شیار شد و از این میزان شخم و شیار، ۳۰ درصد هم آماده نشاکاری است.

مؤمنی تصریح کرد: اولین پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی طی دو هفته آینده در روستای نوایی محله فریدونکنار آماده افتتاح و بهره برداری است.

وی بیان داشت: به دنبال خشکه کاری برنج در شرق استان رفتیم و درصدد هستیم کشت ارقام پرمحصول را افزایش دهیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: با تلاش‌های دولت، استانداری و جهاد کشاورزی مازندران، بازار برنج از رکود خارج شد و با حمایت استاندار مازندران توانستیم امسال ۴۰ هزار هکتار ظرفیت سازی برای کشت ارقام پر محصول انجام دهیم

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه
  • بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • توزیع یک هزار و ۸۴۰ تن کود یارانه‌ای در شهرستان چالدران در سال ۱۴۰۲
  • بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است
  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد
  • توزیع حدود هشت هزار تن کود یارانه‌ای در شهرستان میاندوآب در سال ۱۴۰۲
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست