Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@06:49:56 GMT

موج تعطیلی در کمین واحدهای تولید مبل

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۵۱۷۵

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  حسن احمدیان با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت مبلمان از طریق واردات تأمین می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در این صنعت رویکرد صادراتی حاکم است و ۱۰۰ درصد نیاز داخل تاکنون تامین شده، تامین مواد اولیه در رقابت پذیری تولیدات کشور نقش بسزایی دارد.

 

اما بی‌ثباتی نرخ ارز، عدم تخصیص ارز از بانک مرکزی و سیاست‌های متغیر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از نظر ممنوعیت ثبت سفارش برخی کالاها، مجموعا باعث شده بازار مواد اولیه صنعت مبلمان بی ثبات باشد، برخی از آنها نایاب و قیمتشان چند برابر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در چنین شرایطی در بازار مواد اولیه تولید داخل هم مشکلاتی ایجاد می‌شود و در بازار آنها هم شاهد تک تازی هستیم، به طوری که فروشندگان هر نرخی را بخواهند روی محصولات خود می‌گذارند و سازمان حمایت هم هیچ کنترلی نمی‌کند. برای مثال اخیرا قیمت فوم و اسفنج سه تا چهار برابر و قیمت ام دی اف بیش از دو برابر شده است.

 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت به دلیل مسائل تورم‌زا در کشور است، تصریح کرد: با این وجود این این میزان افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل منطقی نیست. وقتی نیروی انسانی، آب، برق، گاز، تلفن و غیره داخلی است و حتی گفته می‌شود بخشی از چوب‌ها مورد نیاز برای تولید ام دی اف از جنگل‌های داخلی تامین می‌شود، افزایش قیمت ربطی به تحریم ندارد.

 

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فوم و اسفنج توسط پتروشیمی‌ها تامین می‌شود و مقدار جزئی آن وارداتی است، بنابراین دلیلی برای افزایش چهار برابری قیمت وجود ندارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ایراد اصلی مدیریت در توزیع است که باعث می‌شود مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نرسد.

 

احمدیان با بیان اینکه صنعت مبلمان پیش از شیوع ویروس کرونا هم بیش از ۴۰ درصد ظرفیت خالی داشت، تصریح کرد: با شیوع این ویروس، افزایش نرخ ارز و عدم تأمین مواد اولیه خیلی از کارخانجات تولیدی در حال تعطیلی هستند.

 

بخشی از کارگران در این صنعت بیکار شدند و موج تعطیلی در این صنعت به سرعت در حال افزایش است. درباره این مشکلات با وزارت صنعت، بانک مرکزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی صحبت کردیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت و تعزیرات هم بیشتر به محصول نهایی توجه دارند تا تامین مواد اولیه.

 

اخیرا علی رسول زاده،  نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران هم گفته بود که بیش از ۳۰ درصد شرکت‌های فعال در صنعت مبلمان در شش ماه گذشته زمین گیر شدند و بیشتر واحدهای تولیدی باقیمانده هم تنها با حدود ۳۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند، چراکه دست‌اندرکاران صنعت مبل ۲۰ هفته است که هیچ ارزی دریافت نکرده‌اند و از دو هفته پیش تا کنون، صنایع پتروشیمی به کارخانه داران، مواد مورد نیاز برای تولید فوم را نمی‌دهند و قیمت این محصول در این مدت، سه برابر شده است.

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: تولیدی صادرکنندگان مبل اقتصاد جام نیوز ارز صنعت مبلمان مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود سیجانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران امروز در نشست خبری اظهار کرد: در حوزه صادرات سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال ۲ میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است ضمن اینکه کالاهای این استان از سایر مرزهای استان نیز صادر می‌شود. همچنین ۱۷ درصد صادرات کشور برای صادرات تهران است.

سیجانی در مورد احیای واحدهای راکد گفت: سال گذشته ۲۰۰ واحد راکد در استان تهران احیا شد که با احیای این تعداد واحد، به صورت میانگین ۵ تا ۲۰۰ نفر نیروی کار در هر کارخانه مشغول به کار شدند. برای امسال هم ۲۰۰ واحد دیگر پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: ۴۰۰ واحد راکد دیگر در استان تهران داریم که به خاطر قدیمی بودن تجهیزات و سایر موارد است ضمن اینکه تعدادی از خود واحدهای اقتصادی و سرمایه‌گذار تمایلی به احیای واحدهای اقتصادی ندارند که وضعیت این گونه واحدها تعیین تکلیف می‌شود.

این مقام مسؤول با اشاره به افزایش واحدهای تولیدی در استان تهران، گفت: تأمین نقدینگی و حمایت‌های مالی، بازارسازی و تأمین مواد اولیه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برای واحدهایی که توان تولید دارند و صاحبان برند هماهنگی ایجاد می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تولید افزایش پیدا کند در همین زمینه مجوز گواهی تولید کارخانه صادر می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه معدن نیز احیای واحدهای معدنی در دستور کار است؛ این امر در راستای افزایش راندمان معادن است.

مدیرکل صمت استان تهران تاکید کرد: در حوزه تجارت خارجی افزایش صادرات را سیاست‌گذاری کرده‌ایم و به دنبال ایجاد بازار جدید هستیم که این امر ضمن تقویت ارزآوری و نشانگر قدرت تولید و کیفیت کشورمان در عرصه جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان، گفت: یکی از هدف‌گذاری‌ها توسعه شرکت‌های دانش بنیانی و تبدیل شرکت‌های دانش بنیان کوچک به تولیدی است. ۱۰۷ کارخانه مجوز دانش بنیانی گرفتند؛ همچنین افزایش ظرفیت اسمی ۵۶۸ واحد را شاهد هستیم.

سیجانی با بیان اینکه صنعت به بخش خودتامین برق رفته است، گفت: آمادگی مشارکت با واحدهای تولیدی و صنعتی داریم دنبال منابع انرژی‌های جدید هستیم مشوق‌هایی در تولید برق و جلب سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی داریم ضمن اینکه خانواده‌های کارگران آماده هستند که توازن در مصرف انرژی ایجاد و با تولید همراهی کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که بخش‌های دیگر در مدیریت مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن همراهی کنند.

سیجانی تصریح کرد: عمده مصرف انرژی کشور در بخش‌های مسکونی و تجاری است. تقاضای ما این است که این بخش‌ها هم بهینه مصرف کنند زیرا اگر تولید آسیب ببیند اشتغال و صادرات هم آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: آسیب‌ها و چالش‌ها در بخش صنعت بررسی می‌شود همچنین به پیشنهادها و نقش مشارکت‌های مردمی نیز پرداخته می‌شود.

سیجانی خاطرنشان کرد: شورای مشورتی بخش خصوصی با حضور انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، کارآفرینان برتر و مدیران اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل داده‌ایم تا از ظرفیت سرمایه و ایده مردم بهره ببریم.

کد خبر 6086427 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • نظارت مستمر بر تامین کالاهای اساسی انجام می‌شود