Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@07:18:40 GMT

شروط ایران برای دولت احتمالی بایدن کی مطرح شود؟

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۵۲۷۳

ساعت 24-یک حقوقدان بین الملل معقتد است که دولت ایران نباید در ابتدای امر، فرایند بازگشت را از آنچه هست برای بایدن سخت‌تر کند.

رضا نصری کارشناس سیاست خارجی و حقوقدان بین الملل در رشته توئیتی زما مناسب طرح شروط ایران در صورت پیروزی بایدن را مطرح کرده و می نویسد:

لابی‌های معاند در واشنگتن و رقبای منطقه‌ای ایران به اندازه کافی تمام توان خود را بکار خواهند گرفت تا بازگشت دولت احتمالی بایدن به برجام را دشوار یا ناممکن کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه، معتقدم دولت ایران نباید در ابتدای امر، فرایند بازگشت را از آنچه هست برای بایدن سخت‌تر کند.

شروطی که ایران برای بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام اعلام کرده - یعنی دریافت «تضمین» و «خسارت» - شروطی است که تحقق آن‌ها تنها با همکاری کنگره میسر است.

یعنی هم «تضمین» اینکه آمریکا دیگر از برجام خارج نمی‌شود با تصویب قانون یا تصویب برجام به عنوان Congressional-Executive Agreement ممکن خواهد بود؛ و پرداخت «خسارت» نیز (با توجه به حداقل رقم اعلامی ۱۵۰ میلیارد دلار) فقط با کسب مجوز برداشت از بودجه توسط کنگره احیاناً میسر خواهد شد

کنگره‌ای همسو با دولت بایدن نیز دو سال پس از آغاز دوره زمامداری او ممکن است (در Midterm) در سال ۲۰۲۲ تشکیل شود.

در نتیجه، بهتر است این دو شرط - که دو شرط اصولی و اساسی است - پس از بازگشت دولت بایدن به برجام و زمانی مطرح گردد که بایدن خواستار مذاکرات جامع‌تر و فراتر از توافق برجام شده باشد‌.

در این صورت ایران هم از بازگشت آمریکا به برجام منتفع شده - یعنی هم مجرای تنفسی برای اقتصاد و تجارت باز شده و التهاب بازار تا حدود زیادی خوابیده - و هم ایران شرایط مشروع، منطقی و در عین حال بسیار سختی در پاسخ به درخواست مذاکرات تکمیلی آمریکا وضع کرده است.

این در حالی که اگر دریافت «تضمین و خسارت» را به عنوان پیش‌نیاز بازگشت آمریکا به برجام مطرح کند، هم از نظر سیاسی کار را برای دولت بایدن ناممکن ساخته، هم شروطی وضع کرده که در عمل از اختیار قوه مجریه آمریکا تا حدود زیادی خارج است؛

هم دولت و جامعه و بازار کسب‌وکار را از منفعت سیاسی، روانی و اقتصادی بازگشت فوری به برجام محروم ساخته و هم دست خود را - ولو برای رد مذاکرات تکمیلی - زودهنگام خالی کرده است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که دولت آمریکا به رهبری بایدن، شریک جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: دولت آمریکا به رهبری بایدن، حقوق فردی و حق آزادی بیان را نقض و دانشجویان و اعضای هیأت علمی را به دلیل مخالفت با نسل‌کُشی فلسطینیان در نوار غزه به دست رژیم نئونازی صهیونیستی، بازداشت می‌کند.

وی افزود که دولت بایدن در جنگ وحشیانه علیه ملت فلسطین شریک است. بایدن نمی‌خواهد بپذیرد با افکار عمومی آمریکایی مواجه است که ماهیت رژیم نئونازی صهیونیستی را کشف و از ارزش‌های انسانی حمایت کرده و در طرف درست تاریخ ایستاده‌است.

الرشق تصریح کرد: دانشجویان امروز رهبران آینده هستند و سرکوب آن‌ها به این معناست که دولت بایدن دیر یا زود تاوان سنگینی به خاطر آن در انتخابات خواهد پرداخت.

بر اساس این گزارش، مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) در پاسخ به چندین دهه جنایات رژیم صهیونیستی عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل انجام دادند و این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و متوقف ساختن عملیات مقاومت، بطور وحشیانه اقدام به بمباران این منطقه تحت محاصره کرد و پس از مدتی، حملات زمینی خود را آغاز کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از همان آغاز هدف اصلی خود از جنگ علیه نوار غزه را بازگرداندن اسیران صهیونیستِ در نزد مقاومت و نابودی جنبش حماس اعلام کرد اما در نهایت، بعد از ۴۸ روز مجبور شد که به آتش بس موقت تن داده و از راه مذاکره با همین جنبش حماس تعدادی از اسرای خود را در مقابل اسرای فلسطینی آزاد کند.

رژیم صهیونیستی سپس با آغاز مجدد جنگ علیه غزه اعلام کرد که هدف از این اقدام فشار بر جنبش حماس برای آزادی سایر اسیران صهیونیست و نابودی کردن این جنبش است اما جنبش حماس نیز در مقابل اعلام کرد که تا زمانی که یک آتش بس دائمی و پایدار برقرار نشود، اسیران صهیونیست آزاد نخواهند شد و آزادی آنها نیز از طریق تبادل با اسیران فلسطینی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود