Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ العهد نوشت: در ظاهر، به نظر می‌رسد مقابله بین آذربایجان و ارمنستان نیست، بلکه درگیری اصلی ارمنستان و ترکیه است، چرا که از صحبت‌های اردوغان مشخص بود که آنکارا تصمیم به حمایت از آذربایجان برای حمله نظامی به قره باغ را دارد، اما مقابله این بار با درگیری‌های قبلی متفاوت است. درگیری که با حملات غافلگیر کننده نیرو‌های آذری از شمال و شرق آغاز شد و در نتیجه آن، در همان ساعات اولیه، نیرو‌های مهاجم بر نواری از شهر‌های ارمنستان و به طور مشخص، شمال مرز‌های ارمنستان با ایران، مسلط شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 در ادامه این مطلب آمده است: این پیشروی سریع آذری‌ها به دلیل استفاده آن‌ها از پهپاد‌های پیشرفته‌ای بود که ترکیه به آن دست یافت و حتی به احتمال زیاد، این درگیری توسط یگان‌های ویژه ترکی اداره شد.

در ادامه، پس از انکه یگان‌های ارمنی این ضربات را دریافت کردند، برخی پایگاه‌ها در شرق و شمال را باز پس گرفته و توانستند تمام یگان‌های آذری را دور کنند.

این تغییر در سیطره و همبستگی یگان‌های ارمنی، به دلیل استفاده آن‌ها از پهپاد‌های بسیار پیشرفته و دقت آن‌ها در هدف گیری بود، که همین مساله حکایت از آن دارد که پهپاد‌ها ارمنی نبوده و به احتمال زیاد، ساخت روسیه اند.

نقش ترکیه در این نبرد، تنها در جنبه‌های رسانه ای، سیاسی و دیپلماتیک و در قالب اظهارات داغ اردوغان نبود، بلکه کار به دخالت نظامی ترکیه در جریان این درگیری بین ارمنستان و آذربایجان نیز رسید.

طبعا با وجود اظهارات آمریکا در مورد ضرورت آتش بس، مذاکره و توقف عملیات نظامی، این سوال با قوت مطرح می‌شود که آیا ترکیه تصمیم استراتژیک خود برای حمایت از آذربایجان و سوق دادن آن به سمت بازپس گیری قره باغ از ارمنستان را بدون موافقت واشنگتن اتخاذ نموده است؟ بویژه آنکه این موضع گیری ترکیه زمینه را برای یک مقابله گسترده بین ارمنستان و آذربایجان فراهم می‌کند.

قطعا آنکارا چنین تصمیمی را بدون موافقت آمریکا اتخاذ نمی‌کند، چرا که آنکارا همچنان با پیامد‌های سیلی آمریکا به خاورمیانه و در مرز‌های یونان و قبرس زندگی می‌کند، همانطور که واشنگتن طی تنها چند ساعت، ترکیه را مجبور به عقب نشینی کشتی هایش و ورود به مذاکره مستقیم با یونان کرد.
بیشتر بخوانید: "قره باغ"، ریشه‌های بحران و موضع میانه ایراندرست است که آنکارا منافع زیادی در بازپس گیری اقلیم قره باغ دارد، گاز آذربایجان از طریق ترکیه به برخی دولت‌های اروپایی می‌رسد و پس از تکمیل ارتباط جغرافیایی بین دریای خزر و سواحل شمالی ترکیه در دریای سیاه، فواید استراتژیک زیادی نصیب این کشور می‌شود. اما منافع آمریکا از همه چیز مهمتر است و این آمریکایی‌ها هستند که شرایط را برای حمله نیرو‌های آذری به اقلیم قره باغ فراهم کرده اند، به این دلایل:

-قطع خط بمبئی (هند) -سن پترزبورگ (روسیه) در منطقه آذربایجان و بویژه منطقه قره باغ، که این خط می‌تواند به آمریکا برای مهار استراتژیک روسیه، چین و ایران در ورودی‌های غرب از طریق دریای مدیترانه و دریای سرخ کمک کند، از این رو واشنگتن تلاش میکند بر آن سیطره یابد.

-تنش زایی یا مقابله‌های گسترده و آنچه شبیه جنگ محدود در باغ پشتی روسیه و به طور مشخص، بین آذربایجان و ارمنستان و گرجستان است.

-تلاش برای اثرگذاری مستقیم از طریق ترکیه، بر خط ارتباطی از دریای خزر تا دریای سیاه، که از آذربایجان و ترکیه می‌گذرد، برای انتقال گاز و اهداف نظامی و استراتژیک.

-فشار بر روسیه که نفوذش در دریای سیاه با بازپس گیری شبه جزیره کریمه افزایش یافته است و پاسخ دادن به نفوذ احتمالی مسکو در اغلب مناطق اسیای منطقه و قفقاز.

-ایجاد یک بهانه مهم و موثر برای تنش زایی بین ترکیه و ایران و بین ترکیه و روسیه و چه بسا این مهمترین هدف استراتژیک برای آمریکایی‌ها باشد. منبع: انتخاب لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قره باغ ارمنستان آذربایجان آیت الله سیستانی قره باغ انتخابات 1400 قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۵۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق معتمدیان سه‌شنبه شب در جلسه شورای روابط خارجی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، یادآور شد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان‌غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تأثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاوردهای توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاوردهای این اجلاس بود.

معتمدیان با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان‌غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشورهای اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان، افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشورهای همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

کد خبر 6080572

دیگر خبرها

  • ارمنستان ۴ روستا را به جمهوری آذربایجان بازگرداند
  • دولت ارمنستان 4 روستا را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد
  • ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد
  • باج جدید پاشینیان به علی‌اف: ۴ روستای منطقه «قزاق» به آذربایجان واگذار شد
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • کرملین خروج صلحبانان روسیه از قره‌باغ را تایید کرد
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • سلطه شیر بختیاری بر کشتی جهان؛ میرزازاده غول ترکیه‌ای را به زیر کشید
  • ادعای فرماندهی مرکزی آمریکا درباره مقابله با دو پهپاد یمنی
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است