Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوران یکی از شرکت‌های دانش محور مستقر در پارک علم و فناوری قزوین موفق به ساخت دستگاهی در حوزه مهندسی بافت شدند که برای ترمیم و احیای اعضای بدنی که دچار نقص و بیماری هستند، کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، علیرضا عباسپور، مدیر تیم سازنده این محصول دانش‌بنیان در مراسم رونمایی از دستگاه «آ ری اکتور» که با حضور تعدادی از مسئولان در پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد، گفت: این دستگاه می‌تواند طی فرآیندی سلول‌های خونی را از بین برده و سلول خونی گرفته شده از مغز استخوان بیمار را جایگزین آن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سلول‌های خونی گرفته شده از مغز استخوان که با میکروسکوپ قابل تشخیص است جداسازی شده و روی هر یک از داربست‌ها کشت و هر داربست به یک بیمار تزریق می‌شود. سلول تزریق شده به بدن هوشمند است و می‌داند که در کدام عضو باید عمل کند؛ این سلول‌ها حداکثر سه هفته پس از ورود به بدن بیمار شروع به بازسازی عضو می‌کنند که به این تکنیک "پزشکی بازسازی" می‌گویند.

عباسپور با بیان این که با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که سد راه تولید محصول ما بود توانستیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم، یادآور شد: معمولاً اهدای عضو توسط افراد مرگ مغزی صورت می‌گیرد و این روش مشکلاتی را با خود به همراه دارد که آیا شرایط گیرنده به دهنده عضو سازگار است و اینکه کسی هست که هزینه درمان آن‌ها را متقبل شود یا خیر. درکنار این مشکلات باید به کمبود اهداکنندگان و اعضای اهدایی هم اشاره کنیم، همه این‌ها ما را بر آن داشت که چنین دستگاهی را طراحی کنیم.

وی ادامه داد: قبلاً هر ارگان را به یک بیمار اهدا می‌کردند، با این دستگاه ارگانی مانند قلب را داخل دستگاه گذاشته و طی فرآیندی سلول‌های خونی را از بین می‌بریم، وقتی این فرآیند انجام شد موادی روی داربست می‌ماند که سفید رنگ است، برای مثال وقتی کلیه را داخل دستگاه بگذاریم سفید رنگ می‌شود که از روی آن ۱۲ لایه برمی‌داریم. سلول‌ها هوشمند بوده و می‌دانند مربوط به کدام ارگان هستند. مغز استخوان‌ها روی داربست‌ها قرار می‌گیرد و هر داربست را به یک بیمار تزریق می‌کنیم.

عباسپور تاکید کرد: در این روش جراحی صورت نمی‌گیرد و سلول هوشمند می‌داند که مثلاً سلول کلیه است و بخش بیمار کلیه را پیدا کرده و آن را طی سه هفته بازسازی می‌کند. باید بگوییم که تا سال ۲۰۴۰ در کشورهای توسعه‌یافته چیزی به نام اتاق عمل معنا نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این فرآیند در آمریکا در حال انجام است، اظهار کرد: دستگاه ساخته شده توسط این شرکت دانش‌بنیان” آ ری اکتور” یا مهندسی بافت نام دارد و دستگاه‌های ساخته شده این شرکت در دانشگاه‌های ایران، تهران، بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان میلاد و دانشگاه تهران موجود است و دستگاهی که امروز رونمایی شد نیز برای بیمارستان نمازی شیراز ارسال خواهد شد که این دستگاه برای پیوند کبد کاربرد خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزارت علوم، عباسپور با اعلام اینکه یک سفارش از آلمان برای یکی از دانشگاه‌های برلین داریم، افزود: کارهای ما مبتنی بر تکنولوژی است و در سطح کشورهای دیگر وجود ندارد؛ به همین جهت یک گله از مسئولان پزشکی استان قزوین دارم، چون الان انتظار داشتم بین حضار نماینده‌ای از دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم حاضر باشد. چطور می‌شود دانشگاه فسا دستگاه سفارش می‌دهد، ولی در قزوین هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مهندسی بافت ترمیم پارك علم و فناوري دانش بنیان سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۵۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود

دانشمندان دانشگاه «رایس» آمریکا یک ایمپلنت مغزی کوچک و بدون نیاز به باتری ابداع کرده‌اند که می‌تواند اختلالات عصبی نظیر افسردگی را درمان کند.

به گزارش ایسنا، یک ایمپلنت جمجمه به اندازه یک نخود می‌تواند مغز انسان را برای درمان اختلالات عصبی تحریک کند.

به نقل از اس‌ای، پژوهشگران دانشگاه رایس(Rice) یک محرک مغزی منحصر به فرد به نام DOT ساخته‌اند که یک جایگزین درمانی برای شرایطی مانند افسردگی مقاوم به دارو و سایر اختلالات روانپزشکی ارائه می‌دهد.

این دستگاه در مقایسه با سایر فناوری‌ها، روش راحت‌تر و کم‌خطرتری برای تحریک عصبی در بیماران ارائه می‌کند.

جیکوب رابینسون استاد مهندسی برق و کامپیوتر و مهندسی زیستی در دانشگاه رایس می‌گوید: ما نشان دادیم که دستگاه ما که به اندازه یک نخود است، می‌تواند قشر حرکتی را فعال کند که نتیجه آن حرکت دست بیمار است.

تولید ۱۴.۵ ولت تحریک

ایمپلنت DOT برخلاف سایر فناوری‌های رابط مغزی به باتری‌های بزرگ و سیم‌های بلند نیاز ندارد و این امر باعث می‌شود که آن را کمتر تهاجمی و بیشتر در دسترس بیماران قرار دهد.

این دستگاه زیست پزشکی کاشتنی بر فناوری انتقال نیروی مغناطیس‌الکتریک تکیه دارد که میدان‌های مغناطیسی را به پالس‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این فناوری به محرک اجازه می‌دهد تا در حین تحریک مغز به صورت بی‌سیم انرژی بگیرد.

جاشوا وودز دانشجوی مهندسی برق در آزمایشگاه رابینسون خاطرنشان کرد: ما با تغذیه بی‌سیم دستگاه با استفاده از یک فرستنده خارجی نیاز به باتری را از بین بردیم.

این دستگاه کوچک با عرض تنها ۹ میلی‌متر می‌تواند ۱۴.۵ ولت تحریک را در ناحیه خاصی از مغز اعمال کند.

کاشت ۳۰ دقیقه‌ای

کاشت این دستگاه، کم‌تهاجمی است و تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پزشکان در این مدت کوتاه این دستگاه کوچک را در استخوان بالای مغز قرار می‌دهند. همچنین می‌توان آن را روی سخت‌شامه یا دورا(dura) که یک غشای محافظ در پایه جمجمه است، قرار داد.

طبق بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران این مطالعه، ایمپلنت و برشی که برای کاشت آن انجام می‌شود، هر دو تقریباً غیرقابل تشخیص هستند و بیمار می‌تواند در همان روز عمل به خانه بازگردد.

پژوهشگران برای ارزیابی اثربخشی این دستگاه به طور موقت آن را در یک بیمار کاشتند.

آنها از آن برای فعال کردن ناحیه خاصی از مغز به نام قشر حرکتی که حرکات ارادی را کنترل می‌کند، استفاده کردند و با انجام این کار، پاسخی را مشاهده کردند که در آن دست بیمار حرکت کرد.

علاوه بر این، پژوهشگران عملکرد بلند مدت این دستگاه را در مدل‌های خوک آزمایش کردند.

قابل ذکر است که DOT به مدت ۳۰ روز در خوک‌ها پایداری نشان داد که سازگاری دستگاه با بافت مغز را به نمایش گذاشت.

وودز گفت: این کار قبلاً انجام نشده بود، زیرا کیفیت و قدرت سیگنال مورد نیاز برای تحریک مغز از طریق سخت‌شامه قبلاً با انتقال انرژی بی‌سیم برای ایمپلنت‌های کوچک غیرممکن بود.

در آینده نزدیک، بیماران ممکن است بتوانند از DOT در خانه خود استفاده کنند و استقلال کامل را برای آنها فراهم کند.

رابینسون می‌گوید: بیمار در بازگشت به خانه، کلاه یا پوشیدنی خود را به سر می‌گذارد و با ایمپلنت ارتباط برقرار می‌کند، به ترتیبی که آیفون یا ساعت هوشمند خود را روشن می‌کند و سپس با دستور ارسال تحریک الکتریکی، ایمپلنت یک شبکه عصبی را داخل مغز فعال می‌کند.

رابینسون همچنین استارت‌آپی به نام موتیف(Motif) تاسیس کرده است که قصد دارد این دستگاه را از طریق آن به زودی به بازار عرضه کند.

این یافته‌ها در مجله Science Advances منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دستگاهی ایرانی که پساب‌ها را آنلاین و سریع بررسی می‌کند
  • ساخت دستگاهی که میزان اکسیژن بیمارستان‌ها را مدیریت می‌کند
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورا پیش رود
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا
  • بازگشت به زندگی مرد ۷۰ ساله در نیشابور
  • اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید