Web Analytics Made Easy - Statcounter

این تحلیل آمده است : "در حالی که تیم مذاکره کننده دولت «اشرف غنی»، رئیس جمهوری افغانستان پیش از آغاز گفت وگوهای اساسی صلح بین افغان ها، بر آتش بس در میدان جنگ اصرار داشت، گروه طالبان بدون اینکه بخواهد سلاح های خود را بر زمین بگذارد،  خواهان گفت وگو در باره علل جنگ و درگیری در افغانستان است.
با وجود اینکه هدف از این مذاکرات پایان دادن به جنگی ۱۹ ساله و برنامه ریزی برای جامعه افغانستان پس از جنگ و همچنین تقسیم بالقوه قدرت است؛ اما تا به امروز گفت وگوها بر سر تعیین دستور کار و چگونگی مذاکرات متمرکز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طالبان می خواهد این درگیری ها به صورت رسمی با نام "جهاد" شناخته شود، مذاکرات با رویکرد فکری مکتب "حنفی" ادامه یابد و همچنین توافق نامه میان آمریکا و طالبان که ماه فوریه به امضا رسید، به عنوان مبنای گفت وگوی دو طرف قرار گیرد.
قرار بود که طبق توافق طالبان با آمریکا، آن کشور زمینه را برای خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان تا ماه مه ۲۰۲۱ فراهم سازد؛ اما اختلافات بر سر تبادل زندانیان توافق شده، آغاز این گفت وگوهای صلح را به تأخیر انداخته است.
مذاکرات داخل افغانستان از ۱۲ سپتامبر آغاز شد و با یک مراسم افتتاحیه تاریخی در دوحه همراه بود، سخنرانی های دیپلمات های برجسته و نمایندگان جامعه جهانی به دلیل شیوع ویروس به صورت مجازی انجام شد.
این در حالی است که منتقدان بر این باورند که دولت افغانستان و طالبان نمی توانند به توافقی اساسی در این خصوص دست یابند. به عقیده آنها، دیدگاه ها و استراتژی تند طالبان همچنان تهدیدی برای دمکراسی جوان و شکننده در این کشور، از جمله پیشرفت های صورت گرفته در زمینه حقوق شهروندان به ویژه حقوق زنان است.
میادین نبرد افغانستان نیز همچنان به حمام خون بدل شده است؛ بیش از ۱۱ غیرنظامی در روز ۱۹ سپتامبر در حمله هوایی نیروهای افغان در ولایت قندوز کشته شدند. طالبان ادعا می کند که در این حمله هوایی ۲۳ نفر از جمله زنان و کودکان کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.
گزارش ها حاکی از حملات گسترده طالبان به پاسگاه های امنیتی در جنوب افغانستان است که به کشته شدن ۲۸ پلیس افغانستان منجر شد.
«زلگای عبادی»، سخنگوی فرمانداری شهر ارزگان گفت که پیشتر جنگجویان طالبان از ۲۸ پلیس افغان خواسته بودند در صورت تسلیم شدن می توانند به خانه های خود بروند، اما بعد از آنکه همه این ۲۸ پلیس اسلحه خود را تحویل دادند، طالبان همه آنها را به رگبار بست و کشت.
سخنگوی سیاسی طالبان می گوید: «انتظار برای پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله در ۲ روز نه عملی است و نه منطقی. چون نیاز اصلی ما در حال حاضر زمان، بحث و گفت و گو است. آنچه مهم است عزم و اراده برای شروع بحث است و ما هر دو را داریم.
«حامد کرزای»، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز در بیانیه ای اعلام کرد که به تلاش های شخصی خود برای تحقق صلح در این کشور ادامه خواهد داد اما به هیچ نهاد دولتی خدمت نخواهد کرد.
اینکه پیشرفتی در جهت صلح حاصل شود، به تمایل همه بازیگران به سازش و یافتن نقاط مشترک بستگی دارد؛ در حالی که دولت غنی و طالبان اکنون درگیر مذاکرات هستند، آینده و صلح این کشور هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، «زلمی خلیلزاد» را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان منصوب کرد. در طول سال ۲۰۱۹ نمایندگان ایالات متحده تحت ریاست زلمی خلیلزاد و نمایندگان طالبان زیر نظر «عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی این گروه برای چندین دور در دوحه ملاقات کردند. در فوریه ۲۰۲۰ «مایک پومپئو»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که توافق جدید با طالبان به زودی حاصل می شود.
مهمترین خواست طالبان تعیین جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان بود و مهمترین خواست آمریکا هم قطع رابطه طالبان با تروریسم بین‌المللی بود.

برچسب‌ها جنگ افغانستان طالبان مذاکرات صلح

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ افغانستان طالبان مذاکرات صلح جنگ افغانستان طالبان مذاکرات صلح اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

درحالی که حکومت طالبان همواره نقض حریم هوایی افغانستان را محکوم می‌کنند، منابع محلی از ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان ولایت‌های جنوبی افغانستان خبر می‌دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع محلی از ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس این بار در ولایت‌های قندهار و کاپیسا خبر دادند.

هرچند تاکنون هیچ کشوری مالکیت این پهپادها را به عهده نگرفته اما حکومت طالبان همواره تأکید داشته است گشت‌زنی مستمر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در فضای افغانستان نقض آشکار حریم هوایی این کشور است.

براساس گزارش منابع محلی در قندهار، دوشنبه (سوم ‌حمل) هواپیماهای بدون‌سرنشین در آسمان قندهار به طور مداوم در حال پرواز بودند.

برخی منابع محلی در کاپیسا نیز تصاویری از پرواز پهپادهای ناشناس در آسمان حصه اول و حصه دوم شهرستان «کوهستان» ثبت کردند و اذعان داشتند این پهپادها حدود ساعت 14 روز سه‌شنبه نیز مشاهده شده‌اند.

پیش از این گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین در برخی ولایت‌های افغانستان از جمله پکتیکا، کنر، بدخشان، پنجشیر، نیمروز و هرات قابل مشاهده شده بود.

ادامه گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان افغانستانطالبان: گشت زنی پهپادهای آمریکایی در آسمان افغانستان نقض آشکار حریم هوایی استفیلم| خالی شدن آسمان افغانستان پس از تصرف کابل توسط طالبان

«شیرمحمد عباس استانکزی» معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان نیز پیش از این در اظهاراتی تصریح کرده بود: گشت زنی مداوم پهپادهای آمریکا در فضای افغانستان نقض آشکار حریم هوایی این کشور است و باید متوقف شود.

استانکزی به آریانانیوز نیز گفته بود: در آسمان افغانستان هواپیماهای بدون سرنشین حضور دارند و ما بارها درباره این موضوع به آمریکایی‌ها اعتراض کردیم.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم