Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پاشینیان مدعی شده است ترکیه در «ایجاد بی ثباتی در همسایگی خود، شرق مدیترانه و اکنون قفقاز جنوبی» نقش دارد و تهدیدی علیه امنیت جهانی محسوب می شود.

پاشینیان مدعی شد: ترکیه از زمان آغاز درگیری ها در روز یکشنبه با ارسال پهپاد و اعزام نیرو به جمهوری آذربایجان کمک کرده است.
نخست وزیر ارمنستان گفت: ایالات متحده، روسیه، فرانسه و آلمان خواستار دیپلماسی برای برون رفت از درگیری های اخیر بین این کشور و جمهوری آذربایجان شده اند و او به همراه همکارانش با مقام های ارشد این کشورها گفت و گو کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی درگیری های جاری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، وزارت امور خارجه ترکیه با حمایت از جمهوری آذربایجان ، در بیانیه ای مواضع ارمنستان را بخاطر آنچه"نقض آشکار حقوق بین‌المللی" خواند، محکوم کرد.

تندترین موضع گیری در این زمینه را رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه داشت. وی بعد از سخنان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان که از جامعه جهانی خواست از عدم مداخله ترکیه در درگیریها اطمینان حاصل کنند، از شهروندان ارمنستان خواست علیه نخست وزیر کشورشان بایستند و آینده خود را بدست بگیرند.

به رغم تلاش های دیپلماتیک ارمنستان که پاشینیان از آن سخن گفته است، اما تاکنون نشانه ای از پیشرفت در روند آتش بس یا راه حلی برای مذاکره بین طرف های درگیر ظاهر نشده است.

پاشینیان می گوید آنچه که اتفاق افتاده اعلام جنگ علیه مردم ارمنستان است.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به شمار تلفات و زخمی های دو طرف از زمان آغاز درگیری ها ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان این موضوع را درک کند که مشکل قره باغ با راه حل نظامی حل شدنی نیست.
پاشینیان گفت درباره راه حل احتمالی دیپلماتیک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفت وگو کرده است.

شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه عصر سه شنبه در خبری فوری به نقل از وزارت دفاع ارمنستان از ساقط شدن یک فروند جنگنده سوخوی ۲۵ این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، این شبکه روسی افزود ، سقوط این جنگنده ارمنی به دنبال شلیک از سوی یک فروند جنگنده اف ۱۶ ترکیه صورت گرفته است.

بامداد یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترکیه ارمنستان قره باغ نخست وزیر ارمنستان جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۶۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز نگرانی سران عراق و اردن از تشدید تنش‌ها در منطقه

رئیس جمهور عراق که امروز (دوشنبه) به اردن سفر کرده‌است با پادشاه این کشور دیدار و گفت وگو کرد. آنها ضمن بررسی تحولات جاری منطقه، نسبت به تداوم تنش‌ها ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری «عمون» اردن، «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق با «عبدالله دوم» پادشاه اردن دیدار و درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

شاه اردن در این دیدار تأکید کرد که آنچه منطقه شاهد آن است، می‌تواند به سمت تشدید تنش‌ها پیش رود که تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه است.

دو طرف همچنین بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به توافق فوری آتش‌بس در غزه و پیدا کردن راه‌حل عادلانه و فراگیر مساله فلسطین به منظور تضمین کامل حقوق مشروع ملت فلسطین و پایان دادن به خشونت در منطقه تأکید کردند.

عبدالله دوم همچنین حمایت از غیرنظامیان در غزه و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را ضروری دانست.

سران اردن و عراق همچنین مخالفت خود را با هر گونه عملیات‌های خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست علیه ملت فلسطین در کرانه باختری و تجاوزات آن‌ها علیه اماکن مقدس در قدس اشغالی اعلام کردند.

پادشاه اردن همچنین ایفای نقش محوری عراق در منطقه و حمایت آن از امنیت و ثبات اردن را مورد تأکید قرار داد و گفت که امنیت عراق و اردن یکی است.

رئیس جمهور عراق نیز گفت که امنیت و ثبات عراق، جزئی از امنیت و ثبات منطقه است.

وی مواضع اردن در حمایت از عراق برای مقابله با چالش‌ها به ویژه در جنگ علیه تروریسم را ستود.

رئیس جمهور عراق امروز در سفری دو روزه و در صدر هیأتی از وزرا و مسوولان این کشور به اردن سفر کرده است.

دیگر خبرها

  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو
  • امتناع پاشینیان از واژه نسل کشیدرباره ارامنه خبرساز شد
  • ابراز نگرانی سران عراق و اردن از تشدید تنش‌ها در منطقه
  • باکو: همه بازداشت‌شدگان را به ارمنستان بازگردانده‌ایم
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • امیر عبداللهیان: رویکرد تهران جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه است
  • کریدور BTK در ایستگاه پایانی تکمیل
  • درخواست مسکو از طرف‌های درگیر در منطقه
  • ابراز نگرانی دوحه نسبت به تحولات منطقه
  • نگرانی بایدن از تلاش نتانیاهو برای کشاندن پای آمریکا به درگیری‌ گسترده در منطقه‌