Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:25:00 GMT

غربالگری شنوایی برای ۱۰ میلیون نوزاد و شیرخوار

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۶۴۷۴

غربالگری شنوایی برای ۱۰ میلیون نوزاد و شیرخوار

وحید قبادی دانا روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه چهارجانبه بین سازمان بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شنوایی بخشی شفا و هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه در حال حاضر ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی در کشور فعال هستند، افزود: با توجه به زمان طلایی برای یافتن نوزادان دچار مشکل ناشنوایی لازم است که این کار قبل از یک ماهگی انجام شود و این نوزادان تا کمتر از سه ماهگی شناسایی شده و مداخله برای آنها تا کمتر از ۶ ماهگی انجام شود تا نتایج خوبی در شنوایی آنان حاصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ نیز یک میلیون و صد هزار نفر از شیرخواران و نوزادان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و پوشش غربالگری شنوایی نوزادان در سال ۱۳۹۸ به ۹۲ درصد رسید که با همکاری‌های بین بخشی امیدواریم این رقم به صد در صد برسد.

۲۳۸ هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با یادآوری شعار روز جهانی ناشنوایان مبنی بر «تایید مجدد حقوق ناشنوایان» فت: قانون جامع معلولان در سال ۸۳ به تصویب رسید اما چالش ها و تنگناهایی داشت بنابراین قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در اسفندماه سال ۹۶ مصوب و در اردیبهشت ماه سال ۹۸ ابلاغ شد؛ برای این قانون در سال ۹۸ بودجه مناسبی هرچند اندک در نظر گرفته شد که امیدواریم افزایش پیدا کند.

قبادی دانا با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی حقوق معلولان در سال ۲۰۰۸ گفت: امیدواریم اجرای مفاد این کنوانسیون، شرایط بهتری را برای افراد دارای معلولیت فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون یک میلیون و ۵۴۴ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که ۲۳۸ هزار نفر از آنان دارای معلولیت شنوایی هستند به آن معنا که ۱۵ درصد از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را افراد ناشنوا و کم شنوا تشکیل می دهند.

۵۰ درصد علل ناشنوایی، ژنتیکی است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: معلولیت شنوایی، معلولیتی مخفی و پنهان است اما عواقب و عمق زیادی دارد و چنانکه متوجه این معلولیت نشویم، فرد علاوه بر معلولیت شنوایی دچار نقض گفتار نیز خواهد شد.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: از هزار نفر موالید زنده، دو تا چهار نفر دچار کم‌شنوایی شدید می شوند. ۲۵ درصد عوامل ناشنوایی را علل ناشناخته تشکیل می دهند و ۲۵ درصد علل دیگر به عوامل مختلفی مانند مشکلات حین زایمان، مصرف دارو از سوی مادر، ضربه و در سنین بالاتر به عواملی مانند تصادفات و تروما بستگی دارد.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد موارد ناشنوایی، علل ژنتیکی دارد بنابراین نیاز است در کشور دقت بیشتری روی مشاوره‌های ژنتیکی برای خانواده های در معرض خطر انجام شود.

اجرای مشاوره و آزمایش رایگان ژنتیکی برای خانواده‌های دارای معلول

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:‌ این سازمان طبق برنامه هایی تمام افراد دارای معلولیت تحت پوشش خود را تحت بررسی رایگان مشاوره ژنتیک و در صورت نیاز آزمایش های ژنتیک قرار می دهد. اکنون این طرح برای خانواده های دارای چند معلول و سه معلول آغاز شده است.

قبادی دانا افزود: امیدواریم این برنامه در سال جاری برای خانوارهای دارای دو معلول - یک والد و دو فرزند معلول- که بالغ بر ۳۴ هزار خانوار هستند تا پایان سال اجرا شود؛ اجرای این برنامه کمک شایانی به پیشگیری و کنترل ناشنوایی در اثر ناشنوایی مادرزادی خواهد کرد.

غربالگری شنوایی برای ۱۰ میلیون نوزاد و شیرخوار

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به زمان طلایی برای یافتن نوزادان دچار مشکل ناشنوایی لازم است که این کار قبل از یک ماهگی انجام شود و این نوزادان تا کمتر از سه ماهگی شناسایی شده و مداخله برای آنها تا کمتر از ۶ ماهگی انجام شود تا نتایج خوبی در شنوایی آنان حاصل شود.

قبادی دانا با بیان اینکه در حال حاضر ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی در کشور فعال هستند، افزود: غربالگری شنوایی از سال ۸۴ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۸، ۱۰ میلیون نفر از شیرخواران و نوزادان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که مشکل شنوایی در ۳۲ هزار نفر از آنان شناسایی شد و آنها به مراکز مربوطه ارجاع شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ نیز یک میلیون و صد هزار نفر از شیرخواران و نوزادان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و پوشش غربالگری شنوایی نوزادان در سال ۱۳۹۸ به ۹۲ درصد رسید که با همکاری‌های بین بخشی امیدواریم این رقم به صد در صد برسد.

هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی کاشت حلزون

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: افرادی که شرایط لازم را برای کاشت حلزون دارند به مراکز مداخله ارجاع می‌شوند. کاشت حلزون، عملی های تک است و به فناوری بالایی نیاز دارد. با تلاش جهادگرانه متخصصان گوش، حلق و بینی این کار از سال های دور انجام شده و تکنولوژی آن وارد کشور شده درحالیکه کشورهای محدودی این فناوری را دارند.

قبادی دانا افزود: همه کشورها نمی توانند اقدامی فراگیر برای این عمل انجام دهند چون گران‌قیمت است. هزینه کاشت حلزون در سالهای گذشته ۱۲۰ میلیون تومان بوده که اکنون به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده اما از تمام افراد نیازمند به کاشت حلزون حمایت می شود.

وی اضافه کرد: عمل کاشت حلزون علاوه بر هزینه عمل جراحی دارای هزینه های جانبی و هزینه های توانبخشی است؛ اگر اقدام توانبخشی بعد از عمل کاشت حلزون انجام نشود مشکلاتی را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

قبادی دانا با اشاره به انجام بیش از دو هزار کاشت حلزون در سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت، هیات امنای ارزی و پزشکان متخصص گفت: اگر حمایت های مردمی و خیران در این زمینه نباشد، ‌ این اقدام با مشکل مواجه خواهد شد.

فعالیت ۸۶ مرکز خانواده و کودک دارای اختلال شنوایی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۸۶ مرکز خانواده و کودک دارای اختلالات شنوایی در کشور فعالیت می کند که اقدامات آموزشی، توانبخشی و فعالیت های فنی و تخصصی در آنها برای فردی که تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفته و همچنین خانواده او، انجام می شود. کودکان در این مراکز برای رفتن به مدارس عادی آماده شده و شنوایی خود را بازیابی می کنند.

قبادی دانا افزود: افرادی نیز هستند که امکان کاشت حلزون برای آنها به لحاظ پزشکی وجود ندارد یا افرادی هستند که مشکل ناشنوایی آنان مربوط به پیش از اجرای کاشت حلزون در کشور هستند. تعدادی از افراد ناشنوا نیز نیاز به وسایل کمک توانبخشی و سمعک دارند و تلاش داریم اعتباراتی را به آنها اختصاص دهیم.

تلاش برای تامین باتری سمعک کم‌شنوایان و ناشنوایان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۵ درصد افراد دارای معلولیت این سازمان را ناشنوایان تشکیل می‌دهند اما ۲۴ درصد از میزان بودجه و اعتبارات تجهیزات توانبخشی بهزیستی به آنان اختصاص یافته است و با توجه به گرانی این تجهیزات، در این زمینه دچار مشکل هستیم.

قبادی دانا با اشاره به امضای سند مشترک زبان اشاره ایرانی و استاندارد سازی آن برای استفاده در آموزش عالی و صدا و سیما، افزود: یکی از مشکلات افراد ناشنوا، ‌تامین باطری سمعک و هزینه های تعمیر آن است. تلاش داریم با تامین اعتبار، مشکل اقلام مصرفی این ناشنوایان مانند باتری را برطرف کنیم که متاسفانه هزینه بالایی هم دارد.

برچسب‌ها درمان ناشنوایی وحید قبادی دانا ریاست سازمان بهزیستی کشور کم شنوایی ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درمان ناشنوایی وحید قبادی دانا ریاست سازمان بهزیستی کشور کم شنوایی ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور درمان ناشنوایی وحید قبادی دانا ریاست سازمان بهزیستی کشور کم شنوایی ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور اخبار کنکور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت افراد دارای معلولیت غربالگری شنوایی شنوایی در کشور قبادی دانا هزار نفر کاشت حلزون تا کمتر تحت پوشش سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۶۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، اسدالله احمدی گفت: مرکز بهداشت کیش با هدف حفظ سلامت ساکنان و گردشگران، غربالگری و آموزش چهره به چهره مالاریا را از اتباع جدید الورود انجام می‌دهد و موارد مشکوک به سل را با حضور کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌ها بررسی می‌کند.

وی افزود: با توجه به وجود بیمار‌های مالاریا و سل در کشور‌های همسایه شرقی ایران، لازم است کادر درمان به ویژه پزشکان این بیماری‌ها را جدی بگیرند و موارد مشکوک را برای انجام آزمایش و غربالگری به واحد بیماری‌ها ارجاع دهند.

رئیس مرکز بهداشت کیش، گفت: با اجرای نظام مراقبت بیماریها، بیماری‌ها زودهنگام کشف می‌شوند و زنجیره انتقال آنها قطع می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: تشخیص، درمان و مراقبت بیماری‌های واگیر مانند مالاریا، سل، التور، هاری، دانگ، سالک و بیماری‌های منتقله از آب و غذا در مراکز بهداشت رایگان است.

رئیس مرکز بهداشت کیش، افزود: آگاهی رسانی در خصوص اقدامات مرکز بهداشت در زمینه مبارزه با بیماری‌ها و تشویق مردم برای مراجعه به مراکز بهداشتی و دریافت خدمات رایگان بسیار با اهمیت است.

احمدی خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون هاری، کزاز، هپاتیت و مننژیت مشمولان نظام وظیفه، آموزش و اطلاع رسانی به جامعه در خصوص بیماری‌های واگیر، مراقبت و پایش بیماری‌های واگیر و غربالگری بیماری‌های واگیر از دیگر اقدامات مرکز بهداشت کیش است.

دیگر خبرها

  • دیدار عیدانه شهردار منطقه ۱۵ با کودکان شیرخوارگاه شبیر
  • طوفان الاقصی/ سازمان ملل: ۲۴ بیمارستان غزه غیرفعال هستند
  • آرزوهای مددجویان و نیازمندان را برآورده کنید!
  • برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزو‌های مددجویان
  • برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزوهای مددجویان
  • ۵ عارضه جانبی خطرناک ایبوپروفن؛ از خونریزی معده تا مشکلات باروری
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی سلامت در گلستان
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی در گلستان