Web Analytics Made Easy - Statcounter

سودجویان هر جا طرح و برنامه‌ای بویژه برای قشر دانش‌آموز و معلم اجرا می‌شود، حضور دارند و با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند قربانیان بیش‌تری را به سمت دامی که پهن کرده‌اند، بکشانند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، وقتی که پای ویروس کرونا به کشورمان باز شد، زندگی همه مردم متأثر از آن شد و دانش‌آموزان و معلمان هم از جمله اقشاری بودند که تحت تأثیر کرونا، مدرسه‌شان به تعطیلی کشیده شد؛ روزهای اول تعطیلی، مثل تمام تعطیلاتی که دانش‌آموزان در طول سال دارند، شیرین و خوب تعبیر می‌شد اما گذر زمان و تمدید آن موجب شد که کم‌کم در خانه ماندن هم از آن دلچسبی روزهای اول کم کند و حسرت روزهای مدرسه بر دل بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کرونا انگار حالا حالاها قصد رفتن ندارد و اینطور که از مسؤولان بهداشت و درمان شنیده می‌شود، تنها راهکار، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یعنی رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و شست‌وشوی مداوم دست‌هاست؛ در این فضا، مدرسه رفتن هم نگرانی خاص خودش را برای والدین ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث شده است که بیشتر خانواده‌ها، آموزش مجازی را بر آموزش حضوری ترجیح دهند.

همین آموزش مجازی و ورود به دنیای مجازی، اینترنت و سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی، دست سودجویان و کلاهبردان را باز کرده است تا بتوانند از یک لحظه غفلت استفاده کنند و پولی به جیب بزنند؛ این سودجویان هرجا که طرح و برنامه‌ای به ویژه برای قشر دانش‌آموز و معلم اجرا می‌شود، حضور دارند و با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا قربانیان بیشتری را به سمت دامی که پهن کردند، بکشانند.

* کلاهبرداری با فروش کتب درسی

در فصل تابستان که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ثبت سفارش خرید کتاب درسی را از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی انجام می‌داد، کلاهبردان وارد شدند و نقشه کشیدند که حساب والدین را خالی کنند.

سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی اواسط تیر امسال در خصوص ثبت‌نام کتب درسی دانش آموزان هشدار داد و گفت: «با توجه به اینکه ثبت‌نام کتب درسی به‌ صورت غیرحضوری و به صورت اینترنتی انجام می شود، افراد سودجو با سوء استفاده از موقعیت پیش‌آمده با ترفندهای مختلف و تبلیغات اغواکننده در فضای مجازی و بخصوص در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند».

وی اضافه کرد:‌ «متأسفانه در مراجعات اخیر به این پلیس، برخی کاربران به علت بی توجهی و استفاده از اپلیکیشن ها و لینک های فیشینگ که تحت عنوان ثبت نام کتب درسی در شبکه های اجتماعی تبلیغ می‌شود، مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند و این روند رو به افزایش است»

سرهنگ آنقی با تاکید بر اینکه والدین هنگام ثبت‌نام محتوای آموزشی و کتب درسی فرزندانشان تنها از طریق وب‌سایت‌ رسمی که توسط آموزش و پرورش معرفی می‌شود اقدام کرده و از ورود به سایت‌های غیرمعتبر و نامطمئن جدا خودداری کنند، بیان کرد:

«کاربران فضای مجازی توجه داشته باشند که ثبت‌نام و پرداخت هزینه صرفا از طریق درگاه ایمن انجام پذیرد و هنگام ورود اطلاعات بانکی از صفحه ‌کلیدهای مجازی استفاده کرده و در صورت ثبت‌نام در محل‌های دیگر مانند کافی نت‌ها مراقب کی لاگر و دیگر موارد زمینه‌ساز کلاهبرداری باشند؛ والدین هنگام ثبت‌نام اینترنتی فرزندان خود حتما آدرس وب‌سایت رسمی ارائه‌ شده از سوی آموزش و پرورش را به صورت دستی وارد کرده و به نتایج موتورهای جستجو اعتماد نکنند».

* کلاهبرداری در قالب فروش «سیمکارت شاد»

روایت سیمکارت شاد از جمله ماجراهای سوء استفاده سودجویان بود که البته به نظر می‌رسد حضور کلاهبرداران و بهره‌مندی آنها، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به موقع آموزش و پرورش، صورت گرفت؛ در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش از پیگیری برای ارائه سیمکارت «شاد» به دانش‌آموزان خبر داده بود و در مراسم رونمایی از نسخه جدید شاد در 13 شهریور، خبری مبنی بر «توزیع سیمکارت «شاد» بین دانش‌آموزان در هفته آینده» منتشر شد، خبری از سیمکارت شاد نبود و به جای آن، کلاهبرداران نقش ایفا کردند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با تأکید بر این مطلب که خانواده‌ها فریب تبلیغات فروش «سیمکارت شاد» را نخورند، اظهار کرد: «کلاهبرداران و سودجویان فضای مجازی این بار به سراغ دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها آمده و با ارائه طرحی به اسم سیمکارت شاد سعی دارند تا از این افراد کلاهبرداری کنند؛ به این شکل که کلاهبرداران با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و فعالیت در فضای مجازی سعی می‌کنند تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنند؛ این افراد به دو روش کلاهبرداری می‌کنند یا از خانواده‌ها می‌خواهند که اطلاعات محرمانه خود را برایشان ارسال کنند و با این روش سعی در جمع‌آوری افراد داشته یا با ارسال لینک‌هایی در فضای مجازی و درخواست اطلاعات کارت افراد برای تشخیص هویت حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند».

وی گفت: «اگر قرار باشد سیمکارت دانش‌آموزی و خدمات رایگانی برای این دسته از اقشار جامعه ارائه شود حتما از طریق پورتال رسمی اپراتورها یا وزارتخانه‌های مربوطه اعلام می‌شود؛ پس مردم به این پیام‌ها و لینک‌ها اعتمادی نکنند».

* بسته‌های قلابی اینترنت

حالا که سه هفته از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، شیادان به «شاد» و اینترنت رایگان معلمان هم رحم نکردند و با ارائه اپلیکیشن جعلی شاد و همچنین ارسال پیام درباره هدیه اینترنت به معلمان و دانش‌آموزان، به دنبال خالی کردن حساب بانکی آنها هستند.

حمدعلی آدینه‌لو رئیس پلیس فتای استان زنجان اظهار کرد: با بازگشایی مدارس و راه‌‌اندازی پیام‌رسان شاد، زمینه سوءاستفاده برخی از سودجویان فراهم شده است؛ آموزش و پرورش برای آنکه بتواند محیطی ایمن و اختصاصی برای دانش‌آموزان و معلمان مهیا کند، پیام‌رسان اختصاصی شاد را ایجاد کرد که تنها نرم‌افزار آموزش مجازی در کشور است؛ از این رو مدیران، معلمان و دانش‌آموزان، برای نصب و به روزرسانی اپلیکیشن شاد، حتماً به سایت وزارت آموزش ‌و پرورش به آدرس اینترنتی https:‎//www.medu.ir یا منابع معتبر، مراجعه کنند و شهروندان به پیام‌هایی که عموما با مضامین نصب و تبلیغ نرم‌افزارها، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند توجه نکرده و از نصب اپلیکیشن‌های جعلی خودداری کنند».

وی همچنین از شگرد جدید کلاهبرداران سایبری اینترنت رایگان برای معلمان خبر داد و گفت: «این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و تلاش برای جلوگیری از گسترش آن، کلاس‌های آموزشی بصورت مجازی برگزار می‌شوند و از این رو مجرمان سایبری به راحتی از موقعیت پیش آمده سوءاستفاده می‌کنند؛ مجرمان با ارسال لینک‌های جعلی بسته‌های رایگان اینترنتی یا شارژهای شگفت‌انگیز و ارزان تلفن همراه در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، معلمان و مدیران مدارس را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت و اقدام به برداشت از حسابشان می‌کنند».

به گزارش فارس، در چنین شرایطی، دو نکته حائز اهمیت است که اولین نکته به مسؤولان آموزش و پرورش باز می‌گردد یعنی با اطلاع‌رسانی شفاف، به موقع و گسترده، اطلاعات کافی در اختیار جامعه هدف خود قرار دهند تا آنها طعمه گرگ‌های فضای مجازی قرار نگیرند و از سوی دیگر، دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها به هر سایت و پیامکی اعتماد نکنند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار سامانه‌های کذایی قرار ندهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

منبع: آنا

کلیدواژه: کلاهبرداری آموزش وپرورش بسته اینترنت کاربران فضای مجازی دانش آموز سیمکارت شاد شبکه های اجتماعی آموزش و پرورش سیمکارت شاد دانش آموزان خانواده ها فضای مجازی کتب درسی لینک ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۶۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

 

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
قیمت کتاب‌های درسی میان‌پایه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۴ اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش