Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- ماه هاست که نام کرونا در دنیا بر سر زبان‌ها افتاده است، ویروسی که فعالیت اکثر صنایع را مختل و اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرارداده که در این میان صنعت خودرو نیز در امان نمانده است.

 ویروس کرونا، ترسناک‌ترین وضعیت را در بین صنایع مختلف، برای صنعت خودروسازی رقم زده است. میزان تولید و فروش خودرو افت بی‌سابقه‌ای از زمان بحران مالی جهانی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با صفر شدن تولید و فروش، بحران نقدینگی و از دست رفتن سرمایه نیز به تدریج خود را نشان می‌دهد؛ اگر خودروسازان نتوانند با کمک‌های دولتی سرمایه و نقدینگی لازم خود را تأمین کنند، ویروس کرونا آن‌ها را به سرنوشتی تلخ می‌کشاند.

۱۴ میلیون نفر در اروپا و ۱۸ میلیون نفر در آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت شاغل هستند. حالا آمریکایی‌ها شدیدترین افت در فروش را تجربه می‌کنند و اروپایی‌ها نیز نگران باختن بازار به رقبای آسیایی‌شان هستند.

فروش خودرو در اتحادیه اروپا ۵۰ درصد، در ایالات متحده آمریکا ۳۸ درصد و در چین ۴۸ درصد سقوط کرده است. در کنار این اعداد سرسام‌آور، باید اضافه کرد که فقط ۸ خودروساز برتر غرب در سه ماهه اول سال میلادی جاری ۵۰ میلیارد دلار از نقدینگی خود را از دست داده‌اند.

بسته‌های محرک اقتصادی

در همین راستا بعضی دولت‌ها بسته‌های محرک اقتصادی برای حمایت از بخش‌های مختلف در نظر گرفتند و بخش خودروسازی نیز از این امر مستثنی نبوده است.

حمایت‌هایی از قبیل: افزایش مشوق‌های مشتریان (تخصیص وام بیشتر برای خرید خودروهای برقی یا خودروهای پاک)، معافیت از مالیات ارزش افزوده VAT برای خرید خودروهای برقی، مرخصی کارکنان با پرداخت ۷۵ تا ۸۰ درصدی حقوق آنها توسط دولت برای کاهش فشار به خودروسازان، تعویض خودروهای فرسوده با پرداخت نقدی خودروسازان، کاهش مقدار بیمه خودرو با خرید خودروهای برقی و هیبریدی و مانند آن.

در مرداد ماه امسال، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بر سر تخصیص یک بسته اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند که ۳۹۰ میلیارد یورو از این مبلغ کمک بلاعوض بوده و ۳۶۰ میلیارد یورو نیز به صورت وام پیش بینی شده است.

فرانسه

دولت فرانسه یکی از دولت‌هایی است که با اعطای کمک ۸.۸ میلیارد دلاری به احیای صنعت خودرو در این کشور اقدام کرد تا از ضرر و زیان و بحران‌های مالی شدید این بخش مهم از اقتصاد فرانسه جلوگیری به عمل بیاورد.

در فرانسه بیش از ۴۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت خودروسازی مشغول کار هستند. در خرداد ماه امسال، دولت فرانسه یک بسته پنج میلیارد یورویی وام تضمینی برای شرکت خودروسازی رنو در نظر گرفت که ۱۵ درصد سهام آن به دولت تعلق دارد.

آلمان

دولت آلمان نیز با هدف کمک به شرکت‌های خودروسازی، مبلغ پنج میلیارد یورو معادل ۵.۶ میلیارد دلار در قالب طرح حمایت از خریدار خودرو، اختصاص داده است. همچنین برای تشویق مشتریان، بیمه ۲۵۰۰ یورویی خودروهای با سوخت بالا تنها ۵۰۰ یورو در نظر گرفته شده است.

بریتانیا

در بریتانیا نیز اقداماتی جهت تخصیص حمایت‌های مالی از این صنعت انجام شده و بعضی خودروسازان به طور مجزا و محرمانه مبلغی را به‌صورت وام از دولت مطالبه کرده‌اند. (درخواست رقم دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری شرکت جگوار- لندرور)

ایتالیا

پارلمان کشور ایتالیا هم با طرح بسته‌های تشویقی و پرداخت یارانه برای خرید خودرو با موتور احتراقی و برقی و هیبریدی به کمک صنعت خودروی این کشور شتافت. (پرداخت تقریباً یک دهم از مبلغ خودروهای هیبریدی به‌صورت یارانه)

آمریکا

علی رغم اینکه بعضی خودروسازان در ایالات متحده (جنرال موتورز، فورد و… و.)، برای دچار نشدن به سرنوشتشان در دوران رکود اقتصادی (سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷) از درخواست کمک از دولت فدرال، امتناع کردند ولی با تداوم کرونا خودروسازان ناگزیر شدند برای حمایت مالی از مصرف کننده با دولت وارد مذاکره شدند تا طرحی شبیه طرح ۲۰۰۹ "پول نقد در ازای خودروی فرسوده" را اجرا کنند.

اسپانیا

دولت اسپانیا نیز با در نظر گرفتن بودجه سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون یورویی برای احیای صنعت خودروسازی، توجه ویژه ای به خودروهای برقی کرده است. این صنعت موجب اشتغال ۶۵۰ هزار نفر مستقیم و دو میلیون نفر غیر مستقیم در اسپانیا شده است. لازم به ذکر است که یک پنجم صادرات اسپانیا از تولید خودرو بوده و بعد از آلمان دومین تولید کننده بزرگ اروپا به شمار می‌رود.

هند

کشور هند با اعمال تعرفه بر خودروهای وارداتی برای تقویت تولید بومی خودرو برای پنج سال آتی، در نظر دارد از خودروسازان داخلی حمایت کند.

مهر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خودروهای برقی میلیارد یورو خرید خودرو صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آنچه در قبال شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم، هشداری بود که یک پاندمی چگونه می تواند جغرافیای انسانی و زیستی را پشت سر گذاشته و به بدن همه انسانها در تمامی نقاط دنیا رسوخ کند! در این میان باید به هشدارهای ناظر بر وقوع پاندمی های جدید توجه کرد، حتی اگر این فراگیری شدت و حدت کمتری نسبت به کوید-19 داشته باشد. 

دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.به نوشته وبسایت گاردین،‌ یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

آنچه ماجرا را جدی تر می سازد، معطوف به تکامل و جهش ویروس آنفلانزاست. اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است. آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.وجه مشترک این تحقیق این است که آنفلوانزا تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.این موارد مطالعاتی، هشدارهایی هستند که تصور نکنیم دوران شیوع پاندمی های فراگیر و خطرناک به پایان رسیده و پیش بینی ها و اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروی وارداتی دست دوم/ دولت مخالف است؟
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • سخنگوی دولت: آیین نامه ابلاغ نشده واردات خودرو نداریم
  • رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد / انفجار قیمت خودروی نوستالژیک!
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)
  • کلاف سر در گم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلاری در پرداخت یارانه سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲
  • فروش خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی!
  • خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی فروخته می‌ شوند!