Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:09:07 GMT

کتاب‌هایی که خواندنی نیستند

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۷۰۳۸

کتاب‌هایی که خواندنی نیستند

نخستین نمایشگاه انفرادی معصومه مهتدی با عنوان مسخ پنج مجموعه اثر تعاملی است. در این نمایشگاه هنرمند مفهوم مسخ در پنج کتاب گاو، کرگدن، دل سگ، کوری را دستمایه خلق قرار داده است. کتاب هایی که با تا زدن خلق شده اند؛ در واقع کتاب هایی هستند که به زبان غیرقراردادی اوریگامی (هنر تازدن) نوشته شده اند و قابل خواندن نیستند و تغییر فرم را از شکلی به شکل دیگر نمایش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی از آنها زیر نویس هایی وجود دارد که در واقع بخش هایی از کتاب اصلی به انتخاب هنرمند هستند و اما گویی هنرمند به‌,نوان یکی از مخاطبان اثر، متن جدیدی را به وجود آورده است.

معصومه مهتدی درباره این نمایشگاه نوشته است: شخصیت اصلی این داستان ها دچار مسخ جسمی یا روحی می شود تا معنا و محتوای مورد نظر هنرمند را به مخاطب منتقل کند؛ اما از آنجا که  محتوا در ذهن مخاطب تغییر شکل می دهد و هرگز مخاطبی مانند خالق اثر برای فهم اثرش پیدا نمی شود، داستان ها را از منظر خود دوباره ارائه کرده‌ است.

واژه مسخ، خود مسخ گشته و پیش از آن که معنای آن به ذهن برسد یادآور کتاب کافکا است، همچنین مسخ یکی از مهمترین موضوعاتی است که در عصر مدرن برای نشان دادن هویت تکه پاره انسان ها مورد توجه نویسندگان و هنرمندان قرارگرفته است. به بهانه این نمایشگاه با معصومه مهتدی به گفتگو نشستیم.

درباره شیوه تولید آثارتان بگویید؟

ابتدا کتاب ها توسط صحاف در قطع و رنگ مورد نظر من ساخته می شوند. سپس مرحله به مرحله اوریگامی ها را می سازم و عکاسی می کنم. خط تا را نگه می دارم و فضاهای اطراف را برش می دهم. درنتیجه، کارم یک حجم تو خالی برش خورده می شود. نه یک حجم سه بعدی قابل لمس. در کتاب های بافتنی نیز، از یک کتاب جملات آن را نگاه داشتم و خطوط سفید ما بین جملات را از کتاب بیرون کشیدم در کتاب دیگر دقیقا برعکس کار کردم؛ یعنی جملات را بیرون کشیدم و خطوط سفید را نگاه داشتم، بعد شروع به بافتن دو کتاب در دل هم کردم. دراین مجموعه فرم داخلی صفحه ها برایم مهم بود و نمی خواستم شیوه بافتن کتاب ها به گونه ای باشد که دو صفحه شبیه به هم شوند در هرصفحه می خواستم به فرم جدیدی برسم.

مفهوم معاصریت را در آثار هنری چگونه تحلیل می کنید؟

من فکر می کنم  هر مدیایی (رسانه ای) وقتی در خدمت بیان اندیشه ها و دغدغه های معاصر قرار بگیرد، معاصر است. در این تعریف نقاشی و یا عکاسی هنری کلاسیک نیستند و می توانند همانند اینستالیشن (چیدمان) و پرفورمنس معاصر باشند. در واقع تمامی هنرها می توانند معاصر باشند به شرط آنکه هنرمند بخواهد و بتواند امری معاصر را بیان کند.

به نظر من در هنر امروز گرچه تکنیک و فرم بصری هر اثر بسیار مهم است اما اگر اندیشه ای را بیان نکند ارزش چندانی ندارد و نمی تواند در عرصه جهان امروز مطرح شود. تولید فکر و محتوا، برهم زدن قطعیت پذیرفته شده از سوی جامعه و ایجاد شک، تلنگر زدن به زیرساخت های منسوخ فرهنگی و اجتماعی است که با پرداختن به موضوع تاریخ و امر سیاسی می توانند هر مدیایی را تبدیل به مدیای معاصر کنند و نباید به غلط فکر کنیم نقاشی، عکاسی و مجسمه نمی توانند در دنیای معاصر حرفی برای گفتن داشته باشند کما اینکه هر پرفورمنس، اینستالیشن و یا ویدیو آرتی را هم نمی توانیم معاصر و اثری قابل تامل بدانیم.

آیا گالری ها از هنرهای جدید حمایت می کنند؟

نگاهی اجمالی به لیست افتتاحیه ها در هر ماه به ما نشان می دهد که گالری ها تمایل زیادی به نمایش هنرهای جدید ندارند. پس پیش از مسائل مالی تولید یک اثر مسئله چگونگی ارائه آن اثر مطرح است. گرچه هر گونه ارائه و اجرایی می تواند معاصر باشد اما اکثر گالری ها تمایل به برپایی نمایشگاه های نقاشی، عکس و مجسمه با هر کیفیتی دارند و در پی نمایش آثار نوآور و معاصر نیستند. وقتی تنها چند گالری محدود حاضر به نمایش این گونه آثار هستند نمی توان انتظار داشت که مخاطبانی که عادت به دیدن تابلو و مجسمه دارند، به درستی آثار را ببینند و با آن ها تعامل کنند.

هنرمندان هنرهای جدید با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

به نظر من هنرمندان هنرهای جدید با سه مشکل اصلی مواجه هستند. گالری و مخاطب آگاه و هزینه های تولید اثر مهمترین مشکلات هنرمندان است. 

نداشتن مخاطب آموزش دیده یکی از مشکلات مهم و جدی است که کمتر به آن پرداخته می شود و در نهایت مسئله هزینه های بالای این نوع از هنر مطرح می شود که من فکر می کنم هنرمندی که این سبک اجرا را انتخاب کرده به آن کاملا آگاه است در نتیجه سعی می کند از راه های مختلف این هزینه ها را تامین کند و امیدوار باشد زمانی برسد که بستری مناسب در کشور ما برای خرید و فروش این آثار ایجاد شود و یا حمایت دولتی از طریق موزه ها به هنرهای جدید اختصاص داده شود.

آیا هنرهای جدید در ایران توانستند وارد موزه ها شوند؟

من فکر می کنم در زمینه حمایت از هنرهای جدید، گالری های خصوصی بهتر عمل کردند. جایزه هنری ویستا و پروژه حمایتی گالری محسن با در نظر گرفتن مبلغی برای بهترین ایده، کمکی هستند برای تولید آثار پر هزینه.

سالانه هنر پرسبوک به همت ندا درزی جزو معدود رویداد های هنری است که رویکردی معاصر دارد و محل خوبی برای ارائه آثار است. گرچه در موزه هنرهای معاصر تهران به همت امیر راد بخشی مخصوص پرفورمنس آرت ثبت شده است اما من فکر می کنم نسبت به آنچه در دنیا در حال وقوع است هنوز راهی طولانی در پیش داریم.

 چه عواملی باعث گرایش هنرمندان جوان به سمت هنرهای جدید شده است؟

بی شک ما در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم و تصویر هر آنچه در هر جای جهان رخ دهد به سادگی در دسترس ما قرار می گیرد. ما به واسطه اینترنت و گوشی های هوشمند و نرم افزارهایی چون اینستاگرام با  انباشت اطلاعات تصویری طرفیم که الزاما خوب نیست و می تواند مخاطب ناآگاه را به گمراهی بکشاند و باعث تولید آثاری شود که به نوعی کپی محسوب می شوند. آموزش مبحث بسیار مهمی است که به هنرمندان جوان کمک می کند تا راه خود را به درستی انتخاب کنند.

معصومه مهتدی متولد ۱۳۶۲ اصفهان و کارشناس نقاشی از دانشگاه آزاد و کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه الزهرا است. وی تاکنون آثارش را در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی در ایران و اروپا به نمایش گذاشته و در جشنواره ها و رویدادهای تجسمی نیز توانسته به موفقیت های متعددی دست یابد. او دارنده طوبای یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در بخش هنرهای جدید است. او همچنین تقدیرشده جشنواره دامون فر، برگزیده دومین جشنواره جایزه ویستا، برگزیده دوم اولین دوره جشنواره تجسمی نفس، برگزیده اول ششمین دوره هنرهای معاصر پرسبوک است.

نمایشگاه مسخ از ۲۱ شهریور تا ۱۱ مهرماه در گالری باوان میزبان علاقه‌مندان است. 

برچسب‌ها هنر معاصر هنرهای تجسمی گالری گردی اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنر معاصر هنرهای تجسمی گالری گردی اختصاصی ایرنا هنر معاصر هنرهای تجسمی گالری گردی اختصاصی ایرنا اخبار کنکور من فکر می کنم هنرهای جدید گالری ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۷۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد

فراخوان ششمین دوره دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» با هدف ارایه نگاه هنرمندان ملی و بین المللی در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی منتشر شد.

به گزارش مشرق، فراخوان ششمین دوره دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» با هدف ارایه نگاه هنرمندان ملی و بین المللی در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی منتشر شد.

کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی برگزار می‌شود.

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد. تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

دیگر خبرها

  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • خدمات محمود نجم‌آبادی به علم پزشکی