Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:10:00 GMT

بحران قره باغ در انتظار میزهای مذاکره

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۷۳۰۴

بحران قره باغ در انتظار میزهای مذاکره

درگیری های ۳۰ ساله بر سر منطقه قره باغ کوهستانی میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، تابستان امسال دوباره کلید خورد. نبرد رخ داده میان ارتش های دو کشور اگرچه ۴ روز بیشتر طول نکشید، اما تلفات آن قابل ملاحظه بود. تلاش چندانی هم برای خاموش کردن آتش شعله ور شده صورت نگرفت. برخی دولت های منطقه ازطرفین خویشتنداری طلب و برخی دیگر با حمایت از یک طرف معادله، بحران را تعمیق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگیری ها بار دیگر از یکشنبه این هفته شروع شد، اما این بار نگرانی های بیشتری از تبدیل این درگیری ها به یک جنگ منطقه ای و حتی بین المللی، مداخله بیشتر بازیگران خارج از منطقه و بازشدن پای تروریست ها از نقاط مختلف جهان به این منطقه، بروز داده شد.

انتظاری که از جامعه بین المللی و بازیگران منطقه ای، بویژه گروه مینسک به ریاست مشترک کشورهای روسیه، آمریکا و فرانسه وجود داشت، گویا بیهوده بود، اما اینکه گروه مینسک در تمام ۲۸ سال گذشته، نتوانست یا نخواست، مساله ای قابل تامل است.

درگیری های اخیر بیشتر از آنجا نگرانی ها را دامن زده است که طرفین دعوا یکدیگر را به بسیج نیروی جنگجو از سایر نقاط متهم می کنند.

ارمنستان و برخی منابع در منطقه، ترکیه را به حمایت از باکو متهم می کنند و اینکه آنکارا اقدام به انتقال گروه های تروریستی از شمال سوریه به منطقه درگیری در قره باغ کرده است.

جمهوری آذربایجان هم ارمنستان را به بسیج و انتقال کردهای شمال سوریه و نیز نیروهای پ ک ک و همچنین گروه های خشنی مانند داشناک ها به منطقه درگیری متهم می کنند.

اینکه این اطلاعات چه میزان صحت داشته باشد یا صرفا کاربرد تبلیغاتی دارد، امری است که اثبات آن نیازمند زمان زیادی  نیست، اما واقعیتی که بازیگران این صحنه باید درنظر داشته باشند اینکه باز شدن پای تروریست ها، افراط گرایان و اساسا جریان های خارج از منطقه به این بحران، به هر دلیل و بهانه ای، در شرایط حاضر به معنای دمیدن بر آتش برافروخته در قفقاز است.

در  ارتباط با بحران اخیر در قره باغ، چند نکته هم بدیهی و هم هشدار آمیز وجود دارد که دقت طرفین درگیر را می طلبد ؛

۱- هرگونه ناامنی، جنگ و هرج و مرج، تمام منطقه را از خود متاثر خواهد ساخت و هزینه آن را ملت های منطقه باید بپردازند

۲- تجربه دستکم دو دهه اخیر نشان می دهد که تروریسم و تکفیر در نقاط مستعد رشد می کنند و تنش ها و منازعات محلی زمینه ورود این نیروها را به بحران فراهم می کند؛ چنانچه تروریسم در افغانستان، عراق، سوریه و اکنون در لیبی بر بستر جنگ ها و منازعات داخلی و منطقه ای رشد کرد

۳- بسیاری از بازیگران خارجی، منافعی دارند که با تداوم ناامنی ها و جنگ برایشان محقق می شود و طبیعی است که مقابل هرگونه تلاش و ابتکار صلحی بایستند

۴- تداوم بحران در بلند مدت، آن را به کلاف سردرگم و پیچیده ای تبدیل می کند که ممکن است دهه ها طول بکشد و اثرات مرگبار و زیانبار آن نسل های آینده را تحت تاثیر قرار دهد

۵- بعد از گذشت دهه ها از جنگ های قومی در منطقه که به نظر می رسد، روسیه و ترکیه باردیگر اما این بار بصورت نیابتی در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند، این سوال پرسیده می شود که "آیا تاریخ درقفقاز تکرار می شود؟"، از همین رو این نگرانی بطور جدی وجود دارد که تحرکات اخیر در قفقاز ، منطقه را به محل تسویه حساب های تاریخی و ژئوپلتیکی بازیگران تبدیل کند

راه حل

بی شک برای دستیابی به راه حل های منطقی و عقلانی و سهل الوصول و نیز حل پایدار بحران منطقه، لازم است، ریشه های بروز آن، از هنگامی که روس ها بعد از قراردادهای گلستان و ترکمنچای در قرن ۱۹ میلادی، تغییرات جمعیتی گسترده ای را در سراسر مناطق اشغالی ایجاد کردند و در طراحی مرزبندی های جدید، بگونه ای عمل شد که آرامش بخش های دور از مسکو همواره گروگان دولت مرکزی باشد.

از طرفی رقابت ها و جنگ های عثمانی و روسیه در حوالی دو جنگ جهانی نیز به آتش این اختلافات می دمید؛ از آن هنگام تخم اختلافات و کینه در منطقه کاشته شد.

این استخوان لای زخم در منطقه درتمام این سال ها حفظ شد، تا اینکه جهان آماده ورود به عصری تازه می شد؛ جهان بدون شوروی!

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در اولین روزهای دهه ۹۰ قرن بیستم، آخرین نفس هایش را می کشید، کنترل منطقه قفقاز جنوبی همانند سایر مناطق از دست دولت مرکزی در مسکو خارج و قره باغ کوهستانی، در عمق قدیمی ترین مناطق تماما ایرانی طول تاریخ، وارد یک تنش طولانی مدت می شد.  درگیری ها در قره باغ که بخشی از جمهوری آذربایجان تلقی می شود، گویا از همان هنگام اراده ای در منطقه برای حل مساله از طرق مسالمت آمیز وجود نداشت؛ درگیری هایی که از آغاز دهه 90 میلادی قرن گذشته شروع شد.

گروه مینسک به ریاست مشترک روسیه، آمریکا، فرانسه و مشارکت کشورهای بلاروس، آلمان، ایتالیا، پرتغال، هلند، سوئد، فنلاند، ترکیه و همچنین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۲ برای حل بحران تشکیل شد که حاصل همه تلاش های آن آتش بسی بود که در سال ۱۹۹۴ به اجرا گذاشته شد؛ اما بسیار شکننده و ناپایدار ؛ بطوری که دو کشور در ۲۰۱۶ وارد درگیری نظامی دیگری شدند.

حالا بعد از گذشت ۳۰ سال از این منازعه، همچنان میزهای مذاکره تنها راه حل به نظر می رسد؛ بحران موجود نشان داده است که این بحران راه حل نظامی ندارد؛ طرفین می بایست به حقوق یکدیگر بویژه در حوزه مرزهای جغرافیایی احترام بگذارند و به استیفای حقوق خود در چارچوب قوانین و کنوانسیون های بین المللی بپردازند.

بازیگران منطقه نیز به جای بنزین پاشیدن بر آتش شعله ور شده، بهتر است طرفین را به خویشتنداری و اجتناب از تشدید خشونت دعوت کنند و فضای مذاکرات و گفت وگوها را آماده سازند؛ کاری که اگر امروز نشود، سرانجام سال ها بعد خواهد شد، اما پس از هزینه های وحشتناکی که بر ملت های دو کشور تحمیل شده است.

امید است که بازیگران موثر منطقه نیز همانگونه که جمهوری اسلامی ایران طرفین درگیر را به خویشتنداری، پایان درگیری ها و آغاز مذاکرات فراخوانده است، تلاش های خود را شروع کنند.

بی شک مداخله قدرت های خارجی، دامنه این نزاع طولانی مدت را گسترش خواهد داد، اما تلاش جمعی منطقه ای بویژه با مشارکت روسیه، ترکیه و ایران می تواند در حل این معضل قدیمی موثر واقع شود.

در همین چارچوب،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به دنبال تشدید درگیری های این دوره، یکشنبه شب در تماس تلفنی جداگانه با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مناتسکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان، آخرین تحولات میدانی را بررسی کرد، خواستار خویشتنداری طرفین و شروع بس و آغاز مذاکرات در چارچوب قوانین بین المللی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس، آغاز گفت وگو و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف اعلام کرد.

با اینکه ظریف آمادگی ایران را برای استفاده از تمام ظرفیت های خود برای پایان دادن به بحران را به طرف های درگیر در باکو و ایروان اطلاع داد، اما واقعیت این است که این ابتکار عمل ایران نیاز به مشارکت سایر بازیگران منطقه ای بویژه مسکو و آنکارا هم دارد.

علی ربیعی ،‌ دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری نیز روز سه شنبه در تبیین دوباره مواضع جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد موضع ایران در خصوص ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل وقطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است.

وی در عین حال به این نکته مهم هم اشاره کرد که "همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه حلِ صلح‌آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع‌نامه‌های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند."

اکنون جا دارد، سایر بازیگران نیز ضرورت حل فوری بحران قره باغ را که به مرحله خطرناک خود رسیده است، درک کنند و از همه امکانات و ظرفیت های موجود برای پایان دادن به آن استفاده کنند؛ بویژه آنکه این بحران می تواند به سایر نقاط و در سطح منطقه سرایت کند.

برچسب‌ها تروریسم اتحاد جماهیر شوروی جمهوری آذربایجان مینسک ایران ارمنستان ترکیه پروندهٔ خبری قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم اتحاد جماهیر شوروی جمهوری آذربایجان مینسک ایران ارمنستان ترکیه تروریسم اتحاد جماهیر شوروی جمهوری آذربایجان مینسک ایران ارمنستان ترکیه اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان وزیر امور خارجه بین المللی درگیری ها منطقه ای دو کشور قره باغ راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس دولت انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و موثر عنوان کرد.

بنابر روایت ایرنا، رئیسی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان ۲ راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس دولت با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

هیچ کدام از احزاب پاکستانی مخالف روابط دوستانه با ایران نیستند

«سردار ایاز صادق» نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به رئیسی خوش‌آمد گفت و افزود: هیچ کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

رئیس مجلس ملی پاکستان همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و موثر بردارد.

رئیسی: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است

همچنین بنابر روایت ایرنا، سید ابراهیم رئیسی ظهر دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس‌ دولت با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و افزود: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیسی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس‌ دولت با بیان اینکه روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

رئیسی همچنین بر اهمیت تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

رئیس دولت با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشورهای اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشورهای اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

نخست وزیر پاکستان: سفر رئیسی به اسلام آباد به پاکستان عزت بخشید

«شهباز شریف» هم در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

شهباز شریف ضمن ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

شهباز شریف همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

نخست‌وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگوهای مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898397

دیگر خبرها

  • برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • پاسخی کوبنده در انتظار رژیم صهیونیستی
  • اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی
  • میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم
  • رئیسی : میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشار ها مقاومت کردیم
  • رئیس‌جمهور: میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم
  • رئیسی: ایران میز مذاکره را ترک نکرد و در برابر فشارهای آمریکایی‌ها گزینه مقاومت را برگزید