Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوران یکی از شرکت‌های دانش محور مستقر در پارک علم و فناوری قزوین موفق به اختراع دستگاهی در حوزه مهندسی بافت شدند.

 به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از پارک علم و فناوری قزوین، علیرضا عباسپور، مدیر تیم سازنده این محصول دانش‌بنیان در مراسم رونمایی از دستگاه «آ ری اکتور» که با حضور تعدادی از مسئولان در پارک علم و فناوری قزوین برگزارشد، گفت: این دستگاه می‌تواند طی فرآیندی سلول‌های خونی را از بین برده و سلول خونی گرفته شده از مغز استخوان بیمار را جایگزین آن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: سلول‌های خونی گرفته شده از مغز استخوان که با میکروسکوپ قابل تشخیص است، جداسازی شده و روی هر یک از داربست‌ها کشت و هر داربست به یک بیمار تزریق می‌شود. سلول تزریق شده به بدن هوشمند است و می‌داند که در کدام عضو باید عمل کند؛ این سلول‌ها حداکثر سه هفته پس از ورود به بدن بیمار شروع به بازسازی عضو می‌کند که به این تکنیک پزشکی بازسازی می‌گویند.

این مخترع عنوان کرد: بدن انسان می‌تواند خود را بازسازی کند. علم به نقطه‌ای رسیده است که فکر می‌کنم تا چند سال آینده در کشور‌های توسعه یافته هیچ ویروسی روی بدن انسان‌ها تأثیرگذار نباشد.

عباسپوربا اشاره به اینکه فرزند یک کارگر بوده، تصریح کرد: برای اولین بار است که در دنیا چنین دستگاهی را اختراع کردیم و حاصل چهار سال زحمت شبانه‌روزی تیم ما بوده است، ما از صفر شروع کردیم تا به این نقطه رسیدیم.

وی اشاره کرد: با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که سد راه تولید محصول ما بود توانستیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم و برای اولین بار است که چنین دستگاهی در سطح جهان عرضه می‌شود. تا به امروز هم این تکنولوژی را به کشور‌های توسعه‌یافته مانند کانادا ارائه دادیم.

این مخترع در ادامه افزود: همیشه می‌گویند مرغ همسایه غاز است، اگر کشور‌های همسایه به این تکنولوژی دست پیدا کرده بودند عده‌ای در کشور برایشان به‌به و چه‌چه راه می‌انداختند، ولی چون در کشور ما اتفاق افتاده است هزار و یک مشکل را بر سر راه مخترع قرار می‌دهند. البته ما هیچ ادعایی نداریم و بچه انقلاب و سرباز این وطن هستیم و هر آنچه داشتیم بی‌منت برای مردم کشور گذاشتیم.

عباسپور تصریح کرد: معمولاً اهدای عضو توسط افراد مرگ مغزی صورت می‌گیرد و این روش مشکلاتی را با خود به همراه دارد که آیا شرایط گیرنده به دهنده عضو سازگار است و اینکه کسی هست که هزینه درمان آن‌ها را متقبل شود یا خیر. درکنار این مشکلات باید به کمبود اهداکنندگان و اعضای اهدایی هم اشاره کنیم، همه این‌ها ما را بر آن داشت که چنین دستگاهی را طراحی کنیم.

وی ادامه داد: قبلاً هر ارگان را به یک بیمار اهدا می‌کردند با این دستگاه ارگانی مانند قلب را داخل دستگاه گذاشته و طی فرآیندی سلول‌های خونی را از بین می‌بریم وقتی این فرآیند انجام شد موادی روی داربست می‌ماند که سفید رنگ است برای مثال وقتی کلیه را داخل دستگاه بگذاریم سفید رنگ می‌شود که از روی آن ۱۲ لایه برمی‌داریم. سلول‌ها هوشمند بوده و می‌دانند مربوط به کدام ارگان هستند. مغز استخوان‌ها روی داربست‌ها قرار می‌گیرد و هر داربست را به یک بیمار تزریق می‌کنیم.

عباسپور تاکید کرد: در این روش جراحی صورت نمی‌گیرد و سلول هوشمند می‌داند که مثلاً سلول کلیه است و بخش بیمار کلیه را پیدا کرده و آن را طی سه هفته بازسازی می‌کند به این امر “پزشکی بازساختی” می‌گویند باید بگوییم که تا سال ۲۰۴۰ در کشور‌های توسعه‌یافته چیزی به نام اتاق عمل معنا نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این فرآیند در آمریکا در حال انجام است، اظهار کرد: دستگاه ساخته شده توسط این شرکت دانش‌بنیان« آ ری اکتور» یا مهندسی بافت نام دارد و دستگاه‌های ساخته شده این شرکت در دانشگاه‌های ایران تهران، بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان میلاد و دانشگاه تهران موجود است و دستگاهی که امروز رونمایی شد نیز برای بیمارستان نمازی شیراز ارسال خواهد شد که این دستگاه برای پیوند کبد کاربرد خواهد داشت.

عباسپور با اعلام اینکه یک سفارش از آلمان برای یکی از دانشگاه‌های برلین داریم، افزود: کار‌های ما مبتنی بر تکنولوژی است و در سطح کشور‌های دیگر وجود ندارد به همین جهت یک گله از مسئولان پزشکی استان دارم، چون الان انتظار داشتم بین حضار نماینده‌ای از دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم حاضر باشد. چطور می‌شود دانشگاه فسا دستگاه سفارش می‌دهد، ولی در قزوین هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد؟!

ابوالفضل یاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین در این برنامه اظهار کرد: از سه سال پیش با این مخترع جوان آشنا شدم. مسئولان باید به جوانان اعتماد کنند اگر جوانی ایده دارد گوش شنوایی برای سخنش داشته باشند اگر یک طرح چندین مرحله به شکست منجر شود در نهایت پیروز خواهد شد. باید به ایده‌ها اهمیت دهیم شاید یک ایده نظامات بشری را تغییر دهد. از مدیران و مسئولان می‌خواهم برای ایده جوانان ارزش قائل باشند و هر جا که لازم بود کمک کنند.

حجت‌الاسلام معبودی نماینده، ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین در این برنامه عنوان کرد: این جوان نخبه یکی از درس‌های دفاع مقدس را اجرایی کرده است. درس بزرگ جنگ این بود که با روحیه جهادی می‌توان کار‌های محال و غیرممکن را عملیاتی کرد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب، جوانان را خطاب قرار داده‌اند، چون این جوانان هستند که آینده ایران را خواهند ساخت، یکی از سفارشات مقام معظم رهبری پژوهش و علم است. دشمن از تحریم اهدافی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها جلوگیری از پیشرفت‌های علمی است.

حجت‌الاسلام معبودی تصریح کرد: اگر مسئولان با جوانان همراهی لازم را داشته باشند جوانان این مرز و بوم در راستای تحریم دشمن گام برمی‌دارند. چنین جوانان نخبه‌ای می‌توانند نام ایران را همچون بوعلی سینا و ملاصدرا در دنیا پرآوازه کنند.

نماینده، ولی فقیه در سپاه صاحب‌الامر (عج) با بیان اینکه باید به جوانان میدان دهیم، گفت: در دهه پنجم انقلاب باید شرکت‌های دانش‌بنیان را ویژه ببینیم و همه پای‌کار باشند تا شاهد رشد و شکوفایی در همه عرصه‌ها باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پارک علم و فناوری قزوین بیماری سرطان فناوری سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۷۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاهی ایرانی که پساب‌ها را آنلاین و سریع بررسی می‌کند

دستگاه آنالایزر آنلاین COD به صورت آنلاین پارامتر مهم COD، که پارامتری بسیار مخرب برای محیط زیست است را آنالیز می‌کند.

یک فعال حوزه دانش بنیان درباره محصول ایرانی آنالیزور آنلاین توضیح داد: دستگاه آنالایزر آنلاین COD همین طور که از اسم آن مشخص است یک دستگاهی است که به صورت آنلاین پارامتر مهم COD را آنالیز می‌کند. پارامتر COD پارامتری بسیار مخرب برای محیط زیست است که داخل پساب‌های صنعتی و غیرصنعتی وجود دارد.

او ادامه داد: اتفاقی که می‌افتد به صورت روتین، این است که برای آنالیز پساب، مقداری از آن را برمی‌دارند و به آزمایشگاه منتقل می‌کنند تا بررسی کنند پارامتر چقدر است. ولی نکته این است که اگر پساب cod بالایی داشته باشد، تا این پروسه آزمایش طی شود، پساب دیگر وارد محیط زیست شده و این جا است که اهمیت آنالیزور‌های آنلاین مشخص می‌شود؛ چرا که به صورت آنلاین پارامتر را اندازه گیری می‌کنند و اگر پارامتر از حد استاندارد بالاتر بود اجازه ورود پساب به داخل محیط زیست شامل رودخانه، دریا و مابقی منابع طبیعی را نمی‌دهد.

او به عنوان مثال توضیح داد: این دستگاه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در عسلویه یا جا‌های دیگر که مستقیم پساب‌ها به دریا یا محیط زیست منتقل می‌شوند به شدت موثر است و به صورت کلی در تمام آب و فاضلاب‌های کشور می‌تواند مفید باشد.

این فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه برای اولین بار در کشور عرضه شده است؛ گفت: تنها تولیدکننده ما هستیم؛ چرا که اصولا فناوری آنالایزور‌های آنلاین به شدت بالا است و کلا در دنیا هم خیلی کم تولیدکننده دارد.

او ادامه داد: اولین کشوری که وارد این موضوع شده آمریکا بوده و بعد از آن یکی دو کشور دیگر هم هستند که البته همه پارامتر‌ها را آنالیز نمی‌کنند. مجموعه‌هایی درگیر ساخت آنالیزور آنلاین می‌توانند بشوند که ابتدا مواد شیمیایی مرتبط با آن و دستگاه اسپکتروفوتومتر را تولید کرده باشند. پس از آن می‌توانند به بحث آنالیزور آنلاین وارد بشوند.

او درباره میزان واردات پس از ساخت محصول بیان داشت: طبیعتا واردات در سال‌های اول به صفر نمی‌رسد، چون محصول با این که تجاری سازی شده و رفرنس فروش داریم، اما طول می‌کشد تا در کشور جا بیفتد. ولی امیدواریم در پنج سال اول این اتفاق بیفتد؛ چرا که روی بحث کیفیت و عملکرد دستگاه، خودمان کاملا مطمئن هستیم و به مشتری‌ها و استفاده کنندگان حداقل یک ماه ضمانت عودت می‌دهیم تا تست کنند.

او اضافه کرد: علاوه بر این موضوعات قیمت دستگاه در برابر قیمت محصول خارجی حداقل یک سوم است. به طور مثال قیمت دستگاه متناسب با پارامتر‌های مختلف از هفتصد میلیون تا یک میلیارد و دویست تومان است که نسبت به نمونه‌های ساده خارجی حداقل یک سوم است.

دیگر خبرها

  • دستگاهی ایرانی که پساب‌ها را آنلاین و سریع بررسی می‌کند
  • ساخت دستگاهی که میزان اکسیژن بیمارستان‌ها را مدیریت می‌کند
  • نگاهی بر چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • مروری بر چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • میزبانی استقلال از قزوینی‌ها بعد از ۱۳ سال!
  • برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود
  • میزبانی استقلال از قزوینی‌ها بعد از 13 سال!
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • اختراع ماده عجیبی که با ضربه زدن، سخت‌تر می‌شود
  • اختراع ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود