Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از بسیاری جهات در نوع خود یک اتفاق مهم محسوب می شود زیرا می تواند بر حیات سیاسی فردی که در چهار سال گذشته سیتسم حاکم بر معادلات بین المللی را به چالش کشیده پایان دهد.  

قبل از انجام این مناظره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا، تلاش کرد تا با بی اخلاقی  و نوعی «لُمپن» بازی شرایط را به نفع خود رقم بزند اما شرایط حاکم بر مناظره نتیجه را تا حدودی به سود رقیب ترامپ رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان رسانه‌هایی همچون «سی‌بی‌اس» از همان ابتدا به راستی‌آزمایی اظهارات ترامپ و بایدن پرداختند و به دفعات به هر دو آنها لقب «کذاب» و «گمراه‌کننده» دادند.

اما در نهایت، اینکه چه کسی برنده مناظره نخست است، در هاله‌ای از بلاتکلیفی باقی ماند؛ حال آنکه ظاهراً مردم آمریکا، عملکرد بایدن را بیشتر پسندیده‌اند.

واکنش رسانه‌های دموکرات به نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا

 اگرچه رسانه‌های میانه‌روتر عملاً هیچیک از دو نامزد انتخاباتی آمریکا را برنده مناظره دیشب معرفی نکرده و تنها به گفتن اینکه «جو بایدن» نامزد دموکرات عملکرد بهتری دارد، اکتفا می‌کنند؛ رسانه‌های دموکرات، نظرسنجی‌هایی را منتشر کرده‌اند که به گونه‌ای اغراق‌آمیز، بایدن را برنده بلامنازع این دوئل مناظراتی جلوه می‌دهند.

به عنوان مثال، «سیدنی مورنینگ هرالد» مدعی است ۵۶ درصد بایدن را پیروز مناظره می‌دانند و فقط ۱۸ درصد از نحوه پاسخگویی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه راضی بوده‌اند.

 سی بی اس در توصیف این مناظره نوشت: نخستین مناظره ریاست جمهوری میان رئیس جمهور ترامپ و جو بایدن را می توان هرج ومرج و تبادل آزاردهنده اتهامات و و برچسب زدن به هم نامید

این روزنامه همچنین شمار آنهایی را که نظری خنثی نسبت به عملکرد مناظراتی نامزدها دارند؛ ۲۶ درصد عنوان می‌کند.

«سی‌ان‌ان» هم می‌گوید از هر ۱۰ بیننده مناظره، ۶ نفر بایدن را دارای عملکرد بهتر توصیف کرده و در مجموع ۶۵ درصد از بینندگان این شبکه معتقد بودند که او صادقانه‌ترین پاسخ‌ها را به سوالات داده است.

با اینکه نظر جمعی به سمت برتری نسبی بایدن در مناظره شب گذشته متمایل است؛ تجربه انتخابات چهار سال پیش نشان داد که نباید روی اغراق‌گویی رسانه‌های دموکرات درباره پیشتازی نامزد منتخب‌شان حساب ویژه باز کرد؛ چراکه آنها درباره «هیلاری کلینتون» هم گزارش‌های مشابهی منتشر می‌کردند حال آنکه در نهایت، در ۲۰۱۶، اسم ترامپ از گردونه انتخاباتی آمریکا بیرون آمد و او رقابت را برد.

شرمساری

یکی از نکات بارز این مناظره توهین‌های دو طرف به یکدیگر بود، چنانچه بایدن خطاب به ترامپ که بارها بدون اجازه وسط حرفهای او می‌پرید، گفت: آیا خفه می شوی مرد؟ بایدن سپس به طور کنایه آمیزی گفت تو مدام وراجی می کنی.

سی ان ان در توصیف این مناظره نوشت:این مناظره عمیقا دموکراسی را زیر سوال برد. در این مناظره زشت، بایدن و ترامپ درباره یک نکته به توافق رسیدند: چین؛ زیرا هر دو از موضع ملایم در قبال پکن انتقاد کردند. اما ترامپ  «بهمنی از دروغ های تکراری» را نصیب بایدن کرد.  

 سی بی اس نیز در توصیف این مناظره نوشت: نخستین مناظره ریاست جمهوری میان رئیس جمهور ترامپ و جو بایدن را می توان هرج ومرج و تبادل آزاردهنده اتهامات و و برچسب زدن به هم نامید.

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در پیامی توئیتری نوشت: امیدوارم آن‌طور که مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی) گفته؛ همه جهان به تماشای این مناظره ننشسته باشند چراکه در این صورت باقی‌مانده نفوذ آمریکا در جهان نیز تضعیف می‌شود و آرمان دموکراسی به مخاطره می‌افتد.

وی در پیام دیگری نوشت: (این مناظره) ناامیدکننده‌ترین،  مایوس‌کننده‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین ۹۰ دقیقه عمرم بود. اگر نگران آینده این کشور نبودید، به تماشای آن نمی‌نشستید.

واکنش توئیتری هاس در حالی است که طی مناظره، طرفین بارها یکدیگر را به دروغگویی متهم کردند حال آنکه در تائید یا رد اتهام‌های آنها، شبکه سی‌بی‌اس، در بسیاری موارد به اظهارات هر دو نفر آنها (بایدن و ترامپ) عنوان «کذب» یا «گمراه‌کننده» اطلاق کرد.

سناتور «امی کلوبوچار» از نامزدهای ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در توئیتی با انتقاد از ترامپ نوشت: دونالد ترامپ؛ آیا تو رئیس جمهوری هستی که در صحنه مناظره ایستاده یا یک فرد مزاحم در زمین مسابقه؟  

وی در ادامه نوشت: ما نیازمند رهبری هستیم که که به او احترام بگذاریم نه یک فرد لاابالی که سرش فریاد بکشیم.  

کلوبوچار در توئیت دیگری نوشت:  آیا ترامپ گفت که دیوان عالی فدرال  به همه صندوق‌های پستی نگاه خواهد کرد؟ ترامپ به معنای واقعی کلمه سیستم انتخابات ما را در مقابل مردم آمریکا بی‌اعتبار می کند. این همان کاری است که دیکتاتورها انجام می‌دهند. او هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. او می‌داند که اگر همه رای دهند نمی تواند برنده شود. پس رای بدهید.  

نشریه آتلانتیک نیز در گزارشی از مناظره انتخاباتی آمریکا نوشت: شبی انزجارآور برای دموکراسی.

مجری شبکه خبری سی ان ان نیز این مناظره را به دلیل توهین هایی که هر دو طرف به یکدیگر می کردند شرم آور توصیف کرد.  

برای مثال  بایدن، ترامپ را متهم کرده که سگ دست‌آموز (خبرگزاری فرانسه این واژه را سگ شکاری ترجمه کرده است) پوتین است.

«بن رودز»  معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، در توئیتر نوشت: جو بایدن آن چه را که همه جهان برای چهار سال احساس کرد، به زبان آورد: آیا خفه خواهی شد مَرد؟

حاشیه ها پر رنگ تر از اصل موضوع 

در پایان این مناظره اما آنچه که بیشتر در رسانه های جهان بازتاب یافت حاشیه های این مناظره همچون عبارت «خفه شو» بایدن خطاب به ترامپ، استفاده بایدن از عبارت «ان شاء الله» و لباسی بود که «ایوانکا ترامپ» در هنگام مناظره به تن کرده بود.  

فروش تیشرت های خفه شو مرد 

نکته عجیب در این رابطه آن بود که خیلی سریع تیشرت هایی به بازار آمد که روی آنها جمله بایدن به ترامپ نقش بسته بود.  

بر اساس این گزارش پس از آنکه جو بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ جمله «آیا خفه خواهی شد» را خطاب به ترامپ به کار برد، ستاد انتخاباتی نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا فروش تیشرتی را که روی آن نوشته شده «خفه شو مرد» را آغاز کرده است.

ان شاءالله

در مناظره انتخاباتی صبح امروز، وقتی که مجری از «دونالد ترامپ»  رئیس جمهور آمریکا، درباره فرار مالیاتی وی سوال کرد و او در پاسخ گفت که اظهارنامه خود را به زودی منتشر می کند، «جو بایدن» رقیب دموکرات از موقعیت سود برد و  برای آنکه نشان دهد ترامپ انسان صادقی نیست، از عبارت «ان شاء الله» استفاده کرد.  

سناتور کلوبوچار؛ ما نیازمند رهبری هستیم که به او احترام بگذاریم نه یک فرد لاابالی که سرش فریاد بکشیم

به کار بردن این عبارت از سوی نامزد حزب دموکرات بازتاب گسترده ای در رسانه های اجتماعی بخصوص از سوی مسلمانان و کسانی که معنی آن را می دانند داشته است.  

برخی این نکته را که بایدن یک عبارت عربی به کار برده که از سوی مسلمانان استفاده می شود؛  مورد تردید قرار داده و در توئیتر نوشته اند که بعد از دو یا سه بار گوش کردن به این بخش از مناظره ترامپ و بایدن متوجه می شوند که نامزد حزب دموکرات از این لفظ استفاده کرده است.  

یکی از کاربران نیز در پیامی نوشته است: لحظه ای تاریخی در تاریخ آمریکا، ان شاءالله وارد مباحث انتخابات آمریکا شد.  

لباس ۳ هزار پوندی ایوانکا 

روزنامه دیلی اکسپرس نیز به هزینه سرسام آوری که دختر رئیس جمهور آمریکا برای جلب توجه در مناظره متحمل شده اشاره نموده و گزارش داده که ایوانکا فقط برای لباس خود در این مناظره سه هزار پوند پرداخت کرده است.  

نکته پایانی

آنچه از اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا می توان برداشت کرد این است که مشکلات موجود در داخل آمریکا برای هیچ یک از نامزدها مهم نبوده و آنها در اولین رویارویی خود بیشتر در پی بی اعتبار کردن یکدیگر بودند تا ارائه برنامه و راهکار.  

بایدن و ترامپ تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، دو بار دیگر نیز با یکدیگر مناظره خواهند داشت و بر اساس وضعیت حاکم بر آمریکا باید منتظر پرده دری های بیشتر از سوی آنها باشیم.  

در مناظرات بعدی، سیاست خارجی یکی از محورهای مهم گفتگوها خواهد بود و ترامپ که در دور اول ریاست جمهوری خود کاری کرده که اکنون تمامی متحدان ایالات متحده تبدیل به مخالفان آن شده اند باید به حملات پی در پی بایدن پاسخ بدهد.  

کد خبر 5036884 عبدالحمید بیاتی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ جو بایدن ایالات متحده امریکا ایالات متحده امریکا عراق رژیم صهیونیستی فلسطین دونالد ترامپ عادی سازی روابط با اسرائیل ایران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 لبنان ویروس کرونا عربستان سعودی امارات متحده عربی ترکیه فرانسه مناظره انتخاباتی انتخاباتی آمریکا نخستین مناظره دونالد ترامپ ریاست جمهوری رئیس جمهور جو بایدن سی بی اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۸۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت رویکرد دولت بایدن پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به سرزمین‌های اشغالی، جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در منطقه غرب آسیاست.

به گزارش ایسنا، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت بایدن می‌توانست رویکرد سختگیرانه‌تری در قبال ایران داشته باشد، گفت: مشکل می‌توان به کارهایی که رییس جمهور بایدن انجام داده نگاهی انداخت و گفت که ما به نوعی به ایران آسان گرفته‌ایم.

کربی در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز به سوالی پاسخ داد که با توجه به برخی انتقادات داخلی نسبت به عملکرد دولت بایدن در قبال ایران و تاثیر آن بر وقوع حمله مستقیم ایران به اراضی اشغالی مطرح شد.

ایران شامگاه شنبه، در پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به نقاطی در اراضی اشغالی حمله کرده و آن را حق مشروع خود برای دفاع در برابر اقدامات متجاوزانه و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانست.

این مقام کاخ سفید همچنین با اشاره به حمله تلافی‌جویانه بی‌سابقه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، به شبکه سی‌ان‌ان گفت دولت بایدن به دنبال کاهش تنش در منطقه است و نمی‌خواهد شاهد درگیری گسترده‌تر در منطقه باشد. 

کربی بیان کرد: این دولت پیشین بود که تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای(برجام) خارج شود. حالا، ایران به طرز قابل‌توجهی و بیش از زمان انتخاب شدن آقای ترامپ به توانمندی هسته‌ای احتمالی نزدیک شده است.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران نیز گفت: پول‌های بیشتری که در پی معافیت از تحریم‌ها در دسترس ایران قرار گرفت که دولت ترامپ اعمال کرده بود، تنها برای مصارف بشردوستانه قابل استفاده است.

در سال گذشته، طی توافقی تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان، پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی به عنوان بخشی از این توافق با اعمال معافیت‌های تحریمی از سوی آمریکا آزاد شده و به حساب‌هایی محدودشده در قطر منتقل شد تا با نظارت قطر و آمریکا برای مصارف بشردوستانه مورد استفاده قرار بگیرد.

دولت آمریکا پیشتر در پاسخ به انتقادات داخلی از آزادسازی این پول‌ها که برخی آن را «سرازیر کردن پول نقد» به سوی ایران تلقی کرده بودند، توضیح داده بود که این پول‌ها بخشی از دارایی‌های ایران بوده است که به دلیل تحریم‌ها در بانک‌های خارجی مسدود شده بود و اکنون برای مصارف بشردوستانه آزاد شده است.

کربی همچنین گفت که این پول‌ها در اختیار ایران و حمایت ادعایی او از گروه‌های مقاومت منطقه قرار نمی‌گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد
  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ
  • ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • ترامپ: بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • پایان برتری زود‌هنگام ترامپ بر بایدن
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره