Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسمی زاده با بیان اینکه امسال ۲۴۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند پذیرش می‌‌‌شوند گفت:در حال برنامه‌ریزی برای پیگیری و هدایت دانش‌آموزان روستایی جهت ورود به دانشگاه فرهنگیان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «اعظم قاسمی زاده» امروز (چهارشنبه ۹ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون فعالیت های دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند، ضمن تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، با بیان اینکه این دانشگاه ویژه دختران منطقه آزاد اروند بوده و در شهرستان آبادان مستقر شده و تاکنون چهار ترم را برای دانشجویان با محوریت استخدام در آموزش و پرورش برگزار کردیم اظهار کرد: در ابتدای تاسیس این دانشگاه ۱۴ دانشجوی بومی آبادان و خرمشهر را پذیرش کردیم و دانشجویان با ورود به این دانشگاه شغلی ثابت، آینده دار و پایدار را برای خود اخذ خواهند کرد و پس از فارغ‍ التحصیلی با چهار سال سابقه معلمی وارد عرصه آموزش و پرورش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند از راه اندازی دانشگاه فرهنگیان منطقه آزاد اروند ویژه پسران در شهرستان خرمشهر خبر داد و افزود: این دانشگاه با حمایت همه جانبه و همکاری سازمان منطقه آزاد اروند مرحله اولیه را به انجام رسانده و اکنون در مرحله ثانویه است که امیدواریم هرچه زودتر شاهد افتتاح و بهره برداری از این دانشگاه در منطقه آزاد اروند باشیم.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه های فرهنگیان با سایر دانشگاه‌های دیگر کشور تفاوت های بسیار اساسی و چشم گیری دارند اضافه کرد: این دانشگاه دولتی بوده و در حال حاضر تنها دانشگاه ویژه دختران در منطقه آزاد اروند است که به صورت صددرصد بورسیه است به طوری که داوطلب چنانچه در کنکور این دانشگاه را انتخاب و پس از مراحل آزمون قبول شود و سهمیه دانشگاه فرهنگیان را بگیرد، از بدو ورود به دانشگاه به عنوان دانشجوی ترم یک هم حکم حقوقی دارد و هم استخدام رسمی قطعی آموزش و پرورش می شود و می تواند بیمه، اسکان، غذا و امکانات آموزشی کاملاً رایگانی را دریافت کند.

 

قاسمی زاده به آموزش های دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: عمده آموزش هایی که در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می شود به دو دسته دروس عمومی و روش تدریس کلاس داری، تعلیم و تربیت و معلمی کردن اصولی بر حسب استانداردهای موجود در سطح تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است.

 

وی از قدمت ۱۰۲ ساله دانشگاه فرهنگیان در کشور خبر داد و تصریح کرد: این دانشگاه پیش از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی با عنوان دانشگاه تربیت معلم فعالیت می کرد؛ دانشگاه های فرهنگیان از ابتدای تاسیس جنسیتی بودند و به خاطر ویژگی های خاص دختران و پسران به صورت مجزا آموزش می دیدند که همچنان به این شیوه فعالیت می‌کنند و این دانشگاه هاعمدتاً با هدف تربیت معلم استاندارد تشکیل شده اند.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند با بیان اینکه اکنون در کشور به ویژه شهرستان آبادان با کمبود شدید نیروی انسانی در مدارس مواجه هستیم ابراز کرد: مدتی دانشگاه های فرهنگیان دچار رکود شدند و آبادان نیز که در دوران پیش از جنگ تحمیلی جزء شهرهای پیشکسوتی بود که دانشگاه تربیت معلم داشت متاسفانه به دلیل جنگ این دانشگاه در شهرستان آبادان جمع‌آوری شد پس از پایان هشت سال دفاع مقدس دانشگاه تربیت معلم آبادان دوره دو ساله ای را بین سال های ۷۲ تا ۷۴ برگزار کرد اما نتوانست فعالیت خود را ادامه دهد و سیاست‌های استانی و کشوری باعث شد تا این دانشگاه تعطیل شود.

 

وی عنوان کرد: در سال های ۹۰ تا ۹۲ دانشگاه های تربیت معلم تغییر ماهیت کلی پیدا کردند که به دانشگاه های فرهنگیان تبدیل شدند. با تغییر این ماهیت اتفاقی رخ داد که به ضرر آبادان شد و آن این بود که اساسنامه های جدید برای آن در وزارت علوم تنظیم و تدوین شد. متاسفانه در آن اساسنامه فقط نام دانشگاه هایی ثبت شد که فعال بودند ضمن آنکه در هر استان فقط دو پردیس دانشگاهی، یکی دختران و دیگری پسران اجازه فعالیت داشتند.

 

قاسمی زاده بیان کرد: به دلیل آن که در ایام جنگ دانشگاه آبادان غیر فعال و راکد شد، اسم آبادان را از اساسنامه حذف کردند، لذا اضافه کردن آن منوط به اجازه، نظر و رای شورای گسترش وزارت علوم متشکل از وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش و اعضای کمیته شورای آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است.

 

وی با اشاره به اینکه در راستای افتتاح دانشگاه فرهنگیان در آبادان مکاتبات و مذاکرات بسیاری از سوی مسئولان صورت گرفت و در نهایت این مرکز در ۲۵ بهمن سال ۹۷ آغاز به کار کرد گفت:  هنر، آموزش، روش تدریس و کاردانی از ویژگی های اصلی و استاندار یک معلم است ولی متاسفانه نیروهای حق تدریسی این ویژگی را نداشتند و به سیستم نظام آموزش و پرورش کشور و به ویژه منطقه ما که خروجی بسیار زیادی داشت آسیب جدی وارد کرد.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند تاکید کرد: ما هر ساله با دو آسیب جدی روبه رو هستیم یکی اینکه گروهی که بازنشسته می شوند و دیگری گروه هایی که درخواست مهاجرت دارند که طی دوره ای در سال ۹۶ مجبور شدیم سیلی از نیروهای حق تدریسی را به سیستم آموزش و پرورش وارد کنیم. این درست است که این نیروهای حق تدریسی دانش ‌آموخته دانشگاه های دیگر هستند اما آن ها لزوما معلم نیستند.

 

وی همچنین به نقش سازمان منطقه آزاد اروند در تاسیس دانشگاه فرهنگیان در این منطقه اشاره کرد و اذعان داشت: برای راه اندازی این دانشگاه ساختمان کنونی را به صورت موقت از اداره آموزش و پرورش آبادان دریافت کردیم اما اکنون نیازمند یک دانشگاه واقعی با مجتمع خوابگاهی جداگانه و همه نیازهای یک دانشگاه دولتی هستیم که خوشبختانه در این زمینه منطقه آزاد اروند در حال ساخت ساختمان این دانشگاه است.

 

قاسمی زاده ابراز کرد: همچنین پس از ارائه طرح راه اندازی دانشگاه فرهنگیان به منطقه آزاد اروند خوشبختانه مدیران این سازمان پای کار آمدند و از صفر تا ۱۰۰ تجهیز ساختمان دانشگاه را بر عهده گرفتند به طوری که کلیه اموال اعم از خوابگاه ها بخش اداری تجهیزاتی نیاز داشتیم در فاصله ۲۰ روزه تعطیلات نوروزی سال ۹۷ که شهر دچار سیل شده بود همه را تهیه کردند.

 

وی ظرفیت فعلی جذب دانشجو در این دانشگاه را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: در ابتدای تاسیس دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند ۱۴ دانشجوی بومی آبادان و خرمشهر را پذیرش کردیم اما در حال حاضر ۱۶۷ دانشجو برای ترم امسال ورودی داشتیم که از این تعداد ۴۷ نفر بومی منطقه هستند.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند توسعه دانشگاه را در گرو وجود خوابگاه دانست و تصریح کرد: به دلیل آنکه بیشتر کارهای تربیتی دانشجویان این دانشگاه ها در محل خوابگاه ها ایجاد می شود لذا وجود خوابگاه در دانشگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خوشبختانه منطقه آزاد اروند در این راستا مبنا را بر ساخت ساختمان جدیدی برای این دانشگاه گذاشته که اکنون مراحل ساخت را آغاز کرده است.

 

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان فقط از طریق کنکور سراسری صورت می گیرد گفت: در سال تحصیلی گذشته شرایط سنی حداکثر ۲۲ سال اعلام شده بود اما پیشنهاد شد که این شرط به حداکثر ۲۴ سال سن افزایش پیدا کند که از سال آینده این شرط نیز اجرایی شود؛ همچنین تراز پذیرش دانشجویان در دانشگاه های فرهنگیان به دلیل تضمین شغلی و تعداد زیاد داوطلبان بسیار مهم است لذا رقابت در این دانشگاه بسیار سخت است.

 

قاسمی زاده از برگزاری دروس کلاس های دانشگاه فرهنگیان به صورت عملی خبر داد و عنوان کرد: در این امر خلاقیت دانشجو بسیار مهم است. بحث پژوهش در دانشگاه فرهنگیان بسیار مطرح و اصولی است به طوری که پژوهش یک رکن اساسی به شمار می رود و همه کارها باید از این طریق پیش رود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور اساتید این دانشگاه با مدرک دکترای تربیت معلم اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها این است که هیچ استادی به جز با مدرک دکترا نمی تواند در آن فعالیت کند، اولویت حضور اساتید در این دانشگاه با معلمانی است که دکترای تربیت معلم داشته باشند و چنانچه در نظام آموزشی ما این اساتید موجود نباشد مقاطع دکترای سایر دانشگاه ها که عمدتا در هیئت‌های علمی دانشگاه ها فعالیت می کنند استفاده خواهد شد.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند رشته های این دانشگاه را شامل کارشناسی آموزش ابتدایی و کارشناسی تربیت بدنی عنوان کرد و گفت: سهمیه ای نیز برای جذب دانشجو در اساسنامه اولیه دانشگاه تدوین شده که منطقه آزاد اروند پیشنهاد داد تا ۵۰ درصد سهمیه ورودی به این دانشگاه به بومیان منطقه از جمله شهرهای آبادان، خرمشهر، اروندکنار، مینوشهر و چوئبده اختصاص یابد و ۵۰ درصد دیگر با اولویت استان خوزستان و سپس سایر استان های همجوار جذب صورت گیرد.

 

وی همچنین از پیگیری برای اخذ امتیاز و کد پردیس دانشگاهی این دانشگاه در منطقه آزاد اروند خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال ترم چهارم فعالیت این دانشگاه آغاز شده و به دلیل نوبنیاد بودن با یک سری مشکلات روبه رو بودیم و همچنین به دلیل وجود ساختار حاکمیتی منطقه آزاد اروند که شبیه به یک استان است به دنبال آن هستیم تا این مجوز را برای منطقه اخذ کنیم که مکاتباتی نیز در این زمینه صورت گرفته تا مثل هر استان کد پردیس دانشگاهی را دریافت کنیم.

 

قاسمی زاده از افزایش ۷۰ دانشجوی دیگر به ظرفیت جدید این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد: با افزایش این تعداد دانشجو نزدیک به ۲۴۰ نفر ظرفیت امسال ما خواهد بود و با توجه به برگزاری دیرهنگام کنکور مقرر شد تا دانشجویان جدیدالورود در آبان ماه به دانشگاه ها معرفی شوند و از ترم گذشته تاکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا تدریس در این دانشگاه به صورت مجازی صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش نقشه جامعی تحت عنوان سند تحول بنیادین وجود دارد که مبنای آن فعالیت دانشگاه های فرهنگیان است ابراز کرد: در این سند تحول بنیادین ۲۰ درصد در بحث آموزش و ۸۰ درصد در حوزه پرورشی و تربیتی بر پایه اهداف اسلام می پردازد.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان دخترانه اروند از ورود ۴۷ هزار نیروی انسانی به آموزش و پرورش کشور خبر داد و اظهار کرد: ۲۰ هزار نفر از این نیروها قرار است از طریق دانشگاه های فرهنگیان و ۲۷ هزار نفر دیگر از طریق ماده ۲۸ آزمون های استخدامی به ظرفیت نیروهای انسانی آموزش و پرورش اضافه شوند.

 

وی بیان کرد: اکنون آموزش و پرورش به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیاز دارد و در جهت جذب دانشجو طی نشستی که با مدیر آموزش و پرورش آبادان برگزار کردیم مقرر شد مشاوران مدارس را فعال کنیم تا این دانشگاه را به دانش‌آموزان معرفی کنند لذا این اقدام برای جذب دانشجو کمک بسیار خوبی به ما خواهد کرد.

 

قاسمی زاده به هدایت دانش‌آموزان روستایی جهت ورود به دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای پیگیری این موضوع هستیم و و این مسئله را در دستور کار قرار دادیم و در صدد برگزاری نشستی با مدیران دبیرستان های روستایی در خصوص ورود و جذب دانش آموزان آن مناطق به دانشگاه فرهنگیان هستیم.

 

وی یاد آور شد: اکنون شورای هماهنگی مناطق آزاد نیز برای دریافت مجوز پردیس دانشگاهی فرهنگیان در منطقه آزاد اروند ورود کرده و طی مکاتبات انجام شده با شورای گسترش وزارت علوم اعلام کردند در صورت اعطای کد پردیس دانشگاهی به این مرکز قول آن را می دهیم که هیچ گونه بار مالی به دوش دولت نداشته باشد و بدون دریافت اعتبار از دولت به صورت صد در صد دانشگاه فرهنگیان دخترانه و پسرانه منطقه را خودشان تامین اعتبار کنند.

 

پایان پیام/660

منبع: شبستان

کلیدواژه: دروس عملی استخدام رسمی تضمین آینده شغلی دانشجویان بومی تدریس مجازی خبرگزاری شبستان خوزستان دانشجوی بورسیه جذب نیروی انسانی حق التدریس منطقه آزاد اروند جذب دانشجو کنکور سراسری دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش دانشگاه های فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان منطقه آزاد اروند ورود به دانشگاه پردیس دانشگاهی آموزش و پرورش دانش آموزان وزارت علوم قاسمی زاده جذب دانشجو دانشگاه ها تربیت معلم جذب دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۰۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌رجبعلی برزویی ‌با اشاره به ابلاغ «آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط ریاست‌جمهوری، افزود: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقای سطح ورودی دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش‌آموزان و طلاب، می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی از طریق هیات جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.

برزویی تصریح کرد: راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری‌؛ برگزیدگان مسابقات رسمی و ملی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی؛ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان؛ جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی؛ حافظان کل یا قسمتی از قرآن کریم و  دارندگان رتبه‌ زیر هزار کشوری در کنکور افراد مشخص شده در این آیین‌نامه هستند‌ که با رعایت دستورالعمل اجرایی که متعاقبا اعلام می‌شود از این مسیر، جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه‌نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو‌معلمان دانشگاه به صورت رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی‌ (WWW.CFU.AC.IR) ‌اطلاع‌رسانی گسترده خواهد شد؛ گفت: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت، تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین‌نامه مشوق‌هایی برای استعدادهای برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش‌بینی شده است که تفصیل آن متعاقبا اعلام خواهد شد.‌

دیگر خبرها

  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر سخت است؟ + اینفوگرافیک
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد + فیلم
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان