Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، حجت الاسلام شیخ رضا اصلانی، استاد اخلاق حوزه علمیه در گفتگو با مهیار عبدالهی در برنامه «رو به راه» شبکه قرآن با اشاره به آخرین آیه ای که در سوره فجر واقع شده است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند این سوره، سوره امام حسین(ع) است. تفسیرو محتوای این سوره را ببینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوج این سوره در پایانش قرار گرفته است. شاه بیت این سوره آیه آخرش است. خطابی که حضرت حق به امام حسین(ع) دارد. یا ایتها النفس المطمئنه. نفس انواع مختلفی دارد. نفس اماره، نفس لوامه، نفس ناطقه، نفس قدسیه، نفس مطمئنه، نفس ملهمه و نفس راضیه و نفس مرضیه داریم. 7 نفس داریم و شعاع هر کدامشان با هم فرق می کند. اما نفس ناطقه بین اینها در جایگاهی است که به مقام اطمینان کامل رسیده است. یعنی نفسی بالاتر از این نفس نداریم. ای کسی که به نفس مطمئنه رسیده ای؛ یعنی همه وجود حسین مطمئن به خداوند است. بنابراین در روز عاشورا تعبیری که هست این است که خدایا من راضی به رضای تو هستم. این کلمه بزرگی است و هر کسی نمی تواند با وجود سختی ها و ابتلائاتی که خداوند برای او قرار داده است راضی باشد. استادی داشتیم که می گفت خیلی زود نگویید راضی هستم. باید به آنچه که برایتان مقدر شده است به همان عمل کنید.

وی افزود: علامه امینی می فرمود ائمه آسمانی ما یک منشوری دارند و آن منشور با آنهاست. خطای از آن منشور ندارند. حسین جان دوست دارم بروی کربلا و کشته شوی. دوست دارم بچه هایت اسیر شوند. دوست دارم سرت بالای نیزه باشد. همه را پذیرفت. این یعنی راضی ام به قضای الهی. قضا یعنی حکم الهی. یعنی چیزی که بریده شده است و کسی نمی تواند از زیر آن خارج شود. وقتی قول دادی که راضی به رضا و قضای تو هستم تمام شد. اسارت، سختی ها، مشقت ها، کتک ها همه را باید بپذیری. بنابراین این نفس مطمئنه نفسی است که انبیا آمده اند تا ما را به این نفس تربیت کنند. ائمه آمدند ما را به این نفس تربیت کنند. حضرت زینب (س) در طول مسیر وقتی عبیدالله ملعون از او سوال می کند کربلا را چگونه دیدی. می گوید جز زیبایی ندیدم. عارف به جایی می رسد که هستی را یا در آیینه جمال مشاهده می کند یا در آیینه جلال.

این کارشناس دینی بیان کرد: حضرت زینب عارفانه بودند. عارفه بودن یعنی همه هستی در چشم زینب جز جمال و جلال خداوند نیست. یعنی به هر چه که نگاه می کند خداوند را می بیند. استادمان می گفت خدا را باید در کنار موجودات دید. جمال محبوب و معشوق همیشه در کنار ما است. اگر چشم برزخی ما باز شود در هرچه نگاه کنیم جز خدا نمی بینیم. استاد می گفت خدا را کنار نبرید، باید خدا را با موجوداتش ببینید. نظر بیشتر عرفا این است که خداوند با هستی است.

امام زین العابدین(ع) فرمودند آخرالزمانی ها عمیق هستند. سوره توحید را می فهمند. اوایل سوره حدید را می فهمند. آیه ای هست که امام (ره) می فرماید بالاتر از این آیه، آیه ای نمی شناسم. این آیه دعوت به توحید ذات است. یک توحید افعالی داریم و یک توحید اسمائی و یک توحید ذاتی. خداوند آنجا خودش را معرفی می کند. زینب عارف به این آیه است. هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‌ءٍ عَلِیمٌ . حضرت امام(ره) این را در اربعین حدیث شرح کرده است. بروند این را ببینند که امام در اواخر اربعین حدیث چه کرده است. اول و آخر و ظاهر و باطن عالم هر چه هست قرآن می گوید اوست. حسین ابن علی آمده است کربلا. گاهی می گویم اگر کسی عرفان کربلا را کسی می خواهد ببیند در دعای عرفه ببیند.

حجت الاسلام اصلانی توضیح داد: دعای عرفه را امام حسین (ع) یکسال قبل از شهادتش در حج خواند. هم حماسه و هم عرفان را می بینم. عرفان را در دعای عرفه و حماسه را در کربلا می بینیم. گاهی مواقع ممکن است کسی انقلابی و حماسی باشد اما عرفانی نباشد. امام (ره) هم عرفانی بود و هم حماسی. امام حسین(ع) حرف هایی را که در دعای عرفه زده در کربلا عملی کرده است. او به پهنای صورتش اشک می ریخت و می گفت کور باد چشمی که تو را نمی بیند. خدا جزو دیدنی ها است؟ چرا ما اینقدر خدا را مخفی کرده ایم. علامه طباطبایی می گوید خدا مخفی نیست. خدا نمی تواند مخفی باشد. به قول حافظ در پیاله عکس رخ یار دیده ایم/ ای بی خبر از شرب مدام ما. می گویند پیاله آیات آفاقی و انفسی است. هر چه در آسمان و در درون خودت می بینی خداوند است. ما همیشه سر سفره شهود حضرت حق قرار داریم. ما باید بعد اسرار و عرفان مقتل را در جامعه گسترش بدهیم. همانطور که بعد حماسی و سوگواری و توسلات را داریم مردم را با بعد معرفتی امام حسین(ع) آشنا کنیم.

این استاد اخلاق در ادامه بیان کرد: کتابی به نام کامل الزیارات داریم که پر از اسرار و معرفت نسبت به امام حسین(ع) است. این کتاب برای مرحوم ابن قولویه است. توصیه می کنم به همه کسانی که حسینی و عاشق او و اهل بیت هستند به این کتاب مراجعه کنند. این کتاب از نظر متن و سند از معتبرترین کتاب های شیعی است. این روایت را از آنجا نقل می کنم. همه کسانی که طلبه، عالم، ذاکر و شاعر هستند این کتاب را بخوانند. یکی بخشی از کتاب درباره ثواب های زیارت است. کسی که می خواهد خدا را در عرشش زیارت کند شب جمعه به کربلا برود. ربط زیارت امام حسین با حضرت حق چگونه است. ائمه مقامی دارند. اینکه اربعین به کربلا برویم بعد حماسی و انگیزه های این قیام مشخص و حفظ می شود اما بعد عرفانی امام حسین که مقام نورانیت یا ولایت تکوینیه است هم مهم است. عارف به حق امام حسین کسی است که تمام مراحل صعود امام را بفهمد. یکی از آنها مقام نورانیت است. همان مقام ولایت تکوینی و بلاشرط امام است.

او افزود: امسال اربعین نمی توانیم برویم. مگر امام حسین(ع) فقط آنجاست؟ ارواح آنها در ارواح ماست و قبرآنها در قلب ماست. این بستگی به عرفان شما دارد که عارف به حق یعنی شما به منزلت و مقامی در معرفت خداوند برسی که امام را همینجا هم ببینی. برخی از شاگردان آیت الله قاضی اینطور بودند. گفتند ما خدا را می بینم. کسی که خدا را ببیند قدرت دارد امام زمان و موجودات را هم ببیند. چون امام زمان(عج) در زیارت جمعه هست. امام حسین(ع) و اهل بیت ناظر و حاضر هستند و ما را می بینند. بعد ظاهرگرایی ما قوی تر از باطن گرایی است. چشم دل باز کن که جان بینی / آنچه نادیدنی است آن بینی.

حجت الاسلام اصلانی تاکید کرد: عارف به امام به جایی می رسد که عارف به خداوند می شود. امیرالمومنین(ع) فرمودند کسانی که مرا به مقام نورانیت کشف کند عارف به خداوند است. خدا را هم می بیند. امام(ره) خیلی روی این حرف تاکید داشت. می گفت انبیا و ائمه آمده اند. ما را به معرفت خدا دعوت کنند. به خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار امام حسین دقت کنید. باید اینها را در نظر بگیریم. نسل جوان و کسانی که در هیئت ها برای عزاداری می آیند فقط بعد احساسات هیئت را نبینند. به دنبال معارف بروند. یکی از سوالات شب اول قبر این است امامت چه کسی است. باید معرفت و شناخت نسبت به او داشته باشی که 10 اربعین به زیارتش رفته ای. گاهی می خواهی ثواب ببری و این یک بعد است. اما بعد عرفانی مهم تراست.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) از ابتدا در عاشورا در سیر وسلوک عرفانی، عاشقانه و عارفانه است. وقتی در عاشورا می خواستند شهید شوند چهره هایشان نورانی تر و شادتر می شد. چون در آن لحظه ذوب در خدا بود. فنا در فنا و بقا در بقا بودند. امام حسین حاضر نبود بگوید حسینی هست. می گفت هرچه هست تو هستی. در روایات هست که اگر همه پرده ها کنار برود چیزی به یقین علی افزوده نمی شود. علامه طباطبایی جمله ای داشتند که در خانه جز صاحب خانه نیست. ما مظاهر خداوند هستیم. باید در مجالس و زیارت گاه ها و حرم ها از در وارد می شویم و به زینب (س) سلام می دهیم بدانیم به کسی سلام می دهیم که عارف به حق است. این مرحله آخر توحید است. سربریدند و اسیرکردند و سرها بالای نیزه است و می گوید جز زیبایی نمی بینم.

وی با بیان اینکه باید مردم را به این معارف دعوت کنیم، افزود: گاهی هست عرفان کاذب است و اینها دکان دار هستند و دنبال جن گیری و آینده بینی هستند. کسی عرفان اهل بیت را می خواهد در قرآن و سنت باید دنبالش باشد. سربریده حسین(ع) در بالای نیزه قرآن می خواند. اینها چقدر جهل داشتند و قساوت قلب داشتند که این را نمی دیدند. اینها پذیرفته بودند که به جهنم بروند. راه را گم کرده بودند. شیطان اینها را برده بود. معرفت به امام باید در راس امور ما باشد. حدیثی است که از قول علمای اهل سنت و علمای ما است. در کتاب تحف العقول که بسیار عالی و مستند است پیامبر می فرماید : کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد خیلی خسران دیده است. چیزی که به پیکر اسلام ضربه زد عدم معرفت اسلام شناسی است. می گوید مرگ او مرگ جاهلیت است. در حال شکر و کفر می میرد.

این مدرس حوزه عملیه توضیح داد: الان چقدر جامعه ما امام شناس و ولایت شناس و ولایت مدار است. کسی که خداوند و معاد را قبول داشته باشد اما امام را قبول نداشته باشد روایت داریم که او به جهنم می رود. باید امام را شناخت و در کنارش زینب(س) را شناخت. ما چه می دانیم او چه کسی است. یک حادثه کوچک مثل کرونا ما را از پا درآورد. ببینید او چه کسی است که توانسته این مدیریت سطح بالا را از عاشورا تا شام و مدینه اجرا کند. روی شترهای بدون جهاز و زین چقدر سختی کشیدند اما خم به ابرو نیاوردند. بعد از خطبه زینب (س) بزرگ بانوی قهرمان عالم هستی و امام سجاد(ع) کاری کردند که یزید عبا به سر کشید و فرار کرد. این کار زینب است و به خاطر مقامات و کلامات عرفانی و توحیدی که او دارد. او عاقله است و عقلی فعال دارد که خطا ناپذیراست. بنابراین جمله امام سجاد که می گوید خداراشکر عمه ام زینب است در همین راستا است. او عالمه بدون معلم است. معلم او خداوند است. او مفهمه است. باید جامعه بانوان ما به زینب(س) خیلی توجه کنند و او را الگوی خود قرار بدهند.

حجت الاسلام اصلانی در پایان گفت زینب سرتاسر عبودیت، عقلانیت و منطق است و او را باید به عنوان الگو برای زنان و مردان عالم معرفی کنیم. جنسیت مطرح نیست.
همچنین در ادامه برنامه حاج علی مهدوی نژاد، مداح و ذاکر اهل بیت مهمان «رو به راه» بود و در ابتدا گفت: نمی توانم بگویم امسال جلسات عزاداری کم شد. اتفاقا بیشتر هم شد. آن چیزی که هم شما و هم مردم دیدید اینطور بود. این یک معجزه است. پیغمبر فرمود باید آتش داغ حسین در قلب های مومنین بماند و کرونا هم نتوانست جلوی روضه های سیدالشهدا را بگیرد. در خانه ها و کوچه ها سنت های قدیم احیا شد و محرم پربرکتی داشتیم.

او افزود: همه بچه هیئتی ها و خیمه دارها دست به دست هم دادند تا تب روضه امام حسین(ع) بالا برود. اما یکی از گریه کن ها و عزادارهای سیدالشهدا تب نکند. همیشه بچه های هئیتی خط مقدم بوده اند. هفته دفاع مقدس هم همیشه جوان های امام حسینی در خط مقدم بوده اند. استاد آهی، آقای علامه و نادعلی کربلایی را در خاطرم دارم که در زمان کودکی ام بودند. اینها حتما دلشان را به زلف سیدالشهدا گره زده اند. کارهایی کرده اند و قول هایی داده اند که اینقدر ماندگار شده اند. دلم می خواست عکس حاج آقا انصاری هم اینجا بود. من با او در قم محشور بوده ام و توفیق داشتم جلساتی را شرکت کنم. باطن دار بودند. معروف به ممدعلی اسماعیلی بود و در حسینیه فاطمیون دم که می داد زلزله می انداخت. باطن داشتند. کاش خدا این اخلاص را به ما هم بدهد که پیرغلام و عاقبت به خیر شویم. این را برای همه جوان هایی که می خواهند به عرصه نوکری امام حسین(ع) قدم بگذارند اینها را ببینندکه آینه اهل بیت هستند.
این ذاکر اهل بیت تاکید کرد: آخرین بار توفیق داشتم در شب های قدر کربلا بودم. خیلی دلتنگ هستم. مردم ما اربعین که می شود دلتنگی شان شروع می شود. عشق اربعین بیداد کرده است. در این پیاده روی ها می دیدیم که عشق به امام حسین(ع) چه می کرد. اینها به برکت ایشان بود. عشقی که بچه ها را برای پذیرایی می کشاند. امسال کارمان به دق کردن کشیده است. باید دل بکشند. هر چیزی در این عالم می شکند بی قیمت می شود. اما دل که بشکند ارزش بیشتر می شود. دوری از امام حسین (ع)سخت است.

«رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که تا اربعین هر شب ساعت 24 تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام حسین عرفان امام کربلا حجت الاسلام اصلانی دعای عرفه امام حسین ع اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکانس‌هایی از فیلم ستاره بازی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی بازدید 10 فیلم ستاه بازی به کارگردانی و نویسندگی هاتف علیمردانی محصول سال 1398 است. یک خانواده سه نفره پس از برنده شدن در لاتاری به آمریکا مهاجرت می‌کنند. دعوا و مشاجرات فراوان زن و شوهر، باعث جدایی آنها می‌شود حال آنکه اثرات این مرافعه‌ و آسیب‌های طلاق پدر و مادر، تاثیر بسیار بدی روی دختر خانواده می‌گذارد. فرهاد اصلانی، ملیسا ذاکری، مارشال منش، هستی جوادی، مایکل مدسن، علی مصفا، شبنم مقدمی، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین، دان لیستر، هیدی کدنبرگ، دان فورد، جان ویلر، حسن صنعتی، سامان اصلانی و سیده فاطمه شاهورانی در این فیلم مقابل دوربین معین مطلبی بازی کردند. بامداد افشار موسیقی متن این فیلم را ساخت و امیر ادیب‌پرور این اثر را تدوین کرد. سکانس‌هایی از این فیلم سینمایی را در تابناک می‌بینید.

دیگر خبرها

  • پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز
  • توان موشکی ایران بیش از وضعیت وعده صادق است
  • دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد
  • عملیات وعده صادق خسارات جبران ناپذیری را برای رژیم صهیونیستی داشت
  • عهد و پیمان مردم ایران با آرمان‌های انقلاب تا همیشه محکم است
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان
  • ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان
  • سرپرست فرمانداری سرایان منصوب شد
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • سکانس‌هایی از فیلم ستاره بازی