Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-29@13:24:47 GMT

قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۲۳۸۵

قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یکی از سیاست‌های دولت روحانی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب از فروردین ماه 1397 تاکنون، سیاست تخصیص ارز ترجیحی (4200 تومانی) به واردات کالاها و نهاده‌های اساسی بوده است.

با این وجود، بررسی های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است به طوریکه حتی کالاهایی مثل گوشت مرغ که ارز ترجیحی نیز دریافت می نمایند رشد قیمت بالای 100 درصدی را تجربه نموده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین برررسی های بازوی کارشناسی مجلس نشان می دهد که متوسط مصرف کالاهای اساسی در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته است. برای مثال مصرف برنج خارجی 8 درصد، گوشت گوساله 20 درصد، گوشت گوسفند 29 درصد، روغن نباتی6  درصد و قند و شکر 4 درصد در سال 1398 نسبت به سال 1395 کاهش یافته است. این کاهش‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

با توجه به موارد فوق، مرکز پژوهش های مجلس اعتقاد دارد که اتخاذ سیاستی در راستای تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار بسیار ضروری است.

گفتنی است بازوی کارشناسی مجلس در بخش دیگری از گزارش فوق (گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی) با اشاره به افزایش 15 درصدی پایه پولی بخاطر تداوم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی در سال جاری اعلام کرد: «سیاستی که با هدف تثبیت قیمت کالاهای اساسی اجرا می‌شود، صرفنظر از میزان تحقق اهداف، منجر به افزایش قابل توجه پایه پولی، نقدینگی و در نهایت تورم شده است».

پربیننده ترین تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی، قدمی دیگر به سوی ابرتورم/ منابع طرح باید مشخص و شفاف باشد موافقت مجلس با کلیات طرح تامین کالاهای اساسی خدمات دندان‌پزشکی فقط برای قشر مرفه صفر تا صد طرح توزیع کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ ما به التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰تومانی به جیب دلالان می‌رود/ ضرورت اصلاح شبکه توزیع کالا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس کالاهای اساسی کالاهای اساسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تأمین کالاهای اساسی نیازهای معیشتی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت کالاهای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق کالاهای اساسی به بازار/ضرورت جلوگیری از مصرف نامتعارف نان

سید احسان عسکری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: امسال شاهد ثبات قابل قبول بازار به لحاظ قیمتی و مقداری هستیم.

وی با اشاره به تحولات شکل گرفته شده طی دو سال گذشته، تصریح کرد: وفور کالاها در بازار بخصوص در حوزه میوه باعث شده کیفیت و قیمت قابل قبولی نسبت به سال گذشته شاهد باشیم.

معاون امور اقتصادی استاندار خاطر نشان کرد: ما با توجه به موجودی اقلام کالایی سیاست‌ها را در جهت تأمین منافع مردم تنظیم و تیم اقتصادی استان برنامه‌ها را رصد و گزارش دهی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ارائه خدمات مناسب نانوایی‌ها خاطر نشان کرد: ما امروز به جز بازرسی‌هایی که انجام دادیم یک بحث برنامه کشیک را برای نانوایی‌ها تدوین و این برنامه‌ها در تمام شهرستان‌ها اجرا و در همین راستا، سهمیه مازاد پخت اختصاص پیدا کرده است.

معاون امور اقتصادی استاندار در خصوص تأمین سایر کالاهای اساسی مثل برنج و شکر عنوان کرد: برنامه تزریق کالاها از جمله مقداری گوشت و مرغ منجمد در هر سه شهرستان اجرایی خواهد شد.

عسکری با اشاره به چهارچوب مدیریت در سطح استان خاطر نشان کرد: تلاش بر این است که در کنار فعالیت بخش خصوصی منافع مصرف کننده هم به نحو قابل قبولی تأمین شود.

وی با اشاره به بحث نانوایی‌ها با توجه به مکانیزه شدن نظارت بر آنها بیان کرد: یک سامانه تحت عنوان نانینو طراحی شده که در این سامانه تمامی جزئیات قیمتی و مقداری نان، وزن و همه ابعاد آن دیده شده و از این جهت تخلفاتی که در گذشته صورت می گرفته با محدودهایی مواجه شده است.

عسکری خاطر نشان کرد: این سامانه به صورت مداوم تخلفات را ارسال و داده‌ها را بررسی و در کنار این آنالیز جرایمی از جمله جریمه کاهش سهمیه آرد را اعمال می‌کند.

معاون امور اقتصادی استاندار تاکید کرد: وقتی یک نانوایی از لحاظ قیمتی یا هر چیزی تخلف انجام می‌دهد، اتوماتیک سهمیه کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص درخواست افراد برای خرید تعداد بالای نان با اشاره به روبرو شدن با محدودیت‌ها ابراز کرد: مراکز پرجمعیت باید شناسایی و کارت‌های مخصوص برای آنان طراحی شود.

عسکری محدودیت ایجاد شده برای فروش نان در نانوایی‌ها را برای جلوگیری از مصرف نامتعارف نان ضروری دانست.

عسکری خاطر نشان کرد: سهمیه خاص برای مناطقی که مصرف زیاد نان دارند با هماهنگی مجموعه معاونت امور اقتصادی وجود دارد.

کد خبر 6063904

دیگر خبرها

  • مشکلی در تامین کالاهای اساسی بازار گیلان تا پایان تعطیلات نداریم
  • گران‌فروشی کالاهای اساسی تخلف است؛ برخورد می‌کنیم
  • تزریق کالاهای اساسی به بازار/ضرورت جلوگیری از مصرف نامتعارف نان
  • توزیع کالاهای اساسی به نرخ دولتی در شهر قزوین آغاز شد
  • توزیع کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان و نوروز در گناوه
  • کالاهای اساسی مورد نیاز هیات های استان تهران درلیالی قدر توزیع شد
  • جابه جایی ۴۴۶ هزار تن کالای اساسی از مبدأ بنادر کشور از طریق جاده
  • ارزش کالاهای صادر شده از گمرک مهاباد به بیش از ۲۱ میلیون دلار رسید
  • تامین و توزیع بیش از ۲۳۰ تن کالای اساسی در هندیجان
  • تخصیص سهمیه ویژه اقلام اساسی برای استان های مسافرپذیر