Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به دریافت ۲۷ درصد از یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی، از عدم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی از سوی مردم انتقاد کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی تسنیم، دکتر ایرج حریرچی، با اشاره به تحریم‌‌های موجود در کشور و شرایط معیشتی مردم در دوران کرونا، از عدم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی از سوی مردم، انتقاد و اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر درخصوص مسئله ساده‌‌ای همچون استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی نظم و انضباطی دیده نمی‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه ما، مقررات سخت و جریمه‌‌های چند صد دلاری برای عدم استفاده از ماسک در نظر گرفته شده است و جریمه‌‌های چند ده هزار دلاری برای کسی تعیین شده است که مبتلا به بیماری کرونا است و با علم به این مسئله به خارج از منزل می‌‌رود .

حریرچی، مهمترین دلیل عدم برخورد قانونی با افرادی خاطی پروتکل‌‌های بهداشتی را وضعیت تحریمی کشور و همچنین معیشتی مردم عنوان و خاطرنشان کرد: در کشور ما جریمه‌‌ای که برای افراد خاطی درنظر گرفته شده، عدم ارائه خدمت به این افراد است که البته این موضوع هم هنوز عملیاتی نشده است که فردی بدون ماسک به مرکزی مراجعه کند و خدمات به او ارائه نشود.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص وضعیت بیماری کرونا در کشور بیان کرد: هشدارهای ما درخصوص کووید 19 کاملا به جا و علمی است. بیماری کرونا از مرحله سرایت تا ابتلا، بیشتر به فاکتورهای رفتاری و اجتماعی مردم بستگی دارد. مثلاً می‌‌شود ادارات و مدارس را تعطیل کرد، اما اگر مردم به مسافرت بروند و یا پاساژ گردی کنند، تعطیلی‌‌ها فایده‌‌ای در کنترل بیماری کرونا نخواهد داشت.

حریرچی در ادامه تاکید کرد: نکته‌‌ای که در ابتلا به این بیماری حائز اهمیت است این است که مردم چه رفتاری حتی در تجمعات خانوادگی دارند و این در حالی است که در خیلی از کشورها به مدت مدید، حتی اجازه مهمانی و تجمع بیش از 4 یا 6 نفر در منزل نیز ممنوع است .

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است هر فرد خود را مسئول بداند و پیشگیری لازم را برای مقابله با بیماری کووید 19 انجام دهد، گفت: وزارت بهداشت بارها توصیه کرده است، برای پیشگیری از ابتلای افراد سالمند و بیماران خاص به ویروس کووید 19 از حضور با این افراد و تجمع با هم خودداری شود و لازم است که مردم خودشان رعایت کنند. هرچقدر هم نظارت وجود داشته باشد، ما نمی‌‌توانیم بر مهمانی‌‌های خانوادگی نظارت کنیم. بلکه مردم باید خودشان رعایت کنند.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین در ادامه گفت: در بعضی از کشورها امکان ایجاد زیرساخت‌‌های فرهنگی برای اجرای این موارد وجود دارد، اما متاسفانه در کشور ما این زیر ساخت‌‌ها و فرهنگ وجود ندارد و هنوز بسیاری از خانواده‌‌ها به جز عروسی و عزاداری‌‌ها، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌‌کنند.

حریرچی گفت: متاسفانه کاهش تردد در کشور ما نسبت به قبل از شیوع کرونا، 12 درصد بوده است که رقم ناچیزی است، در حالی که انتظار ما بالای 60 درصد بود.

وی در ادامه سخنان خود درخصوص منابعی که مقرر بود از صندوق ملی توسعه ملی برای مقابله با بیماری کرونا به وزارت بهداشت داده شود، گفت: در هفته جاری، ارقامی به وزارت بهداشت رسیده و در پرداخت‌‌ها نیز گشایشی انجام شده است .

27 درصد از یک ‌میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت کرده‌‌ایم

وی در ادامه افزود: همانطور که دکتر نمکی هم گفتند، آمریکا برای مقابله بهداشتی، درمانی با بیماری کرونا، 120 میلیارد دلار و انگلیس نیز 20 میلیارد تخصیص داده‌‌اند و این درحالی است که در چند روز گذشته از یک میلیارد دلار فقط 27 درصد از یک ‌میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت کرد‌‌ه‌‌ایم و البته قول داده اند که مقداری هم این هفته پرداخت کنند .

معاون کل وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر در جنگی همه جانبه و تمام عیار با ویروس کرونا هستیم و این جنگ رعایت اصول خود را می‌‌طلبد، تصریح کرد: یکی از این اصول، اصل تدارکات است و به این معنی است که وقتی نیروهای ما داوطلبانه و ایثارگرانه بیماران کرونایی را ویزیت می‌‌کنند، برایشان لوله گذاری تنفسی انجام می‌‌دهند و بیمار را از نزدیک مداوا می‌‌کنند، این افراد نمی‌‌توانند تدارکات مناسبی در اختیار نداشته باشند، یا حقوق عقب افتاده داشته و نگران مخارج زندگیشان باشند و ما وظیفه داریم در حد معقول از نظر پرداختی‌‌ها و تدارکات حفاظتی، دارویی و تجهیزاتی این نیروها را در خط مقدم ارائه خدمت تامین کنیم.

وی با اشاره به اصل دوم که نظم و انضباط است، افزود: در شرایط جنگی حتی نیروی داوطلب، بسیجی و حتی مردم عادی باید تابع قوانین و مقررات جنگی باشند و باید نظم و انضباط حاکم شود .

حریرچی در پایان یادآور شد: ما درصدد هستیم که مسائل اداری و مالی را در جای خود، در دولت و مجلس حل و فصل کنیم و تا جایی که امکان دارد آنها را رسانه‌‌ای نکنیم. زیرا ما این را درک می‌‌کنیم و به آن آگاهیم که کشور در شرایط تحریم است، فروش نفتمان کاهش پیدا کرده و حتی پول حاصل از صادرات را نیز نمی‌‌توانیم وارد کشور کنیم، اما همانطور که قبلا گفتم، در شرایط جنگی، اولویت با خط مقدم و افرادی است که نقش اصلی در جنگ را ایفا می‌‌کنند.

وزیر بهداشت: از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان وزارت بهداشت بهداشت و درمان وزارت بهداشت میلیارد دلار صندوق توسعه ملی معاون کل وزارت بهداشت بیماری کرونا درصد از یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۳۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی