Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@14:50:11 GMT

فواید ۱۳ گانه نارنگی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۳۴۲۹

فواید ۱۳ گانه نارنگی را بشناسید

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  فصل زیبای  پاییز علاوه بر زیبایی‌های غیر قابل انکارش، میوه‌های خوش رنگ و لعاب و لذیذ زیادی هم دارد که نارنگی فقط یکی از آن‌ها است.

نارنگی از خانواده مرکبات و یکی از پرطرفدارترین اعضای این خانواده است که اولین بار در جنوب شرقی آسیا تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میوه، کوچک‌تر از پرتقال است و پوست آن به راحتی با دست کنده می‌شود. شاید همین خاصیت از بیشمار خواص نارنگی، دلیل علاقه زیاد مردم به این میوه باشد. طعم آن مانند پرتقال ترش و اسیدی است و خوردن این میوه، آرامش خوبی به افراد می‌دهد. نارنگی می‌تواند در وعده‌های غذایی به‌ صورت سالاد، دسر و مربا و همچنین در بعضی غذاهای اصلی به کار گرفته شود. یکی از خواص نارنگی که در همه مرکبات مشترک است، ویتامین c و خاصیت آنتی اکسیدانی این میوه است.

نارنگی میوه بسیار خوشمزه پاییزی است که فواید و خواص بی نظیری را دارد که  در ادامه با فواید نارنگی آشنا خواهیم شد.

۱- سرشار از مواد مغذی

نارنگی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های A و C و پتاسیم است. این میوه از آنتی اکسیدان فراوانی هم برخوردار است و از منابع فیبر خوراکی به شمار می‌رود.

۲- کاهش التهاب

نارنگی به لطف ویتامین A فراوانی که در خود دارد به از بین رفتن التهاب بدن کمک می‌کند. این میوه حاوی ویتامین C هم هست که بدن را از آنتی اکسیدان‌های زیادی بهره مند می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها برای کمک به بدن در مقابله با بیماری‌های التهابی و شدید حیاتی هستند. خاصیت ضد اکسایشی این مواد می‌تواند تأثیرات بلند مدتی که این مشکلات و بیماری‌ها بر بدن می‌گذارند را از بین ببرد.

۳- کاهش ریسک ابتلا به سرطان

تحقیقات علمی نشان داده این میوه تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از انواع سرطان‌ها دارد، چون مصرف نارنگی آسیب‌های سلولی‌ای که موجب سرطان می‌شوند را می‌تواند کاهش دهد. این میوه حاوی مقادیر زیادی ترکیبات فیتو است که از خواص ضد سرطانی برخوردارند. علاوه بر این، نارنگی از ویتامین‌هایی برخوردار است که خواص ضد اکسایشی دارند. این مواد به ویژه با جلوگیری از جهش سلول‌های نرمال و تکثیر سلول‌های سرطان زا به بدن کمک می‌کنند. نتیجه‌ی نهایی، افزایش توانایی بدن در جلوگیری از تکثیر تومور‌ها است.

۴- تقویت دستگاه ایمنی بدن

دستگاه ایمنی بدن وظایف مختلف و مهمی دارد که همگی به حفظ سلامتی ما کمک می‌کنند. دستگاه ایمنی گرچه جلوی ابتلا به بیماری‌ها را می‌گیرد، اما خود در برابر آسیب‌ها مصون نیست و باید با مصرف مواد غذایی‌ای که توانایی دفاعی آن را افزایش می‌دهند، به آن کمک کنیم.

میوه‌ی نارنگی توانایی تشخیص و نابودی عوامل بیماری زا را در دستگاه ایمنی بدن بهبود می‌بخشد و به این ترتیب، به حفظ سلامتی شما در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. علت این مسأله احتمالاً بیوفلاونوئید‌هایی است که در میوه‌های خانواده‌ی مرکبات وجود دارند.

۵- حفظ سلامت قلب

قلب وظیفه‌ی پمپاژ خون به سرتاسر بدن را برعهده دارد. به همین دلیل حفظ سلامت قلب بسیار ضروری است تا از بروز اشکال در وظایف حیاتی آن جلوگیری شود. نارنگی می‌تواند قلب را در برابر آثار زیان بار رادیکال‌های آزاد و التهاب حفظ کند، مشکلاتی که باعث رسوب پلاک‌های آﺗﺮواﺳﻜﻠﺮوﺗﻴک و سرعت بخشیدن به این امر می‌شوند و انسداد عروق خونی را به دنبال دارند.

رادیکال‌های آزاد در شرایط طبیعی در بدن تشکیل می‌شوند، اما وقتی میزان آن‌ها از حد بگذرد، می‌توانند باعث وارد آمدن آسیب به بدن شوند. ویتامین C موجود در نارنگی ممکن است بتواند با آنتی اکسیدان‌هایی که در خود دارد به پاکسازی خون از این رادیکال‌های آزاد و بهبود گردش خون به سمت قلب و به بیرون از آن کمک کند. آنتی اکسیدان‌های فراوان موجود در این میوه به جلوگیری از اکسایش کلسترول‌های LDL هم کمک می‌کنند و به این ترتیب ریسک ابتلا به مشکلات قلبی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند.

۶- کمک به تنظیم فشار خون

این میوه به دلیل پتاسیم فراوانی که در خود دارد می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. پتاسیم که یک الکترولیت کلیدی برای بدن به شمار می‌رود، تأثیر زیادی در متعادل سازی حجم خون دارد و به این ترتیب کمک می‌کند بدن آب اضافی اش را در خود ذخیره نکند. علاوه بر این، پتاسیم تأثیر گشاد کننده بر عروق خونی دارد و به این ترتیب قطر عروق را افزایش می‌دهد و حرکت خون را بهبود می‌بخشد. اما نباید در مصرف پتاسیم زیاده روی کنید و خوردن روزانه یک یا دو عدد از این میوه کفایت می‌کند.

۷- حفظ بینایی

مصرف مواد غذایی حاوی کارتنوئید‌ها و همینطور دیگر ترکیبات ضد اکسایشی برای حفظ سلامت چشم‌ها ضروری است. نارنگی هم حاوی ویتامین C است و هم ویتامین A که نوعی کارتنوئید به شمار می‌رود. مصرف ویتامین A برای کمک به جلوگیری از تباهی لکه زرد ضروری است. به علاوه، این ویتامین به تخلیه‌ی زجاجیه‌ی چشم کمک می‌کند یعنی همان بخشی از چشم به دلیل انباشت فشار می‌تواند مبتلا به آب سیاه شود.

۸- کمک به جلوگیری از دیابت

نارنگی تأثیر اغلب دیگر میوه‌ها در جلوگیری از دیابت را ندارد، اما به جای آن، با افزایش اکسایش چربی ها، تأثیری غیر مستقیم در این مسأله دارد. دیابت در دسته‌ی بیماری‌هایی قرار می‌گیرد که به آن‌ها بیماری‌های متابولیک گفته می‌شود. نقطه‌ی مشترک بسیاری از این بیماری‌ها ارتباط زیادی است که با مسأله‌ی چاقی دارند؛ بنابراین میوه‌ی نارنگی در وهله‌ی اول با کمک به کاهش ذخایر چربی بدن، احتمال بروز اختلالات انسولینی در بدن را کاهش می‌دهد و ریسک ابتلا به دیابت را کم می‌کند.

۹- بهبود زخم‌ها

نارنگی به دلیل برخورداری از ویتامین C فراوان، روند التیام زخم‌ها را بهبود و به آن سرعت می‌بخشد. این ویتامین برای تولید کلاژن در بدن ضروری است، ماده‌ای که ترکیبی کلیدی در مفصل‌ها و بسیاری از دیگر بافت‌های بدن از جمله پوست به شمار می‌رود. افزایش تولید کلاژن منجر به تسریع یافتن روند التیام زخم ها، به حداقل رسیدن جای زخم‌ها و حتی بهبودی بعد از بروز صدمه می‌شود.

۱۰- بهبود گوارش

این میوه حاوی مقادیر زیادی فیبر خوراکی است که به بهبود اجابت مزاج کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف آن برای جلوگیری از یبوست مفید است، گرچه این میوه به تولید آنزیم‌های گوارشی هم کمک می‌کند.

۱۱- کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان

این میوه به جلوگیری از ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها کمک می‌کند. پوکی استخوان که به معنای تحلیل تدریجی بافت استخوان با میزانی بیش از حد نرمال و کاهش تراکم بافت استخوانی است، معمولاً باعث تضعیف ساختاری بدن می‌شود.

در نتیجه، استخوان‌های بخش‌های مختلفی از بدن به ویژه در افراد مسن‌تر به راحتی دچار شکستگی می‌شوند و مشکلات فراوانی از جنبه‌ی توانایی تحرک برای فرد آسیب دیده ایجاد می‌شود. نارنگی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که همگی نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها و متعاقباً جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی و ضعف ساختاری بدن دارند. مراقبت از استخوان‌ها برای حفظ توانایی تحرک در دوران سالمندی ضروری است.

۱۲- به تعویق انداختن پیری پوست

این میوه به دلیل داشتن ویتامین C، تأثیر به سزایی در مقابله با پیری زودرس و زوال پوست دارد. همانطور که قبلاً گفته شد، ویتامین C برای تولید کلاژن در بدن ضروری است، مسأله‌ای که به حفظ سلامت مفصل ها، پوست و بسیاری از دیگر بافت‌های بدن منجر می‌شود. مصرف منظم نارنگی می‌تواند به از بین رفتن چین و چروک‌ها کمک کند. این میوه می‌تواند به رفع کدری و بی حالی پوست که نشانه‌ی سالم نبودن پوست است هم کمک کند.

۱۳- بهبود سلامت مو‌ها

این میوه تأثیر چشمگیری در رشد مو‌ها دارد. ویتامین A موجود در نارنگی به حفظ رطوبت پوست سر و همینطور بهبود وضعیت مو‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C این میوه ممکن است کمک زیادی به تسهیل جذب آهن از مواد غذایی مصرفی ما به بدن مان کند. ماده‌ی آهن برای افزایش کیفیت مو‌ها ضروری است. نارنگی حاوی ویتامین B ۱۲ هم هست که به بهبود سلامت مو‌ها و همینطور کاهش سرعت سفید شدن آن‌ها کمک می‌کند. به علاوه، این ویتامین کمک می‌کند فولیکول‌های مو در فاز رشد باقی بمانند.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت میوه های پاییزی آنتی اکسیدان ها شمار می رود ریسک ابتلا دستگاه ایمنی حاوی مقادیر استخوان ها حفظ سلامت بیماری ها ویتامین C ویتامین A زخم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صورت فلکی خود را بشناسید | نشانه نجومی شما چیست؟

صورت‌های فلکی توسط انسان ساخته شده‌اند و در حدود هزاران سال است که توسط انسان برای اندازه‌گیری زمان استفاده می‌شوند. بر اساس نجوم نوین به ناحیه‌ای مشخص در آسمان که در ان تعدادی از ستاره‌ها با همدیگر هم‌گروه شده‌اند صورت فلکی گفته می‌شود. اما داستان صورت فلکی یک بعد افسانه‌ای و اسطوره‌ای هم دارد که ساخته ذهن انسان است. یونانی‌ها و رومی‌ها داستان‌های زیادی در مورد خدایان و قهرمانان مختلف ساختند.

به گزارش زی‌سان، نام بیشتر صور فلکی برگرفته از قهرمانان و خدایان یونان و روم باستان است. بر طبق افسانه‌های اساطیری، این موجودات به دلیل دستاورد افسانه‌ای به‌دست آمده توسط خدایان باستان، توسط آن‌ها در آسمان قرار داده شده‌اند.

برخی از ستاره‌شناسان قدیم به این موضوع پی بردند که برخی از ستاره‌های پرنور در کهکشان راه شیری، تصاویر مختلفی را در آسمان تشکیل می‌دهند. آن‌ها این تصاویر تشکیل شده توسط ستاره‌های پرنور را صورت‌فلکی نام‌گذاری کردند. به طور قطع، نقطه-خط بازی کرده‌اید. در این بازی، با اتصال نقاط مختلف به یکدیگر، شکل‌های مختلفی را می‌سازید. به طور مشابه، هنگامی‌که ستاره‌های چشمک‌زن به یکدیگر متصل می‌شوند، صورت فلکی خاصی تشکیل می‌شود. 

انواع صورت‌های فلکی 

صورت‌های فلکی توسط انسان ساخته شده‌اند. صورت‌های فلکی در حدود هزاران سال است که توسط انسان برای اندازه‌گیری زمان استفاده می‌شوند. در حالت کلی سه نوع صورت‌فلکی در آسمان وجود دارند: 

صورت‌های فلکی پیراقطبی (Circumpolar Constellations) صورت‌های فلکی منطقه‌البروج (Zodiacal Constellations) صورت‌های فلکی فصلی (Seasonal Constellations)

صورت‌های فلکی پیراقطبی هرگز زیر خط افق ناپدید نمی‌شوند و در تمام طول سال دیده می‌شوند. به بیان دیگر، هرگاه از نقطه مشخصی روی زمین به این صورت‌های فلکی نگاه کنیم، هرگز زیر خط افق قرار نمی‌گیرند. آن‌ها را می‌توانیم در تمام طول سال در آسمان شب مشاهده کنیم.

شاید از خود بپرسید چرا نام پیراقطبی برای این صورت‌های فلکی انتخاب شده است. اصطلاح پیراقطبی برای صورت‌های فلکی و ستاره‌هایی به کار می‌رود که پیرامون قطب‌های آسمانی شمال و جنوب، بدون قرار گرفتن زیر خط افق، می‌چرخند. تمام صورت‌های فلکی پیراقطبی در نزدیکی قطب‌های قطب‌های آسمانی یافت می‌شوند و به دلیل نزدیکی بسیار به قطب‌ها، همیشه در معرض دید قرار دارند. بسته به اینکه در کدام نقطه از زمین قرار دارید، بیشتر یا تعداد کمی از صورت‌های فلکی پیراقطبی را می‌توانید در آسمان شب مشاهده کنید.

صورت‌های فلکی دایره‌البروج

به گزارش زی‌سان، صورت‌های فلکی منطقه‌البروج در امتداد صفحه منطقه‌البروج قرار گرفته‌اند. به حرکت ظاهری خورشید روی کره سماوی و در مدت یک سال نسبت به زمین، دایره‌البروج گفته می‌شود. به بیان دیگر، دایره‌البروج دایره‌ای فرضی در آسمان است و از دید افراد ساکن روی زمین این‌گونه به نظر می‌رسد که خورشید در مدت یک سال روی این دایره حرکت کرده است.

مسیر خورشید از دایره‌البروج، چرخه‌ای است که توسط فرهنگ‌های کهن برای تعیین زمان سال استفاده می‌شود. بیشتر مدار‌های سیاره‌های منظومه شمسی در نزدیکی صفحه دایره‌البروج، با زاویه‌ای در حدود ۸ درجه نسبت به آن قرار گرفته‌اند. 

دایره‌البروج دارای ۱۲ صورت فلکی است صورت فلکی قوچ (Aries) که همان صورت فلکی فروردین‌ماه است. صورت فلکی گاو (Taurus) که صورت فلکی اردیبهشت‌ماه است. صورت فلکی دوپیکر (Gemini) که صورت فلکی خردادماه است. صورت فلکی سرطان یا خرچنگ (Cancer) صورت فلکی تیرماه است. صورت فلکی شیر (Leo) صورت فلکی مردادماه است. صورت فلکی دوشیزه یا سنبله (Virgo) صورت فلکی شهریورماه است. صورت فلکی ترازو (Libra) صورت فلکی مهرماه است.  صورت فلکی کژدم یا عقرب (Scorpius) صورت فلکی آبان ماه است. صورت فلکی کمان، قوس کمان‌دار (Sagittarius) صورت فلکی آذرماه است. صورت فلکی بزغاله یا جدی (Capricornus) صورت فلکی دی ماه است. صورت فلکی دلو (Aquarius) صورت فلکی بهمن‌ماه است. صورت فلکی ماهی یا حوت (Pisces) صورت فلکی اسفندماه است. 

از میان این صورت‌های فلکی دوازده گانه صورت‌های فلکی شمالی به نام‌های صورت فلکی ماهی، بره، گاو، دو پیکر، خرچنگ و شیر در نیمکره سماوی شرقی و صورت‌های فلکی جنوبی به نام‌های دوشیزه یا سنبله، ترازو، عقرب، کمان یا قوس، بزغاله و دلو در غرب یافت می‌شوند. کلمه Zodiac از کلمه یونانی Zodiakos یه معنای «دایره حیوانات» می‌آید. 

عناصر صورت‌های فلکی 

نکته دیگری که باید راجع به صورت‌های فلکی گفت این است که این ۱۲ صورت فلکی به چهار نشانه هوا، آتش، آب و خاک تقشیم می‌شوند و ویژگی‌های آن‌ها بر اساس این عناصر تعیین می‌شوند. برج حمل، قوس و اسد نشانه‌های آتش هستند.

یعنی ماه‌های فروردین، مرداد و آذر بر اساس عنصر آتش توضیح داده می‌شوند. اگر بخواهیم بر اساس صورت‌های فلکی این موضوع رابیان کنیم باید بگوییم صورت‌های فلکی Aries، Leo و Sagittarius آتشین هستند. برج ثور، سنبله و جدی نیز نشانه‌های زمین هستند که با ماه‌های اردیبهشت، شهریور و دی ماه مطابقت دارند.

یعنی صورت‌های فلکی Taurus، Virgo و Capricornus. برج‌های سرطان، عقرب و حوت نشانه‌های آب هستند که با ماه‌های تیر، آبان و اسفند مطابقت دارند. صورت‌های فلکی آب عبارتند از Cancer، Scorpius و Pisces و در نهایت اینکه برج‌های جوزا، میزان و دلو نیز در گروه نشانه‌های هوا قرار می‌گیرند که با ماه‌های خرداد، مهر و بهمن مطابقت دارند. صورت‌های فلکی هوا نیز عبارتند از Gemini، Libra و Aquarius. این مشخصات و این عناصر نقش مهمی در طالع‌بینی افراد دارند.

tags # شخصیت شناسی ، طالع بینی سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • صورت فلکی خود را بشناسید | نشانه نجومی شما چیست؟
  • فواید ورزش شنا که از آن ها بی خبر بودید
  • یک سال از آخرین باخت رودری گذشت؛ اگه می‌تونی شکستش بده!
  • تشریح راهکار‌های شش گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید
  • ادامه پیگیری اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳
  • با این ورزش‌های ساده عمر طولانی‌تری داشته باشید
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • اینگونه افطاری بخورید تا فواید روزه را حفظ کنید + فیلم
  • راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید
  • فعالیت ستاد سیل خدمات شهری در کنار ستاد سفر شهر اصفهان