Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ایجاد بندرخشک با افزایش رونق تولید ناخالص ملی، کاهش درصد بالای نرخ بیکاری و توسعه حمل‌ و نقل بین‌المللی در دنیای امروز یکی از عوامل رشد هر کشوری است اما وعده‌های احداث آن در نصف‌ جهان سالیان درازی در حد شعار باقی مانده است. - اخبار استانها -

به گزارش تسنیم از اصفهان، استان اصفهان به ‌عنوان صنعتی‌ترین استان کشور، کریدور حمل ‌و نقل مرکزی ایران، همجواری با هشت استان و دسترسی به بندر‌های جنوبی کشور واقع در خلیج ‌فارس و دریای عمان از طریق شبکه ریلی و مسیرهای هموار با استان‌های غربی و شرقی از ظرفیت‌های اقتصادی مهمی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اهمیت استان اصفهان به‌عنوان چهارراه ترانزیتی کشور، در سال 93 مقرر شد بندرخشک اصفهان با مساحت حدود 830 هکتار در 30 کیلومتری و منطقه ویژه اقتصادی نیز با مساحت افزون بر 3 هزار هکتار در 45 کیلومتری شرق اصفهان با سرمایه‌گذاری، سیاست‌گذاری و واگذاری کامل به بخش خصوصی احداث شود.

در این شرایط با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم در اواخر سال 94 که به صورت رسمی اعلام شده بود تا پایان 96 فاز نخست بندر خشک راه‌اندازی می‌شود به یک باره وعده‌های دولتمردان روی دیگر سکه را به مردم اصفهان نشان داد و مخالفت وزیر راه و شهرسازی دولت وقت با ساخت بندر خشک اصفهان زودتر از بندر آپرین در تهران، مسئولان اصفهانی را غافلگیر کرد.

البته قصه پرغصه خلف وعده‌های مسئولان به مردم نصف جهان در همان سال‌ها ختم نشد و در 5 آبان سال 97 محمد اسلامی به عنوان متصدی جدید وزارت راه در نخستین سفر به استان اصفهان قول داد تا راهکارها و مشکلات تاسیس بندر‌خشک را در دولت مطرح و پیگیری کند اما تاکنون هنوز اقدام اساسی برای این طرح اجرایی نشده است.

در نهایت همه این وعده و وعیدها و بلاتکلیفی‌ها به گفته مسئولان اجرای طرح بندر خشک در کشور برای نخستین بار از سوی اصفهان پیگیری شد و با داشتن مصوبه هیئت دولت، برخلاف بندرخشک یزد، سرخس و دیگر استان‌ها که همه براساس تصمیمات استانی ایجاد شدند به طور قانونی مراحل اجرایی خود را طی کرد. با این وجود با گذشت 6 سال نه تنها تاسیس این طرح از استان‌های همجوار عقب مانده بلکه باعث بی‌اعتمادی مردم نصف جهان به وعده‌های مسئولان همچون دیگر ابرپروژه‌های نیمه تمام استان شده است.

جانمایی پهنه مراکز لجستیک در استان اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استان اصفهان دارای 11 هزار و 500 کیلومتر راه است که به لحاظ موقعیت خاص آن در مرکز و به‌عنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور دارا است.

علیرضا قاری قرآن پیرامون اینکه راه‌های استان اصفهان به‌عنوان چهارراه حمل ‌و ‌نقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردار است اظهار داشت: این استان به دلیل دارا بودن دسترسی‌های جاده‌ای از همان ابتدای مطالعات لجستیک به عنوان یکی از نقاط‌ لجستیک کشور انتخاب شده است.

وی افزود: مراکز لجستیک مانند بندر خشک موجب رونق بخشی به حمل و نقل کالا‌ها می‌شوند و در صورت وجود این مراکز، تمامی امور مربوط به حمل و نقل کالا متمرکز و به شکل یکپارچه انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: سند آمایش مراکز لجستیک کشور به تصویب رسیده و توسط وزیر راه‌ و شهرسازی در شهریور سال گذشته ابلاغ شده است. بر اساس این سند 3 پهنه برای اصفهان در نظر گرفته شده که شامل دهکده لجستیک، پارک لجستیک عمومی و پارک لجستیک کشاورزی است.

وی بیان داشت: پس از بررسی و مطالعات و کارشناسی‌های انجام شده نتایج به‌ دست آمده در مورد مناطق لجستیکی در اصفهان بدین شرح است که دهکده لجستیک در شرق اصفهان، پارک لجستیک کشاورزی در شهرستان نجف‌آباد و پارک لجستیک تخصصی در شهرستان مبارکه واقع شود.

قاری قرآن تصریح کرد: جلسات متعدد کارشناسی جهت جانمایی این مراکز با حضور مدیران، مشاوران، کارشناسان خبره اقتصادی در استان برگزار و محیط‌های جغرافیایی فوق تایید شده است و براساس جمع‌بندی نهایی صورت گرفته موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مطرح شد و به تصویب رسید.

لزوم نگاه ویژه به بندر خشک و بارانداز منطقه شرق اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت سرمایه‌گذاری و اشتغال بندر‌خشک و بارانداز منطقه شرق اصفهان و سجزی گفت: استان اصفهان با استقرار در چهارراه کشوری می‌تواند به عنوان جایگاهی ویژه در نظر گرفته شود.

مهدی طغیانی یکی از اولویت‌های مهم پیگیری نمایندگان مجمع انقلاب را مبحث سرمایه‌گذاری در اصفهان برشمرد و اظهار داشت: معتقدم سالیانه حداقل 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اصفهان نیاز است تا بتوانیم آن‌ را جایگزین سرمایه‌گذاری مورد استهلاک در این استان کنیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه موضوع بیکاری در استان اصفهان از متوسط کشوری بالاتر بوده و جایگاه اصفهان در حوزه‌های صنعت، اقتصاد و اشتغال در سال‌های اخیر در حد مطلوب رشد نکرده است افزود: در این زمینه تاکنون طرحی جدی نداشته‌ایم در حالی که امکان پیگیری این موضوعات با لحاظ مسائل زیست‌محیطی و منابع آبی در فضاهای بسیار مهم وجود داشته ‌است.

رفع معضل بیکاری با راه‌اندازی بندر خشک

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه طرح‌ها و برنامه‌های مطلوبی برای ایجاد اشتغال در استان اصفهان وجود داشته اما متاسفانه بنا به دلایلی اجرایی نشده‌ است بیان کرد: روزهای اخیر در اجرای یکی از طرح‌های اشتغال جلساتی در شرق اصفهان برگزار شده که براساس برآورده‌ها با عملیاتی شدن این طرح اشتغال‌زایی حداقل 2 هزار نفر در استان فراهم خواهد شد.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز استان اصفهان گفت: برطبق نیازمندی سرمایه سالیانه اصفهان به حداقل 10 هزار میلیارد تومان، این حجم در مدت دوره مجلس یازدهم حدود 40 هزار میلیارد تومان است که تقریبا برابر با کل بودجه عمرانی تخصیص یافته‌ کل کشور است اما منابع اصفهان ظرفیت چنین سرمایه‌گذاری را ایجاد می‌کند به‌ شرط اینکه از استان خارج نشده و به نقاط صحیحی هدایت شوند.

طغیانی با اشاره به ظرفیت سرمایه‌گذاری و اشتغال بندر خشک و بارانداز منطقه شرق اصفهان و سجزی اظهار داشت: اصفهان با استقرار در چهارراه کشوری می‌تواند در حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی به عنوان جایگاهی ویژه در این نقطه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به جانمایی زمین مورد نظر برای تاسیس بندر خشک در شرق اصفهان، افزود: تمام شرایط ایجاد چنین بندری از قبیل راه‌آهن سراسری، نزدیکی به فرودگاه اصفهان و جاده ترانزیت حمل و نقل زمینی در این محل وجود دارد و این طرح نه تنها به منابع آبی زیادی نیازمند نیست بلکه از لحاظ زیست محیطی هیچ گونه مشکل‌ساز نبوده و از نظر اقلیمی طرحی مناسب و قابل اجرا است.

نگاه ویژه به بندر خشک و بارانداز منطقه شرق اصفهان/ ظرفیت پذیرش 10هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال بارانداز و هاب لجستیک در قزوین احداث می‌شود / تبدیل قزوین به بندر خشک از گوشه و کنار اصفهان| کشف 27 دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال و جانمایی پهنه مراکز لجستیک بندر خشک در اصفهان

به گزارش تسنیم اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان در کشور سال‌ها است نرخ بیکاری آن در ردیف استان‌های دو رقمی جا خوش کرده به نحوی که مقایسه آمار اشتغال بهار 99 با مدت مشابه سال گذشته گویای افزایش نرخ بیکاری در استان اصفهان است که بدون شک، شیوع بیماری کرونا عامل اصلی آن هم بوده اما بروز خشکسالی‌های اخیر، تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی واحدهای صنعتی و تولیدی با عدم حمایت مسئولان در افزایش آمار بیکاری استان بی‌تاثیر نبوده است.

بنابراین به گفته کارشناسان اقتصادی که بندر خشک، عبور از بحران بیکاری است. مروری مجدد بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان اصفهان از منابع انسانی گرفته تا معادن و کارخانجات نشان دهنده این است که با کمی تدبیر می‌توان فرصت‌ اشتغال را برای بخش عمده‌ای از جمعیت بیکار استان با ضرورت پیگیری مشاغل بدون وابستگی به آب همچون طرح بندر خشک بیش از گذشته در منطقه شرق اصفهان فراهم کرد.

انتهای پیام/174/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان استان اصفهان مراکز لجستیک سرمایه گذاری پارک لجستیک حمل و نقل استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۴۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی امام جمعه آبادان در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته و در آستانه سالروز تاسیس سپاه پاسداران گفت : در طول سالهایی که از تاسیس سپاه می گذرد پاسداران همواره از درخت انقلاب حراست کردند و به شرارت فتنه گران پاسخ داده اند. 

به گفته او تنبیه کوبنده رژیم نامشروع طی انجام عملیات وعده صادق معادلات نظامی و سیاسی جهان را بر هم زد و به همت پاسداران سپاه  عمر فتنه سازی صهیونیست علیه ایران و اسلام به ۸۰ سال نمی انجامد.

او همچنین تاکید کرد امدادهای غیبی تنها مربوط به دوران پیامبران نیست و اعتقاد و توکل ایرانی ها عامل بروز این امداد غیبی در شکست حمله آمریکا به ایران در سال ۱۳۵۹ به صحرای طبس شد.

این مسئول در خصوص سالگرد شهادت امیرسپهبد قرنی به فعالیت های موثر این شخصیت در پیروزی انقلاب نیز اشاره کرد.

رئیس شورای فرهنگی آبادان با اشاره به ابلاغ قانون عفاف و حجاب نیز آبادان نیروی انتظامی، بسیجیان و ستاد امر به نعروف و نهی از منکر خواست از فردا تذکر لسانی را به کم حجابان به شکل گسترده تری انجام دهند.

او با اشاره به اینکه آبادان چهار هزار شهید را در طول دفاع مقدس به کشور تقدیم کرده است گفت : بروز بی حجابی در این شهرستان زیبنده نیست. 

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال
  • سقوط وحشتناک کامیون نفت‌کش در ‌رودخانه بندر خمیر
  • اشغالگری در روز روشن
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی
  • نمایندگی پارک علم و فناوری قزوین در کشور بلاروس تاسیس می‌شود
  • ضرورت تاسیس و توسعه تعاونی‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • یارانه فروردین، کالابرگ الکترونیک، صدک‌بندی و چند ابهام دیگر
  • رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای