Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرانی بی سابقه این روزهای تخم‌مرغ در حالی است که دست خانوارهای آسیب پذیر از خرید این کالا کوتاه شده است و از آن سو، قیمت مرغ آن قدر از نرخ مصوب دور شده که دیگر، دست تنظیم بازاری‌ها به دم مرغ هم نمی‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، تخم‌مرغ به عنوان یکی از آخرین پناهگاه‌های اقشار کم بضاعت برای تامین پروتئین، این روزها با جهش قیمت مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که طی  هفته‌های گذشته، نرخ آن از حدود شانه‌ای 20 هزار تومان به 35 هزار تومان در بازارهای مازندران رسید و سبد خرید خانوار‌های مازندرانی، خالی‌تر شد.

از یک سو، مرغداران افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها را علت این گرانی عنوان کردند و از سویی دیگر، دولت توپ گرانی را در زمین صادرات این کالا انداخت، اما این پاس‌کاری‌ تقصیر، دردی از مشکلات مردم مثل سایر معضلات اقتصادی دیگر کم نکرد.

با کمی بازگشت به عقب، در حالی قیمت هر شانه تخم مرغ در اسفندماه سال گذشته در کانال 18 هزار تومانی و قیمت هر کیلو مرغ در کانال 12 هزار تومانی در بازار مازندران قرار داشت، حالا و ظرف کمتر از 6 ماه، قیمت هر شانه تخم مرغ با افزایش دو برابری با نرخ 36 هزار تومان و قیمت هر کیلو مرغ نیز با 7 هزار تومان افزایش به قیمت 19 هزار تومان در بازار مازندران می‌رسد.

در حالی مرغ در کانال 18 هزار تومانی جا خوش کرده است که  در اوایل تیرماه امسال  ستاد تنظیم بازار مازندران، نرخ مصوب مرغ را در بازارهای مازندران 15 هزار تومان اعلام کرده بود؛ اما در ادامه، در حالی که بنا بر آخرین مصوبه این ستاد بر روی کاغذ، مقرر شد تا با نظارت جدی و پررنگ بازرسان دستگاه‌های نظارتی، عرضه مرغ با قیمت بیش از نرخ مصوب تخلف و از افزایش قیمت و فروش بیش از نرخ مصوب، ممانعت به عمل آید، اما در عمل، این اتفاق رقم نخورد و بازار عرضه، بی توجه به نرخ مصوب، آرام و پیوسته از نرخ تنظیم بازاری، دور و دورتر شد و تا حدی که دیگر، دست تنظیم بازاری‌ها حتی به دم مرغ هم نرسید.

طی هفته‌های اخیر، قیمت هر شانه تخم مرغ در مازندران رکورد 36 هزار تومانی را از خود بر جای گذاشت و مردم که دیگر قدرت خریدشان، به زور قیمت‌ها نمی‌رسد؛ سرگردان، کاسه چه کنم چه کنم در دست گرفته‌اند و از سر ناچاری، تن به خرید می‌دهند.

برای اطلاع از آخرین اتفاقات بازار مرغ و تخم مرغ، تازه‌ترین اخبار را از کامران هاشمی رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران جویا شدیم که متن این گپ و گفت را در ذیل می‌خوانید:

کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از کاهش 5 هزار تومانی هر شانه تخم مرغ به نسبت هفته‌های گذشته در بازار مازندران خبر داد.

وی افزود، قیمت امروز هر شانه تخم مرغ در بازار مازندران با یک‌هزار تومان کاهش به نسبت روز گذشته، به 30 هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها و وضعیت موجود، روند نزولی قیمت تخم‌مرغ، ادامه خواهد داشت و طی روزهای آینده، قیمت‌ها رو به پایین، حرکت خواهد کرد.
 
هاشمی تصریح کرد: علت اصلی فروکش کردن قیمت نامتعارف تخم مرغ در بازار، قطع صادرات، اقدامات انجام شده برای افزایش تولید و همچنین آغاز توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب در کشور است.

وی متذکر شد: قیمت هر کیلو مرغ نیز در بازار با حفظ ثبات طی هفته‌های اخیر در مرز کانال 19 هزار تومانی قرار دارد و در نقاط گوناگون استان بین 18 تا 19 هزار تومان در معرض فروش قرار دارد.

گرانی بی سابقه  این روزهای تخم‌مرغ در حالی است که این کالا جزو ارقام پرمصرف تمامی اقشار خانوارهای ایرانی است و حالا که فصل سرما کم کم از راه می‌رسد، افزایش تقاضا، امکان بازگشت روند صعودی را محتمل می‌سازد.

گرانی حکایت تکراری این روزهای تمامی بازارهای کشور است که با پا پس کشیدن دولت از مهار آن، حالا به یک اسب سرکش تازه نفس می‌ماند که در میدان خالی از رقیب، یکه تازی می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بازار مازندران شانه تخم مرغ تنظیم بازاری تنظیم بازار هزار تومانی هزار تومان تخم مرغ نرخ مصوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۶۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراوانی کالا‌های اساسی راهبرد ستاد تنظیم بازار قم است

محمد رضا حاجی رضا گفت: طی ۲ سال گذشته مدیریت تنظیم بازار استان برعهده سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت و ما با همکاری سایر دستگاه‌ها، تلاش کردیم تا در راستای تکریم شهروندان و پاسخ به نیاز‌های ایشان، کالا‌های اساسی را به موقع و در حجم گسترده برای عرضه در قم تامین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به موقعیت ویژه استان قم از نظر میزان جمعیت و زائر پذیری گفت: قم علاوه بر جمعیت ساکن خود، در طول سال میزبان جمعیت میلیونی زائرانی است که در مناسبت‌های مختلف به این استان می‌آیند و همین موضوع موجب می‌شود تا فرآیند تامین و تدارک کالا‌های اساسی برای تنظیم بازار آن، نیازمند کار و تلاش مستمر باشد.

او ادامه داد: در همین رابطه تلاش کردیم تا با همکاری اصناف و ایجاد شبکه‌ای منسجم و قابل اطمینان برای عرضه کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم قم و داشتن نظارت میدانی مستمر بر عملکرد بخش‌های مختلف از همه ظرفیت‌های موجود برای مدیریت تنظیم بازار این استان به خوبی استفاده کنیم.

گفتنی است مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم تاکید دارند که در راستای رصد هرچه دقیق‌تر بازار محصولات کشاورزی در استان در کنار حضور بازرسان ویژه، از ظرفیت نظارت مردمی در قالب گروه‌های جهادی، بسیج و سایر تشکل‌های علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه، استفاده می‌شود.

بر همین اساس در جریان بازرسی‌ها، تسهیل بستر‌های مورد نیاز برای تامین هرچه مطلوب‌تر محصولات غذایی مورد نیاز مردم به خصوص در رابطه با کالا‌هایی همچون نان، برنج، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شکر و سایر محصولات راهبردی، مورد توجه است.

به طور کلی مسئولان تنظیم بازار استان تاکید دارند تامین کالا‌های اساسی همچون برنج، شکر، مرغ، گوشت و تخم‌مرغ در قم وضعیت مناسبی دارد و این شرایط به‌منظور تسهیل دسترسی مردم به اقلام مورد نیازشان، همواره حفظ و تقویت خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ◄ چالش های تنظیم گری در حمل و نقل ریلی/ آیا راه آهن می تواند تنظیم گر حمل و نقل ریلی باشد؟
  • گرانی در بازار خودرو ادامه دارد؛ پژو پارس به ۹۰۵ میلیون تومان رسید | جدول قیمت روز خودروهای داخلی و مونتاژی را ببینید
  • فراوانی کالا‌های اساسی راهبرد ستاد تنظیم بازار قم است
  • گرانی کابل برق بر اثر عوامل فنی یا بیرونی
  • ◄ گرانی بلیت هواپیما و کاهش 30 درصدی عرضه بلیت
  • مشتریان نفت منتظر گرانی باشند؛ تنش در تنگه هرمز تاثیر آنی دارد
  • کمتر از ۲۰ درصد میوه‌های تنظیم بازار یزد در نوروز به فروش نرسید
  • دلیل اصلی گرانی طلا و سکه در بازار مشخص شد | آرامش به بازار برمی گردد؟
  • فعالیت ۱۴ واحد فروشگاهی شهرداری قم در حوزه تنظیم بازار
  • دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی بازبینی می‌شود