Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ مسئولان نظارتی استان عملا اذعان می‌کنند که مشکلات ارزی و تحریم‌ها سبب گرانی‌های بازار هستند و کاری در مقابل آن نمی‌توانند انجام دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، امروزه تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر اوضاع اقتصادی اصناف مختلف و به طور کلی در جامعه بر همگان مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که افزایش قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای ثبت می‌شوند، هیچ تغییری در درآمد مردم وجود ندارد و طبیعتا ارزش دارایی آن‌ها روند کاهشی به خود پیدا کرده است. افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و گرانی‌های افسارگسیخته در این روزهای کرونایی که درآمد و معیشت مردم تحت تاثیر تعطیلی‌های مکرر و تورم و افزایش نرخ ارز دچار آسیب جدی شده ‌است موج جدیدی از نارضایتی مردم را به همراه داشته ‌است.

علی‌رغم افزایش فشار اقتصادی بر مردم، مسئولان نه تنها حرکت مثبتی برای کاهش این فشار انجام نمی‌دهند بلکه با وعده‌های تو خالی و رنگیگاها قیمت‌ها را توجیه کرده و حقی برای مردم قائل نیستند. در آن سوی میدان فروشنده‌ها هم تحت تاثیر مشکلات اقتصادی کشور قرار گرفته‌اند و توان ایستادگی در این اوضاع بازار را ندارند چرا که هم تعداد مشتریان آنان کاهش پیدا کرده و هم اینکه در صورت فروش اجناس خود مجبور هستند همان کالاها را با قیمتی بسیار بیشتر جایگزین کنند.

با ظهور پدیده کرونا مواجهه با تورم در ایران سخت‌تر نیز شد. تعطیلی بازار ضربه سنگینی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرد و در ادامه آن افزایش قیمت ارز و  افزایش  تحریم‌های ظالمانه آمریکا که توام با ناکار آمدی مسئولان در داخل  همراه شد مشکلات اقتصادی زیادی را در داخل کشور به وجود آورد و خط فقر مقدار بیشتری از آحاد جامعه را در خود جا داد.

یکی از صنف‌هایی که به شدت در این روزها با افزایش قیمت‌های زیادی همراه شده و بسیاری از اقشار جامعه توانایی خرید آن را ندارند "لوازم خانگی" است چرا که اکثر جنس‌های این صنف وارداتی هستند و افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر روی قیمت این اجناس گذاشته است. فروشندگان لوازم خانگی هم از افزایش قیمت‌ها خوشحال نیستند چرا که هم حاشیه سود آن‌ها کاهش پیدا کرده و هم اینکه  قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و در این روزها خرید لوازم خانگی برای خانواده‌های ایرانی تبدیل به "رویا" شده است. حالا بماند بسیاری از خانواده‌ها برای خرید جهیزیه ماتم گرفته‌اند.

سوال این است تا چه زمانی این آشفته بازار در کشور ادامه دارد و آیا اقدامی در راستای حمایت از مصرف‌کننده صورت گرفته است؟

گزارش|روایت خبرنگار تسنیم از گرانی افسارگسیخته در بازار قم / وقتی حبوبات و برنج لاکچری می‌شودگزارش| دگرگونی سبد خرید مردم با گرانی‌ کالاهای اساسی/ بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار متلاطم تخم‌مرغ ادامه داردگزارش| چرخ حمل و نقل بر دور گرانی می‌چرخد؛ گرانی لاستیک یارانه‌ای رانندگان خودروهای سنگین را کلافه کرده است

سید محمد احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مشکلات بی‌شمار فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: در این مدت در هر ماه قیمت‌ها دو تا سه بار افزایش پیدا می‌کنند و از سوی دیگر دیگر  جنس‌ها بسیار کم شده و طبیعتا قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است. متاسفانه یکی دیگر از مشکلات فروشندگان لوازم خانگی این است که تحویل جنس از سمت شرکت‌ها با تاخیر انجام می‌شود که این خود تبدیل به معضلی شده است چرا که  پول فروشنده یک تا دو ماه در دست شرکت می‌ماند و سپس جنس با تاخیر چند ماهه به دست فروشنده می‌رسد.

وی در رابطه با گرانی‌های بی‌سابقه در لوازم خانگی افزود: وقتی کالایی با قیمت مصوب فروخته می‌شود قطعا برای تهیه دوباره آن جنس باید مبلغ بسیار بیشتری را تهیه کنیم، شرعا و قانونا اجناس خرید سابق باید با قیمت قدیم فروخته شود اما در عمل اگر اینچنین باشد در کمتر از یک سال همه فروشندگان ورشکست می‌شوند.

از سوی دیگر اسماعیل مسلمی، مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان نحوه قیمت‌گذاری کالاها اظهار داشت: اگر در رابطه با قیمت‌ها شکایتی وجود داشته باشد و یا افزایش قیمت چشمگیری رخ دهد بازرسی سازمان صمت استان‌ها و یا حمایت از مصرف‌کننده موظف هستند به موضوع ورود کنند.

وی با بیان اینکه اگر قیمت‌گذاری براساس ضابطه تعریف شده درست باشد حتی اگر افزایش قیمت 50 درصدی داشته باشد نمی‌توان با آن مخالفت کرد، افزود: بخشی از افزایش قیمت‌ها به واسطه افزایش نرخ انرژی و هزینه‌ها است و با توجه به تغییر نرخ ارز که از ابتدای سال شاهد آن هستیم قیمت‌ها تغییرات چشمگیری داشته‌اند و گران فروشی دلیل افزایش قیمت‌ها نیست.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت ضمن منطقی دانستن افزایش قیمت‌ها و تایید آنها، گفت: گرانی هست این موضوع را تایید می‌کنیم، اما این گرانی قانونی است و تابع قوانین قیمت‌گذاری صورت گرفته است.

با تمام آنچه که گفته شد، گویا گرانی که درحال حاضر شاهد آن هستیم با آگاهی مسئولان درحال وقوع است و مسئولان نظارتی هم در این روزها کاری از دستشان بر نمی‌آید. مسئولان با منطقی دانستن گرانی‌ها آن هم به دلیل افزایش نوسانات ارزی و تحریم‌ها، به راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و اذعان می‌کنند کاری نمی‌توانند انجام دهند و توپ را به زمین مشکلات ارزی می‌اندازند و متاسفانه دود همین کم‌کاری‌های مسئولان به چشم مردم می‌رود.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فروشندگان لوازم خانگی افزایش قیمت ها کاهش پیدا کرده گرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۶۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • راهنمای خرید لوازم خانگی ارزان
  • چگونه سابقه بیمه تامین اجتماعی را افزایش دهیم؟ | شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی چیست؟
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است
  • ۸ هزار خودروی وارداتی تحویل مردم شد
  • فروش دلاری لوازم خانگی قاچاق در بازار امین حضور