Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ احمد فلاحی با اشاره به زمینه ای که باعث ارائه این طرح از سوی طراحان شد، می گوید: طرحی باعنوان «اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین» با موضوع تعیین تکلیف نیروهای نهضتی و حق التدریسی ها که یک فوریت آن روز چهارشنبه به مجلس آمد، مربوط به قانونی است که در مهرماه سال91 برای تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی ها تدارک دیده شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان قرار شد آزمونی برگزار شود تا از طریق آن فرآیند جذب متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش در یک روند قانونی دنبال شود. این آزمون برگزار شد و بیش از 17هزار نفر از متضاضیان در آزمون قبول و  استخدام شدند. در عین حال چیزی حدود 5الی 6هزار نفر هم نمره لازم را کسب نکرده اند و موفق به ورود به آموزش و پرورش نشدند.

نماینده مردم همدان در مجلس در ادامه افزود: در این شرایط، یکی از همکاران ما در مجلس طرحی را مطرح کرد که بر اساس آن این آزمونی که برای استخدام نیروهای حق التدریسی و نهضتی ها در نظر گرفته شده بود، حذف شود. این در حالی است که آزمون در سالهای قبل برگزار شده و تعداد زیادی از افراد با صرف وقت و هزینه بسیار توانستند یک حداقلی از استاندارهای مورد نیاز برای تدریس و معلمی را کسب کرده ، وارد آموزش و پرورش شوند. اما این لایحه می گوید که این آزمون باید حذف شود. برای این منظور طراحان لایحه  اصرار زیادی کردند که کلیات این طرح مبتنی بر حذف آزمون در معرض رای نمایندگان قرار بگیرد.

فلاحی در پاسخ به این پرسش که نظر تخصصی کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس در خصوص این طرح چیست؟ گفت: نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه به کلیات این طرح رای مثبت دادند، بعد از این مرحله لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای باز می گردد تا کمیسیون نظر تخصصی را درباره این طرح بدهد و مجددا طرح راهی صحن شود. طبیعتا مجلس امروز باید به نظر تخصصی کمیسیون درباره این لایحه توجه می کرد ، با اینکه کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات درباره تبعات این طرح نظر خود را داده بود، نمایندگان به این موضوع توجه نکردند و طرح حذف آزمون را تصویب کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مسیری که این طرح بعد از رای مثبت مجلس به کلیات آن طی می کند، خاطر نشان کرد: اگر این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات بیاید و اعضای کمیسیون رای مجلس را تایید کنند، این 5هزار نفر باقی مانده که در آزمون قبول نشده بودند نیز به استخدام آموزش و پرورش در می آیند و آزمون قبلی کان لم یکن تلقی خواهد شد. اما اگر کمیسیون قید و بند تازه را به این لایحه اضافه کند، لایحه باید دوباره باید راهی صحن شود تا نمایندگان نظر نهایی را درباره این لایحه بدهند تا تکلیف این نیروهای باقی مانده مشخص شود.

نماینده مردم همدان در مجلس ضمن تاکید بر طراحی یک الگوی کارآمد برای بکار گیری نیروها در آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر بر اساس قانون تصمیم گرفته شده تا در راستای ارتقای سطح کیفی آموزشی و پرورشی کشور، تنها دانش آموختگان دانشگاه های فرهنگیان و دبیر شهید رجایی به استخدام آموزش و پرورش در آیند. این 5هزار نفر اما هیچکدام در زمره دانش اموختگان این دانشگاه ها نیستند و در سایر دانشگاه ها تحصیل کرده اند. البته سالها زحمت کشیده اند و با کمترین امکانات در سرما و گرما و راه های دور و نزدیک وظیفه حساس معلمی را انجام داده اند. این افراد حق دارند که از بلاتکلیفی خارج شوند و شفاف بدانند که آیا استخدام می شوند یا اینکه امکان استخدام از نظر قانونی وجود ندارد.

فلاحی در پاسخ به این پرسش که معنای اظهارات شما این است که کمیسیون با این لایحه موافق نیست، بنابراین در مجلس رای نخواهد آورد؟ گفت: مساله این نیست، همانطور که اشاره کردم امروز هم اکثریت نمایندگان نظر تخصصی کمیسیون را در تصویب کلیات این لایحه نپذیرفتند و رای به تصویب کلیات دادند. این نشان می‌دهد رویکرد نمایندگان رسیدگی به مطالبات بحق این اقشار است، در عین حال کمیسیون آموزش و تحقیقات هم تلاش می کند تا موضوع را در راستای منافع کلی کشور بررسی و ارزیابی کند. حتی اگر فرض کنیم مجلس به این لایحه رای ندهد، این رای منفی بمعنای قطع همکاری با این نیروهای خدوم نیست. البته در قانون تاکید شده که بعد از آزمون باید با این نیروها قطع همکاری شود که بعد از پیگیری های کمیسیون اعلام کردیم که قانون قطع همکاری اعمال نشود و همچنان با این نیروها همکاری شود.

پربیننده ترین در قانون همسان سازی بحث بازنشستگان لشگری مطرح نیست/ طرح توزیع اقلام اساسی در کوتاه ترین زمان اجرایی خواهد شد بازنشستگی برای مادران شاغل دارای ۳فرزند یا بیشتر برنامه مجلس برای اعطای یارانه جدید تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی، قدمی دیگر به سوی ابرتورم/ منابع طرح باید مشخص و شفاف باشد موافقت مجلس با کلیات طرح تامین کالاهای اساسی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک احمد فلاحی معلمین نیروهای حق التدریسی آموزش و پرورش دانشگاه های فرهنگیان استخدام آموزش و پرورش آموزش و پرورش حق التدریسی ها مجلس شورای اسلامی فرهنگیان معلمان بازگشایی مدارس اخبار فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان معلمان حق التدریس مدارس خوزستان اخبار استخدامی آموزش و پرورش آخرین اخبار استخدامی آموزش و پرورش اخبار معلمان خبرگزاری فرهنگیان اخبار آموزش و پرورش آخرین اخبار آموزش و پرورش حق التدریس آخرین اخبار فرهنگیان اخبار استخدام آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رتبه بندی فرهنگیان اخبار حقوق معلمان اخبار حقوق فرهنگیان اخبار بیمه فرهنگیان شبکه شاد اپلیکیشن شاد استخدام حق التدریسی ها سامانه شاد معلمان استثنایی مهدی بیک احمد فلاحی اخبار بازگشایی مدارس باز شدن مدارس شروع مدارس قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش و پرورش تعیین تکلیف نظر تخصصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۶۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲ برابر می‌شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نرخ حق التدریس جذابیت کافی ندارد، گفت: هم اکنون از هر ۱۰ معلم کمتر از ۲ معلم اضافه تدریس را می‌پذیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات افزایش رقم ساعات حق‌التدریس معلمان اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌های کمبود معلم در آموزش و پرورش استفاده از نیرو‌های توانمند است و باید انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا از ظرفیت معلمان موجود که گزینش شده و دارای سابقه کار و هستند، استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از نیرو‌های موجود باعث جبران کمبود معلم با استفاده از معلمان با تجربه می‌شود و دیگر معلمان بدون تجربه به کلاس‌های درس نمی‌روند.

فرهادی ادامه داد: کمبود معلم مقطعی بوده و همیشگی نیست بنابراین به دلیل نیاز کوتاه مدت به دنبال استخدام نیرو‌های جدید نباشیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تحقق این موضوع باید دو اتفاق بیفتد، گفت: نخست آنکه دستمزد ساعات حق‌التدریس معلمان به موقع پرداخت شود، وزارت آموزش و پرورش دستگاه درآمدزا نیست و منابع مالی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کند و این سازمان قول همراهی برای پرداخت به موقع حق‌التدریس‌ها را داده است.

وی بیان کرد: معلمان با تجربه باید انگیزه کافی برای تدریس اضافه را داشته باشند با همین رویکرد آیین نامه‌ای را تدوین و سه پیشنهاد ارائه کردیم، این آیین‌نامه به شورای حقوق و دستمزد ارائه شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه نظر سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش مبلغ حق‌التدریس معلمان مثبت است، افزود: این کار به نفع دولت، معلمان و دانش آموزان است، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که مبلغ حق‌التدریس حدود دو برابر شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ضریب اشتغال مثبت معلمان کمتر از ۱.۲ است یعنی از ده معلم کمتر از دو معلم اضافه تدریس دارند، اگر این رقم به ۱.۴ برسد، کل نیاز آموزش و پرورش مرتفع می‌شود و بخشی از اقتصاد معلمان تأمین خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مبلغ حق‌التدریس معلمان از مهر امسال اجرا می‌شود؟ گفت: در تلاش هستیم تا از مهر امسال اجرا شود.

فرهادی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود نرخ حق‌التدریس جذابیت کافی ندارد بنابراین در شورای حقوق و دستمزد افزایش نرخ حق‌التدریس تا دو برابر را پیگیری کردیم که در دستور کار قرار دارد.

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف شهریه پودمان فرهنگیان ۱۴۰۳
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مبلغ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲ برابر می‌شود
  • نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
  • زمان جذب و استخدام پذیرفته‌شدگان نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری