Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-یک نویسنده کتاب گفت: تمام بخش‌های کتاب «آتش کوهستان» جذاب و خواندنی است، خصوصا بخش‌هایی که به ویژگی‌های ماموریت‌های اطلاعات و شناسایی رزمندگان باز می‌گردد، بیان خاطرات این افراد که چگونه در هنگام انجام عملیات شناسایی ناگهان با دشمن رودر رو می‌شوند در نوع خود خواندنی است.

گلعلی بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «آتش کوهستان» گفت: کتاب «آتش کوهستان» از سلسه کتاب‌هایی که اتفاقات کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ «محمد رسول الله (ص)» را بیان می‌کند، در ادامه این اثر کتاب‌های «ضربت متقابل»، «همپای صاعقه» و کتاب «شرار‌های خورشید» تهیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «آتش کوهستان» فعالیت‌ها و عملکرد نظامی لشکر ۲۷ در عملیات‌های والفجر ۳، والفجر ۴ و عملیات لغو شده والفجر ۵ را مطرح و محور بررسی‌های خود قرا داده است، این اثر کتاب پنجم از مجموعه «حماسه ۲۷» است که با مشارکت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و نشر ۲۷ بعثت منتشر می‌شود.

بابای در مورد انتشار رویداد‌های هشت سال دفاع مقدس در مجموعه کتاب‌های منتشر شده اش ابراز کرد: کتاب «آتش کوهستان» بر اساس توالی زمان آمده است این کتاب رویداد‌های مختلف جبهه و پشت جبهه حتی وقایع سیاسی اردیبهشت تا آدز ماه سال ۱۳۶۲ را بیان کرده است. البته‌های «ضربت متقابل»، «همپای صاعقه» پیش از این منتشر شدند وقایع را به ترتیب از روز‌های آغازین هشت سال دفاع مقدس روایت می‌کنند و اکنون کتاب «آتش کوهستان» و بعد از آن کتاب «شرار‌های خورشید» وقایع را تا پایان سال ۱۳۶۲ روایت کرده اند.

وی اظهار کرد: مدارک و مستندات پایه اصلی و اولیه تولید کتاب محسوب می‌شود، اما از آنجا که این استخراج مستندات کاری سخت و زمان بر است تولید کتاب‌ها با تاخیر و یا حتی در مواردی با فاصله و یک در میان انجام شده است عومل اصلی همچون پیاده کردن برخی از نوار‌ها و صدا‌های ضبط شده، چون بازده ۳۵ ساله‌ای را پشت سر گذاشته شفاف نداشتند و در بسیاری از موارد نا مفهوم بودند لذا باز یابی و فهمیدن کلمات نیازمند تلاش فراوانی دارد و این امر سرعت حرکت و تولید را تا حدودی کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

نویسنده کتاب «همپای صاعقه» شیوه نگارش کتاب «آتش کوهستان» را مطرح و بیان کرد: سبک نگارش کتاب کاملا مستند ومتکی بر اسناد و مدارکی است که در طی هشت سال دفاع مقدس به صورت نوار و یا فیلم ضبط شده است در عین حال گفته‌های روایان و بخش‌های ضبط شده بی‌سیم‌ها حتی بخشی مصاحبه‌ها که در آن زمان شکل گرفته همچنین مؤسسه حفظ آثار سپاه «محمدرسول‌الله (ص)» همراهی خاصی برای تدوین و تهیه کتاب‌ها به صورت مستنده داشته است این کتاب در ۱۲ فصل شکل گرفته و از اردیبهشت تا آذر سال ۶۲ را در بر می‌گیرد.

بابایی ابراز کرد: انتهای و ابتدا رویداد‌ها و حوادث در کتاب «آتش کوهستان» کاملا مشخص بیان و جزئیات عملیات‌ها به خوبی مطرح شده حتی زمانی که در عملیات‌های شناسایی که عموما به صورت فشرده انجام می‌شد وقایعی رخ می‌داد و روایان آن را بیان می‌کردند مطالب کامل منعکس شده حتی در کتاب مطالبی جذاب راجعبه عملیات بندی خوان که در مرز‌های عراق واقعه شده بود و قرار بود عملیاتی در آنجا رخ دهد مطالبی جذاب بیان شده عملیاتی که هزینه و زمان زیادی را از نبروی‌های ایرانی تلف کرد، اما فرماندهان برای اجرای کردن این عملیات به توافق نرسیدند، انان پیش بینی می‌کردند، تلفات زیادی در این عملیات برای نیرو‌های ایرانی رخ دهد لذا این عملیات منتفی شد.

وی به تدابیر فرماندهان در هشت سال دفاع مقدس پرداخت و افزود: بررسی اسناد گوناگون گویای این مهم است که فرماندهان عنصر عقلانیت را همواره در نبرد‌های و عملیات‌ها دفاع مقدس در نظر داشتند و هر حرکت که زمینه را برای به خطر انداختن نیرو‌ها خودی فراهم می‌کرد را حذف می‌کردند و تلاش ویژه‌ای داشتند تا با هم فکری و تجربه بهترین مسیر را انتخاب کنند.

نویسنده کتاب «ضربت متقابل» به ویژگی‌های کتاب «آتش کوهستان» اشاره و بیان کرد: فصل آخر کتاب «آتش کوهستان» متعلق به عکس‌ها و توضیحات مختلف پیرامون عملیات‌ها است بدین ترتیب حتی اگر فردی کتاب را مطالعه نکند و تنها عکس‌ها را بررسی کند می‌تواند وقایع و اتفاقات جبهه را مورد بررسی قرارداده باشد.

وی در مورد جذابیت‌های کتاب «آتش کوهستان» تاکید کرد: تمام بخش‌های کتاب جذاب و خواندنی است خصوصا بخش‌های که به ویژگی‌های ماموریت‌های اطلاعات و شناسایی رزمندگان باز می‌گردد بیان خاطرات این افراد که چگونه در هنگام انجام عملیات شناسایی ناگهان با دشمن رودر رو می‌شوند و این امر به یک درگیری تبدیل می‌گردد و یا رویداد‌های که در گردنه کانی مانگاه رخ می‌دهد جذابیت خاصی دارد حتی در بخش‌هایی از کتاب که حرکت در مسیر پر فراز و نشیب کوهستان و صعود به ارتفاعات در عین حال طی کردن راهی ۸ الی ۹ ساعت برای رسیدن به کمین دشمن و وارد منطقه انان شدن جذابیت‌های فراوان دارد.

بابایی علت نامگذاری کتاب با عنوان «آتش کوهستان» را بیان و خاطرنشان کرد: عمده عملیاتی‌های که در کتاب «آتش کوهستان» روایت شده عموما در مناطق کوهستان شکل می‌گرفته و از سوی دیگر عملیا‌ت‌ها روایت شده در جبهه غرب و میانی رخداده که کوهستانی هستند در عین حال پناه گرفتن در مناطق کوهستانی برای رزمندگان سخت بود و آنان مجبور بودند در پنگاه‌های کوچک قرار بگیرند و دشمن از این شرایط استفاده می‌کرد و آنان را به گلوله‌های توپ و آرپچی می‌بست حتی با کمک هواپیما کوه را با راکد می‌زد رزمندگانی که در این عملیات‌ها شرکت داشتند همگی بر این مهم که شدت بارش به شکل بود که گاهی احساس می‌کردیم زمین لرزه رخداد و زمین زیر پای در حال حرکت است تاکیدداشتند لذا نام کتاب را «آتش کوهستان» گذاشتم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات انتشارات 27 بعثت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات انتشارات 27 بعثت هشت سال دفاع مقدس آتش کوهستان رویداد ها عملیات ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۹۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عالمی فاضل و کامل با بیش از ۵۰ اثر علمی در اصفهان

ایسنا/اصفهان یک اصفهان شناس و استاد دانشگاه، گفت: یکی از نوابغ و دانشمندان بزرگ اسلامی و شیعه در دوره معاصر، آیت الله سید محمد علی مبارکه‌ای است که او را عالمی فاضل و کامل و از مشاهیر و خطبای مبارکه، اصفهان و ایران دانسته‌اند.

محمد حسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت‌های برجسته مبارکه، اظهار کرد: یکی از نوابغ و دانشمندان بزرگ اسلامی و شیعه در دوره معاصر آیت الله سید محمدعلی مبارکه‌ای است که در وصفش او را عالمی فاضل و کامل و از مشاهیر و خطبای مبارکه، اصفهان و ایران دانسته‌اند. این عالم مجتهد و فاضل در سال ۱۳۱۶ هجری قمری در مبارکه به دنیا آمد و نسب او از طرف پدر به حضرتِ حمزه موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.

وی افزود: اجداد ایشان از نجف در دوره شاه طهماسب اول صفوی به ایران آمدند و در زمان شاه عباس اول در اصفهان سکونت کردند. پدر سید محمدعلی مبارکه‌ای فردِ بسیار معنوی بود که برای اعتلای علوم و دانش مختلف زحمات زیادی کشید.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه، ادامه داد: سید محمدعلی مبارکه‌ای، تحصیلات مقدماتی خود را در مبارکه به پایان می‌رساند و سپس به اصفهان آمده و در مدارس جده کوچک و صدر به تحصیل ادامه می‌دهد. کتاب ارزشمند محمدعلی مبارکه‌ای تحت عنوان «دانشوران و رجال اصفهان»، گویای این مطلب است که ایشان از استادان برجسته‌ای مانند شیخ محمدعلی مدرس، سید محمدرضا خراسانی، سید صدرالدین کوهپایه‌ای، سید محمد درچه‌ای، عبدالکریم گزی و آیت الله سید محمدباقر درچه‌ای بهره برده است.

ریاحی گفت: سید محمدعلی مبارکه‌ای در سال ۱۳۴۱ قمری از اصفهان به قم می‌رود و از شخصیت‌هایی مانند شیخ عبدالکریم یزدی، سید ابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی بهره‌های فراوانی می‌برد. سپس به تهران می‌رود و از محضر شهید مدرس و میرزا طاهر تنکابنی در مدرسه سپهسالار بهره می‌برد. مدتی هم به خراسان می‌رود و کم کم سفرهایش آغاز می‌شود، به طوری که با رفتن به هند از دانشمندان آن دیار بهره می‌برد و سپس راهی مکه شده و دوباره به هندوستان مراجعت می‌کند و حتی به چین و سنگاپور هم برای کسب علم و دانش سفر می‌کند.

وی تصریح کرد: در عراق، باز هم از مقام علمی شخصیت‌هایی مانند سید ابوالحسن اصفهانی، حاج آقا ضیاءالدین عراقی و میرزای نائینی استفاده می‌کند. مدتی هم در سامرا زندگی می‌کند و سپس به شام و مصر می‌رود و در «جامع الازهر» از فضلای مشهوری بهره می‌برد. سپس به اصفهان می‌آید و در این شهر به وعظ و خطابه مشغول می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سید محمدعلی مبارکه ای اهل عرفان هم بوده است، اظهار کرد: ایشان بیش از ۵۰ کتاب و رساله تألیف کرده است که به جز چند عنوان از این کتاب‌ها بسیاری از این رساله‌ها و کتاب‌ها هنوز چاپ نشده است. دو کتاب معروف «دانشوران و رجال اصفهان» و «تاریخ ایران و اصفهان» که از سید محمدعلی مبارکه‌ای برجا مانده است می‌تواند برای دوستداران تاریخ و پژوهشگران این حوزه مؤثر باشد.

ریاحی گفت: کتاب «تاریخ ایران و اصفهانِ» سید محمد علی مبارکه‌ای، دایرة المعارفِ چهار جلدی است و کتاب «دانشوران و رجال اصفهان» شامل مطالبی از اوایل اسلام تا قرن چهاردهم هجری قمری است که البته بخشی از این کتاب چاپ شده و امیدواریم تمام کتاب‌های ایشان که در زمینه‌های مختلف است در آینده چاپ شود. همچنین دیوان اشعار محمدعلی مبارکه‌ای نیز اخیرا چاپ شده است.

وی افزود: این عالم بزرگ در قبل از ظهر روز جمعه ۷ رجب سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۶ خرداد ۱۳۲۵ شمسی در اصفهان از دنیا می‌رود و در «بقعه تکیه تویسرکانی» در جوار پدرِ همسرش، آیت الله سید محمد باقر تویسرکانی، مدفون می‌شود.

این اصفهان شناس، خاطرنشان کرد: بدون شک ایشان از نوابغ و عالمان عصر خود بوده و زحمات زیادی را برای اعتلای فرهنگ و تاریخ و ادبیات این مرز و بوم کشیده و بسیاری از مردم قدیم اصفهان خاطرات زیادی از منبرها و خطابه‌های ایشان دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایتی از ساخت مسجدی که پس از ۱۰۷۲ سال میعادگاه منتظران ظهور است
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش/ واکنش‌های متفاوت مردم در برخورد با همسر شهدا
  • تصاویر متفاوت از اولین لحظات موشک باران شهرک اشغالی کریات شمونا توسط حزب الله (فیلم)
  • دو اثر جدید اسما الحسنی توسط گروه محمد رسول الله(ص) منتشر شد
  • فیلم/ تصاویر متفاوت از بمباران کریات شمونا توسط حزب الله
  • کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
  • عید دیدنی متفاوت به سبک رسول خادم
  • ناگفته‌های محسن رضایی از مهدی باکری
  • عالمی فاضل و کامل با بیش از ۵۰ اثر علمی در اصفهان