Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@12:58:28 GMT

طبع، خواص، مضرات و مُصلح لوبیا چشم بلبلی در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۹۴۴۸

طبع، خواص، مضرات و مُصلح لوبیا چشم بلبلی در ویکی آنا

لوبیا چشم بلبلی ارزش غذایی بالایی دارد و منبع عالی کلسیم، ویتامین A و فولات است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، به فارسی «لوبیا چشم بلبلی» و نوعی از ان را لوبیای گل گویند. در کتب طب سنتی با نام «لوبیای بلدی» و به هندی «لوبا» گفته می‌شود.

گیاهی است از خانواده بقولات و تا حال ۲۰ گونه مختلف از ان شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گیاه در مناطق گرم آسیا و آمریکا و جنوب اروپا و جنوب ایران و در هندوستان می‌روید. در ایران در بلوچستان می‌روید و در سایر مناطق گرم ایران پرورش داده می‌شود. بسیار مقاوم به خشکی است.

در ایران لوبیا چشم بلبلی را برای تهیه خوراک لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چشم بلبلی پلو، قورمه سبزی با لوبیا چشم بلبلی، دمی لوبیا چشم بلبلی، سالاد، سوپ و کوکو لوبیا چشم بلبلی استفاده می کنند.


خواص و مضرات لوبیا چشم بلبلی

کم چرب و بدون کلسترول و حاوی سدیم است. فیبر غنی موجود در آن، به کاهش وزن کمک می‌کند. در طب چینی گل لوبیا چشم بلبلی را برای درما گرمازدگی در تابستان استفاده می کنند. گفته می شو که گل لوبیا چشم بلبلی قاعده آور است و از خونریزی شدید در دوران قاعدگی پیشگیری می کند. گل لوبیا چشم بلبلی برای درمان ترشحات دردناک واژن نیز مفید هستند. تب بر است. لوبیا چشم بلبلی، در رفع مشکلات ادرار مانند سختی ادرار و احتباس ادراری، مفید است. لکوره یا ترشحات غیر طبیعی واژن را نیز می‌توان با خوردن منظم لوبیا چشم بلبلی درمان کرد. ضد اسپاسم است.

لوبیا چشم بلبلی حاوی مقادیر بالای تریپتوفان و منیزیم است که باعث آرامش ذهن و بدن شده و به درمان بی خوابی شبانه کمک می کنند. افزایش دهنده شیر مادر تقویت کننده میل جنسی فلاونوئیدهای متابولیت‌های ثانویه موجود در لوبیا چشم بلبلی، در درمان مشکلات متعدد قلبی عروقی نیز بسیار مفیدند. به تقویت ذهن کمک می‌کند. فیبر به سیستم گوارشی نظم می‌بخشد و مانع یبوست و جذب کلسترول می‌شود. از این رو احتمال خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در آن، برای سلامت عضله و استخوان مفید است. تقویت کننده معده است. کرم روده را دفع می‌کند. در درمان اسهال خونی موثر است. منبع عالی پروتئین است و افراد گیاه‌خوار می‌توانند آن را جایگزین گوشت کنند. پروتئین برای حفظ سلامت عضله، پوست، مو و ناخن بسیار مفید است. پروتئین باعث رشد سلول‌ها می‌شود و در بدن انرژی تولید می‌کند. جلوگیری از پوکی استخوان باعث افزایش استحکام پوست می‌شود‌. مقادیر بالای آهن، مس و فولات موجود در لوبیا چشم بلبلی برای پیشگیری و درمان کم خونی در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

 جلوگیری از ریزش مو و تقویت مو جلوگیری از ابتلا به سرطان برای سم زدایی بدن مفید است. روی موجود در این نوع لوبیا، برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن تولید پروتئین، درمان زخم و تکثیر سلول‌ها لازم است. از آن جا که منبع عالی آهن است، مصرف آن به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می‌شود. مانع بروز پوکی‌استخوان و برخی انواع سرطان می‌شود. فیبر قابل حل در آن برای بیماران دیابتی مفید است زیرا با کاهش دادن میزان جذب کربوهیدرات، میزان قند خون را حفظ می‌کند. یکی از عوارضی که در لوبیا چشم بلبلی وجود دارد، نفخ معده است. استفاده از لوبیا چشم بلبلی باعث ایجاد گازهای معده‌ای می‌شود و نفخ را به همراه دارد. لوبیا چشم بلبلی به دلیل اینکه دارای پروتئین زیادی است، برای افرادی که بیماری نقرس دارند، مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. محققان معتقدند  افرادی که بیماری نقرس دارند بهتر است که کمتر از بقیه افراد پروتئین به بدن خود برسانند. مصرف بیش از حد لوبیا چشم بلبلی موجب افزایش غلظت خون می‌شود. لوبیا چشم بلبلی سرشار از آهن است که موجب غلظت خون می‌شود و اگر بیش از اندازه این لوبیا را مصرف کنید، با مشکل مواجه خواهید شد.

 

طبع لوبیا چشم بلبلی چیست؟

طبع لوبیا چشم بلبلی در طب سنتی کمی گرم و تر است.

 

مصلح لوبیا چشم بلبلی چیست؟

مصلح عوارض مذکور آن زنجبیل و خردل و زیره و نمک و روغن زیتون و آویشن و فلفل و سقز و دارچین است.
همچنین پختن آن با گوشت نیز مصلح آن است.

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: خواص لوبیا چشم بلبلی لوبیا چشم بلبلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟

اگر از خشکی پوست رنج می‌برید و به دنبال راهی برای جلوگیری از التهاب و تحریک پوست هستید، مدت زمان استحمام خود را به حداقل برسانید.

دوش‌های کوتاه ممکن است آنطور که باید و شاید در نگاه شما قدرت تمیزکنندگی نداشته باشند، اما در مقابل این نکته را هم در نظر داشته باشید که دوش‌های طولانی‌تر می‌توانند پوست شما را کم‌آب کنند. افزون بر تعیین مدت زمان مناسب برای حمام، باید دمای آب را نیز در نظر بگیرید.

دوش گرفتن چقدر باید طول بکشد؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا (CDC)، میانگین زمان دوش گرفتن ۸ دقیقه است و اگر بیش از ۱۵ دقیقه زیر دوش می‌مانید، باید به فکر تغییر روتین حمام خود باشید.

پوست نیز مانند اندام‌های داخلی بدن به آب نیاز دارد و به گفته متخصصان پوست، حداکثر زمان توصیه‌شده برای دوش گرفتن حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه است؛ در واقع این زمان برای پاکسازی و آبرسانی پوست کافی است.

طبق استانداردهای پزشکی و علمی، اگر پوست خشکی دارید یا به اگزما دچار هستید، دوش‌های کوتاه‌تر با آب ولرم به شما توصیه می‌شود. علاوه بر این، اجتناب از دوش آب گرم در فصول سرد بسیار مهم است، زیرا گرما می‌تواند به سطح پوست آسیب برساند و می‌تواند منجر به التهاب و افزایش علائم اگزما شود.

معایب دوش‌های طولانی

هدف از دوش گرفتن، آبرسانی و تمیز کردن پوست است، اما بد نیست بدانید دوش آب گرم برای مدت طولانی، چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد، منافذ پوست را باز می‌کند و اجازه می‌دهد رطوبت از آن خارج شود؛ که مجموعه‌ی این عوامل در درازمدت سبب خشکی شدید پوست می‌شوند.

برای حفظ رطوبت، معمولاً استفاده از مرطوب‌کننده و لوسیون بدن بعد از دوش گرفتن توصیه می‌شود زیرا باعث می‌شود رطوبت در پوست بماند و از آن خارج نشود.

معایب دوش‌های کوتاه

دوش‌های کوتاه نیز به نوبه خود مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به دوش‌های کوتاه‌مدت وارد است، این است که شاید به طور کامل پوست را تمیز نکنند. اگر پوست به درستی تمیز نشود، ممکن است باعث عفونت‌های پوستی شود.

با استناد به شواهد و داده‌های موجود، همه ما یک‌سری باکتری‌ها و ارگانیسم‌های طبیعی داریم که روی پوست زندگی می‌کنند و ما از این مورد با عنوان «فلور طبیعی» پوست یاد می‌کنیم.

فلور طبیعی از پوست ما در برابر آسیب‌ها و صدمات محافظت می‌کند. اگر این تعادل در اثر استحمام زیاد و طولانی به سمت رشد بیش از حد فلور طبیعی متمایل شود، ممکن است خطر عفونت پوست افزایش یابد و اگر کوتاه و کم حمام کنیم، این فلور به سمت ناسالم بودن میل می‌کند و بوی بدی را روی بدن به جا می‌گذارد.

نحوه صحیح دوش گرفتن

روند استحمام به اندازه دفعات و مدت‌زمان آن اهمیت دارد. راه‌های زیادی برای حمام کردن وجود دارد، اما ساده‌ترین و ملایم‌ترین راه استفاده از دست‌هایتان است. مراحل یک دوش اصولی عبارتند از:

بدن را با آب گرم (نه داغ) خیس کنید. از صابون یا شامپوی بدن استفاده کنید و با کفِ دستان خود بدنتان را بشویید. پس از آن به سراغ شست‌وشوی موها بروید.

سعی کنید به‌گونه‌ای زمان‌بندی کنید که این کارها را در طول مدت ۱۰ دقیقه الی یک ربع انجام دهید. در آخر و پس از خروج از حمام، با حوله بدنتان را کامل خشک کنید و بعد از خشک شدن از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ با این کار از بروز خشکی و احساس کشیدگی در پوست جلوگیری می‌کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • لعاب دار کردن قورمه سبزی ؛ اندازه دقیق سبزی قورمه برای یک کیلوگرم چقدر است؟ | ترفندهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است
  • خواص آب هویج بستنی
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید