Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@23:31:28 GMT

بیشترین کشور مصرف‌کننده عسل کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۹۴۶۷

بیشترین کشور مصرف‌کننده عسل کجاست؟

ایسنا/لرستان یک کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: عسل به عنوان یک ماده تفننی و کمیاب و گران قیمت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

محسن محمد طاقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از قدیم‌الایام عسل به‌عنوان یک داروی شفابخش برای انسان تلقی شده است.

وی ادامه داد: امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته عسل نه به‌عنوان یک غذای تفننی و لوکس بلکه به‌عنوان یک منبع غذایی به مقادیر قابل‌توجهی تولید و به صورت‌های مختلفی با نازل‌ترین قیمت در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاقی افزود: در ایران متاسفانه به علت عدم شناخت واقعی ارزش غذایی این ماده و مشکلات مختلفی که به عنوان عوامل بازدارنده در افزایش تولید عسل وجود دارد، هنوز عسل به عنوان یک ماده تفننی و کمیاب و گران قیمت در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

این کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: بیشترین مصرف سرانه عسل جهان را کانادائی‌ها دارند بطوریکه هر کانادایی به طور متوسط سالیانه بیش از یک کیلو عسل می خورد.

وی بیان کرد: عدم آگاهی از اهمیت واقعی زنبور عسل در گرده‌افشانی باعث توجه به محصولات آن شامل عسل و موم گردیده است در حالیکه نقش عظیم زنبور عسل در رابطه با فلور گیاهی و همچنین افزایش محصولات کشاورزی به صورتی است که در اکثر کشورها نگهداری زنبور عسل در درجه اول به دلیل نقش آنها در بازده اقتصادی از طریق گرده‌افشانی و افزایش محصولات است.

طاقی تصریح کرد: در کشورهای دیگر تولید فرآورده‌هایی همچون عسل، موم و... در درجه دوم اهمیت دارد اما در کشور ما چنین نیست.

این کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به گرده گل به عنوان یکی از فراورده های زنبور عسل اضافه کرد: تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئین دانه گرده وجود دارد.

وی گفت: ویتامین‌های موجود در دانه گرده شامل پیش‌ویتامین A (کاروتن)، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C (اسید اسکوربیک) و ویتامین E توکوفرول از نظر مواد معدنی گرده گل غنی بوده و دارای ۲.۹ تا ۳.۸ درصد است که عناصر پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و آهن بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی عسل عنوان یک زنبور عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. این ویتامین برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب و سازگار سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است. به همین دلیل است که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به بیماری و عفونت، تخریب استخوان و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی سلامتی را افزایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در سراسر جهان، حدود ۱ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عواملی که خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند عبارتند از:

رنگ پوست، محل زندگی، توانایی بدن برای جذب ویتامین D، قرارگیری در معرض نور خورشید، شرایط پزشکی، وزن بدن.

مصرف بیش از حد و تصادفی ویتامین D تحت شرایط زیر پیش می‌آید:

خطاهای نسخه، استفاده نادرست از مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا و ...

افزایش مصرف ویتامین D چه عوارضی را به دنبال دارد؟

۱. افزایش سطح ویتامین D موجود در خون

سطوح ویتامین D بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است مضر باشد. در مواردی که افراد مگادوز (دوزهای بسیار بالا) مکمل‌های ویتامین D را برای مدت طولانی مصرف می‌کردند، علائم مسمومیت در سطوح خونی بسیار بالا گزارش شده است.

بیشتر موارد مسمومیت ویتامین D ناشی از دوز نامناسب مکمل و اشتباهات تجویزی است.

۲. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، کلسیم خون شما ممکن است به سطوحی برسد که علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هایپرکلسمی (کلسیم بالا) عبارتند از:

ناراحتی‌های گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی بی‌اشتهایی ادرار بیش از حد سنگ کلیه، آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه فشار خون بالا و ناهنجاری‌های قلبی کم‌آبی بدن

هایپرکلسمی معمولاً پس از مصرف مگادوز ویتامین D برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و نوعی تهدید برای سلامتی به شمار می‌آید.

۳. تغییر وضعیت روانی

هایپرکلسمی می‌تواند منجر به تغییر وضعیت روانی در افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین D شود. افراد مبتلا به هایپرکلسمیِ ناشی از مسمومیت ویتامین D معمولاً علائمی مانند گیجی، افسردگی و روان پریشی دارند. در موارد شدید، کما نیز گزارش شده است.

۴. عوارض کلیوی

در برخی موارد، مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. این به این دلیل است که داشتن ویتامین D بیش از حد در بدن می‌تواند منجر به سطوح بالای کلسیم شود که همین امر منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون (انباشت کلسیم) کلیه‌ها می‌گردد.

هایپرکلسمی همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق خونی کلیه و در نهایت افت عملکرد کلیه ‌شود.

منبع: healthline

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • ۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد