Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک داور سابق که 17 سال از بازنشستگی او می گذرد، در حال عوض کردن یک ورزش 150 ساله است که البته همه تغییراتش هم مفید واقع نمی شود. 

از زمانی که دیوید ایلری در ابتدای فصل 17-2016 کنترل IFAB (نهاد قانون گذار فوتبال تحت نظر فیفا) را بر عهده گرفت، 178 تغییر در قوانین این ورزش ایجاد کرده است. 

به گزارش طرفداری و به نقل از تلگراف، واقعا عدد حیرت انگیزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از رنگ نواری که روی جوراب بازیکنان پیچیده می شود و پاس به عقب در شروع بازی گرفته تا بازنگری در قوانین هند که این روزها حسابی سر و صدا کرده است، همه دستپخت ایلری هستند. این معلم ورزش سابق که در می 2003 برای آخرین بار داوری کرد، حالا قدرتمندترین مقام قانون گذار در فوتبال محسوب می شود.

شاید بعضی ها بگویند قوانین فوتبال تا قبل از روی کار آمدن ایلری به مدت 153 سال کارکرد درستی داشتند و اصلا چه نیازی به این تغییرات است؟ او از این اقدامات چه هدفی را دنبال می کند؟ کسی جواب این پرسش ها را نمی داند و خود او این هفته از پاسخ دادن به پرسش ها امتناع ورزید. چیزی که شکی در مورد آن وجود ندارد این است که مدیر فنی IFAB می تواند به واسطه قدرتش قوانین فوتبال را دگرگون کند.

برخی از این تغییرات خیلی جزئی بوده اند. او به کرنرها «وضوح» را اضافه کرده است. حالا قانون می گوید: «وقتی به توپ ضربه زده شود و به وضوح حرکت کند، کرنر به درستی نواخته شده است.» این قانون با هدف جلوگیری از فریب دادن مدافعان حریف روی ضربات کرنر به وجود آمد تا دیگر یک بازیکن توپ را لمس نکند و دیگری پا توپ شود و در حرکتی غافلگیرانه به سمت دروازه حریف حرکت کند. او پاس به عقب دادن در هنگام آغاز بازی را مجاز کرد و سال بعد گفت بازیکنی که بازی را آغاز می کند، می تواند حین انجام این کار در نیمه زمین حریف حضور داشته باشد. این در حالی است که از زمان تشکل یافتن فوتبال در سال 1863، بازیکنان هر تیم هنگام آغاز بازی موظف به حضور در نیمه زمین خودی بودند. 

دیوید ایلری، مردی که تصورمان از فوتبال را دگرگون کرد

او قانونی وضع کرد که به موجب آن دیگر لازم نیست توپ پس از ضربه دروازه محوطه جریمه را ترک کند و این قانون به یک مورد کاربردی برای مدافعان میانی آرسنال و سبک مالکانه میکل آرتتا تبدیل شد. 

اما چیزی که صدای علاقه مندان به فوتبال را در آورده است، پیامدهای ناخواسته این تغییرات است که مشهودترین آن را می تواند در مورد خطای هند ملاحظه کرد. ایلری با تغییرات خود باعث افزایش فاجعه بار ضربات پنالتی ناشی از خطای هند شده است. کار به جایی رسید که مایک رایلی، رییس کمیته داوران انگلیس رسما پذیرفت خطای هند اعلام شده علیه ویکتور لیندلوف، جوئل وارد و مت دوهرتی در فصل جاری اشتباه بوده است. اما جالب این است که کمیته داوران از تصمیمی که در مورد خطای هند اریک دایر مقابل نیوکاسل گرفته شد دفاع می کند. توجیه آن ها این است که بر اساس قوانین جدید، وقتی دست هنگام تماس با توپ از عرض شانه بالاتر برود، خطای هند رخ داده است.»

در حالی که تصمیم گیری در مورد عمدی بودن یا نبودن هند سخت تر از هر زمانی شده است، برخی متوجه شده اند که باید از چه کسی گله داشته باشند. استیو بروس از مربیان خواسته است تا همصدا شوند و از لیگ برتر بخواند تا تغییراتی اعمال کند. یان فرتونگن شدیدا اصرار می کرد که اشکال به اتحادیه فوتبال بر می گردد. عده دیگر انگشت اتهام خود را به سوی فیفا نشانه گرفتند. اما اصل موضوع به IFAB، نمایندگان آن و ایلری مداخله گر بر می گردد. 

لیگ برتر به دنبال این است تا تغییری در تفسیر موجود از حرف ایلری که می گوید «هر بازیکنی که دستش را به طور غیر عادی باز کند مرتکب خطای هند شده است» ایجاد کند. در این راستا لیگ برتر می خواهد زمینه آن موقعیت را هم در نظر بگیرد. این یعنی هر فاصله گرفتن دستی از بدن خطای هند نیست و شاید بازیکن تحت شرایطی که در آن قرار دارد، این کار را به طور غیر عادی انجام داده باشد.

داوران لیگ برتر طی این چهار سال تغییرات زیادی شاهد بوده اند و حالا نگران وضعیت موجود هستند. آن ها ماجرای کیث استرود را به خاطر دارند که در آوریل 2017 به خاطر اعمال نظر در مورد یک ضربه پنالتی به دخالت در کار قانون متهم شد و دیگر تا سپتامبر آن سال قضاوت نکرد. تنها سه هفته از فصل جدید گذشته است و حالا داوران به دنبال تعاریف جدیدی از قانون هستند که این مشکل را حل کند. 

پنالتی های لیگ برتر انگلیس مجموع پنالتی های فصل 20-2019: 92 تعداد پنالتی پیش بینی شده برای فصل 21-2020: 292

 

تعداد پنالتی اعلام شده پس از گذشت 30 بازی از فصل 20-2019: 8 تعداد پنالتی اعلام شده پس از گذشت 26 بازی از فصل 21-2020: 20

 

تعداد پنالتی ناشی از خطای هند طی 30 بازی ابتدایی فصل 20-2019: 0 تعداد پنالتی ناشی از خطای هند طی 26 بازی ابتدایی فصل 21-2020: 6

تشخیص دادن خطای هند عمدی همیشه برای داوران یک چالش بود ولی ایلری و IFAB با پنالتی اعلام کردن هر برخورد توپی با دست، اوضاع را بدتر کردند. ضمنا این قانون هم مشکل قبلی را حل نکرده است و هنوز بین داوران و VAR این شک وجود دارد که در کدام مورد بدن به طور غیرعادی بزرگ تر شده است و در کدام مورد، بازیکن چنین قصدی نداشته است. 

برای پی بردن بیشتر به این سردرگمی، سری به وبسایت IFAB می زنیم تا در ماده 12 خطاها به دنبال این بگردیم که کدام قسمت از دست می تواند مرتکب خطای هند شود. تصویری که رسم شده است نشان می دهد اگر توپ به هر جایی از دست که پیراهن آستین کوتاه آن را پوشش ندهد (منطقه قرمز) برخورد کند، آن صحنه مستعد اعلام خطای هند است. ولی طبق متن قانون، منطقه قرمز از خیلی بالاتر و از انتهای زیر بغل آغاز می شود. 

مشخص است که داوران لیگ برتر در فصل جاری به خاطر عدم همخوانی دیاگرام ها و متن قانون دچار سردرگمی شده اند. امسال در دو صحنه جداگانه، توپ به آن منطقه از دست کریس وود و گابریل ماگالاش برخورد کرد که بر اساس متن قانون باید خطای هند اعلام می شد ولی داوران چنین خطایی اعلام نکردند. 

ایلری تا همین جای کار، 11 بار پروتکل VAR را بازنویسی کرده است و هنوز به جای تمامی اشتباهات، روی اصلاح سو برداشت از مفهوم «واضح و آشکار» اصرار می ورزد. لالیگا و سری آ قوانین جدید ایلری را از فصل گذشته به اجرا در آوردند و همین باعث شد تا شمار پنالتی های اعلام شده در آن ها افزایش قابل توجهی پیدا کند و به ترتیب به 48 و 57 پنالتی بیشتر برسد. این ها آثار وسواس IFAB و ایلری هستند؛ مردی که صرف نظر از این که دوست داشته باشیم یا نه، به دنبال تغییرات است. 

منبع: طرفداری

کلیدواژه: تعداد پنالتی اعلام شده خطای هند لیگ برتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۹۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل اول سپاهان به ذوب‌آهن + فیلم

تیم فوتبال سپاهان موفق شد در دقیقه ۶۹ توسط مغانلو و از روی نقطه پنالتی به گل اول این دیدار دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن عصر امروز _چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در چارچوب رقابت‌های دیدار معوقه هفته هفدهم لیگ‌برتر ایران از ساعت ۱۶:۳۰ با یکدیگر دیدار کردند.

خطای مدافع ذوب‌آهن به‌روی شهریار مغانلو در محوطه جریمه، خطای پنالتی را به‌همراه داشت که توسط خود مغانلو در درون دروازه پارسا جعفری جای گرفت.

گل اول سپاهان به ذوب‌آهن

کد خبر 745569

دیگر خبرها

  • اجرای قانون ناشناخته: کارت زرد دوم بدون اخراج!
  • مهدی هاشمی‌ نسب: هر روز قانون در فوتبال ایران تغییر می‌کند
  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • هاشمی‌نسب: هر روز قانون در فوتبال ایران تغییر می‌کند/ شمس‌آذر انتحاری بازی می‌کند
  • هاشمی‌نسب: هر روز قانون در فوتبال ایران تغییر می‌کند
  • چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید
  • گل اول سپاهان به ذوب‌آهن + فیلم
  • تغییر قوانین هواداران فوتبال در عربستان
  • قوانین ریزش سنگ نما و مقصر ریزش سنگ کیست؟
  • اعلام وصول تقاضای اعمال اصل ۸۵ در طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی