Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، درمان سه بعدی IMRT در شیراز، راهکاری برای کاهش آسیب بر سلول‌های سالم پزشکان متخصص سرطان شناسی و طب فیزیک در شیراز با هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی و به حداقل رساندن تاثیر پرتو‌ها به سلول‌های طبیعی اطراف تومور، با استفاده از پرتو‌های متفاوت، تکنیک‌های متفاوتی را در درمان از جمله پروتون تراپی و درمان به روش سه‌بعدی IMRT (Intensity modulation Radiation Therapy ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا در کلینیک و انستیتو کانسر پردیس شیراز روش IMRT و روش‌های درمان سه بعدی برای تشخیص و درمان سرطان بهره گیری شده است، در این روش تلاش شده است که بیشترین انرژی پرتو فقط به سلول‌های سرطانی برسد و در عین حال سایر بافت سالم بدن از پرتودهی محافظت شوند و کمترین مقدار پرتو به آن‌ها برسد.

تکنیک‌های نوین انتقال پرتوها، از جمله IMRT یک روش درمان سرطان است که از ابتدای قرن بیستم به‌منظور درمان این نوع بیماری استفاده می‌شود. در آن زمان درمان، اغلب به سرطان‌های سطحی از جمله پوست محدوده می‌شد که به‌راحتی بدون وجود تصویربرداری‌های پیچیده قابل‌اجرا بود. با پیشرفت فناوری، متخصصین به درمان تومور‌هایی که در عمق بدن قرار داشته و تعیین مکان دقیق آن‌ها پرداختند.

اکنون پیشرفت‌های عمده‌ای با ظهور پرتو‌های دوبعدی در درمان سرطان ایجاد شده است. در این فن‌آوری، از تصاویر اشعه ایکس جهت تعیین منطقه‌ای از درمان استفاده می‌شود. پرتو‌ها می‌توانند با دقت به استخوان‌ها و محل ایجاد توده سرطانی منتقل شوند و یا از این طریق پرتو‌ها را دقیقا به محل توده منتقل کنند.

محسن بخشنده متخصص فیزیک پزشکی امروز در جمع خبرنگاران، روش‌های درمان به روش IMRT را در این کلینیک تشریح کرد و اظهار داشت: درمان به روش IMRT یکی از روش‌های پیشرفته و بسیار دقیق بوده که با استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی و مدل‌های کامپیوتری، دوز با دقت بالا از اشعه را به ناحیه خاصی به درون و یا سطح تومور منتقل می‌کند.

او افزود: IMRT همچنین توانایی تولید توزیع‌های دوز غیریکنواخت را دارد که به‌طور هم‌زمان در هر بار استفاده، دوز‌های مختلف را به مناطق جداگانه در داخل حجم هدف منتقل می‌کند.

بخشنده با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی تجهیزات فنی و بهره گیری از فناوری IMRT در شرایط کنونی تحریم بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: با وجود تحریم‌ها تجهیزات این دستگاه با صرف ۸ میلیون یورو خریداری و به شیراز منتقل شده و اکنون به کار گرفته می‌شود، این تجهیزات از کشور آمریکا تامین و با بهره گیری از آن می‌توان انواع سرطان پروستات، سینه، سر و گردن و توده‌های سرطانی سایر نقاط بدن را درمان کرد.

متخصص فیزیک پزشکی افزود: سایر تجهیزات مورد نیاز در این کلینیک نیز از کشور‌های آمریکا، سوئد، آلمان، بلژیک و برخی کشور‌های دیگر اروپایی خریداری و نصب و راه اندازی شده است، در حال حاضر دو دستگاه IMRT به نام حافظ و سعدی در این کلینیک راه اندازی شده و در اختیار شهروندان است.

جلال جهانبخش پزشک متخصص سرطان شناس نیز بر لزوم اتخاذ راهکار‌هایی برای ایجاد پوشش بیمه درمان سرطان با IMRT تاکید کرد و گفت: نبود پوشش بیمه برای این روش درمانی برخی بیماران را در تنگنا قرار میدهد.

جهانبخش افزود: توده‌های سرطانی در حنجره، معده، کبد، روده، مثانه، چشم و مغز با استفاده از روش درمانی IMRT مجالی برای رشد نمی‌یابند و در همان آغاز شکل گیری با پرتو درمانی هدفمند نابود می‌شوند.

او با بین اینکه متاسفانه در ۱۰ سال آینده احتمال افزایش سرطان در کشورمان رو به افزایش است، گفت: بهتر است شهروندان در زمان طلایی و در همان ابتدای شکل گیری توده سرطانی برای درمان آن اقدام کنند، زمانی که توده سرطانی نیاز به جراحی یا شیمی درمانی پیدا می‌کند بخش بزرگی از زمان طلایی از دست رفته و درمان حتی با IMRT نیز به سختی انجام می‌شود.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان سرطان درمان سرطان راه اندازی پرتو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک علم و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان رسید

عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپس از بخش اورژانس و مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان بازدید کرد.

سه واحد دانش‌بنیان و ۲ واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های دارویی در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مستقر است و شمار واحدهای فناور دانشگاه علوم پزشکی این استان در دولت سیزدهم از هشت به ۵۴ واحد و اختراعات از ۲۰ به ۳۰ رسید و اچ ایندکس (شاخصی عددی بهره‌وری و تاثیرگذاری علمی دانشمندان) این دانشگاه نیز ۱۹ درصد افزایش یافت.

بهره‌برداری از مرکز درمان سرطان نیز از مطالبه‌های مردمی استان سمنان است که با اهتمام دولت سیزدهم در تزریق به موقع اعتبار به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده است.

مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر با ۵۲ تخت بیمارستانی، ۶ هزار و ۸۸۰ مترمربع زیربنا دارد و در دست تجهیز است.

این مرکز با کمک خیران حوزه سلامت و نگاه ویژه دولت سیزدهم در دست تکمیل و راه‌اندازی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • پارک علم و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان رسید
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز