Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@14:30:37 GMT

معرفی و بررسی کتاب جوان موفق

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۰۲۷۰

معرفی و بررسی کتاب جوان موفق

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پیشینه ، بزرگ ترین سرمایه هر انسانی پس از ایمان به خداوند، عمر او است. ارزش عمر انسان مؤمن هیچ گاه قابل محاسبه نیست.

معرفی کتاب

جوانی سرمایه ای است که نباید به ثمن کم و بی ارزش فروخت. انسان در این مرحله از زندگی با پرورش استعدادها و تواناییهای موجود در آن می تواند به پیشرفت و بالندگی بیشتر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از اندیشمندان چه ایرانی و چه غیر ایرانی برای تربیت و هدایت جوانان برای رسیدن به تعالی و پیشرفت و کشف و پرورش استعدادهای آنان کتابهای بسیاری را به رشته تحریر درآورده اند. حجت الاسلام عباس رحیمی امام جمعه خمینی شهر با تأسی از آموزه های دینی(آیات قرآن و احادیث) با نگارش کتاب «جوان موفق» چراغی برای هدایت و ارشاد جوانان این مرز و بوم روشن کرده است. وی علاوه براین کتاب کتابهایی از قبیل مدیر موفق، ازدواج موفّق، نمونه های موفق، بزرگسالان و بازنشستگان موفق و زندگی موفق به زیور چاپ آراسته است.
نگارنده در مقدمه کتاب (به جای مقدمه) هیچ عبادتی را بالاتر از ارشاد و هدایت بندگان خدای متعال نمی داند و با تأسی از پیشوایان دینی راه رسیدن یک جوان به موفّقیّت و کمال را در این کتاب نشان می دهد. وی در مقدمه خاطر نشان می کند زمانی که قدرت جوانی داشته بیشترین همّ خود را صرف جوانان کرده و از هر فرصتی برای همدل شدن با آنها بهره جسته است. همواره از دبستان تا دانشگاه در جمع پر شور جوانان حضور داشته و با برگزاری سخرانیها، جلسات پرسش و پاسخ، مسابقات نهج البلاغه و تشکیل کلاسهای قرائت قرآن و نهج البلاغه و تفسیر آنها با جوانان مشارکت داشته و از نزدیک با روحیّات آنان آشنا شده است و کتاب حاضر را ثمره آن جلسات و حضور در جمع جوانان دانسته است. نگارنده، کتاب خود را در ۸۱ گفتار (توصیه، با اجازه مؤلف این گفتارها را بیشتر به توصیه می مانند) تنظیم کرده است. برای نمونه : ارزش جوان و نوجوان، فصل جوانی، تعلیم و تربیت، دین شناسی، ادب، خود سازی، عبادت، جوان و کار عبادی، جوان و قرآن، مسئولیّت، مشورت و تجربه، غرور، حس برتری طلبی، ارزش عمر، نیاز به دوست، عشق بی حاصل، چراغ راه زندگی اوقات فراغت، اشتغال، جوان و لباس، عزت و اعتماد به نفس، جوانان و تهاجم فرهنگی، …و در گفتار ۸۱ نیاز جوان به ازدواج را در این کتاب گنجانده است. وی در هر گفتار با گفتمان قرآنی و حدیثی و آوردن نمونه های موجود در سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) به بررسی آنها پرداخته است. به طور مثال در توضیح ارزش جوان و نوجوان، نمونه هایی از سیره پیامبر (ص) می آورد که به روشنی اهمیت و ارزش جوانی را به ما نشان می دهد. وی ارسال مصعب بن عمیر جوان از سوی پیامبر (ص) برای دعوت و آموزش مردم شهر یثرب (مدینه) به دین اسلام ، سپردن امور مکّه پس از فتح آن به عتّاب بن اسید ۲۱ ساله و انتخاب اسامه بن زید به فرماندهی سپاه، را به عنوان نمونه هایی از بها دادن پیامبر (ص) به جوانان ذکر کرده است. همچنین در گفتار تعلیم و تربیت با بهره گیری از آیه های ۴تا۵ سوره علق، آیه ۹ سوره زمر، آیه ۱ سوره قلم و آیه۱۱ سوره مجادله و احادیثی از پیامبر (ص)، امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام ارزش علم و آموختن علم در هر مرحله از زندگی خصوصاً در مرحله جوانی را متذکر شده است .


نقد کتاب :


شایسته بود نگارنده کتاب را در چهار یا پنج فصل مجزا می نوشت. زیرا با یک نگاه به عناوین (گفتارها) موجود در فهرست مطالب چندین عنوان دیده می شود که هم شبیه به هم هستند وهم قرابت معنایی دارند که می توانست در ذیل یک عنوان کلی آورده شود به طور مثال گفتارهای: تقسیم اوقات، بهره گیری از فرصتها، نیاز به تفریح و سرگرمی، سرگرمی مناسب، تفریحات سالم، سرگرمی های ناسالم، شب نشینی و شوخی و مجالس لهو و لعب می توانست در فصل اوقات فراغت آورده شود. همچنین می توانست گفتارهای حس برتری طلبی، خود بزرگ بینی، غرور، طغیان غرایز، اعتیاد، سستی و تنبلی، حیای جاهلانه، غیرت بی مورد، تعصبهای غلط و جوانان و تهاجم فرهنگی را در فصلی با عنوان آفتها و تهدیدهای جوانی بیاورد. از این دست می توان به گفتارهای عزّت نفس، عفّت نفس، اعتماد به نفس و امید به زندگی نیز اشاره کرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: معرفی نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی داوران رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون کشتی، رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شاهد ۳۰ و ۳۱ فروردین در استان کردستان برگزار می‌شود.

اسامی داوران قضاوت کننده در این مسابقات به شرح زیر است:
سرپرست فنی: غلامرضا طاهرخانی (قزوین)
ژوری: امیرحسین رهنما (سمنان) محمد رحیم پور (کردستان)
داوران درجه یک بین المللی: غلامرضا بهارلو (چهارمحال و بختیاری) محمودرضا ستوده (لرستان) احمد تاجیک (تهران) بهنام شیرمحمدی (تهران) هژار عباسی (آذربایجان غربی) محسن جلیلیان (اروند)
داوران درجه دو بین المللی: شیرزاد غلامزاده (لرستان) محمود مدبر (کرمانشاه) مسعود امجدی (تهران) فرید بهرامی (لرستان) سید حمیدرضا موسوی (سمنان) مهدی شهبازی (کرمانشاه) عدنان خدامرادی (کردستان)
داوران درجه سه بین المللی: حامد وکیلی صادقی (تهران)

دیگر خبرها

  • چگونه در جوانی پول‌دارتر و موفق‌تر شوید؟
  • حسینی: برای بازی در تیم ملی لحظه شماری می‌کردم/ بازی سختی را بردی
  • معرفی داوران رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان
  • پایش بیش از ۶۰۰۰ دستگاه بی‌خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی
  • پایش ۳۸۲ نمونه سوخت در کشور
  • بلع مواد مخدر جوان ۲۵ ساله را روانه بیمارستان کرد
  • بلع مواد مخدر جوان ۲۵ ساله را تا یک قدمی مرگ کشاند
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • زندگی دوباره، عیدی کارشناسان اورژانس رفسنجان به جوان ۳۷ ساله